Gå til innhold

Den Store AMD Barcelona/Phenom-Tråden

Anbefalte innlegg

Jeg er også lei dette markedsføringsvåset, er ofte bare klistremerket som skiller det fra helt "vanlig" ram...

spesielt OCZ har vært veldig på dette med SLI ready, crossfire ready, vista ready og alt annet markedsføringsvås...

Men nå må det vel sies at de SLI ready brikkene fra OCZ generelt har vært grisegode med tanke på overklokking.

Angående disse Kingston brikkene så er det vel de eneste brikkene jeg har sett tror jeg som skal klare over 1000MHz på 1,8V. De fleste andre minnesett er micron baserte sett som skal kjøres på 2,2v og oppover. Hvis dette er brikker som har micron chipper så er det nok bare å sette opp spenningen og kjøre mye strammere timings. Hvis de i tillegg blir billige så er det jo noen veldig gode brikker vil jeg påstå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
Ubrukelig ram.....

Altfor kategorisk, nærmest å anse som GPP.

Av all den RAM'en jeg har hatt i alle mulige (og umulige) hk/chipset (Intel og AMD) så har generelt Kingston-brikker (både DDR og DDR2) vært de som har fungert best mtp kompatibilitet.

Har kjøpt en del billig Kingston DDR2-brikker i det siste og de funker helt greit og klokker brukbart faktisk.

Ikke noe super-RAM nei, men de fungerer i alle hk jeg har prøvd de i noe både GEIL, OCZ, COrsair m/fl ikke har gjort, på stock settings i litt sære hk.

:)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Jeg er også lei dette markedsføringsvåset, er ofte bare klistremerket som skiller det fra helt "vanlig" ram...

spesielt OCZ har vært veldig på dette med SLI ready, crossfire ready, vista ready og alt annet markedsføringsvås...

Men nå må det vel sies at de SLI ready brikkene fra OCZ generelt har vært grisegode med tanke på overklokking.

Angående disse Kingston brikkene så er det vel de eneste brikkene jeg har sett tror jeg som skal klare over 1000MHz på 1,8V. De fleste andre minnesett er micron baserte sett som skal kjøres på 2,2v og oppover. Hvis dette er brikker som har micron chipper så er det nok bare å sette opp spenningen og kjøre mye strammere timings. Hvis de i tillegg blir billige så er det jo noen veldig gode brikker vil jeg påstå.

Tviler på at kingston bruker gode micron chips på valuerammen sin. Vil jo uansett tro at micron chips skal klare 1066MHz cl5/cl6 timings på standard spenning. Så var det jo prisen da, er den god så kan det vel forsvares.

Lenke til kommentar
Tviler på at kingston bruker gode micron chips på valuerammen sin. Vil jo uansett tro at micron chips skal klare 1066MHz cl5/cl6 timings på standard spenning. Så var det jo prisen da, er den god så kan det vel forsvares.

Ja er aldri godt å si hvilke chipper de kommer til å bruke, men angående volt innstillingene så er det bare å begynne å sjekke datablader. Jeg har enda ikke funnet noen PC8500 sett som kan kjøres på 1,8v, utenom disse Kingston brikkene. Det laveste jeg fant var 2,1V PC8500 C5 brikker. Og C5 brikker på 800MHz som kan kjøres på 1,8v.

Men nå har jeg enda ikke sjekket mer enn 4-5 av de største produsentene.

At disse brikkene ikke er imponerende gode får være en sak. Men når det omtrent ikke finnes tilsvarende så synes jeg det har noe for seg.

Lenke til kommentar
Intel har nylig lansert sin energieffektive Penryn-prosessor, som benytter seg av 45 nanometers produksjonsteknologi. AMD produserer fortsatt brikker ved hjelp av 65 nanometer, men skal gå over til 45 nanometer sommeren 2008.

Noe jeg ikke vet? Trodde 45 nm kom i andre halvdel av 2008(alt fra juli til desember).

Lenke til kommentar

Jeg har lest at det er ting som tyder på at AMD ligger bedre an enn tidligere forventet med tanke på overgangen til 45nm. Likevel holder de på 2. halvår som den offisielle tidsperioden. Men i følge tidspunktene for oppnådde milepæler i prøveproduksjonen av 45nm så er det flere som tror at AMDs 45nm vil komme tidlig i 2. halvår. Derfor hintes det om lansering til sommeren. Noe som forsåvidt kan være alt fra 1. juli til august/september. Jeg håper bare at overgangen til 45nm går som et olja lyn.

Lenke til kommentar

Krysser fingra for at sommeren (gjerne 1.juli) er da AMD også kommer over til 45nm, sånn at innen jeg har klart og få spart opp litt penger etter at jeg er kvitt min uber gjeld, så er "barnesykdommene" luket i hvertfall litt ut ;) Altså slik at kanskje innen oktober så er det bare tut og kjør :D

Er vel kanskje ikke store barnesykdommer og regne med lengre i startfaser, virker som det var mer i "gamledager" så et mere passende ord er vel: Modnet ;)

Endret av Goodall
Lenke til kommentar
Hvs skjer når det ikke går ann å krympe mer? får ikke mange silisium atomer på en 1nm^2 overflate. Snakker vi lys?

