Kirchhoff Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 Hva skjer egenlig om du hiver 2 barcelona'er inn i et slikt hk: https://prisguiden.no/product.php?productId=57180 Funker det? Sammen med 2 280gtx skulle du få rimelig fet ytelse i 3dmark Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 Hva skjer egenlig om du hiver 2 barcelona'er inn i et slikt hk: https://prisguiden.no/product.php?productId=57180Funker det? Sammen med 2 280gtx skulle du få rimelig fet ytelse i 3dmark Dette har jeg faktisk sterkt vurdert! Men etter det jeg fant ut ble det i en test jeg leste en forsinkelse i visse tester, grunnet at de 2 prosessorene samarbeider, og dermed en liten økt responstid der. Men sant skal sies, det kunne være dårlige drivere, og det hadde vært veldig interessant, veldig faktisk, å se en oppdatert test med slikt hovedkort. Men der igjen, etter hva jeg vet har amd skrinlagt 4x4 platformen, ettersom det var dårlig salg eller så. Det yter nok meget godt i 3d rendring skulle jeg tro. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 (endret) Jeg fant linken selv rett før jeg sovnet i går. 300til 400mhz ekstra overklokk potensiale er rimelig greit å få med seg i ny maskin. Det er nesten så jeg skulle håpet det ikke ble noen forandring slik at jeg kunne være fornøyd/sikker med å bestille nytt hovedkort nå =) ja, er alltid "noe der fremme" som får en i tvil om man skal vente eller ei. Skulle jeg bygd ny pc nå med X4 Phenom, og uten planer om overklokking, eller med en dual-core Athlon X2, hadde jeg kanskje liksågodt valgt et av hovedkortene i prisguiden som er tilgjenglig her og nå. I motsatt fall, planer om X4 og OC, vente. Etter hva jeg har fått inntrykk av forøvrig, er dette "High-end" kort som visstnok blir en del dyrere. (gjenstår dog å se) Endret 28. juni 2008 av Mekanicus Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 (endret) Jeg skal definitivt overklokke. Samlet blir det en pc til 20k som jeg vil oppgradere til flere 4870 eller 4870x2, når ting har modnet seg litt. Det kommer litt an på den fysiske størrelsen på kortene. Men den viktigste grunnen til at jeg kan vente litt hvis jeg får SB700 el SB750 så lenge det ikke er SB600, er at min erfaring med SB600 blir litt varmt, og at skal det først være så varmt, kan jeg iallefall få en oppdatert modell. Saken slik den er nå er at det virker som det tar en måned før kort kan begynne å komme. Så foreløpig er planen å leve med ett 4850kort, og bli kjent med det, samt jeg kan bruke tiden på å finpusse en windows xp x64 dvd, som er tilpasset den nye maskinvaren. Hvilket minner meg på at jeg bør ta en titt etter SB750 drivere evt. edit: samt at ddr3 ser jeg jo ikke på som aktuelt for min del før tidlig 2009 kanskje. Jeg vil helst ha 16GB da, skal jeg "bytte" ut de 8gb jeg har i pc'n nå. Endret 28. juni 2008 av amiganostalgia Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 (endret) spennende "road map" du har på gang der Bare lurer, er du sikker på at Lian Li kabinettet (nevnt i annen tråd) er rett valg? skal definitivt overklokke. Samlet blir det en pc til 20k som jeg vil oppgradere til flere 4870 eller 4870x2, når ting har modnet seg litt. Det har riktignok bra vent. foran, men tror jeg ville valgt et mer typisk gaming-tower med litt mere/andre kjøle-muligheter. Eller? Bare for å "illustrere" hva jeg mener, se f.eks. på selv billige Antec Three Hundred som etter min mening er langt bedre i så henseende, siden det både har ventilasjon/mulighet for vifte mot skjermkort området, Air-duct/vifte mulighet mot CPU, og top-vent/avtrekk. Endret 28. juni 2008 av Mekanicus Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 (endret) spennende "road map" du har på gang der Bare lurer, er du sikker på at Lian Li kabinettet (nevnt i annen tråd) er rett valg? skal definitivt overklokke. Samlet blir det en pc til 20k som jeg vil oppgradere til flere 4870 eller 4870x2, når ting har modnet seg litt. Det har riktignok bra vent. foran, men tror jeg ville valgt et mer typisk gaming-tower med litt mere/andre kjøle-muligheter. Eller? Hva er det du mener? Har fulle muligheter for vannkjøling f.eks. Det som jeg hadde for kriterier for kabinettet, var at høyden var veldig lav. (edit : og ikke veide 11kg som de andre kabbisa gjør. Det blir for mye, og mye unødvendig skit som er i de kabinettene synes jeg) Likevel inngikk jeg ett kompromiss her, fordi det er greit at strømforsyning får stå for seg selv, og ikke i bunnen av kabinettet f.eks som det gjorde i ett 37cm høyt kabbis som var min egentlige kandidat. Jeg leste over en test og hvor vannkjøling var tatt i bruk, har ikke link akkurat nå, og det fungerte perfekt. Likevel ligger vannkjøling litt lenger fremme. Dette pga at 4870x2 er ikke på markedet enda, og jeg vil se dette modne seg litt til først. Prosjektet er at det skal bli en kick ass gamer pc, som likevel kan brukes til seriøst arbeid og som filserver med plass for 9 harddisker iallefall. Skal kun ha TB disker. Kommer jo 2TB disker til neste år. Da selger jeg sikkert saken til en lokal bedrift og begynner på nytt igjen. Endret 28. juni 2008 av amiganostalgia Lenke til kommentar
