Gå til innhold

Den Store AMD Barcelona/Phenom-Tråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det at cpu scoren detter ved klokking, kan vel fort være pga tlb bug'en?

Bugwhat?

venligs forklar :)

Du vet da at det er en "stygg" bug i Phenom (B1, B2 steppinger). Hovedårsaken til at man ikke kom ut med 9700 som planlagt, og også trolig årsak til at mange bråstopper på klokkinga. Foreløpig korrigert med en BIOS-patch som reduserer ytelse. Først B3 steppingen vil være OK.

Så det er jo mulig at buggen slår inn når man kommer over en viss hastighet. Hva gir f.eks 2,7 - 2,8 Ghz som resultat. Dette er der mange har opplevd veggen.

Lenke til kommentar

Og når buggen "slår til" så fryser maskinen....

@Fritz0r:

Gi tilbakemelding her når du har fått testet/klokket litt.

Jeg ble ganske så skuffet etter å ha lest ett par nyere tester på nett hvor de ikke klarte mer enn 2.5Ghz stabilt med en 9600 BE.

Hadde gode forhåpninger etter å ha lest den første testen hvor 3Ghz gikk greit.

Jeg fikk min gjennom 3Dmark på 3,1 GHz (eller 3,3, husker ikke helt)

Det morsomme var at CPU score datt 300 poeng fra 2,3 til 3,1/3,3 :p

Hva var NB clock på da? og minnet\timings?

Lenke til kommentar

Dette var vel testens beste kommentar sett med AMD's øyne.

Well, not all things are that somber. There is one short-term benefit for AMD here - after looking at the today's 3Dmark06 comparison, it does seem to me that the perfect CrossFire platform for AMD GPU sales is there: the Intel X38 / X48 platform running Yorkfield quad cores.

In fact, the QX9770 & X48 official - delayed - February shipping dates match nicely with AMD rollout of HD3870X2 dual-GPU cards. Put two of those in each X48 mobo, CrossFire them with just one bridge cable, and you got a quad-core Yorkfield CPU feeding quad AMD GPU, in just two PCI-E x16 v2 slots! The "Intel Inside" Spider, anyone?

Now, that's a good one for AMD - for every such Intel enthusiast box, AMD would sell some US$1000 or so worth of their high-end GPU card gear... not bad at all, ain't it?

Well, could be better for their finances if they fixed the CPUs, since the margins are way better in that department - looks like Intel will continue to rule here for another year, at least.

Ellers var det et sørgelig skrift. Og det er nok B2 stepping ja.

Lenke til kommentar

Jeg driver og snuser litt rundt etter HTPC-deler for fattern, og jeg må si at Phenom kan bli en het kandidat etter hvert. Spesielt siden brikkesettene er så kalde. Om man får hovedkort med litt gjennomtenkte muligheter for spenning, underklokker prosessorene dugelig, og klasker på ei diger ribbe, så må det da gå an å kjøre dette temmelig passivt. Ikke trenger man annet enn f.eks. et 2600-kort som hjelp heller (tenker på full ATX).

Lenke til kommentar

Bugwhat?

Du vet da at det er en "stygg" bug i Phenom (B1, B2 steppinger). Hovedårsaken til at man ikke kom ut med 9700 som planlagt, og også trolig årsak til at mange bråstopper på klokkinga. Foreløpig korrigert med en BIOS-patch som reduserer ytelse. Først B3 steppingen vil være OK.

Så det er jo mulig at buggen slår inn når man kommer over en viss hastighet. Hva gir f.eks 2,7 - 2,8 Ghz som resultat. Dette er der mange har opplevd veggen.

Stygg og stygg...

http://www.legitreviews.com/article/618/1/

Trur ikkje det skal vere nokon som helst grunn til til å ha fixen aktivert (for oss i alle fall)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Hadde gode forhåpninger etter å ha lest den første testen hvor 3Ghz gikk greit.

