Gå til innhold

Den Store AMD Barcelona/Phenom-Tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jon: Mener du kun i forhold til serverversjonene nå?

9461636[/snapback]

Ja, desktop og senere lanserte serverchips kan jo bli en annen historie hvis ryktene om at K10 skalerer svakt eksponentielt heller enn linjært med klokkefrekvens stemmer. Dette skulle visst være spesielt merkbart over 2.4GHz.

 

Ser at tallene på vr-zone er fra September, så da er det kanskje noe lignende vi får se i morgen.

Lenke til kommentar
Ja ja... egentlig ikke så veldig imponerende så langt, men hvis prisen blir "rett" kan det likevel være høyst aktuelt å kjøpe amd igjen :)

9462749[/snapback]

Tror nok det er det som vil bli det store spenningsmomentet her. Uten at jeg skal helle i noen som helst retning, vil jeg tro at K10 og framtidige (og nåværende) Intel arkitekturer vil overlappe hverandre i forskjellige tester, så tror ikke det blir noen "klar ytelsesseier" Til noen av dem, slik Conroe nå har hatt lenge. Jeg tror vi vil se forskjellige produkter som er gode til forsjellige ting, ikke èn overlegen arkitektur. Og da tror jeg alt vil komme an på prisingen. Med Q6600 til 2000 kr Burde prisingen på Phenom være agressiv.

 

EDIT: Etter litt rask hoderegning av første preview av barcelona, må jeg si den viser godt "gaming" potensiale, og blir AMD igjen bedre på gaming, vil det være en stor fordel for dem på forbrukermarkedet.

Endret av TiduZ
Lenke til kommentar

Synes det ser veldig bra ut jeg :)

 

Får se hvordan det blir når AMD får opp frekvensene, noe jeg vil tro skjer ganske fort. I følge AMD skal jo Barcelona/Phenom skalere bedre med høyere frekvenser.

 

Må også ta med i beregningen at disse testene er gjort med "registerd memory" som er tregere, så forhåpentligvis vil Phenom yte noe bedre med høyere klokk og unbuffered minne.

 

 

Edit: lagt til.

Endret av -LIKMARK-
Lenke til kommentar
Synes det ser veldig bra ut jeg  :) 

 

Får se hvordan det blir når AMD får opp frekvensene, noe jeg vil tro skjer ganske fort.

 

Må også ta med i beregningen at disse testene er gjort med "registerd memory" som er tregere, så forhåpentligvis vil Phenom yte noe bedre med høyere klokk og unbuffered minne.

9462923[/snapback]

 

En Phenom på 3 ghz vil nok sparke godt fra seg ja!

Men hvordan står vi egentlig når det gjelder varme? Det begynner å bli lenge siden forrige "fysiske" varmetall (og da var det en test på HD rendring etter som jeg husker) og de virket gode. Noen innvendinger?

Lenke til kommentar

 

Konklusjonene her er langt fra bare godt nytt for AMD.

The new Barcelona-based quad-core Opterons bring major performance gains over their dual-core predecessors while fitting comfortably into the same power and thermal envelopes. Doubling the number of CPU cores will take you a long way in the server/workstation space, where the usage models tend to involve explicitly parallel workloads. The new Opterons also bring improved clock-for-clock performance in some cases, most notably with SSE-intensive applications like the Folding@Home Gromacs core. However, Barcelona's gains in performance per clock aren't quite what we expected, especially in floating-point-intensive applications like 3D rendering, where it looks for all the world like a quad-core K8. As a result, Barcelona is sometimes faster, sometimes slower, and oftentimes the equal of Intel's Core microarchitecture, MHz for MHz. Given the current clock speed situation, that's a tough reality.

 

Nonetheless, AMD now faces some harsh realities. For one, it is not going to capture the overall performance lead from Intel soon, not even in "Q4," which is when higher-clocked parts like the Opteron 2360 SE are expected to arrive. Given what we've seen, AMD will probably have to achieve something close to clock speed parity with Intel in order to compete for the performance crown. On top of that, Intel is preparing new 45nm "Harpertown" Xeons for launch some time soon, complete with a 6MB L2 cache, 1.6GHz front-side bus, clock speeds over 3GHz, and expected improvements in per-clock performance and power efficiency. These new Xeons could make life difficult for Barcelona. And although AMD should remain competitive in the server market on the strength of Opteron's natural system architecture and power efficiency advantages, this CPU architecture may not translate well to the desktop, where it has to compete with a Core 2 processor freed from the power and memory latency penalties of FB-DIMMs. But that, I suppose, is a question for another day.

 

Største plusset for AMD ser ut til å være at de er mindre strømhungrige, noe som klart har betydning i serverparker.

 

Tross langt fra overbevisende resultater, er det stor mulighet for at en Opteron blir brukt i min planlagte serveroppgradering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...