Gå til innhold

Den Store AMD Barcelona/Phenom-Tråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
FASN8 blir arvtageren til Quadfather, og vil helt sikkert støtte split power plane arkitekturen til Opteron Barcelona da det vil være F+(1207+) sokkelen. Antar du kan kjøre Crossfire på den også..

og er det satt noen lanseringsdato på FASN8?

Ellers kan eg klare meg uten crossfire og heller ha et kraftig singelkort.

men samtidig trur eg det holder med ein quad core, så da blir det enten crossfireX eller dual cpu :confused:

Lenke til kommentar

Hvis Phenom ender opp hakket bedre enn mange frykter, R700 blir en hit, og Bulldozer/Fusion på 45 nm blir knall så kan vel AMD aksjer kjøpt i dag være gull verdt, men det blir jo litt som å spille lotto det :p.

Er det noen som vet om det at nordbrua på Phenom/Barcelona kun kjører på 2 GHz er enda en mangel på de tidligere revisjonene, eller om AMD endret på planene rundt dette? Planen var vel, om jeg husker riktig, at NB skulle kjøre på høyere klokkefrekvens og spenning enn resten av prosessoren (en av fordelene med AM2+).

Lenke til kommentar

OT! Håper ikke det er nevnt før da :whistle::p

Men et lite lyspunkt i AMD's litt mørke hverdag

3850 i crossfire "test"

Synes dette lover bra da :D HD 3850 256MB versjonen i crossfire yter omtrent like bra som 8800 ultra! Og 2 stk 3850 kan få til summen av ca. 2500, mens 8800 ultra må du ut med ca. 4500. Må jo si man får bra ytelse for penga da :D

Og med tanke på at HD 3870 med 512MB ikke koster mer enn ca. 1500 altså 3 lapper for 2 så man må jo tro at det sparker enda mere, for å ikke snakke om prisen :love:

edit: slenger med denne fra theinq...

Unlock your Radeon HD3870

862MHz not enough for you?

By Theo Valich: Wednesday, 21 November 2007, 3:09 PM

THANKS TO A reader, we learned that the modified video BIOS for Radeon HD 3870 has been posted on a website in Finland and later, on TechPowerUp!.

This latest ATI baby has a clock-lock at 862MHz for the GPU, 85MHz faster than default frequency. The RV670 GPU has multiple power phases internally, and PowerPlay is activated all the time. When you overclock the GPU, the PLL VCO divider goes bananas, which will overvolt the card just enough to cause a lockdown.

One solution to the problem is a rather elegant video BIOS upgrade. This upgrade changes the dividers in the GPU, so you're free to go crazy and unlock the full potential of the card. You could tinker with the card to clock the RV670 chip all the way to 900MHz, massive 123MHz faster than the default clock. If you want more, you have to splash out on a waterblock, but it seems that both Nvidia and AMD have manufactured extremely OC-friendly chips.

At the time of writing, the enthusiast community is waiting for appropriate BIOS flashing tool, but the link below is where the flashing utility should appear first. It is still not available through official channels, but that is just the matter of time. µ

GENIALT :D :D :D

Tror nesten jeg må skaffe meg jeg

Endret av Goodall
Lenke til kommentar

3850 i crossfire "test"

Synes dette lover bra da :D HD 3850 256MB versjonen i crossfire yter omtrent like bra som 8800 ultra! Og 2 stk 3850 kan få til summen av ca. 2500, mens 8800 ultra må du ut med ca. 4500. Må jo si man får bra ytelse for penga da :D

Og med tanke på at HD 3870 med 512MB ikke koster mer enn ca. 1500 altså 3 lapper for 2 så man må jo tro at det sparker enda mere, for å ikke snakke om prisen :love:

THANKS TO A reader, we learned that the modified video BIOS for Radeon HD 3870 has been posted on a website in Finland and later, on TechPowerUp!.

This latest ATI baby has a clock-lock at 862MHz for the GPU, 85MHz faster than default frequency. The RV670 GPU has multiple power phases internally, and PowerPlay is activated all the time. When you overclock the GPU, the PLL VCO divider goes bananas, which will overvolt the card just enough to cause a lockdown.

One solution to the problem is a rather elegant video BIOS upgrade. This upgrade changes the dividers in the GPU, so you're free to go crazy and unlock the full potential of the card. You could tinker with the card to clock the RV670 chip all the way to 900MHz, massive 123MHz faster than the default clock. If you want more, you have to splash out on a waterblock, but it seems that both Nvidia and AMD have manufactured extremely OC-friendly chips.

