Gå til innhold

Den Store AMD Barcelona/Phenom-Tråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
2xxx er for 2-prosessorsystemer, 8xxx er for 4-prosessorsystemer. Right?

9548348[/snapback]

Jo, det høres rett ut.. Litt pussig pris det blir på et 4 CPU system da, når en CPU koster godt over 8000,- kr.. Selvfølgelig er disse rettet mot bedrifter, men uansett..

Fant forresten en 1U server fra våre norske venner i Nextron, basert på 4x Opteron 8xxx.. Heftig system, og ikke så alt for dyrt :thumbup:

Nextron AS Opteron Barcelona 1U server

EDIT: Savner 2.5" SAS disker i det systemet, men da hadde prisen sikkert blitt uspiselig :!:

Endret av TiduZ
Lenke til kommentar
2xxx er for 2-prosessorsystemer, 8xxx er for 4-prosessorsystemer. Right?

9548348[/snapback]

Det stemmer. 8xxx-serien skal også kunne brukes i 8-prosessorsystemer, altså hovedkort med 8 sokler, derav navnet 8xxx, men hovedkort med 8 sokler er vist en svært sjelden kuriositet, også i "server-verden". Supermicro og SUN har laget slike hovedkort men det var vistnok ikke mange eksemplarer. De slet vist også med ytelsen av diverse grunner slik at det ikke var noe kommersielt poeng i å masseprodusere de.

PS. med 2-prosessorsystemer og 4-prosessorsystemer menes det per node (bokser). Et stort system kan bestå av mange noder med ulike typer tilknytning mellom hverandre. F.eks 10Gbit Ethernet (en billigløsning) eller HTX (en dyrere og bedre løsning).

Lenke til kommentar

Hehe leste den jeg og. Den artikkelen er kanskje morsom, men også en tankevekker. Jeg tror faktisk ikke jeg hadde hat noe imot om IBM kjøpte dem opp, så lenge de fikk fortsette som de gjør nå, som en selvstendig produsent av mikroprosessorer. Med IBM i ryggen tror jeg faktisk AMD kunne greid mye, IBM sitter inne med mye resurser på prosessorfronten, dog ikke særlig på X86 platformen.

9548247[/snapback]

IBM...neitakk...husker hva som skjedde med Cyrix enda....

Men om feks Lenovo eller noen gikk inn, så seff..kick ass...

Lenke til kommentar

Hehe leste den jeg og. Den artikkelen er kanskje morsom, men også en tankevekker. Jeg tror faktisk ikke jeg hadde hat noe imot om IBM kjøpte dem opp, så lenge de fikk fortsette som de gjør nå, som en selvstendig produsent av mikroprosessorer. Med IBM i ryggen tror jeg faktisk AMD kunne greid mye, IBM sitter inne med mye resurser på prosessorfronten, dog ikke særlig på X86 platformen.

9548247[/snapback]

IBM...neitakk...husker hva som skjedde med Cyrix enda....

Men om feks Lenovo eller noen gikk inn, så seff..kick ass...

9548482[/snapback]

Ahahaha Cyrix, mine gamle helter.. Slukt av IBM de da?

Lenke til kommentar
Ahahaha Cyrix, mine gamle helter.. Slukt av IBM de da?
De ble slukt av Via.

aha, det forklarer endel! Har enda noen utgamle maskiner basert på Cyrix i kjelleren, har ikke hjerte til å kaste dem..

Hva AMD angår tror jeg nok ikke de blir kjøp opp av noen med det første, det er enda en lang vei til total konkurs.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...