Simen1 Skrevet 10. juni 2007 Del Skrevet 10. juni 2007 (endret) Jeg har hørt noe snakk om sokkel G. Den skal vist være server-varianten av sokkel AM3 og dermed kompatibel med DDR3 ECC/REG Desktop - Server 754/939 - 940 S1/AM2 - F AM2+ - F+ AM3 - G Redigert: Føyde på S1, Takk Theo. Endret 10. juni 2007 av Simen1 Lenke til kommentar
Quintero Skrevet 10. juni 2007 Del Skrevet 10. juni 2007 (endret) Mye å holde styr på her. Hva vil være den praktiske ytelsesforskjellen mellom alle disse? Og vil F/F+ fremdeles være server/high-end-sokkel etter at AM3 er lansert?8825166[/snapback] Ytelsesforskjellen blir neppe stor. I desktop-sammenhenge er vel HyperTransport strengt tatt bra nok som den er. Men bedre minnekontroller vil nok få *litt* betydning. Når det gjelder high-end plattformen til AMD så finnes det faktisk en sokkel som ingen nevner her - L1FX. Det spesielle med denne sokkelen er at den støtter to prosessorer uten at den krever Reg-minne ("server-minne"). Dette er altså Quadfather-plattformen, som det bare finnes ett eneste hovedkort til, og jeg er ganske sikker på at dualsocket-konseptet skal leve videre på desktop, også i K10-epoken. Så da blir det støtte for to quadcores. Jeg regner med at det vil eksistere en lignende sokkel i fremtiden, som baseres på F+. Edit: Som vi ser på denne tabellen så vil Agena FX komme til socket 1207+ (neppe noe offisiell sokkel-navn, men trolig en desktop-utgave av F+, som har like mange pinner). Alle kjernene som har navn etter stjerner, og alle modellene med betegnelsen FX, er etter alt å dømme til desktop. Og de ville svært neppe bry seg med å lansere en desktop-utgave av socket F(+) hvis det ikke var for å støtte *to sokler*. AM2(+) vil jo ellers støtte alt som F(+) gjør, bortsett fra ekstra HT-kanaler som kreves for SMP. Endret 10. juni 2007 av Quintero Lenke til kommentar
Quintero Skrevet 10. juni 2007 Del Skrevet 10. juni 2007 (endret) Fant mer info. To sokler og åtte kjerner på desktop blir garantert en realitet. Dette blir altså neste generasjons svar på L1FX / Quadfather ("Octfather" ??) AMD’s New FASN8 Platform to Feature 8 Cores, 4 GPUs About one and a half years after Nvidia Corp. introduced its quad-SLI technology, its arch-rival ATI, graphics product group of Advanced Micro Devices, plans to introduce its own 4-way CrossFire technology. This time the feature will be a part of AMD’s new dual-processor enthusiast class platform called FASN8 due out this fall. With the release of AMD Quad FX (4x4) platform late last year AMD offered something truly exclusive for enthusiasts and set a new fashion for dual-processor machines for those, who desire unbelievable performance and can afford additional price. While the first dual-socket direct connect (DSDC) platform did not become massively successful, as Intel Corp.’s quad-core chips turned out to offer higher performance, the new iteration of dual-processor enthusiast-class computers that AMD calls first AMD silicon next-gen 8-core (FASN8) may actually outperform competing solutions and not only due to AMD’s highly-advertised new-generation micro-architecture. Besides two “native” quad-core AMD Phenom FX processors, AMD plans to put four graphics cards inside FASN8 systems, the company is reported to have said at Computex Taipei 2007 trade-show. As a result, extreme computer gamers and performance enthusiasts will obtain eight processing engines as well as four graphics processing units (GPUs). The new platform will be build upon AMD’s 790 core-logic, which supports HyperTransport 3.0 and more than 32 PCI Express 2.0 lanes. ATI’s new CrossFire version 2.0 may not work exactly like Nvidia’s 4-way SLI, according to PC Watch web-site. Instead of relying the graphics workload on four ATI Radeon HD 2000 graphics chips, CrossFire 2.0 will