Gå til innhold

Den Store AMD Barcelona/Phenom-Tråden


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132
4 preview's er alt som ekstisterer?

 

Merkelig!

9469609[/snapback]

 

Det som er verst er vel at "mr.AMD in person", "han-du-vet-på-forumet-som-hater-Intel" har forduftet.

Det ser jeg på som et meget dårlig tegn for AMD's "comeback" på ytelsestronen.

:ohmy:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror og håper at k10 er bygd for 4 ways markede med vmware some anders/dromler/bolson antyder. AMD har ikke kapasitet til å konkurere over hele fjøla, kan dette være et tegn på at de satser på en nisje for å overleve økonomisk.

 

 

Edit:

Når det gjelder frekvens vil det kanskje være slik at 2 kjærne phenom raskere vil få betydelig høyere frekves, er det ikke slik at dårligste kjærne begrenser frekvensen til de andre ? og dermed vil 2 kjærne kunne få bedre sortering, nå gjetter jeg bare.

Endret av Osse
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

@Osse:

Var innom den tråden også...

Tror du har rett i at AMD må satse der det er penger å tjene, dvs. hos større driftsentraler med tunge db-systmer og tilsvarende. Der har de jo hatt suksess og det ser ut til at K10 ("nye" Opteron) kan være ett meget godt produkt. (Agressivt priset også).

 

Blant "entusiastene" (minus ekte fans som deg og ett par andre) er det kun max.klokk, 3DMarks..etc. som teller..

Der er foreløpig Intel / "Core" konge...

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
4 preview's er alt som ekstisterer?

 

Merkelig!

9469609[/snapback]

 

Det som er verst er vel at "mr.AMD in person", "han-du-vet-på-forumet-som-hater-Intel" har forduftet.

Det ser jeg på som et meget dårlig tegn for AMD's "comeback" på ytelsestronen.

:ohmy:

9469644[/snapback]

 

Gjorde meg noen tilsvarende tanker, uten at ytterligere kommentarer er nødvendig.

Lenke til kommentar

Fint, da dukker det kansje opp noe mer resultater.

 

De snakket vel om en bios på XS for få dager siden, det er nok denne som er kommet for Quadfather.

 

Syns mange er unødventig negative i tråden her, husk at Intel har ligget langt foran lenge. Syns det er bra at Amd får slike resultater på såpass lav klokke frekvens.

 

Husk at Intel 45nm ikke blir noen revlusjon, slik at det skal være fult mulig for Amd og komme på Intels ytelse når de får litt bedre steppinger og høyere klokkefrekvenser.

 

Samtidig venter vi på desktopp tester, med chippsett både fra Amd og Nvidia, ingen grunn til å male fanden på veggen.

 

Eneste som bekymrer meg litt er mengden prossesorer sendt til testing som artikkelen sier. Vi ser på datoen at det ikke er lenge siden de er produsert.

 

Uansett er det litt begrenset hvor interesange disse testene er, før vi får quadfather resultater.

Lenke til kommentar
kommer barcelona til socket F nå eller om 90 dager når phenom kommer? skal nok investere i et quad fahter kort med 2stk quadcore når de kommer.

9471443[/snapback]

Barcelona har allerede kommet til sokkel F. Du tenker kanskje på sokkel L1? (L1 ligner veldig på F, men fikk et eget navn for å skille desktop fra server) Sokkel L1 er det quadfather-kortet Asus L1n64 Sli WS/B har.

Lenke til kommentar
huff dette bekymrer meg jo mer jeg leser, ikke ytelsen men at det ikke er flere som har de til test og at de ikke er på lager.

9470996[/snapback]

 

Det er mye som bekymrer meg rundt AMD for tida. Og da er ikke ytelsen det viktigste. I tillegg til din bekymring over lite tester og tilgjengelighet.


  •  
  • Synergi knyttet til oppkjøpet av ATI ser ut til å være vanskeligere å få til en forutsatt.
     
  • GPU delen går neppe bra.
     