Lys gir store begrensninger i størrelse. Synlig lys er i området ca 400-700 nm. Det er kun spesielle teknikker med UV-lys, og spesielle diffraksjonsmasker som har gjort det mulig å føre lys så langt på overtid som i dag når det kommer til brikkeproduksjon. Lys vil trolig henge med oss ned til 32nm eller 22nm men da kan det kanskje bli stopp hvis vi ikke klarer å finne ut noen smarte måter å omgås begrensningene på. Det finnes allerede noen sånne teknikker men de egner seg ikke for kommersialisering. I hvert fall ikke ennå.

Hvis du tenker på lys som signalmedie så tror jeg det løpet er kjørt for lenge siden. Kretser trenger kort latency mellom hver transistor/optisk manipulator for å fungere bra. Det kan umulig gå bra om kretsene blir så store at de får plass til lys på 400 nm bølgelengde. En optisk integrert krets kan altså ikke krympes noe særlig og dermed får man ikke opp hastigheten (som begrenses av lysets hastighet i både optiske og elektroniske kretser).

Derimot finnes det andre måter å gjøre kretser tettere på: tett bygging i høyden. Transistorer i mange lag og ledninger i ennå flere lag. Man har ennå ikke fått til å lage transistorer i mange lag, i hvert fall ikke på en måte som lar seg kommersialisere. Men når/hvis dette finnes opp så kan man bygge kretser tettere og raskere. Men det gir en annen utfordring: varme. Varme og effekt per transistor og lekkasjestrømmer vil nok begrense utviklingen der men ikke stoppe utviklingen fullstendig på veldig veldig lang tid. Det er svært mye rom å ta av hvis man bygger i høyden og samtidig reduserer lekkasjestrømmer og varmeutvikling.

Men optiske signaler vil nok fortsatt egne seg til helt andre ting: signaler med høy båndbredde over litt lengre avstander. Alt fra 10cm (chip-chip) til tusenvis av kilometer.

Penryn har er blant de aller tettest bygde kretsene per i dag. Der får de inn 410 millioner transistorer på 107 mm2. Det gir 410 transistorer per 107 mikrometer2 eller ca 3,8 transistorer per mikrometer2 eller 260 000 nm2 per transistor.

Lenke til kommentar

Husker bare jeg leste i illustrert vitenskap for noen år siden og hvor de skrøt over cell prosessoren, og hadde en avslutning med at optiske prosessorer skulle være mer en 1000 ganger så kraftige som nå.

Dette var flere år før ps3 kom på markedet da.

Det må nok skje noe med måten pcer og transistorer er laget på for når vi ikke kan lage mindre transistorer med silisium og har bygget cpu klosser så kan det jo ikke bare stoppe, til og med skoutviklingen går fremover 10000sner av år etter vi begynte å lage sko.

Men nok OT, Stå på AMD/ATI!

Lenke til kommentar

Vet vi om 45 nm vil være kun for Shanghai på socket AM3, eller om Shanghai er planlagt for senere i 2008, og vi først får en tilnærmet uendret Barcelona på 45 nm? Det føles litt som om AMD har en veldig tettpakket plan framover hvis Shanghai skal komme før bulldozer, og bulldozer skal komme tidlig 2009 (noe jeg tviler på, men det er jo lov å drømme :p).

Lenke til kommentar
Håper også at binærsystemet vil forsvinne, og at man får flere tilstander enn 0 og 1.

En cpu ville vært ekstremt my mer effektiv, hvis den kunne ha f.eks 10 tilstander på en transistor, og ikke lenger 1 eller 0.

Interresant konsept egentlig. Men vanskelig å implimentere i det virkelige liv tror jeg foreløpig.

I teorien KUNNE vi sikkert hadde verdiene 0, 1 og -1 (nøytral, positiv og negativ). Dette hadde gjort utrolig mye for lagringstetthet. Men likevel så tror jeg det er en lang vei dit