Jeg fikk min gjennom 3Dmark på 3,1 GHz (eller 3,3, husker ikke helt)

Det morsomme var at CPU score datt 300 poeng fra 2,3 til 3,1/3,3 :p

Du må ha en merkelig form for humor. :)

Slik hardware får ikke gleden av å bli klokket/tweaket mange dagene i min "maskinpark".

Det er sikkert.

Rakt ut døra til noen som skal bruke "riggen"/CPU og ikke bryr seg om klokk/overklokk/TLB-bug. :D

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Bugwhat?

Stygg og stygg...

http://www.legitreviews.com/article/618/1/

Trur ikkje det skal vere nokon som helst grunn til til å ha fixen aktivert (for oss i alle fall)

Det er nb klokken som stopper de fleste Phenoms fra høyere overklokk. TLB buggen tror jeg ikke noen har klart å tvinge frem. Det er vel bare AMD som har klart å true den frem ved testing så vidt jeg vet.

Hva slags settings har du kjørt din BE på Wheelman? Hvilket hk, nb speeds, bios med/uten tlb errata fix, memory settings etc.

Lenke til kommentar
Det er nb klokken som stopper de fleste Phenoms fra høyere overklokk.

499 FSB er ikke såå ille da :ermm:, selv om 500 ikke vurderte og boote en gang. Samme som Intelen min :p

Hva slags settings har du kjørt din BE på Wheelman? Hvilket hk, nb speeds, bios med/uten tlb errata fix, memory settings etc.

Har kjørt 10 i miltiplier for det meste, og 300-340 FSB. Er et Gigabyte 790FX kort, husker ikke helt hvilket. Minnet har jeg prøvd og få til og kjøre på 1000 4-4-4-12 @ 2,2v som jeg gjør på Intelen, men Gigabyte BIOSen er forferdelig avansert når det gjelds minnetimings :ohmy:

EDIT: Ingen fix er brukt.

Endret av WheelMan
Lenke til kommentar

Dette var vel testens beste kommentar sett med AMD's øyne.

Well, not all things are that somber. There is one short-term benefit for AMD here - after looking at the today's 3Dmark06 comparison, it does seem to me that the perfect CrossFire platform for AMD GPU sales is there: the Intel X38 / X48 platform running Yorkfield quad cores.

In fact, the QX9770 & X48 official - delayed - February shipping dates match nicely with AMD rollout of HD3870X2 dual-GPU cards. Put two of those in each X48 mobo, CrossFire them with just one bridge cable, and you got a quad-core Yorkfield CPU feeding quad AMD GPU, in just two PCI-E x16 v2 slots! The "Intel Inside" Spider, anyone?

Now, that's a good one for AMD - for every such Intel enthusiast box, AMD would sell some US$1000 or so worth of their high-end GPU card gear... not bad at all, ain't it?

Well, could be better for their finances if they fixed the CPUs, since the margins are way better in that department - looks like Intel will continue to rule here for another year, at least.

hehe ikke så dum den der, AMD snyter penger av Intel med skjermkort ;) Spørs hvor lenge Intel sitter på gjerdet før de også begynner med skjermkort / GPU'er, men neppe på mange år..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Har kjørt 10 i miltiplier for det meste, og 300-340 FSB. Er et Gigabyte 790FX kort, husker ikke helt hvilket. Minnet har jeg prøvd og få til og kjøre på 1000 4-4-4-12 @ 2,2v som jeg gjør på Intelen, men Gigabyte BIOSen er forferdelig avansert når det gjelds minnetimings :ohmy:

EDIT: Ingen fix er brukt.

Dette er jo "megabra" Wheelman.

I stor kontrast til de (få) tester jeg har sett av Phenom BE.

Betyr det at du har peil og de som tester hardware (ulike nettsites) er komplett udugelige? :)

300-340x10 for en 9600 BE er mer enn godkjent synes jeg.

Er det hovedkortet som er "alfa og omega" tro?(for vellykket OC) :hmm:

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...