JanTerjeH Skrevet 17. september 2007 Del Skrevet 17. september 2007 Amd vurderer trippelkjerne Trippelkjerne er visst eget design og ikke defekt eller avslått kjerne. Lenke til kommentar
Paddo Skrevet 17. september 2007 Del Skrevet 17. september 2007 Amd vurderer trippelkjerne Trippelkjerne er visst eget design og ikke defekt eller avslått kjerne. 9511627[/snapback] hvorfor får eg en følelse av at dette er bare noe amd sier for å roe ned kundene om at du kjøper noen som er defekt Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. september 2007 Del Skrevet 17. september 2007 Hva mener du Paddo? Jeg kjøper mye heller en trekjerne som er laget fra en firekjerne med en defekt eller treg kjerne enn å kjøpe en trekjerne fra et eget design. Hvis du spiller yatzee og får valget mellom å enten slå tre terninger eller å slå fire terninger og velge de tre beste fra de. Hva velger du? Lenke til kommentar
Paddo Skrevet 17. september 2007 Del Skrevet 17. september 2007 Amd sier jo at 3 kjernen er et eget design og ikke en 4 kjerner med 1 core slått av. Lenke til kommentar
CAT-scan Skrevet 17. september 2007 Del Skrevet 17. september 2007 Og... ? Poenget er jo at det er positivt i alle tilfeller. Hvis det viser seg å være en firekjerner vil det få positive konsekvenser for markedsføring til ekstrembrukere, og det er jo disse som har interesse og forståelse for begrepene uansett. Hvermansen kunne ikke bry seg mindre. AMD har ingen interesse av å «roe ned» noen som ikke trenger å roes ned. Hvis det skulle være slik at en eller annen tabloid idiot-blekke har vinklet dette som noe negativt, så er selvfølgelig saken en annen, men det har vel ikke skjedd i dette tilfellet. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. september 2007 Del Skrevet 17. september 2007 The Inquirer: AMD promises channel chips on time Lenke til kommentar
Fritz0r Skrevet 17. september 2007 Del Skrevet 17. september 2007 ganske genialt av AMD, dvs at de faktisk får utnyttet så og si 100% av kjernene som er på vaffern. effektivisering delux. Dell er sikkert en a dem som kommer til og pushe sterkt på 3 og 4 kjerne fra AMD, 2 kjerne blir en budsjett maskin, garantert. Lenke til kommentar
Osse Skrevet 17. september 2007 Del Skrevet 17. september 2007 (endret) Barcelona er vist helt uptodate på DDR3 - noen begresninger Fudzilla, amd support DDR3 1600 mhz Amd confirms DDR3 support Endret 17. september 2007 av Osse Lenke til kommentar
Goodall Skrevet 17. september 2007 Del Skrevet 17. september 2007 Tenker at AMD har sett hvordan DDR3 har utviklet seg i en jumbo fart, og funnet ut at det jaggu er best å ikke la intel dra et langt forsprang... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. september 2007 Del Skrevet 17. september 2007 Da går nok overgangen til DDR3 ganske lett og raskt for AMD. Det store spørsmålet blir om de får til å kombinere DDR3 med sokkel AM2+ eller om AM2+ bare blir en kortvarig mellomstasjon før sokkel AM3. Hvis sistnevnte blir tilfelle så får jeg en déjà vu-flølelse fra sokkel 754. Ellers så er jo 8 GiB DIMM rimelig heftig. Tenk deg 4 moduler a 8GiB Goodall: Dette er ikke endringer som lar seg gjøre på en dag for designlaget. Det må også ha vært implementert fra og med de første steppingene, steppinger som tar minst et par måneder gjennom produksjonslinjene. De barcelona-brikkene som først kom i salg er vel 3. stepping så vidt jeg vet. Med andre ord har AMD planlagt dette for godt over et halvt år siden. Trolig over et år siden også. Lenke til kommentar
Osse Skrevet 17. september 2007 Del Skrevet 17. september 2007 (endret) Vil ikke dette si at k10 vil støtte både am2 og am3, både nå og fremover ?? Og at du er rimelig sikker på at du kan fortsette å oppgradere cpu i ditt am2 system ?? Amd to realease 3 core on monday hehe dagen for intels IDF Endret 17. september 2007 av Osse Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. september 2007 Del Skrevet 17. september 2007 Tja, det betyr nok at K10-designet (de fysisk samme brikkene) kan utstyres med AM2+ eller AM3 sokkel, men om de faktisk vil gjøre det vet vi ikke. Kanskje det gjøres endringer før AM3 kommer ut. Dagens AM2-systemer har bare DIMM-sokler til DDR2 så de vil uansett ikke kunne oppgraderes til DDR3 uansett om Phenom kan puttes i hovedkortene. Lenke til kommentar