use three GPUs for graphics rendering and one GPU for physics effects processing. Unfortunately, currently there are no games to support physics effects processed on graphics chips and it is uncertain whether the advantage of 4-way CrossFire will be obvious immediately. In perspective, however, this may provide some benefits. AMD FASN8 systems will be available this fall, according to the Sunnyvale-based chipmaker, however, its officials declined to specify when exactly. http://www.xbitlabs.com/news/video/display...0608114828.html Endret 10. juni 2007 av Quintero Lenke til kommentar
Quintero Skrevet 10. juni 2007 Del Skrevet 10. juni 2007 The Inquirer mener de har svaret på "Formel 1-gåten". AMD offentliggjør Phenoms logo... AMD F1 Phenom mystery solved Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 10. juni 2007 Del Skrevet 10. juni 2007 (endret) Noen antydelser om hvilket brikkesett disse vil yte best på, nVidia eller AMD/ATI? Hva med å samle relevant info om prossessorene i førsteposten? Endret 10. juni 2007 av Pusur1993 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. juni 2007 Del Skrevet 10. juni 2007 Noen antydelser om hvilket brikkesett disse vil yte best på, nVidia eller AMD/ATI? Siden minnekontrolleren er integrert i CPU så er det ikke så mange viktige faktorer igjen i brikkesettet som kan påvirke ytelsen nevneverdig. Dermed blir det nok som før at forskjellen mellom brikkesettene er neglisjerbar. Hva med å samle relevant info om prossessorene i førsteposten?8827377[/snapback] God idé Håper trådstarter kan gjøre det før tråden blir alt for lang og uoversiktlig. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 10. juni 2007 Del Skrevet 10. juni 2007 "Den store..." tråder krever engasjement fra trådstarter, håper han begynner med dette nå. Hvis ikke stemmer jeg for en ny tråd Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 10. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2007 (endret) "Den store..." tråder krever engasjement fra trådstarter, håper han begynner med dette nå. Hvis ikke stemmer jeg for en ny tråd 8827992[/snapback] OK da, tar det etter jobb i morra hvis ikke nettet er like håpløst som i dag *vil redde tråden sin!* Edit: forøvrig hadde jeg eksamen i forrige uke, så hadde ikke tid til å tenke på å rydde opp i denne tråden av denne åpenbare grunnen. Men takk for påminnelsen. Endret 10. juni 2007 av knopflerbruce Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 (endret) Suverent knopfler jeg var bare redd for at du hadde evakuert tråden hehe Endret 11. juni 2007 av Theo343 Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 11. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2007 Nettet er fullstendig bananas hjemme, så sitter på UiO og skriver nå. Har naturligvis ikke allverden med tid (termstua stenger vel om en halvtime), så får ikke gjort mer idag. Oppdaterte førstepost med en samling av linkene som har blitt postet her, hva av det som er opplagt tull vet jeg ikke - post her eller send en PM hvis det er noe av det som er direkte villedende så skal jeg slette oppføringen. Hvis det er noen andre tips/vink om hvordan jeg skal redigere førsteposten så den blir best mulig (slik den er nå er den neppe optimal, men bedre enn ittno hvertfall) er det lov å si fra Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 Flott knopfler. Vi bruker kunne jo deltatt til seksjoner i første posten? - Eks, hvis du lagde en egen seksjon slik Simen1 har gjort over her. - Litt forklaring på hvilke Barcelona varianter vi vil få se - Forventede datoer på sockets og cpu'er - kort om hva som er nytt for forskjellige sockets og cpu'er +++ Lenke til kommentar
Splitter Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 (endret) Er DETTE den første benchmark av Barcelona? Blir ikke særlig imponert hvis den ikke yter bedre enn dette. HER er litt mer om det samme. Endret 12. juni 2007 av Splitter P. Inegal Lenke til kommentar
