Gå til innhold

Den Store AMD Barcelona/Phenom-Tråden


Anbefalte innlegg

Det er mye jeg kunne ha tatt tak i av diskusjonen over de siste sidene, men det ville ha tatt svært lang tid å gå igjennom alt. Så jeg nøyer meg med et lite "utvalg":

 

 

Angående krav til BIOS-oppdatering for fremoverkompatibiliteten til socket AM2:

 

Det er ikke sikkert at 8Mbits BIOS er nødvendig. Den påkrevde koden krever bare rundt 30 kB ekstra.

 

 

Det er korrekt at AMD's tekniske løsning på minnekontroller i utgangspunktet er bedre enn Intels, men pr.idag er det Intel-"rigger" som scorer høyest på båndbredde(SVJV).

Dette fordi disse klokker langt bedre enn AMD's system (pr.idag), hvor høy FSB/høyt klokket DDR3-ram spiller en stor rolle.

Med innføring av COre 2 Duo fikk også Intel en klar bedring av latency og er minst på høyde med AMD - der også.

Jeg tør påstå at AMD har bedre kontrollere både når det gjelder forsinkelse, fleksibilitet og båndbredde. Ikke at jeg har lett så veldig grundig, men jeg kan ikke huske å ha sett mange tilsynelatende troverdige latency-målinger på Core2-systemer. Det er ihvertfall klart at prefetchingen spiller kraftig inn på flere av testene.

 

Din begrunnelse om at "Intel klokker bedre" fungerer heller ikke som noen forklaring i denne sammenhengen. Det er jo store forskjeller i plattformenes struktur.

 

Når det gjelder båndbredde, så er det også en viktig faktor som ofte oversees:

 

AMDs praktiske, effektive båndbredde vil alltid ligge mye nærmere den teoretiske enn tilfellet er med Intel. Det er fordi AMDs minnebuss er dedikert, og dermed ikke må vike for trafikk til og fra brikkesettet. Båndbredde-tester isolerer naturligvis minnet, men i vanlig bruk er det ikke slik. Andre faktorer er eliminering av asynk-forhold, og høyere klokkefrekvens på kontrolleren.

 

LIKMARK har postet en benchmark utført på både høy CPU -og minneklokke, som viser et kurant resultat. Men jeg anbefaler deg å ta en nærmere kikk på bildet jeg postet tidligere. Bare ikke legg vekt på en utilpasset Sandra-bench, men den andre som gjenkjenner flere tråder:

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

sandra_sahara_aod.png

Legg merke til at både NB -og minneklokke er langt mer moderat (hhv 2.2 GHz og 500 MHz) i det tilfellet. Nå skal det tas forbehold om at ulike tester utføres på forskjellige måter, og ikke nødvendigvis er sammenlignbare, men programmene viser jo lignende resultater med en tråd. Man kan jo lure på hvor høy båndbredde man får med mer modne, raske prosessorer, i tillegg til høyere minneklokke.

sisoft sandra er ikke det beste benchmark programet

everest er bedre etter min mening

noen som har fått taki phenom enda?

 

og ja black edition før nyttårs aften kl 24:00 :p

http://my.ocworkbench.com/bbs/showthread.p...3661#post423661

Endret av wiak
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor er det blitt sånn med AMD, at "nye prosessorer kommer snart! De vil yte evig bra! bare en biosoppdatering så vil den yte 30% bedre osv." De kommer jo aldri! Blir like skuffa for hver mnd som går.

 

Neste år så kommer det en cpu fra AMD som her helt vill og yter mye bedre enn de nyeste Intel cpuene.... KANSKJE :confused::blink:

Lenke til kommentar
Hvorfor er det blitt sånn med AMD, at "nye prosessorer kommer snart! De vil yte evig bra! bare en biosoppdatering så vil den yte 30% bedre osv." De kommer jo aldri! Blir like skuffa for hver mnd som går.

 

Neste år så kommer det en cpu fra AMD som her helt vill og yter mye bedre enn de nyeste Intel cpuene.... KANSKJE :confused::blink:

Intel vil nok beholde ytelsestronen en god stund, tror ikke det var så mange som trodde Intel ville miste den ved Phenom-lanseringa. Det som mange forventa var at AMD skulle bli konkurransedyktig, noe jeg gjetter de snart blir.

Lenke til kommentar
Hvorfor er det blitt sånn med AMD, at "nye prosessorer kommer snart! De vil yte evig bra! bare en biosoppdatering så vil den yte 30% bedre osv." De kommer jo aldri! Blir like skuffa for hver mnd som går.

 

Neste år så kommer det en cpu fra AMD som her helt vill og yter mye bedre enn de nyeste Intel cpuene.... KANSKJE :confused::blink:

 

AMD sa jo selv at dette var et evolusjonært design og at de ikke skjønte hvorfor det var så mye hype rundt Phenom

Lenke til kommentar
Men kordan kan de ha seg? Egentligt støtter jo AM2 HK bare Dual-Core.

Du vil dessverre ikke få tilgang til alle funksjonene på et AM2 kort. Du vil ikke kunne benytte deg av Phenom's split power plane blant annet, (forskjellig spenning på kjernene og minnekontrollerene) så hvis du er avhengig av et system som trekker lite strøm, bør du også handle deg et AM2+ hovedkort.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg blir vel for min del og pensjonere mitt s775 oppsett og kjøpe meg phenom til neste år, men i år blir det 2xHD3870 som tar sin del av budsjettet... ;)

 

Tror phenom + HD3870 crossfire og 4Gb ram sparker sånn ganske greit fra seg...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Jeg har heller lyst til å se litt AMD/nVidia action :)

 

BTW, hvor mange her på forumet som har bestilt seg Phenom fra Amentio? Ser Amentio har solgt bare rundt 10 phenom sålangt.

 

Jeg bestiller hk og cpu til nyttår en gang, med mindre økonomien får seg et plutselig løft...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
BTW, hvor mange her på forumet som har bestilt seg Phenom fra Amentio? Ser Amentio har solgt bare rundt 10 phenom sålangt.

 

Eg har bestilt phenom 9500 fra amentio, men pakken min ligger fermdeles i oslo :wallbash::realmad:

kommer til å poste benchmarks med ein gang den kommer.

 

Bra du poster benchmarks, jeg er også intressert hvor langt fu klarer og klokke den...

Lenke til kommentar
BTW, hvor mange her på forumet som har bestilt seg Phenom fra Amentio? Ser Amentio har solgt bare rundt 10 phenom sålangt.

 

Eg har bestilt phenom 9500 fra amentio, men pakken min ligger fermdeles i oslo :wallbash::realmad:

kommer til å poste benchmarks med ein gang den kommer.

 

Bra du poster benchmarks, jeg er også intressert hvor langt fu klarer og klokke den...

 

Tviler eg kommer veldig lagt da mitt hvoedkort har vist seg ustabilt over 225 fsb :thumbdown:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...