Gå til innhold

Den Store AMD Barcelona/Phenom-Tråden

Anbefalte innlegg

Ser rett og slett ut som AMD sliter med kompatibiliteten til Phenom.

Beleaguered chipster AMD, fresh from the upset of losing a five-year old exclusive deal with supercomputer maker Cray yesterday, is facing problems getting its 9750 and 9850 125W Phenom parts to work with the 780G chipset.

http://www.theinquirer.net/gb/inquirer/new...it-comptibility

Skal bygge en maskin med en Phenom 9750 og nForce 730a chipset om en ukes tid... Skal dele mine erfaringer med dere...

Virker som om Phenom og 780a går bra sammen ihvertfall. Nvidia har nok fått noe ufortjent pepper for chipsetene sine, mye på grunn av 680i med sine minnekompatibilitetsproblemer (puh, langt ord :)) Men at chipsetene er varme, det kan nok ikke skyves under en stol :). Hva er størrelsen på fabrikasjonsprossessen på nForce 700 serien? 65nm?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er ikke et chipset-spesifikt problem, de raskeste Phenom-prosessorene er rett og slett for effekthungrige, VRM-delen av flere av 780G- kortene er ikke designet for å takle prosessorer med 125w TDP:

Test hos Anandtech

This design issue can just as easily occur on NVIDIA or Intel chipset boards, so while we are talking about the 780G product line, just be aware that it can happen on any board with any chipset. In fact, our last GeForce 8200 has already experienced a painful demise.

Men det er jo selvfølgelig noen som vil skylde på AMD-chipsetene...

Lenke til kommentar

Er det noen som vet om 8750@3Ghz drar for mye strøm for de av mATX kortene som hadde problemer med 9850BE?

I utgangspunktet er det jo en 95W CPU, men med tanke på at maks effekten på hele systemet i Neoseeker testen stiger fra 166W til 230W så er jeg litt skeptisk.

Lenke til kommentar

har hatt min Phenom 9600BE i noen mnder nå..

er skuffet, mye trolig at egnetlig dataen ikkje takler den :S

eg har ned klokket den til 2Ghz, da er den HELT stabil. den var litt ustabil på 2.3GHz som er fabrikkstandard. så eg skjønner det ikje. greit eg har et AM2 kort men som biosen er oppgradert til å støtte phenom (AM2+). men å klikke på 2.4GHz(overklokket) og ikkej vil gå på... det skuffer!!! sikkert ett eller annet eg gjør feil, men det er IKKJE pga overoppheting... for pcen min(antec 900) er som et frys...

gikk fra Athlon 6000+ x2 som eg overklokket fakta til 3.3Ghz... (not much) og siden Multicom klarte å ødelegge chippen min, etter en sjekk når pcen min var nede. så måtte eg kjøpe ny cpu. og da var phenomen 300,- dyrere enn den gamle.

så... nei, ikkej fornøyd..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Tipper du har for dårlig strømforsyning til Phenomen din. Enten er det hovedkortet som ikkje har kraftig nok strømforsyning til CPU, eller så er det PSUen din som svikter.

Dersom det ikke er en eldgammel PSU tviler jeg på at den er problemet. Selv en "gammel" CPU klarer å drive f.eks. en Pentium D 805 @ 4.0Ghz (= 200w+++).

Det er nok heller dårlige strømkretser/styring på hk'et som ikke er "dimensjonert" for Phenom.

Savner Snorreh nå.

Dette kunne vært anledningen til å ta opp morsomhetene rundt "atmokraftverk" for å drive Prescott/Smithfield.

Huff.