Fritz0r Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 Ganske bra, en 1.6 Ghz CPU som greier den scoren finner du ikke. Tror dette kan bli morro og se når noen får testet den opp med ett skikkelig spill. Lenke til kommentar
Splitter Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 Ganske bra, en 1.6 Ghz CPU som greier den scoren finner du ikke. Tror dette kan bli morro og se når noen får testet den opp med ett skikkelig spill. 8843917[/snapback] Nei, du har sikkert rett, men som Futuremark sier: Judging from this, it appears K10 is a tiny bit slower clock-for-clock than Intel’s Core architecture. This is not a good sign since AMD are seeking to launch Barcelona at 2.3-2.6Ghz, and Intel will be able to response with quad-core Penryn’s in the 3.33Ghz range. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 Ganske bra, en 1.6 Ghz CPU som greier den scoren finner du ikke. Tror dette kan bli morro og se når noen får testet den opp med ett skikkelig spill. 8843917[/snapback] Enig. 27sec/814pts - mulitrendre-testen i Cinebench på en uklokket Barcleona (1.6) er meget.. meget bra. Klokker denne til .. la oss si.. 3Ghz slik som tilsvarende Core 2 Duo varianter, har ikke AMD noe å frykte når det gjelder å ta over tronen som bestytende CPU. Men så var det med mer offisielle tester da.. Lenke til kommentar
jon67 Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 Klokker denne til .. la oss si.. 3Ghz slik som tilsvarende Core 2 Duo varianter, har ikke AMD noe å frykte når det gjelder å ta over tronen som bestytende CPU. Men så var det med mer offisielle tester da.. 8843985[/snapback] Kan du utdype denne påstanden? Xeon var altså 58% raskere med 50% høyere klokkehastighet, og Penryn kommer med over 3 GHz. Samtidig ser det ut som om Barcelona er et stykke unna 3 GHz: http://www.anandtech.com/tradeshows/showdoc.aspx?i=3006&p=2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 Påstand og påstand. Dersom du ser den ene "benchen" isolert - multrender Cinebench - og (som meg) kjører denne på alt jeg har "mellom henda", så vil du kanskje oppdage at dette er en usedvanlig bra score. 1.6Ghz tatt i betraktning. Og så leser du siste setningen min en gang til er du snill Lenke til kommentar
jon67 Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 OK, så du kun antydet at AMD tar over ytelsestronen hvis Barcelona kommer med 3GHz Jeg foretrekker også offisielle benchmarks, så snart som mulig og helst før 22. juli... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 OK, så du kun antydet at AMD tar over ytelsestronen hvis Barcelona kommer med 3GHz Jeg foretrekker også offisielle benchmarks, så snart som mulig og helst før 22. juli... 8845454[/snapback] :!: Ja. Og så må jeg være redelig. "Noen" har jo beskyldt meg for å være "Intel-mann". Kanskje ikke så rart da jeg sikkert var med på å "hausse opp" forventningene til Core/Core 2 Duo da de første ryktene/benchene dukket opp på xs.org (som regel fra Coolaler). Da må jeg jo "hausse opp" litt forventninger til Barclelona.. selv om det er litt .. vanskelig.. all den tid det er lite substans fra AMD.. annet enn de vanlige "veikartene" (les: powerpoint-slider). Det (nesten) totale fraværet av "AMD-trofaste" i denne og andre tråder i forumet tolker jeg (foreløpig) ikke som ett godt tegn. Derfor var det litt oppløftende med den Cinebench-score på over 800pts på 1.6GHz. Min beste score med X2 er f.eks. ca. 700pts med en [email protected]. Med Core 2 Duo er det ca.1100pts @ 3.45Ghz. Som sagt over her: Isolert sett for denne "benchen" lover Barcelona bra.. (dersom den er reell, noe jeg tror/håper den er/var). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå