Gå til innhold

Den Store AMD Barcelona/Phenom-Tråden

Anbefalte innlegg

DDR2 kommer ikke til å kunne brukes i AM3 hovedkort. Noe av grunnen for navnebyttet på sokkelen er nettopp å skille på om det bruker DDR2 eller DDR3. AM2/AM2+ er kun for DDR2, mens AM3 blir kun for DDR3.

Både soklene til prosessorene og minnet er formet slik at kun riktige prosessorer og riktig minne passer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så då kan man säga att intel har gjort en bättre løsning vid uppgradering?

8736762[/snapback]

Det kan diskuteres. Intel har ikke den samme idiotsikkerheten mot feile kombinasjoner. Man kan ende opp med en prosessor som ikke er kompatibel med hovedkortet selv om sokkelen stemmer. Intel har en stygg uvane med å gjøre nye prosessorer inkompatible med gamle hovedkort. LGA775-sokkelen har var 3 år (?) nå, men selv om man har et bra LGA775-hovedkort kjøpt i mai 2006 så er det ikke sikkert den støtter Core 2 Duo-serien som ble lansert et par måneder senere. Det samme kan skje med Penryn. Kjøper man et nytt og bra hovedkort i dag så er det ikke noen garanti for at det støtter Penryn som kommer i løpet av 2. halvår 2007. En annen ting er at de første hovedkortene for DDR3 bare støtter inntil DDR3-1333 (PC10700). Det kan vel sammenlignes litt med tidligere situasjoner: De som kjøpte DDR-266 PC2100 når DDR var ferskt, eller med DDR2-533 PC4200, når det var ferskt. Støtte for så høye DDR3-hastigheter at det gir god mening ytelsemessig kommer trolig ikke før til vinteren en gang.

så når lnseres am3 da? trodde de skulle vente med ddr3 jeg

8736922[/snapback]

Det stemmer. AM3-sokkelen lages kun kompatibel med DDR3. AM3 og DDR3 kommer altså samtidig og det er ventet at det skjer i løpet av 2008 en gang, men man vet ikke når. De fleste spådommer går mot midten av 2008, men jeg har en magefølelse på at det kan bli 2. kvartal. Altså en svak fremskynding, grunnet at produsentene trolig får opp DDR3-hastighetene bra til da og at prisene synker. AMD bruker jo samme taktikk som med DDR2: Venter til det gir mening både ytelsemessig og prismessig å gå over til DDR3. AMD ventet jo til DDR2-800 var på markedet og til DDR2-667 var billigere enn DDR-400 før de lanserte AM2-sokkelen for DDR2-minne. Jeg regner med det tilsvarende punktet for DDR3 er når DDR3-1600 blir tilgjengelig og når DDR3-1333 blir like billig som DDR2-800.

Lenke til kommentar
DDR2 kommer ikke til å kunne brukes i AM3 hovedkort. Noe av grunnen for navnebyttet på sokkelen er nettopp å skille på om det bruker DDR2 eller DDR3. AM2/AM2+ er kun for DDR2, mens AM3 blir kun for DDR3.

Både soklene til prosessorene og minnet er formet slik at kun riktige prosessorer og riktig minne passer.

8735871[/snapback]

Når det gjelder poenget om at hovedkortet vil bestemme minnestandarden, er jeg helt med. Minneslotene er forskjellige, men bortsett fra det er ikke forskjellene større enn at kompatibilitet ville vært fullt gjennomførbart. En annen ting er at AM2-prosessorer aldri har vært tenkt å fungere i AM3-kort, for da ville jo hovedkortet kreve DDR3, som ikke dagens prosessorer har støtte for.

Men planen var jo i utgangspunktet at AM3-prosessorer skulle være bakoverkompatible, og ha en kontroller for hver minneteknologi. Det er jo ikke noen automatikk i at selve soklene må være fysisk forskjellige - og for den del er det neppe ønskelig for oss forbrukere heller.

I tilfelle de opprinnelige planene slår til vil altså de følgende kombinasjonene være mulige:

AM2(+) HK + DDR2 (med AM2 eller AM3 CPU)

AM3 HK + DDR3 (kun med AM3 CPU)

Nå har jeg oppfattet antydninger om at disse planene er lagt på is, men har det kommet noen bekreftelse på at soklene blir inkompatible?

Lenke til kommentar

Den kombinasjonen glemte jeg i farta. Det er verd å merke at AM3-prosessorer vil trolig passe i AM2/AM2+ sokkelen, men at AM2/AM2+ prosessorer ikke vil passe i AM3 sokkelen.

Nå har jeg oppfattet antydninger om at disse planene er lagt på is, men har det kommet noen bekreftelse på at soklene blir inkompatible?

8737338[/snapback]

Her er en offisiell uttalelse fra AMD som jeg tolker som en lovnad om kompatibilitet.

IMG0019468.gif

The good news is the compatibility of AM2+ quad core processors with current AM2 motherboards. Indeed, according to AMD but also a well known motherboard manufacturer, this compatibility will be effective.

A motherboard with an AM2 socket will be compatible with AM2 and AM2+ CPU and vice versa. Also, according to the same manufacturer, future AM3 processors using 45nm fabrication process and compatible with DDR2 and DDR3 will be compatible with current motherboards. AM2 and AM2+ processors will not, however, be compatible with AM3 motherboards as the latter is restricted to DDR3. Of course, with AM2 sockets, future AM2+ quad core processors will not express their full potential: they will not work with HyperTransport 3.0 but with 1.0, and the distinct voltage between the cores and the memory controller will not be possible.

There is one question left: under those circumstances why AMD doesn't communicate more on the upgrade possibilities?

