Gå til innhold

Den Store AMD Barcelona/Phenom-Tråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Barcelona vs. Hapertown:

http://www.heise.de/newsticker/meldung/96237

En på XS fant denne artikkelen på en tysk side, tysken min er forholdsvis dårlig, men tallene snakker for seg selv. :)

Dette er altså en 2,5GHz Barcelona som slår en 3,0GHz Harpertown lett.

Hvor ekte dette er for være opp til noen andre å bedømme.

Tallene lover ihvertfall godt :)

Ps: Noen andre som sliter med at forumet er sykt treigt i dag eller er det nettet på jobben som er synderen?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Barcelona vs. Hapertown:

http://www.heise.de/newsticker/meldung/96237

En på XS fant denne artikkelen på en tysk side, tysken min er forholdsvis dårlig, men tallene snakker for seg selv.  :)

Dette er altså en 2,5GHz Barcelona som slår en 3,0GHz Harpertown lett.

Hvor ekte dette er for være opp til noen andre å bedømme.

Tallene lover ihvertfall godt :)

9533900[/snapback]

Takk for link. :thumbup:

"Slår lett.." dagens overdrivelse :)

FPU er bra ja, men det er da også 2.0Ghz utgaven av Barcelona også mtp "slå lett".

Men det er klart lovende, det lille tallmaterialet som man kan se her.

For de som er opptatt av servere..(viktig marked for AMD).

Edit:

Glemte viktig poeng tatt av Simen1 :thumbup:

FPU-ytelsen tilsier en i god AMD-tradisjon - "rå gamer-CPU".

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

En aldri så liten overdrivelse der ja, men det lover i hvert fall svært godt for både HPC-servere og mange spill at FPU-ytelsen er såpass bra. Når det gjelder HPC-servere så legg merke til hvor dårlig Barcelona gjør det på en enkelt tråd sammenlignet med intel, men at Barcelona henter seg kraftig inn når alle kjernene brukes*. Det gir gode indikasjoner på at AMDs monolittiske firekjerne var en god strategi for flertrådsytelse. I større systemer (4 sokler og kanskje mer) vil det trolig se ennå lysere ut for AMD. Virkelig bra å se på noen av delresultatene at AMD virkelig har et skikkelig konkurransedyktig produkt allerede (2,0GHz) sammenlignet med Xeon 3,0GHz, selv om vi ikke tar hensyn til pris. Dette lover hard og god konkurranse de neste par årene. Hva som vil skje når Intels Nehalem med integrert minnekontroller og Quickpath kommer på banen kan man jo lure på. Jeg håper i hvert fall på god konkurranse i 2009 og senere også.

* En liten tabell over oppskalering fra 1 kjerne til 8 kjerner (kun beste av to resultater når det er to resultater, rundet til nærmeste hele 0,1. Kun sammenlignbare systemer er sammenlignet.):

2 × Xeon E5472 int: 16,9->83,9 (5,0x) fp: 16,9->74,0 (4,4x)

2 × Xeon X5365 int: 18,9->98,9 (5,2x) fp: 16,5->63,1 (3,8x)

2 × Opteron 2350 int: 10,2->70,2 (6,9x) fp: 11,6->68,3 (5,9x)

Opp til 6,9 ganger raskere med 8 kjerner enn 1 kjerne er ikke mindre enn imponerende skalering på int_2006. (Men likevel ikke veldig imponerende sluttresultat på bare 2 sokler * 2GHz grunnet lav ytelse i utgangspunktet) Det lover i hvert fall godt for 4-sokler og oppover, for høyere klokkefrekvenser og for FP-intensive programmer og spill.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Tomshardware Sverige om barcelona

hrmf, tidlere så forhatte Dell (av meg) lovpriser AMD...... Får vel ta en titt på det utvalget de har av AMD maskiner neste gang jeg skal anbefale en AMD maskin.

9541709[/snapback]

Ja, det går nedover med gamle helter..

Ikke lenge før du poster klokkeresultater med en G0-stepping fra Netshop. :!:

Lenke til kommentar

:!: ....Ja/jo blir vel til et ekstra stykke kake til kaffen.

Er egentig veldig spennende om AMD overlever.......fasinerer meg. Bekymrer meg noe så inn i fans det der Havock oppkjøpe til Intel. Kommer garantert slike sjekkpunkt som gjør at programmene ikke utnytter sse og slettes ikke sse5 som intel ikke vil bruke.

Lenke til kommentar
AMD fanboys, les og gråt:

http://www.anandtech.com/IT/showdoc.aspx?i=3099&p=1

Anandtech har testet Barcelona mot de siste Xeon CPU'ene (Harpertown). AMD blir fullstendig gruset. Intel er opp til 60% raskere - Jeez. Xeon kjører på 3 GHz mens AMD kjører på 2 GHz. Det er uansett utklassing, når AMD kommer med 2.5 GHz eller høyere har nok Intel kommet opp i 3.6+ GHz og kanskje en ny Xeon versjon.

9524808[/snapback]

Det er en stor forskjell på opp til 60% raskere og at den er 60% raskere i alle tester...

Andre har allerede kommentert den testen men har ikke påpekt noe av det som er litt rart med den testen. Noen har kanskje lest kommentarene som Anandtech har mottatt på den testen.

