Gå til innhold

Den Store AMD Barcelona/Phenom-Tråden

Anbefalte innlegg

BTW, hvor mange her på forumet som har bestilt seg Phenom fra Amentio? Ser Amentio har solgt bare rundt 10 phenom sålangt.

Eg har bestilt phenom 9500 fra amentio, men pakken min ligger fermdeles i oslo :wallbash::realmad:

kommer til å poste benchmarks med ein gang den kommer.

Bra du poster benchmarks, jeg er også intressert hvor langt fu klarer og klokke den...

Tviler eg kommer veldig lagt da mitt hvoedkort har vist seg ustabilt over 225 fsb :thumbdown:

Har du prøvd å redusere HTT multiplieren? Det pleier å hjelpe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har du prøvd å redusere HTT multiplieren? Det pleier å hjelpe.

husker faktisk ikkje :blush:

skal teste det når phenom kommer, kom til bergen nå :new_woot:

Du må redusere HTT multiplieren, eller så vil hovedkortet være en begrensende faktor i overklokkingen ! Jeg trodde jeg hadde en dårlig Opteron 165, da selv en 10% økning i HTT gjorde systemet ustabilt. For noen dager siden fant jeg ut dette med HTT multiplier... Argh, gikk rett opp til 2.6ghz uten noen problemer(Jeg har vel hatt denne cpu'en i 2+ år?), og med bedre kjøling (alt er stock, ingen kjøler på hovedkortet) kunne jeg sikkert nådd høyere. Kjøprer på 2.4ghz nå, da 'pwm' ble grusomt varm ved 2.6++, på tross av at jeg ikke har gjort noe med spenningen... Hva er nå pwm?

Anyways:

http://www.anandtech.com/IT/showdoc.aspx?i=3162&p=4

Opteron (barcelona) 2.5ghz slår Intels siste (3.2ghz core 2 duo /m masse cache)Xenon i flere tester :D

Gid AMD fikk skrudd opp frekvensen litt... :/

Artikkelen forklarer forøveri Barcelona/Phenom arkitekturen dypere enn surmulingen til Anand, f.eks ved å vise fortreffeligheten til de nye minnekontrollerene.

Endret av lithium
Lenke til kommentar
pwm er temperaturen på transistorene som forsyner prosessoren med strøm. De tåler veldig høy temperatur, de er konstruert for å fungere opp til 125 grader celsius. Men eg ville ikkje annbefale slike temperaturer da :p

Aha. Og en cpu vifte som setter luften rundt cpu-socketen i bevegelse vil hjelpe? :)

Lenke til kommentar
Anyways:

Opteron (barcelona) 2.5ghz slår Intels siste (3.2ghz core 2 duo /m masse cache)Xenon i flere tester :D

Artikkelen forklarer forøveri Barcelona/Phenom arkitekturen dypere enn surmulingen til Anand, f.eks ved å vise fortreffeligheten til de nye minnekontrollerene.

Det var nå å lese testen med "grønne solbriller". Konklusjonen er (som faktisk er konkludert med tidligere i denne tråden) at på serverplattform er det et relativt jevnt race mellom Intel og AMD, faktisk med en ikke ubetydelig fordel for AMD på en del interessante områder.. Og at hva serveren skal ha som hovedoppgave er sentralt for valg. Og at det er tydelig at Intel på serverområdet blir hindret av minnetype og mangel på integrert minnekontroller.

Ellers så slår Q6600 (2,4 Ghz) E6850 (3,0 Ghz) ned i støvlene på en del tester (blant annet noen av de som er brukt her, 3DS Max 9 og Fritz), med en ytelsesøkning på 25 - 60 %. Noe som klart viser at Quad skal knuse Dual på tester der 4 kjerner utnyttes.

Ellers er nok ikke Xeon 7130M Core 2 (det er den eneste dual core på 3,2 Ghz jeg kan finne i testene) etter det jeg vet. Den ble lansert i august i fjord og tilhører Tulsa familien.

Den eneste reelle interessante sammenligningen i disse testene er Opteron 2360SE mot E5345. Disse er klokket relativt likt, 2,5 kontra 2,33 i testen og koster omtrent det samme. De er også testet både i 2-ways (dual) og single oppsett. Og resultatene spriker i alle retninger.

Og som for 2 mnd siden gir det meg klar støtte for at til min web, database, javaserver skal det handles inn AMD 4 kjerne i neste år.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Anyways:

Det var nå å lese testen med "grønne solbriller". Konklusjonen er (som faktisk er konkludert med tidligere i denne tråden) at på serverplattform er det et relativt jevnt race mellom Intel og AMD, faktisk med en ikke ubetydelig fordel for AMD på en del interessante områder.. Og at hva serveren skal ha som hovedoppgave er sentralt for valg. Og at det er tydelig at Intel på serverområdet blir hindret av minnetype og mangel på integrert minnekontroller.

Ellers så slår Q6600 (2,4 Ghz) E6850 (3,0 Ghz) ned i støvlene på en del tester (blant annet noen av de som er brukt her, 3DS Max 9 og Fritz), med en ytelsesøkning på 25 - 60 %. Noe som klart viser at Quad skal knuse Dual på tester der 4 kjerner utnyttes.

Ellers er nok ikke Xeon 7130M Core 2 (det er den eneste dual core på 3,2 Ghz jeg kan finne i testene) etter det jeg vet. Den ble lansert i august i fjord og tilhører Tulsa familien.

