Gå til innhold

Den Store AMD Barcelona/Phenom-Tråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Feil i de fleste tester vedrørende Phenom minnebredde. Phenom 9900, passerer 10000, i testen og har den desisdert beste minnebredden.

Oppdatert Sandra Bechmark for Phenom

Forklaring her

Vil ikke akkurat kalle dette sjokkerende nyheter. Det har jo vært klart fra dag èn at benchmark programmene ikke har vært optimalisert for Phenom's minnekontroller. Macci (AMD ansatt/nerd) var ute med en prinscreen av sisoft hvor han presiserte akkurat det de forteller i forklaringen på LR. Tar meg friheten til å poste link

Lenke til kommentar
Tror fakisk vi kommer til å se en kursoppgang over nyåret, dersom rs 780 chipsettet innfrir nogelunde.

Dette skulle gi en meget god low end plattform, og gi mulighter for cpu, chipset, low end grafikkort til OEM. Og med 55 nm teknologi, skulle det være mulighet for en akseptabel margin på en slik platform, samt forlenge live til K8 i budsjettklassen. Blir spennede om en slik løsning kan gi 38xx serien et lite løft også, og derved øke salgspotensiale i mellomklassen også.

Er faktisk den beste nyheten jeg kan se komme fra AMD på kort sikt, som har mulighet til å løfe aksjeverdien av frimaet, utfra et teknologisk sysnpunkt.

Det er jo å håpe, analytikerne har jevnt over hatt et 1 års kursmål op $ 14 - 15, noe som vil gi en pen avkastning på et lite aksjekjøp. Siste dager er det ikke gitt noen slike.

Venter også på rs 780, både for mulig oppgradering av HTPC og en av mine servere. Syntes Opteron ble for dyrt, mest pga. dyre HK, og en 4 kjerner på 2,2 - 2,3 Ghz holder i bøtter og spann for meg. AMD er det mest aktuelle fordi det kjøres mye MySQL og Java på denne, og det er et område K10 virkelig gjør det bra.

Lenke til kommentar

Fin den testen hos thg, er ser vi forbedringen ved k10 vs k8

Forbedring pr. kjerne ved samme klokk.

Gaming + 15,49%

Applikasjoner + 9,62

Lyd + 4,57

Video + 15,79

Syntetiske +10,89 %

Syntetiske utelatt memory da sisoft oppgir feil her.

B3 skulle vel ytterlige forbedre dette

og overgang til 45 nm, forbedre idc + mere.

Lenke til kommentar
Syntetiske utelatt memory da sisoft oppgir feil her.

Nja, jeg vil ikke kalle det feil, men minnekontrolleren på K10 er optimalisert for flere tråder mens det bare testes en enkelt tråd her. At resultatet blir dårligere skyldes altså at de bare tester med en tråd, ikke at minnekontrolleren er teknisk dårligere eller har feil ved seg.

Lenke til kommentar

Det er vel helt klart i AMDs interesse å bremse tempoet på utviklingen nå, mener det var bruker "visjoner" som hadde et meget godt innelegg tidligere om å ikke provosere "bølla" i skolegården.

Så klart at AMDs pri 1 må være å bygge opp økenomien igjen, sparekniven må nok dessverre til. Taktikken ser ut til å kun angripe segmentet mainstream og budsjett, slik at Intel konkurere med seg selv i high end. Swift retter seg mot laptops, hvor nok økningen blir mest markant. Logisk nok å satse på "kjedelig" men sikre produkter.

dessverre går nok entusiaster kjedligere tider i møte. Ser nok ut som om at AMD har insett at slaget er tapt , og gjør strategiske tilbaketrekninger.

Lenke til kommentar

Pengene og storvolum er i OEM og Laptops. Jo raskere AMD får fusion på bena jo fortere kan de begynne å tjene penger igjen.

Slik sett synes jeg AMD prioriterer helt riktig. Intel har en enorm R&D kapasitet og kan holde på med flere store ting samtidig.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Fant en fin liten overklokkingstest av Phenom 9600 Black Edition Her

"Oh yes! Come to papa!".. :D

Blir nok en sånn en når den er tilgjengelig..

Har en AM2-rigg på gang.. trur eg.

Lenke til kommentar
Fant en fin liten overklokkingstest av Phenom 9600 Black Edition Her

"Oh yes! Come to papa!".. :D

Blir nok en sånn en når den er tilgjengelig..

Har en AM2-rigg på gang.. trur eg.

Hvor mye ytelse taper man på å ikke få med seg bussen? Uansett så får man jo en mye bedre CPU :)

Hvordan yter den ift. Q6600?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Hvor mye ytelse taper man på å ikke få med seg bussen? Uansett så får man jo en mye bedre CPU :)

Hvordan yter den ift. Q6600?

Det finner jeg jo ut (siste spørsmålet ditt).

Når det gjelder FSB(HT)'ens innflytelse på totalytelsen så er nok den mest relatert til "benching", særlig "øvelser" som krediterer busshastighet/L2-cachen.

Man ser det mest i en "bench" som 3DMark2001 (fremdeles veldig populær blant oss benchere).

Der får du klart mer ytelse ved å f.eks. kjøre 6x500 vs. 200x15 (for å ta ett noe "grellt" eksempel).

Å kjøpe den på Stretto frister ikke foreløpig, da jeg helst vil handle hos de "tre store" (Netshop, Komplett, PS.no).

Men jeg har ombestemt meg før.. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...