Gå til innhold

Den Store AMD Barcelona/Phenom-Tråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det var en veldig stor overdrivelse.

Det var jo lagt ved en link, men man kan ikke si noe generelt på grunnlag av en test.

Det er tydelig at det er snakk om en veldig god cpu, som klarer 3,6GHz på 1,4V.

Det er en fullt akseptabel spenning, så lenge temperatur holdes på forsvarlig nivå.

Det er vel heller tvilsomt at flertallet vil oppnå 3,6GHz stabilt på 1,4V.

Så det gir nok ikke et riktig bilde av generelt overklokkingspotensial.

Lenke til kommentar

Ellers så må man huske at det er de færreste PC-kjøpere som overklokker. Det blir altså Agena 2,6GHz opp mot en eller annen intel firekjerne. (Hvilken er ikke gitt ennå da vi ikke vet prisene)

For overklokkere kan man jo si at det er Agena vs C2Q men da må man gjøre motstanden lik ved å sammenligne likt prisede prosessorer med tilsvarende overklokkings-innsats. Altså ikke en originalt klokket Agena vs. en blodklokket C2Q. Les: Like god kjøling og en heldig utgave av begge to.

post-3851-1192132850_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Ellers så må man huske at det er de færreste PC-kjøpere som overklokker. Det blir altså Agena 2,6GHz opp mot en eller annen intel firekjerne. (Hvilken er ikke gitt ennå da vi ikke vet prisene)

For overklokkere kan man jo si at det er Agena vs C2Q men da må man gjøre motstanden lik ved å sammenligne likt prisede prosessorer med tilsvarende overklokkings-innsats. Altså ikke en originalt klokket Agena vs. en blodklokket C2Q. Les: Like god kjøling og en heldig utgave av begge to.

ler så jeg rister av den kjøleren. Det er jeg klar over, har alltid sammenlignt total systempris vs total systempris. Men for entusiastene er overklokking vesentlig.

Jeg kunne faktisk finne på å bruke en slik kjler dersom vifter ikke spinner mer en 12-1500 rpm, 8 og 12 vifter er ikke hørbare på det turtallet, slik at når jeg bygger system så bruker jeg gjerne vifter , flere vifter med lavt turtall, skal jeg klokke , så er det til maks til vifter begynner å bli ubehaglige , noe de blir når de passerer 1500 rpm (personig har jeg meget god erfaring met artic cooling sine 8 cm vifter. DVS 12 beygnner å bli plagsom før 8 cm, da de flytter mye mer luft, og derfor ikke bør spinne på mer en 1000 rpm.

Endret av Osse
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Ellers så må man huske at det er de færreste PC-kjøpere som overklokker. Det blir altså Agena 2,6GHz opp mot en eller annen intel firekjerne.

Du liker å gjenta dette. :)

Det er sikkert korrekt at de fleste som skal "Ha en data" ikke bryr seg om overklokking.

De er heller ikke interessert i hva som er "inne i data'en".

De bryr seg heller ikke om AMD vs. Intel.

Disse tjener pt Intel (og har alltid) tjent gode penger på.

De som frekventerer disse fora, og som du nå har spandert noe over 29k innlegg på:

De spør..og spør.. og spør.. om klokking... for tiden de samme spørsmålene (og skrytet) om klokking av ulike Core 2 Duo (og Quad) systemer.

Så jeg vil konkludere med at det forslitte argumentet ditt kan du la ligge for framtiden.

Dersom nyere generasjoner AMD cpu'er skal få noe entusiastisk mottagelse og med det en viss (jeg gjentar: viss) effekt på "jeg vil ha en data-kjøpere" så bør disse klokke... minst like bra som C2D.

Dette er da desktop-markedet som uansett ikke er så veldig "kritisk" for inntjening uansett.

Når det gjelder de mer "Opplyste" og mljøbevisste er det med lavt effektforbruk fra både chipset og CPU en mer viktig faktor.

Her har AMD (ikke ATI enn sålenge) vært meget gode i lang tid.

Forhåpentligvis vil de som tradisjonelt ser effekten av å spare noen kw i året (serverparker) ha dette i mente ved innkjøp/oppgradering av maskinparken. :)

PS og edit:

Den kjøleren er grotesk ja (som de fleste nyere "monster-luft-kjølere".

Når det er sagt er OEM-kjølerene på Dell-maskiner (med Intel-innmat) på den størrelsen. :D

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

@tls

I disse miljøtider kan jeg faktisk see poenget og salgsargumenter spiderplattformen får

Cpu - AMD har en hel linje med 45 w, phenom 2.2 og 2, 4 85 w, chipset 8 w, nye gpu 100 w mindre en foriege generasjon.

Selv om på lav ytelse så er en bærbar å foretrekke. men her ligger til rette for relativt kraftige systemer med lavt energiforbruk , noe som betyr mindre behov for kjølig og dermed indre støy.

Ok kan her håpe på at den reltivt lave frekvensen agena lansres på gir rom for klokking, dvs at AMD har forstått at entusiastene faktisk bringer mye salg og er en viktig brikke i markedsføringa.

@jon

de nye gpu har 100w mindre strømforbruk en forriege generasjon, så det er 440 w spart der.

Et 1000 w strømforbruk bruk koster ca 1700,- ved 6 timers bruk dagan resten avslått

Et 560 w strømforbruk koster ca kr 1000,- ved 6 timers bruk, rest avslått.

Regn selv her

Burde jo bli avgiftslette på strømsparende datadeler, hehe, huff nå blir det vel heller slike at det blir w avgift istedet, ny inntektskilde for staten

Et kontor med 10 pc a 300 w levetid 4 år bruker da ca 30 600,- i strøm på disse.

med å redusre 40 w chipset 60 w cpu/gpu reduseres utgifter med ca kr 8000,-

ser klart argumenter for slikt. Men jaja, på det kontoret jeg renet på så hadd de 8 timers dag 7 dager i uke, flirer.

Edit:

Bygnner å ane konturene av AMDs markedstrategi, er jo tydelig at fokus der har skiftet fra maks ytelse til mer yelse pr watt over hele linja............ can de få med seg bellona, greenpeisan og kristin halvorsen, så kan det bli en brukbar strategi, for mainstream.......... Energiforbruk har vel aldri vært i vinden som nå.

Miljøriktig Pc til Mor og Far....... Trøblet er jo bare det at mor og far vil ha bærbar ikke stasjonær. Og guttestriken gir da langt fan i strømregninga og miljøet, er jo ikke hans sak.

Endret av Osse
Lenke til kommentar
@jon

de nye gpu har 100w mindre strømforbruk en forriege generasjon, så det er 440 w spart der.

Hva mener du med "de nye gpu"? ATIs toppmodell HD2900XT bruker over 30W mer enn X1950XTX ved idle, og 45W mer ved load. Kortet alene trekker godt over 200W ved load, så man trenger faktisk en 1200W PSU til et QuadFire-system med 4x 2900XT.

http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2988&p=30

Lenke til kommentar

Jeg regner med han sikter til produktene som kommer snart. Altså en brikke basert på R600, men som har revisjoner som nesten kutter strømforbruket i to.

Så vidt jeg vet er dette foreløpig bare rykter, men likevel heftige rykter (spesielt siden vi vet at temperatur og problemer med varme var grunnen til at R600 ikke kunne klokkes høyt nok til at den kunne utfordre nVIDIA sin G80 i særlig grad, det har blitt spekulert i at R600 var ment for høyere klokkefrekvenser).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...