Gå til innhold

Den Store AMD Barcelona/Phenom-Tråden


Anbefalte innlegg

Uansett så kan jeg dra ut et lite lyspunkt fra det der. Cinebench ser ut til å få 3,9 ganger økt ytelse fra 1 til 4 tråder med Phenom. Det er bedre enn de ca 3,5 gangene Core 2 Quad klarer. Da stemmer det med at 1*4-kjerne gjør multitråding bedre enn intels 2*2 kjerner på grunn av bedre intern kommunikasjon.

Rimelig imponerende den skaleringen der ja. Men så vidt jeg kan se er det 3.99 ganger økning fra 1 til 4 kjerner, ikke 3.90 som de skriver. 9513/2442 = 3.99, eller er det noe jeg missforstår?

 

Edit: Regnet feil, blir jo 3.90. Allikevel imponerende :)

Endret av dravisher
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Nå linket Osse til en fin artikkel fra Legitreviews som forklarer noe om arkitektoniske forskjeller mellom Intel og AMD's CPU-arkitektur (og chipset/FSB).

 

Jeg kan heller ikke se noen vits i å latterliggjøre en benchmarks som pt *fremdeles* er en de facto singlethreaded test som måler en gitt ytelse (oppgave) en CPU/ett system kan få, gitt tilsvarende scenario.

 

Det er hevet over enhver tvil at i oppgaver hvor høy FSB og stor L2-cache samt interne algorimter (optimalsiering) i microcode betyr mye, så er Intel helt overlegen AMD (K8 og muligens også K10).

At dette samsvarer med hovedbeskjeftigelsen til "gamere" (3D-ytelse) er sikkert ikke ett uheldig tilfelle for Intel.

(De som klokket sine K8-systemer med høy FSB/HT og lave timings så det samme "fenomenet" mtp på hva høy FSB betyr).

 

At AMD's CPU-arkitektur skalerer bra mtp smtp (flere kjerner) gitt at applikasjon/bench utnytter dette er også en fordel for AMD.

 

Dette er jo tilsvarende mer "seriøs" bruk, og parret med ett lavt effektforbruk (mulig forklaring til "lav" klokk nå i startfasen for K10) viktig for de som kjøper CPU/system basert på slike kriterier.

 

Nå er det heller ikke en "dramatisk" forskjell i skalering mellom f.eks. en Quad og en Phenom i f.eks. Cinebench (som også "bare" er en unyttig benchmark slik som SuperPi er).

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Overdriving?

 

TL1000S rapporterte at han lett klarer 3.6 på sin 6000+ på stock luft og marginal vcore økning. Ser ikke hvorfor vi skal gidde å drive med "overdriving" her.

Da har han i så fall vært ekstremt heldig... mener å huske at han skrev 3450mhz jeg men...

Overtidsjobbing og blings kan høre sammen :) Overdriving derimot er jeg ikke tilhenger av.

 

 

Noen tester av Retail versjoner, altså det vi kommer til å se når de kommer: Expreview

 

Edit: Forresten Theo343, post resultatene når du "lett" har fått den nye X2 6000+'en din opp i 3,6 på luft :whistle:

Kommer neppe til å klokke den barbente kassa til dattern ;) Jeg holdt på å si "at jeg skal ha deg i bakhodet". Men jeg er ikke helt klar for likmark i bakhodet ennå.

 

 

Det er ikke noe problem å få en X2 til 3.6 med stock kjøling etc.

:dontgetit:

 

Som andre har vært inne på: Man kan overhodet ikke regne med å klare 3.6 GHz stabilt på rimelig komfortabel spenning, og luftkjøling. Langt ifra. Hvis man på forhånd vet at man får den beste steppingen, kan man ha som en realistisk forventning å klare rundt 3.3 - 3.4 GHz på ca 1.4v. Alt utover det bør sees på som en ren bonus.

Jepps, jeg har forlengst forstått at jeg blingset i min iver med tinnitus og summetone, når jeg leste TL1000S sine resultater :). Endret av Theo343
Lenke til kommentar

AM3 Reference Diagram Disclosed

"Chilehardware has released what appears to be a confidential image showing the future customer desktop AM3 reference boards for AMD and ATI. Here is an English site talking about this reference design image and the features it enables. 'The biggest improvement for this generation of chipsets is the audio and video capabilities integrated into the motherboard. The new features packed into these chipsets are beginning to look like standalone platforms. The RS780 supports DirectX 10 and has a UVD, which is similar to most High-end cards of today.'"
Lenke til kommentar

Phenom i salg i norge nå!!

https://prisguiden.no/fritekst_sok....mp;search=S%F8k

 

Phenom X4 i salg hos søta bror

ja fant dette

https://prisguiden.no/fritekst_sok....find=AMD+Phenom

 

AMD Phenom X4 9500

http://prisjakt.nu/produkt.php?p=247885

AMD Phenom X4 9600

http://prisjakt.nu/produkt.php?p=247882

AMD Phenom X4 9700

http://prisjakt.nu/produkt.php?p=247878

Endret av wiak
Lenke til kommentar

 

Ikke lenge til min gode gamle Barton får en arvtager nå. :love:

 

EDIT: Venter bare på RV680 nå da..

Endret av MixMaster
Lenke til kommentar

 

Ikke lenge til min gode gamle Barton får en arvtager nå. :love:

:love:

Lenke til kommentar

Å si at de er i salg når "nothing" er på lager og ingen leveringsdato angitt er en betydelig overdrivelse. Her er det bare en av distributørene som har lagt inn varen i varelista med pris, og derfor har alle butikker som genererer vareliste på bakgrunn av blant annet denne distributøren fått dette i prislista.

 

Men når det ikke engang står forventet dato, ja da kan det ta lang tid før denne er inne. Og går det som for K10 Opteron, er det vel mest sannsynlig at januar/februar blir leveringstid. De første kommer til å bli støvsugd fra markedet av OEM produsenter etc.

 

Men prisene var attraktive nok, og utrolig liten forskjell mellom de ulike modellene.

Lenke til kommentar
Å si at de er i salg når "nothing" er på lager og ingen leveringsdato angitt er en betydelig overdrivelse. Her er det bare en av distributørene som har lagt inn varen i varelista med pris, og derfor har alle butikker som genererer vareliste på bakgrunn av blant annet denne distributøren fått dette i prislista.

 

Men når det ikke engang står forventet dato, ja da kan det ta lang tid før denne er inne. Og går det som for K10 Opteron, er det vel mest sannsynlig at januar/februar blir leveringstid. De første kommer til å bli støvsugd fra markedet av OEM produsenter etc.

 

Men prisene var attraktive nok, og utrolig liten forskjell mellom de ulike modellene.

Sant nok, men det går da den rette veien.. Blir nok garantert en Phenom X4 på meg, særlig med disse prisene! Vi får bare håpe at AMD greier å levere ut varene kjapt nok, vil helst ha ny boks før jul!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...