AMD har sunket dypt siden storhetstiden med K8/X2 vs. Pentium D. :(

Lenke til kommentar
har hatt min Phenom 9600BE i noen mnder nå..

er skuffet, mye trolig at egnetlig dataen ikkje takler den :S

eg har ned klokket den til 2Ghz, da er den HELT stabil. den var litt ustabil på 2.3GHz som er fabrikkstandard. så eg skjønner det ikje. greit eg har et AM2 kort men som biosen er oppgradert til å støtte phenom (AM2+). men å klikke på 2.4GHz(overklokket) og ikkej vil gå på... det skuffer!!! sikkert ett eller annet eg gjør feil, men det er IKKJE pga overoppheting... for pcen min(antec 900) er som et frys...

gikk fra Athlon 6000+ x2 som eg overklokket fakta til 3.3Ghz... (not much) og siden Multicom klarte å ødelegge chippen min, etter en sjekk når pcen min var nede. så måtte eg kjøpe ny cpu. og da var phenomen 300,- dyrere enn den gamle.

så... nei, ikkej fornøyd..

Hvis den ikke er stabil på stock hastighet så rma'er du den. Enkelt og greit.

Tipper du har for dårlig strømforsyning til Phenomen din. Enten er det hovedkortet som ikkje har kraftig nok strømforsyning til CPU, eller så er det PSUen din som svikter.

Dersom det ikke er en eldgammel PSU tviler jeg på at den er problemet. Selv en "gammel" CPU klarer å drive f.eks. en Pentium D 805 @ 4.0Ghz (= 200w+++).

Det er nok heller dårlige strømkretser/styring på hk'et som ikke er "dimensjonert" for Phenom.

Hvis han har kjørt en X2 6000+ overklokket, la oss si 140W effektforbruk i overklokket tilstand, skal ikke hverken psu eller hk ha problemer med å dra en Phenom på 95W. Det er nok rett og slett et dårlig eksemplar tror jeg. Ingen B2'er overklokker noe særlig uansett. Rma den og be om en 9*50 i stedet, da vil du nok bli (mer) fornøyd. :thumbup:

Edit: Ser i profilen at du bruker M2N32-SLI WI-FI. Det skal ihvertfall tåle en Phenom med sin 8 (?) fasede pwm. Det er vel ikke umulig at dårlig bios kan jobbe i mot deg.

Endret av -LIKMARK-
Lenke til kommentar

Det er vel heller slik, Wiak:

Phenom + moderat overklokking = ok

Phenom + overklokking + økt spenning = varmt

Phenom + overdristig overklokking = ustabilt

overdristige timings = ustabilt

Sum: Wiak + overdristig overklokking av Phenom og timings = varmt og ustabilt

Lenke til kommentar

Det er vel så at mange av 9600 modellene har en kjerne som er ustabil på 2,3 ghz, har lest en del om dette på toms hardware sitt forum, hvor flere merker at 3 kjerner er kanskje stabil på 2,5 mens den siste er ustabil over 2,1. En sak for RMA

Lenke til kommentar

Hahaha der fikk jeg meg en god latter :!: no offence Wiak :) Simen1 har humor :!:

Lenke til kommentar

Hahaha der fikk jeg meg en god latter :!: no offence Wiak :) Simen1 har humor :!:

lolz :D

Lenke til kommentar
Virker som om Phenom og 780a går bra sammen ihvertfall. Nvidia har nok fått noe ufortjent pepper for chipsetene sine, mye på grunn av 680i med sine minnekompatibilitetsproblemer (puh, langt ord :))

Med AM2/AM2+ chipset slipper jo Nvidia unna det de har absolutt minst peiling på - nemlig minnekontrolleren :thumbup:

Endret av PerUlv2
Lenke til kommentar

Phenom + moderat overklokking = +100MHz

Phenom + overklokking + økt spenning = Lite vits i å øke spenning + varm

Phenom + overdristig overklokking = + 250MHz ustabilt

overdristige timings = Ikke rør minnet da går alt i det!!!! ustabilt

Sum: WTF AMD hva skjedde med Duron + overklokking tiden

Alt er relativt :D

http://www.tomshardware.com/reviews/amd-po...cpu,1925-7.html

Endret av HWBruker
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...