Gå til innhold

Den Store AMD Barcelona/Phenom-Tråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg som hadde håpet på en kjøler a la det dobbeltkjerne Operon 1xx har med heatpipes, kobber osv.

Den er sokkel AM2/AM2+.

Tiduz: Jepp, jeg synes trekjernene virker interessante.

AM2 X2 6000+ kjøleren er jo meget flott ift. dette de viser her. 6000+ pakken overrasket meg med en stor kjøler med heatpipes osv. Dette på Phenom bildet så ut som den elendige kjøleren jeg dro av den gamle AM2 SC 3200+.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Nå bruker jeg (nesten) aldri stock kjøler, men ja, den kjøleren var tragisk :)

Jeg brukte heller ikke stock kjøleren til min X2 6000+, men den gjør (god) tjeneste over en annen X2 (5000+).

Noe dårligere enn den (til 6000+) fortjener ikke en Phenom. :D

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det der ER samme kjøleren som følger med lavere klokkede AM2 cpuer, den er identisk... har en slik stockkjøler liggende ved siden av meg her nå... kan ikke finne forskjeller...

Enig i det simen1 sier, dette er for pinglete for 95w... :no:

Lenke til kommentar

3 kjerne prossesor virker intresant, men det hadde vært litt bedre hvis de ikke bare deaktiverte en kjerne, men lagde egne designet 3-kjerne prossesorer.

Kan hende det bare er jeg som ikke har fått det med meg, med blir det ikke dyrere å lage en 4-kjerne som de må legge extra jobb i for å deaktivere en kjerne?

Blir det ikke trangt med 4 kjerner, når det bare er 3 som brukes, hadde vell vært bedre med bare 3 kjerner, slik at den blir kaldere og bedre og overklokke?

Er posetiv til 3 kjerne prossosor, spesielt til gaming : D

Dette ble veldig rotete, men prøv og forstå : S

Endret av Nautique
Lenke til kommentar

Et eller annet sted må jo AMD tjene penger, kobber er dyrt vet dere :p Penger spart er penger tjent. Gammelt ordtak fra Onkel Skrue.

Tror ikke så veldig mange her på forumet kommer til å kjøre Phenom på stock kjøler uansett, det skal ihvertfall ikke jeg, ikke stock kjøler og ikke stock hastigheter.

Lenke til kommentar

Det er riktig av AMD å spare inn på boxed-kjøleløsningen, det gir dem litt mer å gå på i en evt priskrig. De aller fleste som kjøper en retail-CPU for å overklokke kjøper en stor kjøler i tillegg, og de som ikke skal overklokke bryr seg som oftest ikke om temperaturer. Så lenge boxed-kjøleren hindrer CPUen i å throttle under last er det greit.

Endret av jon67
Lenke til kommentar

hmm AMD brukte jo denne kjøleren på 90 nm prosessorer, som i teorien skal være varmere, siden Phenom da er 65 nm. Men, 95 watt er og blir 95 watt, så vi får se hva den greier ;) Men som nevnt flere ganger tidligere, ingen av oss entusiaster som bruker standardkjøleren uansett.

Lenke til kommentar
3 kjerne prossesor virker intresant, men det hadde vært litt bedre hvis de ikke bare deaktiverte en kjerne, men lagde egne designet 3-kjerne prossesorer.

Kan hende det bare er jeg som ikke har fått det med meg, med blir det ikke dyrere å lage en 4-kjerne som de må legge extra jobb i for å deaktivere en kjerne?

Blir det ikke trangt med 4 kjerner, når det bare er 3 som brukes, hadde vell vært bedre med bare 3 kjerner, slik at den blir kaldere og bedre og overklokke? Er posetiv til 3 kjerne prossosor, spesielt til gaming : D

Jeg er overbevist om at trekjerner lages best på den måten de skal gjøre: Fire kjerner minus én. Da slipper de å redesigne prosessoren, en svært stor kostnad som vil ta ressurser fra andre områder. Hvis de hadde kastet firekjerner med en defekt kjerne i søpla så ville de bare hatt utgifter og null inntekter med den. Å kaste brukbare produkter er dyrt og unødvendig. En betydelig andel av produksjonen (5-50%) har mindre defekter som kan gjenbrukes som f.eks trekjerner. Den deaktiverte kjernen vil ikke bruke strøm så effektmessig vil det være det samme om de lagde et eget trekjernerdesign.

Lenke til kommentar

Det jeg er mest spent på enten det gjelder 4, eller 3 kjærner er mulighten for å slå av en kjerne eller 2. For så klokke de andre høyere uten å måtte øke varmeutvikling. Ved Hardcop skal teste særskilte profiler vedrørende dette.

Phenom sin største fordel er slik jeg ser det muligheten til å tune den og lagre profiler som passer det enkelte programmet best.

Det gjør phenom til den mest fleksible cpu'en på markede. For det går i alle fall på såkalte black additions. Og det er jo bare å se på tester dobbelkjerne yter forholdsmessig bedre på endel programmer.

I så måte vil det si at ved å kjøpe en X4...... før du fordelene ved høyere klokket x3 og x2...... og med X3 fordelene med X2......., samt beholde fordelen med en 4 kjerne.

En får med andre ord i både pose og sekk. Bedre blir det vel ikke (vel høyrer frekves og endel forbedringer slik at den can konkurere likt kr vs kr mot c2q). Med andre ord Phenom kan vise seg å bli et Kinderegg, ulv i fåreklær osv.......

Endret av Osse
Lenke til kommentar

hvordan må programmerere gjøre det i fremtiden for å utnytte phenom?

må de lage et spesielt designet software for å få minne kontrolleren til å fungere skikkelig?

tro hvor phenom kommer til å lande i score om minnekontrolleren hadde vært optimalisert... ?

Endret av Evil Knivel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...