Gå til innhold

Den Store AMD Barcelona/Phenom-Tråden


Anbefalte innlegg

Det har nærmest rast inn med artikler om Barcelona og andre fremtidige AMD produkter i dag. :)

 

Men som sagt: Er det laget noen illustrasjon av roadmap'et fremover?

 

AMD divides the market into two spaces: devices that have a TDP of 10 - 100W and devices that are in the 1 - 10W range. AMD has two new CPU cores that it is announcing today: Bulldozer and Bobcat, both due in 2009. Bulldozer addresses the 10 - 100W segment (much like the current K8 and Core based processors do), while Bobcat is designed for the 1 - 10W portion of the market.

 

Var ikkje dette ekstremt lite? Hva kan ytelsen på noe slikt bli?

 

Edit: Ser nå at Bobcat ikkje var beregnet på Desktop/Laptops, my bad.

Endret av Pusur1993
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Var ikkje dette ekstremt lite? Hva kan ytelsen på noe slikt bli?

9150055[/snapback]

Sammenlignet med vanlige prosessorer for bærbare og stasjonære PCer ja, men så er det ikke det bobcat-prosessoren er til. Den er nok ment å erstatte AMDs Geode-serie. Det er en type prosessorer som er ment for innebygging i diverse utstyr. F.eks i Blu-Ray-spillere, Rutere, TVer, butikkterminaler, transportable DVD-spillere osv.

 

Kan noen forklare dette M-SPACE for meg? Hadde litt problemer med å skjønne det.

9150257[/snapback]

Det er bare en samling CPU-teknologier. PR-avdelingen har vel fått beskrivelse av en haug med teknologier og oppdrag om å lage et fancy salgsnavn ut av det.

 

The definition for M-SPACE is as follows:

 

    * Modular: Reconfigurable “building blocks” for design speed/agility

    * Scalable: Linear scaling of multi and single-thread performance

    * Portable: Energy-efficiency for increased mobility/portability

    * Accessible: Ongoing commitment to open innovation

    * Compatible: Backward compatibility and ease of upgrade

    * Efficient: Optimal on-chip and system level I/O efficiency

Dette gir diverse fordeler for kundene og AMD selv.

Lenke til kommentar
One thing we've been waiting to hear from AMD is how it would compete with Intel's tick-tock cadence of microprocessor releases. To recap, Intel's new model shows that every two years it will introduce a new microprocessor architecture, and on the alternate year in between it will introduce a new manufacturing process on the existing architecture.

 

Today, AMD confirmed that it, too, would be releasing a new microprocessor architecture every two years, and a new manufacturing process on the alternate years. AMD attempted to go one step further and tie platform technology to the cadence as well; confirming that every two years the platform would change, alongside the microprocessor architecture, to support new features as they are available. It's a minor distinction but the main point is that AMD is committed to Intel's 2-year processor cycle.

 

Correct me if I am wrong; Eg har kanskje misforstått. Innebærer dette at selve sokkelen vil bli oppgradert hvert 2. år, eller vil denne forandringen bli såpass liten at sokkelen blir kompatibel? Hva synes isåfall folk om dette?

Lenke til kommentar
Innebærer dette at selve sokkelen vil bli oppgradert hvert 2. år, eller vil denne forandringen bli såpass liten at sokkelen blir kompatibel? Hva synes isåfall folk om dette?

9150702[/snapback]

Det er vanskelig å tolke noe konkret utifra den teksten, men jeg tror ikke at nye plattformer nødvendigvis fører til sokkel-skifter. Det er fullt mulig å utbedre selve prosessoren uten å måtte gjøre fysiske modifikasjoner på dens grensesnitt. Kanskje får vi prosessorer med flere typer minnekontrollere (som det ryktes at AM3 får), slik at hovedkort med ulike minnesloter kan ha samme CPU-sokkel og kombineres med de samme prosessorene.

 

AMD kommer jo snart med en ny sokkel i AM2+, men den vil jo være kompatibel med vanlig AM2. Når det gjelder båndbredden til både dualchannel DDR2 (senere DDR3) og Hypertransport, bør det være nok overskudd til at prosessorene kan fortsette å skalere bra. Høyere krav til strømtilførsel er en annen faktor som kan kreve flere pinner, men forbruket vil forhåpentligvis flate ut i tiden som kommer. Dette med strømsparing og lavere varmeutvikling er jo blitt et prioritert område de siste årene.

 

Generelt har jo AMD hatt god kompatibilitet innenfor samme sokkel, og forhåpentligvis fortsetter det slik.

Endret av Quintero
Lenke til kommentar
Sources close to AMD did not expect the company to release quad-core chips at frequencies of more than 2.60GHz this year. However, Rick Bergman, who is senior vice president and general manager of graphics product group, said that all the demonstrated high-end products will be available before year end.

Xbit-Labs

 

Spent på prisene. Forhåpentligvis gir de minst like mye ytelse for pengene som Intel fra første stund.

 

Denne uttalelsen er være positiv i så måte:

 

The Phenom FX will almost certainly be less expensive than past Athlon FX processors that typically debuted at $1,000. According to Ian McNaughton, product manager for the FX processor line, "the days of the $1,000 processor are over."

GameSpot

 

Liker veikartet. DDR3 i 2008 og 8-core i 2009 lover bra. Bare de nå følger opp i praksis.

Endret av kilik
Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
One thing we've been waiting to hear from AMD is how it would compete with Intel's tick-tock cadence of microprocessor releases. To recap, Intel's new model shows that every two years it will introduce a new microprocessor architecture, and on the alternate year in between it will introduce a new manufacturing process on the existing architecture.

 

Today, AMD confirmed that it, too, would be releasing a new microprocessor architecture every two years, and a new manufacturing process on the alternate years. AMD attempted to go one step further and tie platform technology to the cadence as well; confirming that every two years the platform would change, alongside the microprocessor architecture, to support new features as they are available. It's a minor distinction but the main point is that AMD is committed to Intel's 2-year processor cycle.

Correct me if I am wrong; Eg har kanskje misforstått.
Innebærer dette at selve sokkelen vil bli oppgradert hvert 2. år, eller vil denne forandringen bli såpass liten at sokkelen blir kompatibel? Hva synes isåfall folk om dette?

9150702[/snapback]

Jeg tolker det sånn ja, men nå behøver ikke min tolkning eller Anandtech sin tolkning å være rett. Hvis det stemmer de bytter sokkel annenhvert år så synes jeg det høres greit ut. Jeg skulle alltids ønsket framoverkompatibiliteten varte lengre men så ønsker jeg ikke at det skal legge hindringer i veien for tekniske oppgraderinger av grensesnittet heller. Kjøper man en prosessor i starten av disse to årene er det helt passe å oppgradere en gang etter et par år. Å forvente kompatibilitet i 4 år er å være storforlangende og bremsende på videre utvikling. Ser man på konkurransesituasjonen så er ikke det noe forskjellig fra Intel. Der varer som regel hovedkortene betydelig kortere enn 2 år grunnet nye FSB-hastigheter. Det har samme konsekvens for framoverkompatibiliteten til hovedkortene som det å skifte sokkel.

Lenke til kommentar
Sources close to AMD did not expect the company to release quad-core chips at frequencies of more than 2.60GHz this year. However, Rick Bergman, who is senior vice president and general manager of graphics product group, said that all the demonstrated high-end products will be available before year end.

Åja, da blir det AMD Phenom på 3 ghz i ÅR! Tipper den sparker hart ifra seg!

Lenke til kommentar

Viss eg har forstått det riktig, så vil altså Sandtiger -med Bulldozer-kjerner- bli AMD's første 8-kjerners prosessor? Og det i 2009?

 

Fusion virket interessant. Men prisen vil vel bli skyhøy ved release, som det meste annet nytt...

 

K8L/K10, hvor ble det av K9 egentlig?

Endret av Pusur1993
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Viss eg har forstått det riktig, så vil altså Sandtiger -med Bulldozer-kjerner- bli AMD's første 8-kjerners prosessor? Og det i 2009?

Jeg forstår det også sånn. Første versjon av Sandtiger er siktet inn på 2009 og skal vist ha 8 kjerner. Senere ser det ut til at den kan få 16 kjerner. Plansje Men merk at denne er siktet inn mot servere. Jeg tipper det vil komme entusiastversjoner også, men det er usikkert siden #kjerne-hypen kan ha lagt seg til da. Prisen blir nok ganske høy.

 

Fusion virket interessant. Men prisen vil vel bli skyhøy ved release, som det meste annet nytt...

Jeg tror faktisk den vil bli ganske billig. Grunnen til det er at den blant annet siktes inn mot budsjettmarkedet: stasjonære og bærbare PCer med integrert grafikk. Grafikk-egenskapene kan nok komme til nytte som fysikk-aksellerator eller media-aksellerator i de maskinene med dedikert grafikk.

 

K8L/K10, hvor ble det av K9 egentlig?

9153717[/snapback]

Slik jeg har skjønt det:

K5: K5

K6: K6, K6-2, K6-III

K7: Athlon, Duron, Athlon XP, Sempron (slot A og sokkel A)

K8: Athlon64, Opteron, Sempron (Sokkel 754 og AM2)

K8L: Turion64 (L for Lavspenningsutgave eller Laveffektsutgave)

K9: Athlon64 X2, Opteron (dobbeltkjerner)

K10: Phenom X4, Phenom X2, Opteron (Barcelona-serien)

K11: Kodenavn "Bulldozer"/"Sandtiger" (Ny sokkel)

K12: Kodenavn "Fusion"

Lenke til kommentar

amd_launch_425.jpg

 

AMD to launch Barcelona quad-core on September 10

 

Chicago (IL) – AMD today sent out emails inviting analysts, media and industry representatives to what the company calls "the most anticipated premiere of 2007"

 

 

If AMD keeps its promise of avoiding a paper launch, then Barcelona-based systems should be available for purchase beginning at launch or the day right after it, September 11.

 

We were told by AMD representatives that Phenom will follow 60 to 90 days after Barcelona, which puts the introduction of the chip into the mid-November to mid-December time frame.

 

The Barcelona launch event will be held in San Francisco's Presidio, beginning at 6:30 PM on September 10.

http://www.tgdaily.com/content/view/33279/118/
Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke hvordan du kan trekke den konklusjonen utifra så lite. Når det ikke oppgis hvilke klokkefrekvenser som ligger til grunn for sammenligningen, så går jeg ut ifra at de mener på samme frekvens. Og det skulle jaggu bare mangle at K10 forbedrer IPC over K8...

 

Dessuten, Fudzilla er patetisk. Disse to sitatene er skrevet av samme personsamme dag - faktisk med ni minutters mellomrom!! :no:

 

Clock to clock, but can it beat Penryn?

 

We saw some documents that shows that AMD's Phenom X4 is wining over the K8 X2 dual core marchitecture in games, next generation games, video encoding and decoding and finally rendering.

 

The most interesting part was that in all of these applications AMD claims a slight advantage over Intel's Core 2 Quad, but only at the same clock. This claim should be true if you compare the Core 2 Quad at 3GHz versus a 3GHz Phenom X4.

 

The big question is how K10 compares to Penryn, as we've heard that some Chinese colleagues that tested one got a huge performance increase from the new 45 nanometre core.

(link over)

 

 

Hardly faster than K8

 

 

K10, Phenom X4 won’t bring much performance to your current games, even compared to the previous Athlon X2 generation. In best case scenario you will gain 20 to 30 percent, but only in selected games and we are talking about clock to clock competition.

 

This will be AMD’s biggest problem and you already know that the Core 2 duo versus Core 2 Quad almost score the same performance in current games at the same clocks. Even 20 percent is unreal today.

 

Both Intel and AMD are hoping that in next generation games both Core 2 Quad and Phenom X4 quad cores are going to be significantly faster than Athlon X2, but I would really take this claim with a grain of salt.

http://www.fudzilla.com/index.php?option=c...d=2346&Itemid=1

 

At det kan være mulig! :wallbash::realmad:

Endret av Quintero
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
S939 X2 4200 + 7800GT og 1GB Kingston i Barebone..

Er så sinnsykt usikker på om eg skal kjøpe meg 2GB ram, og klokke opp til 4600, og vente til 2008 med å kjøpe AMD. Noken som har formeining?

9251518[/snapback]

 

Hva er problemet? Misfornøyd med ytelsen?(Og i hva slags bruk)

Hva skulle alternativet være?(Kjøpe nytt AM2/S775 system?)

 

Dersom du er nøye med at det må sitte en AMD CPU i ditt system er det vel like greit å avvente.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...