At the time of writing, the enthusiast community is waiting for appropriate BIOS flashing tool, but the link below is where the flashing utility should appear first. It is still not available through official channels, but that is just the matter of time. µ

Helt fenomentalt. Tenk deg 2 HD 3870 i crossfire ;)

Lenke til kommentar
For de som er interessert, kan dere faktisk følge aksjekursen LIVE for AMD HER!

EDIT: Om dere ser på 5 dagersskalaen, har AMD stupt veldig siden lanseringen av Phenom, som faktisk ga et lite hopp opp.

Ja den har stupt med ca 15 % siden lanseringen den 19.11. Ikke særlig beroligende tall, men å se på utviklingen til en aksje separat er meningløst, man må også se forholdet til Intel og Nasdaq. Intel har gått ned litt over 3 % og Nasdag ca 4 %. AMD hadde også en oppgang i forrige uke grunnet emisjonen på noe over $ 600 mill.

Det slike tall forteller er at aksjemarkedet ikke har særlige store forventninger til Phenom, og at den skal rette opp AMDs delvis skakkjørte økonomi, dessverre. Verre er de å se at AMD i dag er verdt bare 45 % av verdien for et år siden, og bare en fjerdedel av hva verdien var februar/mars 2006. Nå er heller ikke analytikernes forventninger til AMD for 2008 direkte gode. De er bedre enn hva resultatet ser ut til å bli i år, men langt fra gode, selv om det forventes at AMD vil ha større %-vis vekst enn Intel. Forventningen er uansett at aksjekursen skal opp med 30 - 50 % fra dagens, så dravisher, ikke nødvendigvis dumt å sette noen kroner i AMD aksjer. Faktisk har ikke aksjen hatt så lav kurs siden august 2003.

Og man bør når man sjekker aksjekurser, alltid gjøre sammenligninger - fordi det er relative endinger relatert til konkurrenter og indekser som er det interessante.

AMD, Intel og Nasdaq siste 5 dager

AMD, Intel og Nasdaq siste 3 mnd

AMD, Intel og Nasdaq siste 52 uker

Det virkelig interessante her er at for siste 3 mnd fram til mandag, var AMD, Intel og Nasdaq sin utvikling innenfor samme trend (AMD har noe større utslag, men det skyldes at AMD sin aksje er mer volatil ( større beta) enn Intel.

Lenke til kommentar

3850 i crossfire "test"

Helt fenomentalt. Tenk deg 2 HD 3870 i crossfire ;)

ca. 6000,- for QuadFire....må si det frister mere og mere med AMD's Spider.....men det frister ikke og kjøre kortene i 8x PCIe mot nVidia's 3C-SLI's 16x PCIe....

**Edit

Tror AMD bare bør kanselere 2.4 Ghz og konsentrere seg om og få ut raskere prosessorer, AMD har tidligere hatt lavere feil margin enn Intel, og hadde håpet at Phenom skulle holdt denne trenden oppe, men med disse nye avsløringene så skjønner jeg at AMD's aksjer har vert i fall.

Endret av Fritz0r
Lenke til kommentar
Tror AMD bare bør kanselere 2.4 Ghz og konsentrere seg om og få ut raskere prosessorer

Det er jo det de gjør når de lanserer 2,4 ghz. 2,3 er toppmodelen idag. De sparer nok ikke på noe og gjør så godt de kan for å lage bedre utgaver som bruker mindre strøm, yter bedre per mhz og har høyere frekvens.

Lenke til kommentar
Det slike tall forteller er at aksjemarkedet ikke har særlige store forventninger til Phenom, og at den skal rette opp AMDs delvis skakkjørte økonomi, dessverre. Verre er de å se at AMD i dag er verdt bare 45 % av verdien for et år siden, og bare en fjerdedel av hva verdien var februar/mars 2006. Nå er heller ikke analytikernes forventninger til AMD for 2008 direkte gode. De er bedre enn hva resultatet ser ut til å bli i år, men langt fra gode, selv om det forventes at AMD vil ha større %-vis vekst enn Intel. Forventningen er uansett at aksjekursen skal opp med 30 - 50 % fra dagens, så dravisher, ikke nødvendigvis dumt å sette noen kroner i AMD aksjer. Faktisk har ikke aksjen hatt så lav kurs siden august 2003.

