Gå til innhold

Den Store AMD Barcelona/Phenom-Tråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
K9 (som var det egentlige kodenavnet til dobbeltkjernene i blant annet X2-serien) var jo en suksess. Det samme med K8L (som tidlig ble forvekslet med K10 men bare var kodenavnet på Turion-serien)

"K9 appears originally to have been an ambitious 8 issue per clock cycle core redesign of the K7 or the K8 processor core[1]. At one point, K9 was the Greyhound project at AMD, and was worked on by the K7 design team beginning in early 2001, with tape-out revision A0 scheduled for 2003. The L1 instruction cache was said to hold decoded instructions, essentially the same as Intel's trace cache.

The existence of a massively parallel CPU design concept for heavily multi threaded applications has also been revealed, as a planned successor to K8. This was reportedly canceled in the conceptualization phase, after about 6 months work[2].

"

Også:

"At one time K9 was the internal codename for the dual-core AMD64 processors as the brand Athlon 64 X2 [3][4], however AMD has distanced itself from the old K series naming convention, and now seeks to talk about a portfolio of products, tailored to different markets. [5]"

Lenke til kommentar
må si jeg er mest forbauset over Tomshardwarguide conclusjon......... den var relativ positiv, er verden blidd gal, toms har jeg betrakta som AMD findlig , well i alle fall under p4 tiden, nå må jeg nesten lese mer en konklusjonen deres.

Tja, mange har den oppfatningen, men synes selv ikke de har vært så Intel-partiske i det siste.

F.eks. her gir de QX9770 et kjølig velkommen.

Lenke til kommentar

Anandtech tester Phenom i spill og programmer:

AMD Phenom 9900 (2.6GHz)

AMD Phenom 9700 (2.4GHz)

AMD Phenom 9600 (2.3GHz)

AMD Phenom 9500 (2.2GHz)

VS

Intel Core 2 Quad Q9450 (2.66GHz/1333MHz)

Intel Core 2 Quad Q6700 (2.66GHz/1066MHz)

Intel Core 2 Quad Q6600 (2.40GHz/1066MHz)

http://anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=3153&p=9

Tror ikkje jeg gidder å bytte til AMD på noen mnd for å si det sånn ;)

Lenke til kommentar
må si jeg er mest forbauset over Tomshardwarguide conclusjon......... den var relativ positiv, er verden blidd gal, toms har jeg betrakta som AMD findlig , well i alle fall under p4 tiden, nå må jeg nesten lese mer en konklusjonen deres.

Tja, mange har den oppfatningen, men synes selv ikke de har vært så Intel-partiske i det siste.

Kanskje hovedpoenget for Tomshardware er å avvike fra de andre i sin innfallsvinkel. En annen ting er at de sier at de har testet en "enginering sample" av 9700, mens Anand og Nexus ser ut til å ha testet 9500 og 9600.

Ellers er jeg enig i konklusjonen at AM2+ ser ut til å være en mer varig plattform enn LPGA775, grunnet Intel sine stadige brikkesettendringer.

Og så viser faktisk testene at for spillere er faktisk K8 fremdeles mest ytelse for pengene. X2 6000+ og X2 6400+

Lenke til kommentar

Men ok de har et poeng der, men mulighet for fremtidige cpu oppgraderinger og opp til 4 skjermkort er vel egentlig , tja og overdrive er nok det eneste positive å trekke frem vs intels løsninger. (ikke det at det kommer noe intel system i mitt eie), særinger som meg kjøper mest med hjerte og ikke med hjernen.

Lenke til kommentar
Vi må trolig vente på revisjon B3 av AMDs K10-design før den helt store ytelsen kan forventes.

Synes dette høres helt amatørmessig ut. Her har de årevis av erfaring og brukt årevis på utvikling med hundrevis(minst) med annsatte, og så utesetter og utsetter de og så bare "funker det ikke". Må vente litt til.

Lenke til kommentar
Vi må trolig vente på revisjon B3 av AMDs K10-design før den helt store ytelsen kan forventes.