Kirchhoff Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 Hva har egentlig sørbrikken med overklokking å gjøre egentlig? Spessielt på BE prosessorer. Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 Hva har egentlig sørbrikken med overklokking å gjøre egentlig? Spessielt på BE prosessorer. Du kan så sei! Jeg klødde meg RIMELIG hardt i skallen da jeg kom over en del artikler, hva i granskauen liksom. Det jeg har lest er at i kommende 780GX, fan jeg husker ikke om det var GX eller hva det var sorry ( jeg surfet om SB750 til jeg var grønn i går ), var at det skulle bli ett potensiale for å mye lettere kunne få ekstra 300 til 400mhz overklokk, uten å gjøre de helt store forandringer. Fudgezilla hadde en del om dette, som det stod egentlig på en spansk side. Jeg oversatt siden til engelsk ved hjelp av google. Det var visst en eksklusiv nyhet i spania der. Så hvordan de har fått det først aner jeg ikke, men det gjør nok noen andre her. Det er da altså snakk om at nåværende phenom vil kunne få økt ytelsen ved nyere hovedkort. Lenke til kommentar
Kirchhoff Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 Hyggelig å få vite det da, når jeg kjøpte am2+ hk i januar i tro om at amd brikkesett yter like godt uansett(viss du ser vekk fra ekstra cache på 790fx kortene). Men har sendt kortet(msi K9A2 CF) til RMA pga at kortet ikke ville gi rammen mer enn 1.8 volt, får håpe de bruker litt tid og desverre ikke har noe gammelt på lager . Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 (endret) MSI kort, man kan si mye om de altså, men jeg gjør det enkelt. Jeg kjøper ikke msi lenger. Jeg synes MSI 790 kortet som har plass til 4stk dualslot skjermkort virker kult fordi det har plass til det. Problemet er at det er ett MSI hovedkort. Jeg synes Gigabyte gjør en hederlig innsats på AMD markedet, de har mest å velge imellom iallefall på litt mer high end hovedkort, og de gjør en dugelig jobb med å lansere bios oppdateringer, og svarer på eposter. Jeg synes ikke du skal være lei deg om det msi hovedkortet går fyken. Noen ganger må man ta tap som det det er, en mulighet til å gjøre det bedre. Og det er jo akkurat slik det er. Litt mer gigabyte reklame, den psu'n de har, tror det var 850watteren, men de andre og for den del, den er jo faktisk rimelig stillegående, og yter bra såvidt jeg har sett i ett par tester, hw.no testet den vel og. Synes det er med på å skape ett bra bilde av ett selskap som står på. Må også si det var morsomt med gainward og co som nå vil over på ati skjermkort. Ikke ett vondt ord om det altså, men jeg bemerker meg hva som er merker som holder seg fast til det man driver med, som gigabyte gjør. Endret 28. juni 2008 av amiganostalgia Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 MSI lager greie AM2 kort, helt på høyde med andre, på Intelsiden er de mer bob-bob, men der er også konkurransen og nivået høyere. De to KLART best AM2+ chipsettene jeg har hatt med å gjøre er uten tvil Nforce 750A/780A - så merkelig kan verden være, på Intelsiden er situasjonen en helt annen for Nforce. Lenke til kommentar
dravisher Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 (endret) Det har jo vært snakk om 6 så langt ubrukte pinner på prosessoren som skal kobles til sørbrua. Et helt gjeng nettsider tok opp nyheten, og det var ikke på første april en gang . Det høres litt sprøtt (eller i allfall veldig uvanlig) ut at seks pinner som kobles fra prosessoren til sørbrua skal kunne gi betydelig økt overklokkingspotensiale, men det er jo slik det framstilles. Det skal i allfall bli spennende å se når SB750 kommer. Endret 28. juni 2008 av dravisher Lenke til kommentar