  • Markedstrategen har forlatt selskapet.
     
  • Manglende produksjonskapasitet
     

 

Så selv om Phenom nok blir fullt ut konkurransedyktig på desktop markedet når det gjelder pris/ytelse er det tydelig at noe ikke stemmer helt.

 

Et av "nettstedene" som omtalte lanseringen av Barcelona kommenterte også at det manglet nesten fullstendig ytelsestester i AMD sin egen presentasjon. Det finnes noen, men ikke akkurat i bøtter og span.

 

AMD har også et meget sterkt Datacenter fokus når det gjelder Barcelona.

AMD Introduces the World’s Most Advanced x86 Processor, Designed for the Demanding Datacente
Lenke til kommentar
At kompilatoren har mye å si er ofte et ignorert faktum. Det forundrer meg ikke at resultatene blir dårligere når man bruker intel kompolator og AMD CPU enn når man bruker en nøytral kompilator og AMD CPU.

9470396[/snapback]

 

Det er rett og slett ikke relevant. Nå er det en gang slik at Intel har sin egen kompilator som øker ytelsen på kode som kjører på deres CPU'er betraktelig. Det er ingenting som stopper AMD fra å gi ut sin egen kompilator også, om det er teknisk mulig å oppnå samme resultater med AMD sine prosessorer. Fritt fram for AMD å gjøre det, men det har de altså ikke gjort. Too bad.

Lenke til kommentar

arokh: AMD har valgt å ikke ha noen egen kompilator for en god grunn: Nøytralitet. Det er en rekke nøytrale kompilatorprodusenter som PGI, GCC og Pashscale. Slike nøytrale kompilatorer optimaliserer programvare for at det skal yte best mulig på alle relevante prosessorer. Intels kompilator har som mål å optimalisere for intel-prosessorer og gjør minst mulig, (for ikke å si prøver å ødelegge) ytelsen på andre prosessorer. Programvareselskaper bør ha som mål å gi mest mulig til alle kundene sine, ikke bare til de som har intel-prosessorer. Velger de intels kompilator feiler de i å tenke på alle kundene sine og gir aktivt dårligere ytelse enn nødvendig til enkelte kunder. Det er dårlig kundebehandling.

 

Det er altså ikke "synd for dumme AMD for at de ikke har en egen kompilator som stikker kjepper i hjulene for ytelsen på intel-prosessorer".

 

Generelt sett yter intels kompilator og nøytrale kompilatorer like bra på intels prosessorer så den økte ytelsen på AMD-prosessorer går ikke på bekostning av ytelse på intel-prosessorer. (Ett lite unntak: Intel selv er ofte kjappere ute med støtte for nye instruksjoner som f.eks SSE4 i sin kompilator)

Lenke til kommentar
huff dette bekymrer meg jo mer jeg leser, ikke ytelsen men at det ikke er flere som har de til test og at de ikke er på lager.

9470996[/snapback]

 

Det er mye som bekymrer meg rundt AMD for tida. Og da er ikke ytelsen det viktigste. I tillegg til din bekymring over lite tester og tilgjengelighet.


  •  
     
  • Synergi knyttet til oppkjøpet av ATI ser ut til å være vanskeligere å få til en forutsatt.
     
     
  • GPU delen går neppe bra.
     
     
  • Markedstrategen har forlatt selskapet.
     
     
  • Manglende produksjonskapasitet
     
     

 

Så selv om Phenom nok blir fullt ut konkurransedyktig på desktop markedet når det gjelder pris/ytelse er det tydelig at noe ikke stemmer helt.

 

Et av "nettstedene" som omtalte lanseringen av Barcelona kommenterte også at det manglet nesten fullstendig ytelsestester i AMD sin egen presentasjon. Det finnes noen, men ikke akkurat i bøtter og span.

 

AMD har også et meget sterkt Datacenter fokus når det gjelder Barcelona.

