Gå til innhold

Den Store AMD Barcelona/Phenom-Tråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
http://forum.coolaler.com/showthread.php?t=161505 <- RD790 og phenom x4 ^^

9654056[/snapback]

En benchmark også. :)

L1 cache latency: 3 klokkesykluser

L2 cache latency: 15 klokkesykluser

L1 cache latency: 45 klokkesykluser

Minnelatency: 111 klokkesykluser

Kjørt med Phenom X4 1,8GHz, RD790 brikkesett og én enkelt minnemodul DDR2-800 CL5-5-7

9655770[/snapback]

En slik benchmark sa meg ikke mye, måler den responstiden til cachen eller?

Lenke til kommentar

nå har ikke jeg lest så mye i denne tråden her, men jeg spør nå allikevel.

hvor mye antar man dette vil yte over intel sin dual/quad core? vil det yte bedre en intel i spill?

å det kommer i 2008 engang?

:ph34r:

Endret av Simkin
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
nå har ikke jeg lest så mye i denne tråden her, men jeg spør nå allikevel.

hvor mye antar man dette vil yte over intel sin dual/quad core? vil det yte bedre en intel i spill?

:ph34r:

9656302[/snapback]

Foreløpig vet man svært lite.

Det er ikke sikkert at "Phenom" vil yte like bra/bedre enn dagens Core 2 Duo.

Når ikke engang Coolaler kan vise til noe annet enn CPU-Z og tilnærmet default clocks eller annet enn "tall" (nei, dette er ikke benchmarks Simen :) ), da er det ikke mye vi kan utlede mtp ytelse.

Det kommer nok mer interessante/relevante "tall" etterhvert.

PS og edit:

Da Coolaler hadde "sugerøret ned i Intel's prosessorkasse" var det "rakt opp" på 4Ghz++ med standard kjøler (litt overdrevent) da COre 2 Duo fremdeles var under NDA.

Bare så det er nevnt for de som fremdeles håper på et under (jeg gjør ikke det).

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
En slik benchmark sa meg ikke mye, måler den responstiden til cachen eller?

9655907[/snapback]

Ja, omtrent som CAS latency til ram bare at dette gjelder cachene.

(Jeg ser at en skrivefeil hadde sneket seg inn. Det skal stå L3 og ikke L1 i den tredje linja)

Redigert: Det er kanskje litt drøyt å kalle det benchmark ja. Det er jo bare en ytelsetest på en helt spesifikk del av prosessoren og sier ikke noe særlig om ytelse i programmer. Omtrent som å teste drivstoffpumpa i en bil. Resultatet kan sikkert brukes som en del av en forklaringsmodell for hvorfor prosessoren yter sånn og sånn i forhold til K8.

Det kommer an på klokkehastigheter og hva du sammenligner med.

Både AMD og Intel har et spenn av hastigheter.

9656302[/snapback]

Phenom er forventet lansert i år. Trolig 10. desember.

Lenke til kommentar
En benchmark også. :)

L1 cache latency: 3 klokkesykluser

L2 cache latency: 15 klokkesykluser

L3 cache latency: 45 klokkesykluser

9655770[/snapback]

Det stemmer ikke overens med AMDs egne tall, presentert i design-guidene. De oppgir hhv 3, 12 og 36 sykluser, hvor forsinkelsen fra forrige nivå(er) er medregnet (dvs at L2 isolert sett har 9 sykluser, og L3 har 24).
Lenke til kommentar

@tls

Utfra det jeg har lest tror jeg faktisk AMD kommer til å være meget konkonransedyktig, bortsett fra absolutte high end. (ytelsestronen)

De legger tydligvis opp til å la 3 kjærner konkurere i middelsjiktet ned topp mot c2d, x2 lavere mellomsjikt med core og c2d, og x4 mot c2q her er det jeg tror AMD vil ha størst problem med å konkurere.

C2D vil de ha god sjangs mot siden de kan bruker 3 kjerner mot 2.