Osse Skrevet 17. september 2007 Del Skrevet 17. september 2007 (endret) 3 cores for å oppnå gode nok yields for dualcore ? Amd confirms trippel core Fra Tg Daily Og mer her "I think it could be clever," said Brookwood, who was also at the briefing. "Conceivably, a tri-core chip from AMD could run 20 percent faster than a quad-core chip and feature a 15-16 percent performance boost for each thread. That would be interesting to many users." Hører vi phenom X3 ...... 3,6 ghz, er jo demostrert 3 ghz phenom (barcelona) Edit: 3 cores vil være eget design + 4 cores med en kjærne disabeled, og sikker også 3 kjærner som selges som 2 kjærner, lite sløsing der i gården, øyner et lite håp om bedre bruttofortjenste (marginer) Ser ut som det er med en core avslått likevel. Endret 18. september 2007 av Osse Lenke til kommentar
TiduZ Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 "I think it could be clever," said Brookwood, who was also at the briefing. "Conceivably, a tri-core chip from AMD could run 20 percent faster than a quad-core chip and feature a 15-16 percent performance boost for each thread. That would be interesting to many users." Forklar meg den noen, høres mer ut som at det orginale K10 designet mister en kjerne og dermed lar oss pøse opp frekvensene. Lenke til kommentar
Osse Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 Utfra min nattevandring på webben har jeg forstått det slik at med 1 core avslått kan du bruke mer power pr kjærne, samt at det er den svakeste kjærnen som er disablet, og derfor tillates det høyre frekvens. 120 tdp / 4 = 30 tdp pr kjærne 120 tdp / 3 = 40 tdp pr kjærne regner med kommer bedre forklaringer etterhvert,, er bare slike jeg har forstått dette. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 Osse, det høres ut som min forklaring fra i går I tillegg tror jeg på PR-effekten og strategiendringen. Ellers så er det jo morsomt at Extremetech gjengir et ferskt veikart der det står at Phenom kommer i Desember. Lanserer de innen 10. desember så holder de lovnaden sin om å lansere innen 90 dager etter server-varianten. Slik jeg forstår veikartet er den burgundre streken skillet mellom K8 og K10. Trippelkjernene kommer etter nyttår. Det kommer altså et par nye K8-kjerner i høst: Sempron 65nm. Grønn er 90nm, blå er 65nm og rød er 45nm. Dvs. at 45nm er planlagt for 2. halvår 2008. DDR3 er planlagt samtidig med 45nm. Sempron ser ut til å forbli K8-basert inntil 2009. Dvs. erstattet av dobbeltkjerner da. Lenke til kommentar
Osse Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 @simen (flire) lærer jo litt, må jo være der jeg fikk det inn. Jeg synes det virker logisk, hele rukla med 3 kjerner. Lenke til kommentar
Osse Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 I henhold til det veikartet så kommer k10 med støtte både for DDR2 og DDR3 (rødt) Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 I henhold til det veikartet så kommer k10 med støtte både for DDR2 og DDR3 (rødt)9518364[/snapback] Jepp, men legg merke til at det i samme åndedrag nevnes to forskjellige sokler: AM2+ og AM3. Det ser altså mørkt ut for DDR3 kombinert med AM2+: AM2+ for DDR2 AM3 for DDR3 Jeg ser også at de kaller K8-kjernene for "Cities" (byer) fordi kodenavnene er navn på byer og at de kaller K10-kjernene for "Stars" (stjerner) fordi kodenavnene er navn på stjerner: Agena, Toliman, Kuma, Deneb, Propus, Heka og Regor. Litt mer informasjon fra Wikipedia om Phenom-modeller. Lenke til kommentar
Uglegutt Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 Virker nesten som at de legger inn støtte for DDR3 i minnekontrolleren til K10, også de som skal i AM2+ sokler,( men muligens deaktiverer det?) , slik at det ligger klart til de lanserer AM3 med DDR3 støtte, og de ikke trenger å endre nevneverdig på arkitekturen på prosessoren i den forbindelse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå