Gå til innhold

Den Store AMD Barcelona/Phenom-Tråden

Anbefalte innlegg

Jeg tror de er helt like bortsett fra at FX er høyest klokket og sikkert kommer med råere kjøler og trolig kommer i både sokkel AM2+ format og F+ format, der sistnevnte vil kunne kjøre på hovedkort med to sokler (som Quad FX gjør i dag) TDP blir sikkert også litt høyere på FX.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

var det ikke snakk om at Barcelona skulle ha L3 chache perr CPU del, og ikke delt?

så det blir totalt 8 MB L3 delt på 4 kjerner?

Intel er jo på vei til og slippe CPU'er med var det 12 MB L2 cache...og Dual2Core av den er like rask som dagens Quad2Core fra Intel..

**ED#3: http://www.hardware.no/nyheter/prosessor/n..._mb_cache/37966

**ED#2: fant info om CPU'en, må bare finne testen nå......

**ED4: Vil Barcelona's heftigste prosessorer ha noen sjans og ta tronen fra de kommende Intel CPU'ene?

eller vil det bli Intel som har tronen, og AMD som blir "3. verdens CPU laget for og ungå pirat kopiering's sprerrer og hackernes favoritt (Ref Enquirer)"

Endret av Fritz0r
Lenke til kommentar

L3 cachen til barcelona blir delt. Altså 2 MiB delt på 4 kjerner. Men merk at mengden cache er avpasset til hvordan prosessoren fungerer. En økning fra 2 til 4 MiB på AMD-prosessorer kan ikke sammenlignes med en økning fra 2 til 4 på Intel-prosessorer. Intel har en kjernedesign som gjør at den trenger mer L2 cache enn AMDs.

Intel kommer snart med 6+6 MiB L2 i sin Penryn, hvis det var den du tenkte på. Merk at det ikke betyr at AMD "henger etter" når de har funnet ut at 2MiB er passe. Forskjellen er bare hva AMD og Intel har funnet ut er passe til prosessoren.

Ellers så er det en nyanseforskjell på det å ha 6+6 MiB fordelt ut på hvert sitt par med kjerner og det å ha 12 MiB delt på alle. 12 MiB er ytelsemessig å foretrekke fremfor 6+6 hvis alt annet holdes likt.

Ellers så kan jeg nevne at det svirrer mange rykter om at AMD kommer til å øke L3 cachen ved overgangen til 45nm. De fleste ryktene sier at den økes til 6 MiB. Dermed får prosessoren totalt 8,5 MiB cache.

Lenke til kommentar
**ED4: Vil Barcelona's heftigste prosessorer ha noen sjans og ta tronen fra de kommende Intel CPU'ene?

8541167[/snapback]

Barcelona har definitivt en sjanse til å ta i fra intel ytelsetronen. Klarer de ikke det så vil den sansynligvis ligge rett i nærheten av intels toppmodeller. Men dette avhenger jo også litt av hvor bra penryn blir. Alt tyder på en knivskarp konkurranse i toppen.

AMD hevder selv 50% bedre ytelse enn intels toppmodeller på FP, og 20% på integer.

Det at den får SSE4a vil frata intel et ess fra ermet innen video-encoding.

Lenke til kommentar

Personlig planlegger jeg ny jobbmaskin i løpet av sommeren og en oppgradering av hjemme-PC til høsten/vinteren. Da virker to stk Agena FX sokkel F+ (nest kraftigste modell) interessant til jobben, mens hjemme har jeg mer lyst på en rask dobbeltkjerne med moderat effektforbruk som f.eks Phenom X2 2,6GHz 65W eller Phenom X2 2,3GHz 45W. Men jeg avventer selvfølgelig resultater, priser osv før jeg bestemmer meg. Intel er ikke uaktuelle dersom de mot formodning skulle bli sittende på ytelsetronen.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

har bare dårlig erfaring med Intel maskiner og BSOD.

Intel=BSOD=reinstall

AMD=BSOD (samme kode)=restart system

meeeeen, så skal det være sakt...maskinen er rar..all logikk sier at den skulle ikke kunne starte...i det hele tatt....men den funker...

Lenke til kommentar
Personlig planlegger jeg ny jobbmaskin i løpet av sommeren og en oppgradering av hjemme PC til høsten/vinteren. Da virker to stk Agena FX sokkel F+ interessant til jobben, mens hjemme har jeg mer lyst på en rask dobbeltkjerne som f.eks Phenom X2 2,6GHz 65W. Men jeg avventer resultater før jeg bestemmer meg. Intel er ikke uaktuelle dersom de mot formodning skulle bli sittende på ytelsetronen.

8541317[/snapback]

Det sier seg vel selv at man velger det som yter mest pr krone når man skal kjøpe datautstyr. Om Intel leder kappløpet til høsten, så er jo det fint for Intel, men om AMD gjør så, er det da fint for AMD. De som kan høste godt av dette er sånne som oss hvor kr sitter litt løst i lomma med tanke på nytt HW.

Personlig ble min Intel rigg fin og stabil ved minnebytte og nå er alt såre vel igjen. AMD maskina er faktisk den jeg har vært mest fornøyd med (939), siden jeg aldri hadde noe stress med den. En liten tankevekker er det, men det var Intel som ga mest ytelse kontra kr, så da var valget enkelt i fjor sommer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Intel er ikke uaktuelle dersom de mot formodning skulle bli sittende på ytelsetronen.

8541317[/snapback]

:hmm:

<sniff>

Hva er begrunnelsen til ett slik standpunkt?

Jeg mener:

Slike standpunkt som under er jo så veldig rasjonelle liksom.

For the record: er AMD fanatiker, aldri mere Intel.

Så ja, jeg sparer til Barcelona til sommer :-))

har bare dårlig erfaring med Intel maskiner og BSOD.

Intel=BSOD=reinstall

AMD=BSOD (samme kode)=restart system

Har sagt det før:

Det er jo likevel mest ryddig med slike argumenter da de uansett er selveksluderende i en debatt basert på fakta og kunnskap.

Litt verre med argumentasjon <hikk> propaganda forkledd som fakta.

Kan det ikke være mulig å diskutere denne spennende nyheten uten å få det se ut som ett vekkelsesmøte.

Jeg venter ihvertfall spent på tester av nykommerne fra AMD.

Blir det bra så blir jeg også entusiastisk, men da pga resultater.. ikke overbevisning.

:!:

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Men merk at mengden cache er avpasset til hvordan prosessoren fungerer. En økning fra 2 til 4 MiB på AMD-prosessorer kan ikke sammenlignes med en økning fra 2 til 4 på Intel-prosessorer. Intel har en kjernedesign som gjør at den trenger mer L2 cache enn AMDs.

8541220[/snapback]

Skyldes dette at Intel bruker mer aggressiv prefetching? AMD har ihvertfall annonsert at de vil utbedre dette punktet, så vil ikke dette kunne endre seg med K10? Før det kom detaljert info om K10 uttalte du jo selv at 2MB L3 fordelt på fire kjerner hørtes lite ut (du tolket denne plansjen til at K10 ville få 8MB L3 totalt (4*2MB) istedenfor 2MB totalt). Endret av Quintero
Lenke til kommentar

Ja, jeg tror det skyldes hovedsaklig en mye mer aggressiv prefetch, men det er sikkert flere detaljer som spiller en rolle uten at jeg har oversikt over det.

Godt poeng det med bedret prefetch og behov for cache. Det hadde jeg ikke tenkt på.

Jepp, jeg synes fortsatt 2MB er lite selv om nyttegraden av å øke den kanskje ikke blir så stor som på intels prosessorer. Noe av grunnen til at jeg synes det er lite er at Zram høres ut som en lovende teknologi for å lage mye og billig L3 cache. Med andre ord selv om gevinsten er liten så er også innsatsen liten. Jeg ser for meg at det er mest behov for en stor delt L3 i 4-kjerne til database og en del sånne serveroppgaver. Derfor regner jeg med at L3 blir økt hovedsaklig for Opteron og FX når 45nm kommer.

Ellers så må man regne mengden total cache litt forskjellig på AMD og intels prosessorer. Intel bruker inclusive cache, mens AMD bruker exclusive. Dvs. at det som ligger i intels L1 ligger som en kopi i L2. Om L2 er nøyaktig 4 MiB så blir total mengde lagringsplass i cachen også nøyaktig 4 MiB. AMD bruker exclusive og har ikke kopi av L1 i L2 osv. Dvs. at den totale lagringsplassen i cache blir summen av alle cachenivåene. 4*128 KiB L1 + 4*512KiB L2 + 1*2MiB L3 blir da totalt 4,5 MiB.

Lenke til kommentar

fant litt info om socketene:

Socket F (server socket): "Socket F has been rumoured to support Fully Buffered DIMM".

http://en.wikipedia.org/wiki/Socket_F

Socket AM2 (Mainstream socket) har intergrert minne kontroller på hovedkortet, støtte for DDR2 minne

Socket AM2+ (Enthusiast socket) samme som over + -> HyperTransport 3.0 operating at up to 2 GHz

Advanced power features summarized as having split power planes, probably one for CPU Cores, and the other for the Integrated Memory controller (IMC), this will help for more advanced power management control.