Kirchhoff Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 Det har jo vært snakk om 6 så langt ubrukte pinner på prosessoren som skal kobles til sørbrua. Et helt gjeng nettsider tok opp nyheten, og det var ikke på første april en gang . Det høres litt sprøtt (eller i allfall veldig uvanlig) ut at seks pinner som kobles fra prosessoren til sørbrua skal kunne gi betydelig økt overklokkingspotensiale, men det er jo slik det framstilles. Det skal i allfall bli spennende å se når SB750 kommer. Dette må jo være super direct connect architechture. Alt er koblet direkte til cup. Nb, Sb og ram. Lenke til kommentar
Uglegutt Skrevet 29. juni 2008 Del Skrevet 29. juni 2008 Hva skjer egenlig om du hiver 2 barcelona'er inn i et slikt hk: https://prisguiden.no/product.php?productId=57180Funker det? Sammen med 2 280gtx skulle du få rimelig fet ytelse i 3dmark Hvis du flasher bios til WS/B bios 0501 og benytter reg/ecc ram så funker det bra. Har kjøpt WS/B hk og en 2437 brukt, venter minne i posten, og kommer til å kjøpe en prosessor til meget snart. Du kan for øvrig kjøre 4* gtx 280 i dual SLI på dette hk... HK støtter også 45nm versjonene Shanghai og Istanbul når de kommer, så alt i alt vil du kunne kjøre 12 kjerner på dette hk. SB750 vil nok ikke gi sinnsvakt mye bedre overklokker for Phenom, de har rett og slett fikset klokkegeneratoren som i SB600 sender svake/dårlige signaler, og gjør at man får "idle freeze", dvs at systemet er stabilt ved maks load f.eks ved priming, men fryser ved vanlig bruk, som å surfe på internett og slikt. Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 29. juni 2008 Del Skrevet 29. juni 2008 ... de har rett og slett fikset klokkegeneratoren som i SB600 sender svake/dårlige signaler, og gjør at man får "idle freeze", dvs at systemet er stabilt ved maks load f.eks ved priming, men fryser ved vanlig bruk, som å surfe på internett og slikt. Jeg har merket en del lignende merkelige ting på mitt nåværende hovedkort m-atx s2h gigabyte med sb600 (under forskjellige omstendigheter), hvilket bare gjør at da virker det enda mer fornuftig å vente med innkjøp av nytt hovedkort til sb750 er kommet på banen. Jeg har forsåvidt ingen problemer med sb600, men jeg ser poenget med å likegodt få det oppgradert til sb750 i ny pc. Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 10. juli 2008 Del Skrevet 10. juli 2008 Men feiler den feks Prime eller? Kom ikkje så langt at eg klarte å kjøre prime, 64 bits windows krasjet i hytt og pine og klarte ofte ikkje engang å starte opp. I tilfelle noen bryr seg så har eg ikkje gått videre med denne prosessoren, den ligger i skapet. Leste jo litt rundt om og ser at mange hovedkort med 790FX ikkje liker Phenom 9850BE så veldig godt. Så prosessoren min ligger i skapet og venter på at nye hovedkort med SB750 skal komme over sommeren. Eg kjøpte meg en X2 5000+BE, og etter litt fikling så er den dønn stabil på 3300mhz, det duger godt enda Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 10. juli 2008 Del Skrevet 10. juli 2008 Dragavon: Hvilket hovedkort er det på ? Jeg har en x2 5000 selv på ett mATX hovedkort og det klokker dårlig. Jeg vurderer å kjøpe en 45watter til å sette inn i den htpc boksen, og flytte x2 5000 over på nytt sb750 hovedkort, og vente med å punge ut for dyr x4 prosessor inntil am3 versjonen er kommet. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 Interessant! 1. De fikk den til å gå på 2,8 GHz på original spenning 1,224 volt 2. De fikk den til å gå på 3,4 GHz på 1,568 volt Med litt utvikling fra ES til produksjonsutgaver tror jeg vi kan få originale Phenom på 3,0 GHz med 125W TDP allerede fra lansering av Deneb. 3. SuperPi kjører på 23,547 s på 3,0 GHz 4. Barcelona kjører samme test på 27,571 s på 3,0 GHz Det gir en ytelseøkning på 17% uten å øke klokkefrekvensen. Det vil si at en Deneb 3,0 GHz yter omtrent som en Barcelona 3,51 GHz, i den grad vi kan kalle SuperPi for ytelse. (Vi kan jo håpe at annen programvare får like bra ytelseøkningen på samme klokkefrekvens). Merk: Testen er utført med DDR2 minne. Med DDR3 bør ytelsen bli ennå høyere. Kanskje tilsvarende ca 3,6-3,7 GHz barcelona med DDR2. (20-23% raskere klokke for klokke) Med ytelse på nivå med Barcelona firekjerne på ca 3,6-3,7 GHz så begynner AMD å bli ganske så konkurransedyktig på ytelse med Core 2 Quad QX9770. Ytelsetronen er mer usikker på grunn av Nehalem, men hvis dette ene resultatet er representativt for hvordan Deneb vil yte så lover det bra med tanke på konkurransen. Jeg håper virkelig at AMD kommer tilbake på krigsstien om ytelsetronen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå