Gå til innhold

Den Store AMD Barcelona/Phenom-Tråden

Anbefalte innlegg

For all del,selvsagt håper jeg AMD kommer noe som kicker ass nå.Først og fremst fordi det vil gavne oss forbrukere i form av knallhard konkurranse mellom de to "store".Og antageligvis lavere priser.

Det lille jeg har sett av Barcelona lover meget godt syns jeg.Men som sagt,flere tester!

Har ikke fulgt med så godt,men etter som jeg skjønner,vil AM2 hovedkort være kompatibel Barcelona.Tenker litt på å skaffe meg et Asus Crosshair demokort å sette igang :)

Er vel ikke voldsom ytelses forskjell mellom AM2 kontra AM2+ ?

Og vi må tåle sammenligning AMD/Intel uten å blåse opp,selv om den kan være ubehagelig for noen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel hovedsaklig strømstyringsfunksjonene til AM2+ som AM2-brukere vil gå glipp av tror jeg.

Og ja, det er vanskelig å snakke om en cpu uten sammenligning, og i den sammenheng kan godt noen være litt mer spesifikke og ikke så generelle ("den er best uansett" osv. satt på spissen)

Lenke til kommentar

tl1000 nå vi trofaste amd fans leser dette og alt om k10.......... så vi følger med. Men jeg har ikke en god følelse når det gjelder ytelsestronen. Nei........ skeptisk. (leser tråden opptil flere ganger for dagen, med håp........ men nei......, har amd satt seg for store mål........)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Ja, det er ikke samme stemning som det var i tida før Core 2 Duo ble "prelansert".

Ble en del unødig "munnhuggeri" om at man ikke skulle tro på "lekkede" tester eller at man kunne regne med gode ytelser / høy klokkbarhet.

Så viste det seg jo i ettertid at de av oss som trodde på det vi hadde lest "hadde rett".

Og etter det har det vært merkelig stille... fra de som til stadighet måtte påpeke hviken produsent som var "kongen på ytelsestronen".

:hmm:

Som sagt:

Jeg håper på en like bra "comeback" for AMD, men det virker foreløpig noe "dødt" fra "fansen" som normalt ikke lar den minste anledning gå fra seg når det gjelder å fortelle hvor bra AMD er / eller kommer til å bli.

Jeg liker det ikke.. da jeg vil at Intel skal ha konkurranse, helst være litt dårligere enn AMD (pga. styrkeforholdet).

Det gir litt mer spillerom for AMD med tanke på priser / inntjenting.

Og det er så kjedelig med alle "B&B-trådene" om "klåke Kårnou.. hjæælp"..

:)

Lenke til kommentar
OK, så du kun antydet at AMD tar over ytelsestronen hvis Barcelona  kommer med 3GHz  :)

Jeg foretrekker også offisielle benchmarks, så snart som mulig og helst før 22. juli...

8845454[/snapback]

:!:

Ja. Og så må jeg være redelig.

"Noen" har jo beskyldt meg for å være "Intel-mann". Kanskje ikke så rart da jeg sikkert var med på å "hausse opp" forventningene til Core/Core 2 Duo da de første ryktene/benchene dukket opp på xs.org (som regel fra Coolaler).

Da må jeg jo "hausse opp" litt forventninger til Barclelona.. selv om det er litt .. vanskelig.. all den tid det er lite substans fra AMD.. annet enn de vanlige "veikartene" (les: powerpoint-slider). :)

Det (nesten) totale fraværet av "AMD-trofaste" i denne og andre tråder i forumet tolker jeg (foreløpig) ikke som ett godt tegn.

Derfor var det litt oppløftende med den Cinebench-score på over 800pts på 1.6GHz.

Min beste score med X2 er f.eks. ca. 700pts med en [email protected].

Med Core 2 Duo er det ca.1100pts @ 3.45Ghz.

Som sagt over her:

Isolert sett for denne "benchen" lover Barcelona bra.. (dersom den er reell, noe jeg tror/håper den er/var).

8846188[/snapback]

Nå må du huske at det er 4 kjerner på 1.6Ghz, ikke 2 som i de to andre testene du viser til. Da er det egentlig ikke så imponerende med over 800 pts. Kom over noen tester som skal være av Penryn QuadCore 3.33GHz, og der var det 1896 poeng i Cinebench 9.5. Dersom dette stemmer må vel dagens Barcelona godt over 3GHz for å komme likt med Penryn i denne testen.

Er litt rart at AMD ikke kan klare å vise noen skikkelig tester av en prosessor som ikke skal være så alt for langt unna. Virker som om en del begynner å gå litt lei av alle de estimerte benchmarkene og store ordene nå.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Nå må du huske at det er 4 kjerner på 1.6Ghz, ikke 2 som i de to andre testene du viser til. Da er det egentlig ikke så imponerende med over 800 pts. Kom over noen tester som skal være av Penryn QuadCore 3.33GHz, og der var det 1896 poeng i Cinebench 9.5. Dersom dette stemmer må vel dagens Barcelona godt over 3GHz for å komme likt med Penryn i denne testen.

Er litt rart at AMD ikke kan klare å vise noen skikkelig tester av en prosessor som ikke skal være så alt for langt unna. Virker som om en del begynner å gå litt lei av alle de estimerte benchmarkene og store ordene nå.

8847611[/snapback]

Uffda.. det gikk meg hus forbi. Trodde(håpet vel) i farta at det var dual core det var snakk om.

:blush:

"I stand corrected"...

Da var resultatet heller temmelig dårlig. :no:

Lenke til kommentar

" Just for comparisons sake (I know some of you were looking for this number), I ran CineBench 9.5 on a dual-Opteron workstation (4 cores total) with the processors running at 1.6GHz (Vista Ultimate 32-bit, 4GB DDR2 667, nForce Pro 3600 Chipset).

29 seconds to render the scene in the multiprocessor benchmark.

DailyTech didn't mention what OS they used; if they do, I'll rerun the benchmark with it." saksa fra forumet i tråden under testen.

ok så testen ble kjørt på windows serv 2003/64 bit

hvilken forksjell er så dette......... for en slik test....

Lenke til kommentar

TL1000S:

Det er godt der er fler av oss som gledes over gode produkter uavhengig av merkenavn.

Er det dog noen som har kunnet bekrefte eller avkrefte påstander om at C2D skal ha så mye dårligere 64bit ytelse enn S939 og AM2?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Ok, på samme måten som en E6600 ikke er merkbart bedre enn en AM2 X2 6000+ i 32bit?

8853802[/snapback]

Det er ikke så rart at den ikke er merkbart bedre når de ligger omtrent oppå hverandre i både 32- og 64-bits benchmarks. Salgsargumentene for E6600 vs 6000+ er vel heller fordelene mhp overklokkingsegenskaper og energiforbruk enn forskjell i ytelse.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Ok, på samme måten som en E6600 ikke er merkbart bedre enn en AM2 X2 6000+ i 32bit?

8853802[/snapback]

Det er ikke så rart at den ikke er merkbart bedre når de ligger omtrent oppå hverandre i både 32- og 64-bits benchmarks. Salgsargumentene for E6600 vs 6000+ er vel heller fordelene mhp overklokkingsegenskaper og energiforbruk enn forskjell i ytelse.

8854941[/snapback]

Helt korrekt.

Jeg kan overhodet ikke skjønne de (få) som til stadighet må fremheve sammnlikninger uklokket.

De av oss som er litt mer en vanlig interessert er opptatt av klokkbarhet. Det er også ett punkt i enhver CPU-test.

Og forumet flommer over av klokketråder.. :)

Når den faktoren legges til har (dessverre) 6000+ lite å svare med. Og det er mange som sliter like mye med varmeutvikling/effektforbruken til toppmodellene av X2 som de som slet med "Netburst-verstingene". AMD har jo (før Core 2) vært overlegne på dette felt, men de høyest klokkede modellene har jo fjernet den "fordelen" fullstendig. Synd (men de er da rimelige og yter mer enn bra nok).

Det er derfor det er så viktig at Barcelona blir en "hit".

Lenke til kommentar

hei.

lurer på hvordan brikkesett som støtter de nye funksjonene og ikke bare kan kjøre disse CPUene..

Denne Reportasjen sier det bare er boksen basert på geforce 7050(630a) som støtter de nye CPUene.

Betyr det at alle HK på den brikken støtter de?

Endret av Redman
Lenke til kommentar

For "vanlige" brukere er det som oftest smartest å velge den løsningen som er billigest totalt sett (i den aktuelle butikken). Prisene på X2 6000+ og E6600 kan være svært ulik i butikkene, og i tillegg kan tilhørende hovedkort med ønskede funksjoner ha ulik pris.

E6600 skal også være ganske overlegen til encoding, så på det punktet er vel valget eklere.

Lenke til kommentar

det er riktig at for entusiastene så spiller overklinningsegenskaper inn...... for folk som gjør det ikke........ ytelse samt lavt strømforbruk som gjør at vi kan bruke støysvake vifter er mer viktig for meg og de jeg noengang har bygget for..... og det er noen opp gjennom åra, men c2d byr i utgangspunktet på relativt like løsninger for støysvake løsninger så fan å.............

Lenke til kommentar

Nok et signal på at vi må smøre oss med tålmodighet. Men nå er jo ikke INQ en kilde man skal stole blindt på...

AMD pushes out Phenom SKUs once more.

AMD IS COMING out with Phenom SKUs at last. The official roadmaps we've seen push it out another quarter from late Q3 to early Q1/08 on the desktop side.

Officially, the Phenom FX will be November or December for the 1S variants, 2S will be Q1/08. The newest information from AMD shows that there will be a 1S FX-80 at 2.2-2.4GHz, the spread at this point is somewhat worrying, a 2S FX-90 at the same speeds, and an FX-91 at 2.4-2.6GHz. TDPs are not officially listed.

The lower level classes will be ranked by class and series, with class being a two letter prefix and series being a 4 digit number. The classes are XY with Y=P being 89W TDPs and up, S at 65W and E at 45W.

The X is the product name with G mapped to high end Phenoms, L being low end, and B ending up in the middle. The FX line stays FX with no specific meaning attached.

The four digit number is taking on an Intel like confusion, with the official guidance being "indicates major benefit steps" and "increases with feature enhancements withing a family". Hopefully they will not be as belligerently obtuse as Intel in this regard.

In the end, it ends up with new names and desktop parts for 1S this year, 2S next. We can't say we are very happy about this, but that is the latest.

http://www.theinquirer.net/default.aspx?article=40347 Endret av Quintero
Lenke til kommentar
erfor var det litt oppløftende med den Cinebench-score på over 800pts på 1.6GHz.

Min beste score med X2 er f.eks. ca. 700pts med en [email protected].

Med Core 2 Duo er det ca.1100pts @ 3.45Ghz.

Som sagt over her:

Isolert sett for denne "benchen" lover Barcelona bra.. (dersom den er reell, noe jeg tror/håper den er/var).

Tl1000....... dette gir ca 200 pr kjerne for barcelona og 350 pr kjerne for x2........

altså x2 er 75% raskere med kun 67,5% høyere klokkefrekvens..........

så det ser jo ut som barcelona faktisk er dårligere en en x2.........

Nei, dette er så deprimerende.......... er så deprimerende at jeg merker min turion cpu faktisk har begynt å lagge......... nei nå gråter jeg litt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Nei, dette er så deprimerende.......... er så deprimerende at jeg merker min turion cpu faktisk har begynt å lagge......... nei nå gråter jeg litt.

8864073[/snapback]

Jeg ble også skuffet da jeg innså feilen jeg gjorde.. å anta at det var en dual core utgave.

Men ikke ta sorgene på forskudd.

:)

Lenke til kommentar
Helt korrekt.

Jeg kan overhodet ikke skjønne de (få) som til stadighet må fremheve sammnlikninger uklokket.

De av oss som er litt mer en vanlig interessert er opptatt av klokkbarhet. Det er også ett punkt i enhver CPU-test.

Og forumet flommer over av klokketråder.. :)

Når den faktoren legges til har (dessverre) 6000+ lite å svare med. Og det er mange som sliter like mye med varmeutvikling/effektforbruken til toppmodellene av X2 som de som slet med "Netburst-verstingene". AMD har jo (før Core 2) vært overlegne på dette felt, men de høyest klokkede modellene har jo fjernet den "fordelen" fullstendig. Synd (men de er da rimelige og yter mer enn bra nok).

Det er derfor det er så viktig at Barcelona blir en "hit".

8855089[/snapback]

Jøsses navn, har man ikke lov til å sammenligne CPU'er uten å ta inn klokking?

Jeg kjøper ikke toppsjikt prosessorer for å klokke, da kjøper jeg noe meget billig som klokker bra.

6000+ er et meget godt kjøp mtp pris, ytelse osv om man skal ha den i en stock maskin.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...