Socket AM3 [Planed release summer 2008](mainstream/Enthusiast socket): denne kommer ikke til og ha intergrert minne kontroller, noe som betyr at du kan ikke koble en AM2/+ CPU på AM3 hovedkort, men andre veien funker ok.

Lurer på om du kan slå av den intergrerte minne kontrolleren på AM2+ hovedkort for og utnytte den som er på Barcelona CPU'en?

Endret av Fritz0r
Lenke til kommentar

Huff, her var det litt mye rot. Like greit å rydde opp med en gang..

Socket AM2 (Mainstream socket) har intergrert minne kontroller på hovedkortet, støtte for DDR2 minne

<...>

Socket AM3 [Planed release summer 2008](mainstream/Enthusiast socket): denne kommer ikke til og ha intergrert minne kontroller, noe som betyr at du kan ikke koble en AM2/+ CPU på AM3 hovedkort, men andre veien funker ok.

Lurer på om du kan slå av den intergrerte minne kontrolleren på AM2+ hovedkort for og utnytte den som er på Barcelona CPU'en?

8541854[/snapback]

Dette stemmer ikke. Ingen av disse har integrert minnekontroller på hovedkortet. De integrerte minnekontrollerne er innebygget i prosessorene.

Socket F (server socket)

Socket AM2 (Mainstream socket)

Socket AM2+ (Enthusiast socket)

Socket AM3 (mainstream/Enthusiast socket)

8541854[/snapback]

Dette stemmer ikke helt. Det skal være:

Socket F (server and enthusiast socket)

Socket F+ (server and enthusiast socket)

Socket AM2 (mainstream and enthusiast socket)

Socket AM2+ (mainstream and enthusiast socket)

Socket AM3 (mainstream and enthusiast socket)

Lenke til kommentar
Den uthevede påstanden kan jeg herved avkrefte.

Socket AM2+ (Enthusiast socket) samme som over + -> HyperTransport 3.0 operating at up to 2 GHz
Nei, her har de nok forvekslet med den "gamle" (les: nåværende) HT. På K10 vil HT ha en I/O rate som er cirka 50 % høyere enn kjernefrekvensen, som denne tabellen viser.

Hvorvidt AM3-prosessorer vil fungere i AM2(+) hovedkort er foreløpig uklart:

Previous AMD documentation indicated that AM2 and AM3 would be forward/backward compatible -- yet AMD engineers claim the AM3 alluded to in 2006 is not the same AM3 referenced in the 2008 launch schedule.
http://www.dailytech.com/AMD+45nm+DDR3+and...article7132.htm

8541854[/snapback]

Nei. Som sagt er det ikke noen kontroller på hovedkortet ;) Endret av Quintero
Lenke til kommentar

Takk for info, Simen.

Jeg ser for meg at AMD med sin lavere minneforsinkelse ihvertfall ikke er like avhengige av aggressiv prefetching, men jeg tror ihvertfall at utnyttelse av den forholdsvis store andelen DRAM Idle Cycles vil hjelpe på. Dette kommer trolig i tillegg til fetching av flere sammenhengende kolonner.

Jepp, jeg synes fortsatt 2MB er lite selv om nyttegraden av å øke den kanskje ikke blir så stor som på intels prosessorer. Noe av grunnen til at jeg synes det er lite er at Zram høres ut som en lovende teknologi for å lage mye og billig L3 cache.

8541842[/snapback]

Ja, under vår tidligere antakelse om at L3 skulle bygges av ZRAM, syntes jeg også at 2MB L3 hørtes veldig lite ut. Da ville det liksom være lite å hente på å bruke en teknologi med suveren datatetthet og dårligere ytelse...

Forøvrig tar jeg det som "rimelig god fisk" at Shanghai (45 nm "Barcelona") vil få 6MB delt L3. Dette hevdes ihvertfall fra flere hold.

Lenke til kommentar
Nå kommer det FX CPUer til både AM2+ og F, så hva blir bedre å gå for liksom?

8541935[/snapback]

Forskjellen blir at F+ versjonen av Phenom FX vil støtte to sokler, mens AM2+ versjonen bare vil støtte en sokkel. Med andre ord kan du velge mellom en firekjerners FX i et AM2+ hovedkort og to firekjerners FX'er i et dual socket F+ hovedkort.

Redigert

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...