Lenke til kommentar

Utviklingen kommer garantert til å gå fremover ja, men det kan ikke vokse inn i himmelen heller. Eksponensiell utvikling av hva som helst kan umulig fortsette i det uendelige. En gang MÅ takten roe seg ned og flate ut. Den eksponensielle veksten i klokkehastighet stoppet jo allerede i 2002 da Pentium4 nådde 3GHz. Deretter har det gått trått fremover på den kanten. Etter litt stanging i veggen så skjøt utviklinga fart i en annen retning: flere kjerner og smartere sammenkobling av både kjerner og flere prosessorer. Nå vil jeg spå at den utviklingen blir en kort epoke og at 4-8 kjerner per CPU kan være et naturlig sted for den utviklingen å stange og bremse opp. Deretter tror jeg den naturlige nye veien å gå blir sammensying av flere typer spesialprosessorer rettet inn mot hver sine bruksområder. Gjerne alt på en sokkel eller loddet til hovedkortet. CPU+GPU tror jeg bare er starten på det. Nye instruksjonssett tror jeg blir en del av dette. Deretter tror jeg det kan bli fokus på mer båndbredde mellom maskiner både lokalt og fjernt slik at man kan fordele prosesseringskraft og lagring mer effektivt. Hele tiden vil prosessorene også få flere transistorer og bli bygd stadig tettere og få flere lag. Et nytt minnekiriarki kan også bli aktuelt. F.eks et dedikert høyhastighetsminne slik som på skjermkort, integrert på prosessormodulen/hovedkortet, uten at man dropper oppgraderbar systemram av den grunn.

Lenke til kommentar
Vet vi om 45 nm vil være kun for Shanghai på socket AM3, eller om Shanghai er planlagt for senere i 2008, og vi først får en tilnærmet uendret Barcelona på 45 nm? Det føles litt som om AMD har en veldig tettpakket plan framover hvis Shanghai skal komme før bulldozer, og bulldozer skal komme tidlig 2009 (noe jeg tviler på, men det er jo lov å drømme :p).

Shanghai er vel en tilnærmet ren krymp av barcelona etter det jeg har fått med meg:

- HT-bussen forbedres litt

- DDR3-delen av minnekontrolleren finpusses i Barcelona før den endelig aktiveres i Shanghai.

- L3 cachen økes fra 2 til 6MB.

Altså ikke så veldig mye mer enn overgangen fra Athlon64 X2 på sokkel 939 til AM2. Mer L3 cache hjelper sikkert litt på ytelsen men ikke noe å hoppe i taket for. Det samme med forbedringen av HT-bussen og DDR3. Den største forbedringen kommer forhåpentligvis i form av klokkefrekvenser og varmeutvikling. En økning fra 65nm B3 på 3GHz til 45nm på 4GHz kan bli et glimrende steg fremover om det skjer.

Lenke til kommentar
Angående disse Kingston brikkene så er det vel de eneste brikkene jeg har sett tror jeg som skal klare over 1000MHz på 1,8V.

Mine ballistix kjører 1066@ 1,8volt på 5-5-5-?, har dog ikke stress testet det.

Ubrukelig ram.....

Altfor kategorisk, nærmest å anse som GPP.

Av all den RAM'en jeg har hatt i alle mulige (og umulige) hk/chipset (Intel og AMD) så har generelt Kingston-brikker (både DDR og DDR2) vært de som har fungert best mtp kompatibilitet.

Har kjøpt en del billig Kingston DDR2-brikker i det siste og de funker helt greit og klokker brukbart faktisk.

Ikke noe super-RAM nei, men de fungerer i alle hk jeg har prøvd de i noe både GEIL, OCZ, COrsair m/fl ikke har gjort, på stock settings i litt sære hk.

:)

Mulig jeg er litt rask på labben, men de timingsene frister ikke nevneverdig. Nå er ikke lenger feks Amd prossesorene så avhengige av raske timings så tidligere, still kjekt å ha så lavt så mulig.

Endret av guttorm
Lenke til kommentar
Mine ballistix kjører 1066@ 1,8volt på 5-5-5-?, har dog ikke stress testet det.

Om de klarer det eller ikke var ikke det jeg tenkte mest på. Er vel ingen ballistix brikker som er spesifisert for at de skal klare det på 1,8v fra Crucial sin side. Når det er sagt så er vel Ballistix noe av det beste en finner for tiden. Så hvis det er noen brikker som klarer det så er det definitivt de.

Lenke til kommentar

Jeg tror også at bygging i høyden kan være en mulighet og på dette med varme. Hva om man bygger CPU kjernen i høyden med en integrert nanopipe kjøler el. Altså at kjernen som bygges i høyden har integrert kjøling i gassform el.

Ser man for seg neste super CPU med kallenavn "The Cube"? ;) og kanskje neste utvikling "The beehive".

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Håper også at binærsystemet vil forsvinne, og at man får flere tilstander enn 0 og 1.

En cpu ville vært ekstremt my mer effektiv, hvis den kunne ha f.eks 10 tilstander på en transistor, og ikke lenger 1 eller 0.

Interresant konsept egentlig. Men vanskelig å implimentere i det virkelige liv tror jeg foreløpig.

I teorien KUNNE vi sikkert hadde verdiene 0, 1 og -1 (nøytral, positiv og negativ). Dette hadde gjort utrolig mye for lagringstetthet. Men likevel så tror jeg det er en lang vei dit

Russerne drev faktisk med det på 60/70-tallet en gang. Men det er liten grunn til å tro at tretalls-systemet (eller noe annet) erstatter binærtallsystemet med det første, siden det betyr at vi må droppe alle transistorer og gå over til vakuum-tuber...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...