Gå til innhold

Den Store AMD Barcelona/Phenom-Tråden


Anbefalte innlegg

Det er en haug med forbedringer som skal gjøre de raskere på samme klokkefrekvens. Blant annet doblet båndbredde til L2 cachen, dobbelt så kraftig FPU-enhet, dobbelt så kraftig SSE, strømsparingsfunksjoner, L3 cache og en hel rekke andre ting.

9370490[/snapback]

For å få full uttelling av herlighetene må man kanskje vente til AM3 hovedkortene kommer :hmm:

 

MSI har slengt en "AM2+ ready" label på et hovedkort (ligger i prisguide), men dette er/blir vel ikke "fullblods ytelse", sammenlignet med ytelse på "ekte" AM3 hovedkort når de etterhvert lanseres?

9371419[/snapback]

De fleste herlighetene vil fungere rett ut av boksen fra første dag, selv med gamle AM2 hovedkort. F.eks forbedringene i båndbredden til L2 cachen, L3 cachen, FPU-enheten, SSE, flere kjerner osv.

 

Det som krever nytt hovedkort er de individuelle klokkehastighetene. Det krever AM2+, en sokkel som kommer på markedet nå i høst. En drøss av hovedkort med AM2+ er vist frem allerede så jeg har god tro på at det vil bli et godt utvalg av de.

 

Angående minnebåndbredde så var det ganske liten ytelseforskjell på en og to minnekanaler med DDR-400. Dvs. at arkitekturen er sånn bygget at den ikke er så båndbreddekrevende. Nå blir jo K10 litt annerledes enn K8 og den skal bli litt mer minnebåndbreddekrevende, men støtten for DDR2-1066 er jo allerede 2,67 ganger så mye som på K8 med DDR-400 så det er jo mye å ta av også. Hensikten med DDR3 er slik jeg ser det hovedsaklig DDR3 kommer til å bli priset likt som DDR2 en eller annen gang (slutten av 2008?) og komme i større kapasiteter enn DDR2 (2009?).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Intel hamerer løs på aMD med hele sin styrke, 2008, kommer intels svar på hypertransport, CSI, slik at AMD taper dette fortrinnet også på enkelte applikasjoner når det gjelder serer markede.

 

Så AMD må virkelig ha endel Ess i ermet å dra frem for å beholde markedsandeler og øke de for å overleve.

 

Om intels CSI

 

hører hjemme her da det er dette K10 vil møte, serskilt på server siden.

Lenke til kommentar
Intel hamerer løs på aMD med hele sin styrke, 2008, kommer intels svar på hypertransport, CSI, slik at AMD taper dette fortrinnet også på enkelte applikasjoner når det gjelder serer markede.

 

Så AMD må virkelig ha endel Ess i ermet å dra frem for å beholde markedsandeler og øke de for å overleve.

 

Om intels CSI

 

hører hjemme her da det er dette K10 vil møte, serskilt på server siden.

9376415[/snapback]

 

Tja vi får håpe at i allefall noe av dette stemmer da.

 

http://www.theinquirer.net/?article=41970

Lenke til kommentar
Intel hamerer løs på aMD med hele sin styrke, 2008, kommer intels svar på hypertransport, CSI, slik at AMD taper dette fortrinnet også på enkelte applikasjoner når det gjelder serer markede.

 

Så AMD må virkelig ha endel Ess i ermet å dra frem for å beholde markedsandeler og øke de for å overleve.

 

Om intels CSI

 

hører hjemme her da det er dette K10 vil møte, serskilt på server siden.

9376415[/snapback]

Gjenstår å se hvor bra CSI blir, det har vært masse prat om det i haugesvis av år, så det er på tide at de kommer på banen. AMD derimot har utviklet HTT i mange år og er allerede på 3. generasjon.

Lenke til kommentar
Hvor mye vil en core 2 Quad få med et lignende oppsett?

9379649[/snapback]

Jeg vil tørre å si at jeg tror rundt 18 000 poeng.

9379679[/snapback]

:omg:

I tilfellet er det jo helt sinnsykt bra! Og tenk på hva en K10 kan komme til å gjøre sammen med to 9800 GTX! :dribble:

9379871[/snapback]

 

Jeg får snart 2stk 8800ultra... håper de kan slå godt ifra seg med K10 også :)

Lenke til kommentar
Rart (irriterende) at Theinquirer.net ikke oppgir kilde/link. Har liksom savnet det i andre saker de har skrevet om og.  ;)

9379654[/snapback]

De skriver jo at dette er testet av artikkelforfatteren selv. Hvilken kilde skal de da henvise til? ;)

 

Jeg tar det med en klype salt. Det høres for bra ut til å være sant. Evt. at det er noe sært med 3DMark06 som gjør at den kommer særdeles godt ut på K10-arkitekturen. Minnebåndbredden er jeg også usikker på om kan stemme siden AMD skulle dele minnekanalene opp i to uavhengige.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
2Dmark06? The Inquirer er vel ikke de mest pålitelige

9380420[/snapback]

Det er meg som ikke er blant de mest pålitelige: Jeg mente 3DMark06. ;)

 

PS. Legg merke til at artikkelen er underskrevet med Theo Valich, ikke "redaksjonen" som de normalt gjør i de mest spekulative sakene.

 

Men jeg tar det uansett med en klype salt. Første lekkasje av benchmarks også er resultatet for godt til å være sant. Skeeeptisk :hmm:

Lenke til kommentar
2Dmark06? The Inquirer er vel ikke de mest pålitelige

9380420[/snapback]

Det er meg som ikke er blant de mest pålitelige: Jeg mente 3DMark06. ;)

 

PS. Legg merke til at artikkelen er underskrevet med Theo Valich, ikke "redaksjonen" som de normalt gjør i de mest spekulative sakene.

 

Men jeg tar det uansett med en klype salt. Første lekkasje av benchmarks også er resultatet for godt til å være sant. Skeeeptisk :hmm:

9380449[/snapback]

 

 

Eller Fuad som en gang var kjent for å spre spekulasjoner rundt seg, men som har startet egen side, og fortsetter der han slapp ....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...