Synes dette høres helt amatørmessig ut. Her har de årevis av erfaring og brukt årevis på utvikling med hundrevis(minst) med annsatte, og så utesetter og utsetter de og så bare "funker det ikke". Må vente litt til.

Er skuffet men ikke forbauset , ikke etter at jeg fant ut hvor mye kroner som brukes på utvikling.

Intel har siste året brukt like mye som AMDs totalomsetting ca 1,300 mill $ på forskining og utvikling. Så selv om AMD bruker nesten 1/4 del av sin omsettning på forskning og utvikling, vel så har Intels utviklere 4 ganger resurser på å gjøre det samme. Og som om det ikke er nok de skal også holde tritt mend Nvida, vel har ikke sjekket opp Nvidas forsknings og utviklingsbudsjett.

Men det AMD har til rådighet av resursers er som peanutts i forhold til Intels budsjett og Nvidas budsjett.

Bare for å sette det hele i litt perspektiv. I så måte er det ikke værst å være nesten konkuransdyktig på ytelse om ikke i high end så i alle fall på mainstream.

Intel kan i så måte utvikle 4 nye design , for hvert design AMD utvikler , ikke engang hensyntatt at AMD innenfor et utviklingsbudsjett på 25% av intels også skal konkurere med Nvida. (forutsetter at det koster like my for AMD og utvikle et design som det gjør for Intel)

Det er greit med kun teknisk analyser, men en bør også ha med seg litt om de øknomiske fakta som ligger bak. Om ikke annet en for å forstå hvorfor.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Dette er feil som kan forekomme, Intel hadde også feil på sine C2D i starten, er dog usikker på om det er det samme problemene som ligger bak.

Ord som amatørmessig i denne sammenhengen er vel og strekke det vel langt. De satser miliarder for å lykkes, noe sier meg at det neppe er amatører som holder på.

Det er kun en bestemt stepping som er utsatt, og ikke hele lanseringen.

Lenke til kommentar

Kanskje hovedpoenget for Tomshardware er å avvike fra de andre i sin innfallsvinkel. En annen ting er at de sier at de har testet en "enginering sample" av 9700, mens Anand og Nexus ser ut til å ha testet 9500 og 9600.

Ellers er jeg enig i konklusjonen at AM2+ ser ut til å være en mer varig plattform enn LPGA775, grunnet Intel sine stadige brikkesettendringer.

Og så viser faktisk testene at for spillere er faktisk K8 fremdeles mest ytelse for pengene. X2 6000+ og X2 6400+

ikke glem at intel vil enda bytte til ny platform med nehalm som ligner veldig mye på hva amd lanserte i 2003 ^^

amd vil ha lettere oppgradering, fordi du kan putte AM3 cpuer i AM2/AM2+ hovedkort med DDR2 og AM3 hovedkort med DDR3

mye billigere!,

og ja 3.2ghz phenom burde slå råtta på en 3,2ghz X2

Lenke til kommentar
En liten bombe i natten : AMD to Replace Hector Ruiz as CEO

Da ser det ut til at sjefen sjøl må forlate skuta.. Vi får se hva det kan føre til..

Det "varslet" jeg om for en uke siden.

Altså ingen "bombe".

Hector Ruiz har dessverre (mener jeg) vært en katastrofe for AMD.

Forhåpentligvis er det ikke for seint å "snu skuta".

Jeg forstår ikke andres spekulasjoner rundt dette og er helt enig med TL1000S.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Hector Ruiz har dessverre (mener jeg) vært en katastrofe for AMD.

Forhåpentligvis er det ikke for seint å "snu skuta".

Alltid enkeltpersoner sin feil :roll: . Fotball og politikk er gode eksempler. Er det noe vi vet han konkret har gjort? Du mener vel ikke å tro at det skal komme noen å "frelse" AMD?

Legger til: Ok, jeg gikk litt hardt ut.

Endret av åousky
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...