Den eneste reelle interessante sammenligningen i disse testene er Opteron 2360SE mot E5345. Disse er klokket relativt likt, 2,5 kontra 2,33 i testen og koster omtrent det samme. De er også testet både i 2-ways (dual) og single oppsett. Og resultatene spriker i alle retninger.

Og som for 2 mnd siden gir det meg klar støtte for at til min web, database, javaserver skal det handles inn AMD 4 kjerne i neste år.

Hovedmostanderen til Barcelona vil være Xenon på 45nm (54XX) som er basert på Penryn -> Core duo/quad derivater.

Endret av lithium
Lenke til kommentar
Anyways:

Hovedmostanderen til Barcelona vil være Xenon på 45nm (54XX) som er basert på Penryn -> Core duo/quad derivater.

Om 3 - 4 mnd så. I dag er det E5345 kontra 2360SE som i realiteten er "head to head", og som gir grunnlag til å vurdere sammenlignbar ytelse og pris. Nå gir nå heller ikke Penryn noe svekkelse for Intel, så gamet blir ikke særlig endret av denne grunn. Og de kommer garantert til å levere 45nm Xeon klokket lavere en den første Penryn modellen etterhvert (og trolig høyere klokket også). Siste sjekk er at de kommer fra 2,0 til 3,2 Ghz, der E5400, E5410 og E5430 trolig vil bli "head to head" konkurrentene for 2350, 2360 og 2360SE. Problemet

Og 54xx serien vil som 53xx serien kun leveres som quad.

Barcelona (Opteron) vil også i ennå større grad være en reell konkurrent til Xeon 72xx og 73xx, da arkitekturen har sine klare skaleringsfordeler når vi kommer opp i 4-ways og større system.

Men å dra inn en Tulsa-basert Dual-Core Xeon 7130M som er over 1 år gammel er regelrett sprøytt. Det blir som å sammenligne en Intel C2D E6300 med AMD A64 4000+ i tester som utnytter dobbeltkjerne. Rått parti, selv forskjellen i klokkehastighet her er faktisk ennå større (og du vet hvilken vei)

Det interessante er heller at Opteron er klar vinner i MySQL og Java, mens Xeon vinner andre typer tester. Videre skalerer Xeon dårlig fra 2,33 Ghz til 3,0 (E5345 til E5365), det siste skyldes i stor grad ekstern minnekontroller og den ekstremt høye latency på DIMM-minne. Eller for å sitere fra konklusjonen.

While AMD loses quite a few battles, the war is far from lost. The server/HPC situation is entirely different from the desktop scene where the Core 2 Quad overpowers the Phenom in almost every benchmark. There is more to server and HPC performance than simple raw processing power. Intel's flagship still has an Achilles heel: the platform it is running on has higher latency and much lower bandwidth than AMD's platform. Once you really stress all those cores with many threads, AMD's platform starts to pay off.

Et moment er at E54xx vil bli meget aggressivt priset med en pris på E5430 på ca 2 500,- kr (inkl mva). Opteron 2360SE har jeg ennå ikke sett i noen norske prislister, mens Opteron 2350 koster ca 3 400,- inklusive mva. Noe som faktisk ikke var bra nytt for AMD.

Lenke til kommentar

Takk for oppklaringen:)

Må innrømme at drøsset av ulike Xenon arkitekturer er en smule forvirrende.

Jeg hadde kanskje grønne briller, men det at L2 cachen har lavere access-tid enn dagens X2 er god lesning(65nm hadde 70% høyere access tid enn 90nm modellen av X2... De har m.a.o fikset opp i dette), også hyggelig å se at minnekontrolleren fungerer som den skal - ikke alle reviews som har fått med seg dette. Forøveri er det kjekt at Barcelona faktisk yter bedre clock pr clock i visse tester, noe som gir håp.

Lenke til kommentar
Takk for oppklaringen:)

Må innrømme at drøsset av ulike Xenon arkitekturer er en smule forvirrende.

Jeg hadde kanskje grønne briller, men det at L2 cachen har lavere access-tid enn dagens X2 er god lesning(65nm hadde 70% høyere access tid enn 90nm modellen av X2... De har m.a.o fikset opp i dette), også hyggelig å se at minnekontrolleren fungerer som den skal - ikke alle reviews som har fått med seg dette. Forøveri er det kjekt at Barcelona faktisk yter bedre clock pr clock i visse tester, noe som gir håp.

Helt enig, det er ikke lett å holde tunga beint i munnen.

At Opteron yter så bra i en del serverrelaterte tester, noe den har arvet fra 2 generasjon Opteron gjør at server/workstationmarkedet er et område der AMD kan gjøre det bra. Her vil de få langt bedre priser enn på desktop, og konkurrerer jevnt over bedre. 2.5 Ghz Opteron kan selges til en pris som ligger ca 60 - 100 % høyere enn tilsvarende Phenom.

Når det gjelder minnekontrolleren, er det klart at HT er bedre når 8 kjerner med mere skal håndteres. På desktop slår faktisk ikke AMD sin minnekontroller ut i noen særlig grad. Ellers ville trolig en 3 Ghz Xeon yte dårligere enn 3 Ghz QC grunnet DIMM-minnet sin latency.

Lenke til kommentar
sikkert stille multiplier manuelt i bios...jeg mener den skal vel ikke være 5.5?

ville tro at 11 er mere riktig...i hvertfall noe i den duren

Får ikkje satt multiplier i bios men amd overdrive fikser den biten :thumbup:

har kjørt pcmark og fikk 6953 i cpu score.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...