Artikkelen er 2,5 måned gammel.

Lenke til kommentar

Akkurat. Det svirrer endel motstridige opplysninger rundt omkring, men jeg har fremdeles et rimelig stort håp om at det går mot kompatibilitet. En viktig grunn til det, er at jeg vanskelig ser for meg at kommunikasjons-grensesnittene skal bli til hinder for økt CPU-ytelse. Dualchannel DDR3 og en kraftig oppgradert HyperTransport burde gi håndbredde nok i en god stund fremover.

Denne rapporten er blant de tydeligste signalene jeg har sett som peker i retning mot kompatibilitet, uten at de akkurat er krystallklare:

The halo AMD 45nm chip, Deneb FX, shares the same functionality as its 65nm counterpart, Agena. Both families incorporate native quad-core designs and shared-L3 cache support. Deneb FX goes one step further, adding support for DDR3 on the integrated memory controller.

However, the bulk of AMD's 45nm quad-core offerings will come with the Deneb (non-FX) family. AMD suggests Deneb will be the first processor on the new AM3 socket. Previous AMD documentation indicated that AM2 and AM3 would be forward/backward compatible -- yet AMD engineers claim the AM3 alluded to in 2006 is not the same AM3 referenced in the 2008 launch schedule.

"At the time AM3 was the likely candidate to become AM2+," claimed one field application engineer familiar with AMD's socket migration. "[AMD] wanted to keep the socket name associated with DDR2 memory and backwards compatibility, but AM3 emphasizes DDR3 support."

http://www.dailytech.com/AMD+45nm+DDR3+and...article7132.htm
Lenke til kommentar
Så å slå til på et bra tilbud på et Asus M2N32-SLI Deluxe kort er ikke dumt med tanke på Barcelona desktop CPU'er i slutten av året? Tenker rent hypotetisk her.

8739971[/snapback]

Med tanke på at prisen på datautstyr synker betraktelig på så lang tid så er vel ikke det der noe som lønenr seg hvis målet ene og alene er AM3.

Lenke til kommentar

Jeg leker litt med tanken selv på å kjøpe oppgradere en maskin jeg har til AM2 og X2, og senere oppgradere videre til AM2+ prosessor. Hvis det skulle vise seg at den også takler AM3 prosessorer så blir det bare en ekstra bonus.

Lenke til kommentar

men tenker å kjøpe ny cpu + hk + ram, når er "tiden" man skal kjøpe am2? antar det blir lav pris pga at den skal ta markedsandeler fra core2duo etc ved release. AM3 er vel i relateten lite poeng å vente på hvis man ikke skal oppgradere, men da står det et spm igjen, skal man vente på 45 um?

Lenke til kommentar

japp er klar over det, men husker du palomino mot tbred/barton og turion så er du vel enig i at palomino ikke var en spesielt bra prosessor. Den ble jo så varm at toms hardware stekte egg på den. Og så kom intel sin prosessor som var enda værre. Spørsmålet er om dette kommer til å skje igjen, for det er kjipt å sitte på en prosessor som krever en bråkete vifte.

Tenkte også på prisen på barcelona, er litt nysgjerrig på hvordan den kommer til å legge seg i forhold til intel. Går ut i fra at intel dumper prisene ved barcelona lanseringen.

Lenke til kommentar
japp er klar over det, men husker du palomino mot tbred/barton og turion så er du vel enig i at palomino ikke var en spesielt bra prosessor. Den ble jo så varm at toms hardware stekte egg på den. Og så kom intel sin prosessor som var enda værre. Spørsmålet er om dette kommer til å skje igjen, for det er kjipt å sitte på en prosessor som krever en bråkete vifte.

Tenkte også på prisen på barcelona, er litt nysgjerrig på hvordan den kommer til å legge seg i forhold til intel. Går ut i fra at intel dumper prisene ved barcelona lanseringen.

8742940[/snapback]

Etter det vi har sett av Barcelona presantasjoner trenger vi nok ikke bekymre oss for at den skal bli sykelig varm.. Med en Vcore på 1.2volt tror jeg nok det skal litt til å få den varm :thumbup: Dessuten, hvem husker vel ikke fantastiske temperaturer på Athlon 64 serien?

Endret av TiduZ
Lenke til kommentar

8742940[/snapback]

Etter det vi har sett av Barcelona presantasjoner trenger vi nok ikke bekymre oss for at den skal bli sykelig varm.. Med en Vcore på 2.1 volt tror jeg nok det skal litt til å få den varm :thumbup: Dessuten, hvem husker vel ikke fantastiske temperaturer på Athlon 64 serien?

8743949[/snapback]

Tror det er slutt på dagene da tempen er uutholdelig, men vi får se. Undertegnede komemr nok til å fyre den opp med vannkjøling uansett, så for min egen del driter jeg litt i det. :tease:

Lenke til kommentar

8742940[/snapback]

Etter det vi har sett av Barcelona presantasjoner trenger vi nok ikke bekymre oss for at den skal bli sykelig varm.. Med en Vcore på 2.1 volt tror jeg nok det skal litt til å få den varm :thumbup: Dessuten, hvem husker vel ikke fantastiske temperaturer på Athlon 64 serien?

8743949[/snapback]

Var det en skrivefeil? 2,1 Volt kan ikke stemme, og du motsier seg selv på en måte, hehe.

Lenke til kommentar

8742940[/snapback]

8743949[/snapback]

Var det en skrivefeil? 2,1 Volt kan ikke stemme, og du motsier seg selv på en måte, hehe.

8786518[/snapback]

Oj, beklager så meget, mente selvfølgelig 1.2 volt :blush: Bra dere ser feilene!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...