AMD Introduces the World’s Most Advanced x86 Processor, Designed for the Demanding Datacente

9471734[/snapback]

 

 

Ja jeg har mange bekymringer for selskapet, som du sikker har lest Hoveproblemet er jo at marginene er altforsmå, teknisk levetid for liten, for lav markedsandel, for lav produksjonskapasitet.

 

og i og med at de ikke kan produsere mer for å få økt markesanel, iallefall ikke på kort sikt, så er eneste alternativet å få opp marginene.

 

Kan det være slik at AMD har sett et svakt punkt hos intels markedstraegi og designet k10 for 4 way og vm ware. Og setter inn et "flankeangreap" på et sted hvor de kan tjene nok.

 

De trenger en margin på 70 % eller dobbel omsettning. Med å styre k10 mot et høyere priset segment så oppnår de høyere omsettning med bedre marginer uten å trenge mer produsksjonskapasitet på kort sikt. Så utfra det kan barcelone være redningen.

 

Det er jo direkte håløst å konkurere over hele fjøla med en gigant som intel. som bruker mer på R&D en amd omsetter. Det lar seg bare ikke gjøre.

 

klippet fra Wired

 

AMD has also historically led its larger competitor in areas such as power efficiency, and that leadership is expected to continue with the quad-core Opteron, McCarron says. It's important to note too that Intel dwarfs AMD by most measurements, so merely keeping up with its larger competitor is a kind of success for AMD. In fact, Intel spent more on research and development last year, $5.87 billion, than AMD's entire annual revenue stream, which came in at $5.65 billion.

Lenke til kommentar
Det er rett og slett ikke relevant. Nå er det en gang slik at Intel har sin egen kompilator som øker ytelsen på kode som kjører på deres CPU'er betraktelig. Det er ingenting som stopper AMD fra å gi ut sin egen kompilator også, om det er teknisk mulig å oppnå samme resultater med AMD sine prosessorer. Fritt fram for AMD å gjøre det, men det har de altså ikke gjort. Too bad.

9472061[/snapback]

 

Helt utrolig at det går ann å være så trangsynt :roll:

 

Du mener kanskje at jorden er flat også? :tease:

Lenke til kommentar

er denne kompilatoren et faktisk program eller en benchmarktest. Er det et nyteprogram skrevet av intel så er det ingen grunn til at de ikke skal favorisere seg selv, er det et benchmarkprogram så er det svindel.

 

når det gjelder testen som visser at amd går fra 5% bak til 9 % foran med en annen kompilator.

 

er det det samme som testes og hvorfor er resultaten så forskjellig dersom det er det samme som måles.

 

Men som sagt gjør compliatoren noen formel kjøirng utover det å måle ytelse så er det jo helt greit at intel favoriserer seg selv.

 

Men det har da over flere år vært slik at intel tilpasser cashen slik at de fleste bencmarksprogram får plass i cashen.

Lenke til kommentar

Jeg må si at jeg ser ikke helt hvorfor folk går bananas over Barcelona og står og hopper av glede til de blir sluppet... ytelsen på barcelona har jo vist seg å være so-so egentlig. En betydelig øknng fra K8, men ikke akkurat noe som truer med å forbigå eksisterende Intel modeller, lang mindre kommende Penryn modeller som kommer samtidig på markedet.

Ref:

http://anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=3092&p=6

 

Prissettingen vet vi ikke mye om, så det kan jo godt være at AMD klarer å prissette seg såpass lavt at de blir et godt alternativ i flere segmenter, men for oss her som er hardware geeks og forholder oss mest til high-end segmentet, så synes jeg det er lite som peker på at Barcelona vil slå Penryn (eller kanskje ikke Conroe heller) på arbeid-pr-klokke, og vi er jo rimelig sikker på at Barelona topp-modellene vil ligge litt under Penryn topp-modellene i ren frekvens.

 

Jeg kan godt se at Barcelona blir mest-for-pengene prosessoren i god gammel AMD stil, men jeg ser bare ikke hvordan den liksom skal ta ytelsestronen utifra det vi vet...

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...