Ytelsesmessig ja, økonomisk vil det neste året frem til 45 nm være et økonomisk mareritt for AMD, overlever de det så tror jeg konkuransen er rimelig sikret.

Endret av Osse
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det er lov å håpe (jeg gjorde det en stund), men nå "lekker" det *ekstreme* nyheter om 45nm Intel(Yorkfield) fra xs.org (parret med ATI).

Som du sier Osse:

Vi får håpe på konkurransedyktige (pris vs ytelse) fra ATI snarest (de har jo forsåvidt det i skrivende stund).

Ytelsestronen tror jeg vil være hos Intel en god stund framover. :hmm:

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Jeg tviler også på at det blir mulig å låse opp den siste kjernen men utelukker det ikke 100%. AMD/ATI skjermkort har jo hatt muligheten til å låse opp avslåtte pipelines før. Om det blir mulig å låse opp den siste kjernen så blir det nok via de samme metodene som for GPUer og med den samme risikoen for ustabilitet/feil.

Lenke til kommentar
Jeg tviler også på at det blir mulig å låse opp den siste kjernen men utelukker det ikke 100%. AMD/ATI skjermkort har jo hatt muligheten til å låse opp avslåtte pipelines før. Om det blir mulig å låse opp den siste kjernen så blir det nok via de samme metodene som for GPUer og med den samme risikoen for ustabilitet/feil.

9662435[/snapback]

Det er lenge siden jeg har sett GPU'er med opplåsbare pipelines, siste kort var vel et X800 kort? Vi har disskutert dette nøye på skolen (IKT service fag med VELDIG engasjerte elever ;) ) og da ble det snakk om at nVidia og ATi jobbet aktivt mot at noen pipelines blir tilgjengelige slik vi tidligere har sett. Så vidt jeg husker var vel det å låse pipelines en billig måte å lansere en nedskalert utgave av et toppkort.

Endret av TiduZ
Lenke til kommentar
Det er lenge siden jeg har sett GPU'er med opplåsbare pipelines, siste kort var vel et X800 kort? Vi har disskutert dette nøye på skolen (IKT service fag med VELDIG engasjerte elever ;) ) og da ble det snakk om at nVidia og ATi jobbet aktivt mot at noen pipelines blir tilgjengelige slik vi tidligere har sett. Så vidt jeg husker var vel det å låse pipelines en billig måte å lansere en nedskalert utgave av et toppkort (GeForce 7900GTO anyone?  :cool: )

9662499[/snapback]

Må nok arrestere deg litt der, 7900GTO hadde ikke låste pipelines, men heller lavere frekvens på kjerne og minne, samt lavere spenning på minnet (mest sannsynelig fordi minnet ikke tålte "GTX" spenningen).

Det var vel 6XXX serien til Nvidia der noen kort hadde låste pipelines.

Lenke til kommentar
Det er lenge siden jeg har sett GPU'er med opplåsbare pipelines, siste kort var vel et X800 kort? Vi har disskutert dette nøye på skolen (IKT service fag med VELDIG engasjerte elever ;) ) og da ble det snakk om at nVidia og ATi jobbet aktivt mot at noen pipelines blir tilgjengelige slik vi tidligere har sett. Så vidt jeg husker var vel det å låse pipelines en billig måte å lansere en nedskalert utgave av et toppkort (GeForce 7900GTO anyone?  :cool: )

9662499[/snapback]

Må nok arrestere deg litt der, 7900GTO hadde ikke låste pipelines, men heller lavere frekvens på kjerne og minne, samt lavere spenning på minnet (mest sannsynelig fordi minnet ikke tålte "GTX" spenningen).

Det var vel 6XXX serien til Nvidia der noen kort hadde låste pipelines.

9662580[/snapback]

Flotte greier, da kom det til sin rette, takk for korrigeringen! Når du sier det, låste jeg faktisk opp pipelines på et 6800 kort :thumbup: redigering av overposten vil skje :yes:

Endret av TiduZ
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...