Har faktisk kjøpt en del aksjer i AMD. Nå som kursen har stupt litt frister det å kjøpe enda flere :p. Syns det er moro å investere i selskaper man liker så lenge man ikke blakker seg på det.

ca. 6000,- for QuadFire....må si det frister mere og mere med AMD's Spider.....men det frister ikke og kjøre kortene i 8x PCIe mot nVidia's 3C-SLI's 16x PCIe....

Men CrossfireX-plattformen bruker vel PCI-E 2.0, hvor x8 gir ca. samme båndbredde som PCI-E 1.0 x16? Er det noen anmeldelser som tyder på at det spiller noen rolle uansett? Sist jeg leste en slik sammenligning tror jeg det ble brukt 2 stk. HD 2900XT, og da var ingen nevneverdig forskjell på x8 og x16 PCI-E.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Tror AMD bare bør kanselere 2.4 Ghz og konsentrere seg om og få ut raskere prosessorer

Det er jo det de gjør når de lanserer 2,4 ghz. 2,3 er toppmodelen idag. De sparer nok ikke på noe og gjør så godt de kan for å lage bedre utgaver som bruker mindre strøm, yter bedre per mhz og har høyere frekvens.

Utifra de siste (offisielle) testene er jo nettopp Phenom kanskje en liten "flop" mtp strømforbruk.

Dette har jo i K8's tid vs. Netburst vært AMD's store styrke (effektforbruk/varme).

Derimot ser det ut til at *ATI* (den delen av AMD-konsernet) virkelig har gjort en kjempejobb "på labben" med den nye 3850/3870-serien.

Kan se ut som om fokus har vært på GPU-delen av konsernet kontra CPU-delen, og at AMD har "hvilt på suksessen" med K8.

Det var helt klart feil strategi, men det er alltid lett å være etterpåklok. :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Har faktisk kjøpt en del aksjer i AMD. Nå som kursen har stupt litt frister det å kjøpe enda flere :p. Syns det er moro å investere i selskaper man liker så lenge man ikke blakker seg på det.

Men CrossfireX-plattformen bruker vel PCI-E 2.0, hvor x8 gir ca. samme båndbredde som PCI-E 1.0 x16? Er det noen anmeldelser som tyder på at det spiller noen rolle uansett? Sist jeg leste en slik sammenligning tror jeg det ble brukt 2 stk. HD 2900XT, og da var ingen nevneverdig forskjell på x8 og x16 PCI-E.

Du har rett, jeg trodde at 16x betyde 16x hastigheten av PCI standaren (16*33Mhz) men der bomma jeg...mildt sakt.

16x står for 16 baner med signaler, og PCIe har overføring på 250 MB/s perr bane men PCIe 2.0 har 500MB/s per bane = fort (8 GB/s).

MEN, i følge denne Wikien så er også det kommende kortet fra nVidia som skal ha 3C-SLI også 3*16x PCIe 2.0 slotter

Dette blir da alikevel raskere enn ATI.

ATI=4*8x PCIe 2.0 = 16GB/s

nVidia 3*16x PCIe 2.0 = 24GB/s

så faktisk ser AMD Spider og kommende nVidia like fristende...men nVidia chipset frister noe mere. (gammel vane vond og vende)

Wiki-Linky-nVidia:

http://en.wikipedia.org/wiki/NForce_700

Endret av Fritz0r
Lenke til kommentar
For de som er interessert, kan dere faktisk følge aksjekursen LIVE for AMD HER!

EDIT: Om dere ser på 5 dagersskalaen, har AMD stupt veldig siden lanseringen av Phenom, som faktisk ga et lite hopp opp.

hmmm :hmm: kanskje man skal kjøpe seg litt aksjer :ph34r:

Denne aksjen blir mer og mer interessant faktisk.

Lenke til kommentar

2900 XT = PCIe 1.0

38x0 = PCIe 2.0

x8 PCIe 2.0 = 16x PCIe 1.0 ^^

så du har 4 stk PCIE x16 1.0 i teorien :p

Det er riktig av AMD å spare inn på boxed-kjøleløsningen, det gir dem litt mer å gå på i en evt priskrig. De aller fleste som kjøper en retail-CPU for å overklokke kjøper en stor kjøler i tillegg, og de som ikke skal overklokke bryr seg som oftest ikke om temperaturer. Så lenge boxed-kjøleren hindrer CPUen i å throttle under last er det greit.

Hæ? En så pinglete kjøler til 95W? Det er skuffende nytt.

kjøp OEM da vel

og kjøp med en zalman for ocking :love:

Endret av wiak
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...