AMD-serveren hadde ikke 16 GB. Den hadde bare 8 GB og det har blitt rettet opp i artikkelen.

Den testen er ikke en ren ytelsestest mer er også like mye en test der man sammenligner ytelsen pr. watt, noe som er en vanlig problemstilling for de med store datasentre.

Hvorfor velger Anandtech å sammenligne en intel-maskin med 4*2 GB FB-DIMM mot 8*1 GB DDR2 på Opteron-maskinen? Er det for å få ned strømforbruket på Intel-maskinen og få den til å virke som den er nesten like strømgjerrig som Opteron-maskinen?

Opteron-maskinen leveres med prosessorer og minne som bruker mindre strøm enn Intel-maskinen. Lavere strømforbruk er vanligvis synonymt med mindre varme. Hvorfor er da Opteron-maskinen utstyrt med 5 kabinettvifter i tillegg til 2 cpu-vifter mens Intel-maskinen bare er utstyrt med totalt 3 vifter? Er det gjort for å øke det totale strømforbruket på Opteronmaskin slik at effekt-ytelsesforholdet går i Intels favør?

Når hardware-konfigen er så forskjellig som den er i den testen der er det nytteløst å begynne å sammenligne effekt/ytelsesforholdet slik som Anandtech gjør på den testen.

Lenke til kommentar

Nå har det dukket opp to Barcelona'er i prisguiden. Ingen er på lager men prisen er i hvert fall klar:

AMD Opteron 2350 (2,0GHz): 3441,-

AMD Opteron 8347 (1,9GHz): 6811,-

Hele lista over AMDs firekjerner

Merkelig nok så virker det som AMD har fjernet barcelona fra prislisten sin. Jeg er overbevist om at prisen sto der i forrige uke. :hmm:

Offisiell pris på Opteron 2350 er 372 dollar Opteron 8347 er 774 dollar. Dvs. at man må gange med henholdsvis 9,25 og 8,8 for å få norsk utsalgspris.

Lenke til kommentar

I følge hegnar.no er dollarkursen på 5,53.

Prisen blir da 774*5,53 = 4280.22 NOK

Og i følge Dagbladet's valutakalkulator er dollarkursen på 5,56.

Prisen blir da 774*5,56 = 4303.44 NOK

Ca. pris blir da 4280.22 + 4303.44 / 2 = 4291.83 for Opteron 8347.

Og 2062.74 for Opteron 2350.

Det er da direkte omregnet, uten div. norske tillegg i prisen.

Må man virkelig gange med 9,25 for å få norsk utsalgspris? :thumbdown:

Endret av Intern
Lenke til kommentar

Det er den første prisen som dukket opp. Regn med at det blir mer konkurranse og lavere omregningsfaktor når flere nettbutikker får de inn i listene sine.

Husk også at AMDs priser gjelder bestillinger på 1000 stk og at bare norsk moms legger til 25%. En omregningsfaktor på 7,4 uten moms blir til 9,25 bare på grunn av momsen. En omregningsfaktor på 7,04 uten moms blir til 8,8 bare på grunn av momsen. Prisene i prisguiden er med moms.

Dvs. at alle mellomleddene "stikker av med" henholdsvis 690 kroner på Opteron 2350 og 1157 kroner på Opteron 8347. Jeg synes ikke det er hårreisende til å være de aller første prisene som dukker opp.

Lenke til kommentar
Nå har det dukket opp to Barcelona'er i prisguiden. Ingen er på lager men prisen er i hvert fall klar:

AMD Opteron 2350 (2,0GHz): 3441,-

AMD Opteron 8347 (1,9GHz): 6811,-

Hele lista over AMDs firekjerner

Merkelig nok så virker det som AMD har fjernet barcelona fra prislisten sin. Jeg er overbevist om at prisen sto der i forrige uke. :hmm:

Offisiell pris på Opteron 2350 er 372 dollar Opteron 8347 er 774 dollar. Dvs. at man må gange med henholdsvis 9,25 og 8,8 for å få norsk utsalgspris.

9547381[/snapback]

Hmm den der skjønte jeg ikke helt. Begge CPU'ene hadde omtrent samme spesifikasjonene, like mye cache og begge med 95 watt, men alikevell koster den på

1.9 GHZ latterlig mye mer en den på 2.0 GHZ? Her må det jo være noen forskjeller som ikke er overflatiske?

Lenke til kommentar
Opteron 8347 kan kjøres sammen med fler 8347 på samme HK. Det kan ikke 2350.

Noe gjetting, ettersom det står "Flerprosessorstøtte: Ja" i prisguiden.

9547762[/snapback]

Det synes jeg er rart, siden begge er Socket F, skal ikke alle Socket F cpu'er ha støtte for flere prosessorer i samme system?

Lenke til kommentar

Hehe leste den jeg og. Den artikkelen er kanskje morsom, men også en tankevekker. Jeg tror faktisk ikke jeg hadde hat noe imot om IBM kjøpte dem opp, så lenge de fikk fortsette som de gjør nå, som en selvstendig produsent av mikroprosessorer. Med IBM i ryggen tror jeg faktisk AMD kunne greid mye, IBM sitter inne med mye resurser på prosessorfronten, dog ikke særlig på X86 platformen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...