Gå til innhold

Den Store AMD Barcelona/Phenom-Tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jeg vet bare at det er vanlig å holde bilspes hemmelig å kun lekke lit for å holde nysjerrigheten opp, og litt har da lekket. Nå er jeg svært lite interiesert i biler , men hender jo at jeg leser litt, og når det gjelder nye modeller der så er det strengt hemmelig de fleste detaljer frem til lansering.

 

Edit: Og jeg kan ikke minnes å lest en test av en bil før den er lansert. Penryn er testet, ok det er Intels strategi, muligens bedre, men det er ingen nyhet når den lanseres.

 

Nå er jeg ikke en tradisjonell datakjøper/bygger, jeg anbefaler alltid det beste jeg vet sålenge det er AMD, vet jeg at det kan bygges et bedre system eller kjøpes en bærbar som har Intel inside og er bedre, så sier jeg det, men ikke fan om jeg bygger det, jeg har 0 kunnskap om hvilke intelbaserte produkter som passer sammen. Har faktisk ikke bygget en maskin etter c2d kom, kun rådgitt i en 5 kjøp av bærbare. Skal de ha råd om intels bærbare, så får de gå til andre :!: . Men det er nå slik jeg er. Men har nå lengre erfaring å bygge pc en de fleste her på forumet har levd. Så bortsett fra de 2 første maskinene så har det aldrig vært tatt i en Intel cpu uten å føle meg utilpass, måtte jeg reparere en Intel pc, så var det fram med gumminhansker og masse uffing + ingen kamratpris for reprasjon og feilsøk.

Endret av Osse
Lenke til kommentar
jo men lanseringen blir jo ingen nyhet lenger, vet du hvordan den nye ferrarien ser ut og yter, så er det jo ingen nyhet.

9355306[/snapback]

Den nye lamboen ble kraftig lekket før de skulle vise den frem i California ved lansering. Prøvekjøringer og hele pakka. Så et helt TV program om den faktisk.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
lite spørsmål:

 

Må alle kjernene ha samme klokkefrekvens i en 4 kjerne / 2 kjerne. Og hvorfor / hvorfor ikke ?

9367726[/snapback]

Vel, med K10 skal du kunne regulere spenninger individuelt på minnekontroller og på kjernene, men om man kan stille hastigheten individuelt på kjernene, det gjenstår å se. Tviler vel egentlig på det. Nå er ikke jeg en dataingeniør, men hastigheten styres vel av htt link og multiplier, og med mindre htt linken kan "deles opp" og hver kjerne får hver sin multiplier (klønete sagt, men du skjønner vel poenget), så vil du nok mest sannsynelig bare kunne kjøre en hastighet på kjernene. Hvorfor vil du egentlig kjøre kjernene på ulike hastigheter?

Lenke til kommentar

K10 vil få uavhengig Cool&Quiet-funksjon. Dvs. at de ulike kjernene kan kjøres på ulik hastighet alt etter fordelingen av last. Dette gjøres ved at hovedkortet har en spenningskanal til hver kjerne som reguleres individuelt og en multiplikator til hver kjerne som reguleres individuelt. Multiplikatorene ligger mellom hver av kjernene og den interne crossbaren. I tillegg til dette vil hver av de to minnekontrollerne kunne klokkes ned dynamisk i tilfelle lav belastning. Med andre ord vil prosessoren være delt inn i mange "biter" der hver bare bruker så mye effekt som det trenger for å utføre en oppgave. Det blir svært lite bortkastet effekt/varmeutvikling.

 

AMD K10 skal være de første prosessorene som kan styre hastighetene på to eller flere kjerner individuelt. (Med forbehold om at jeg har glemt noe nå)

Lenke til kommentar

Now AMD Phenom logo makes an appearance

Logotipo de los Phenom

phenom2dq5.jpg

 

AMD's brave desktop brand man Simon Solotko is promising more than a few "great surprises" when Phenom FX rolls out - in late October, did anyone say?

 

I hope that stable 2.8 - 3 GHz top bin at launch is one of those surprises. I'd just love to see it side by side with 45 nm "Yorkfield Extreme" 3.33 GHz top Intel desktop part around my November birthday time... oh boy, wouldn't it be an interesting duel? µ

Lenke til kommentar
K10 vil få uavhengig Cool&Quiet-funksjon. Dvs. at de ulike kjernene kan kjøres på ulik hastighet alt etter fordelingen av last. Dette gjøres ved at hovedkortet har en spenningskanal til hver kjerne som reguleres individuelt og en multiplikator til hver kjerne som reguleres individuelt. Multiplikatorene ligger mellom hver av kjernene og den interne crossbaren. I tillegg til dette vil hver av de to minnekontrollerne kunne klokkes ned dynamisk i tilfelle lav belastning. Med andre ord vil prosessoren være delt inn i mange "biter" der hver bare bruker så mye effekt som det trenger for å utføre en oppgave. Det blir svært lite bortkastet effekt/varmeutvikling.

 

AMD K10 skal være de første prosessorene som kan styre hastighetene på to eller flere kjerner individuelt. (Med forbehold om at jeg har glemt noe nå)

9368248[/snapback]

 

Vil det si at man med en avansert nok BIOS kan klokke hver kjerne i prosessoren uavhengig av de tre andre? :dribble:

Lenke til kommentar

Vet ikke om dere har sett Barcelona / Opteron forslaget. Mene kommentaren på the inquirer var jo veldig bra :p

 

Look at the environmentally friendly, greenish yet almost erotically shaped hole in that new-generation donut on the logo - its symbolism seems truly strong: either as a black hole for the cash poured into the current situation, or a space wormhole for Hector Ruiz to rescue AMD from the evil "Darth Vader" Intel, or instead maybe reshape AMD and re-start those abandoned original AMD K9/K10 projects some years ago to be in time against Core 2.

 

Mene gleder meg som en unge nå, venter bare på at lånekassen skal få fingen ut av rævva å sende meg penger nå, så blir det bestilling så fort Barcelona kommer i butikken.

Lenke til kommentar
AMD's brave desktop brand man Simon Solotko is promising more than a few "great surprises" when Phenom FX rolls out - in late October, did anyone say?

 

I hope that stable 2.8 - 3 GHz top bin at launch is one of those surprises. I'd just love to see it side by side with 45 nm "Yorkfield Extreme" 3.33 GHz top Intel desktop part around my November birthday time... oh boy, wouldn't it be an interesting duel? µ

9368946[/snapback]

Mye rykter/forhåpninger som svirrer rundt :) 2.8 - 3GHz er milevis over det vi har hørt tidligere om 4-kjernerne.

 

Vet ikke om jeg har fått med meg alt om dette, men hva er fortrinnet til Phenom X2 (TDP 65W) fremfor å kjøpe seg en 64 X2 (TDP 65W) på lik GHz/klokkefrekvens? Tenker også på i forhold til pris.

post-10740-1188221109_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Vil det si at man med en avansert nok BIOS kan klokke hver kjerne i prosessoren uavhengig av de tre andre?  :dribble:

9369262[/snapback]

Hmm.. I teorien skal det gå ja. Jeg har mine tvil til at hovedkortleverandørene lager så avanserte bioser at du kan sette uavhengig maks multiplier på hver av kjernene.

 

Vet ikke om jeg har fått med meg alt om dette, men hva er fortrinnet til Phenom X2 (TDP 65W) fremfor å kjøpe seg en 64 X2 (TDP 65W) på lik GHz/klokkefrekvens? Tenker også på i forhold til pris.

9369604[/snapback]

Det er en haug med forbedringer som skal gjøre de raskere på samme klokkefrekvens. Blant annet doblet båndbredde til L2 cachen, dobbelt så kraftig FPU-enhet, dobbelt så kraftig SSE, strømsparingsfunksjoner, L3 cache og en hel rekke andre ting. Det vil ta alt for lang tid å svare fullstendig nå så jeg får bare oppfordre seg til å lese linker i starten av tråden.

 

Redigert: Realworldtech har en av de mest detaljerte tekniske beskrivelsene

Lenke til kommentar

Greit svar, bare lurte da jeg har lest e plass at det vil ære større sansynlightet for feil med 4 kjerner i stedet for 2 og derfor vaskelig å levere høyere klokket cpu, da cpu måtte følge den dårligste kjernen. Og at dette hindrer levering av høyt klokket cpu. Er det dette som kalles yields.

 

Men hadde jo vært toppers om de kunne klokkes individuelt, hehe. Da det nok er ulikt potensiale i de forsjellige kjærner.

 

"Æ har en phenom 3,8 - 3,2 - 2,4 -1,6 ghz"

 

Vil være rart om et slikt potesiale ikke blir utnyttet, er jo dumt hvis klokking skal begrenses til den dårligste kjærnen. Men blir vel et sammensuriom av modeller dersom det skulle leveres med ulikt klokket kjærner.

Endret av Osse
Lenke til kommentar
Det er en haug med forbedringer som skal gjøre de raskere på samme klokkefrekvens. Blant annet doblet båndbredde til L2 cachen, dobbelt så kraftig FPU-enhet, dobbelt så kraftig SSE, strømsparingsfunksjoner, L3 cache og en hel rekke andre ting.

9370490[/snapback]

For å få full uttelling av herlighetene må man kanskje vente til AM3 hovedkortene kommer :hmm:

 

MSI har slengt en "AM2+ ready" label på et hovedkort (ligger i prisguide), men dette er/blir vel ikke "fullblods ytelse", sammenlignet med ytelse på "ekte" AM3 hovedkort når de etterhvert lanseres?

 

post-10740-1188233083_thumb.jpg

 

http://global.msi.com.tw/index.php?func=pr...o=1&cat2_no=171

Lenke til kommentar
For å få full uttelling av herlighetene må man kanskje vente til AM3 hovedkortene kommer  :hmm:

 

MSI har slengt en "AM2+ ready" label på et hovedkort (ligger i prisguide), men dette er/blir vel ikke "fullblods ytelse", sammenlignet med ytelse på "ekte" AM3 hovedkort når de etterhvert lanseres?

 

post-10740-1188233083_thumb.jpg

 

http://global.msi.com.tw/index.php?func=pr...o=1&cat2_no=171

9371419[/snapback]

 

AM3 har ingenting med å få full ytnyttelse av Phenom.

 

AM3 er sokkelen AMD skal bruke når de begynner å bruke DDR3. AM2 = DDR2, AM3 = DDR3. Og en gang om noen år blir det AM4 med DDR4. En viss logikk i systemet faktisk ;)

 

AM3 skal komme engang i løpet av neste år. Eg tipper AMD sitter på gjerdet og venter til DDR3 er konkurransedyktig på pris. Det kan ta lang tid eller det kan skje fort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...