Gå til innhold

Hvordan får jeg til tables i HTML?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurte på en ting. Jeg har akkuart begynt med HTML og har lest litt rundt her og der.. Det jeg lurte på er hvordan jeg får til tables?(ikke de gråe standar tabels) sånn svarte prikkete tabels som ikke du ser fra en webside, men de er der når du skal redigere noe. håper du skjønner hva jeg mener:p..

Takk ;)

Endret av Patience
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så vidt jeg vet er det bare 1 type tables, men du kan jo få pyntet på dem med litt html og css.

<table border="1">
 <tr>
   <th>Navn</th>
   <th>Addresse</th>
 </tr>
 <tr>
   <td>Per</th>
   <td>Kazsaksthan</th>
 </tr>
 <tr>
   <td>Ole</td>
   <td>Norge</td>
 </tr>
</table>

Endret av miceiken
Lenke til kommentar

Ingen som aner hvordan jeg får sånna "tables" ?

kjedelig å bruke de vanlige tabllesene(gråe). Har noen evt link eller kan forklare meg hvordan jeg får lagd sånna.. Jeg kan photoshop, så det er ikke no problem å designe bakgrunnen, eller noe sånt.. Det er bare at det ser så stygt når man ser den gråe tabbelen rundt designene da f.esk

Lenke til kommentar

CSS:

table { /* Evt en . (punktum) før td der */
border: 0px;
}
td { /* Evt en . (punktum) før td der */
border: 1px dotted black;
}

HTML:

<table>
<tr>
<td>aggsg</td>
<td>6sdgobvjjfb</td>
</tr>
</table>

Tror noe sånt vil fungere hvis du ville ha bort den gråe borderen og legge på de prikkene.

Lenke til kommentar

nei:p jeg mener ikke at jeg skal ha noe prikkete tables..Det er ikke det jeg skal ha.. men sånn "hjelpe linejer"

Hvis du ser på bilde1Bilde1

Så ser du at han har lagd en slags hjelpelinje..

På bilde2 så kan du se at han har lagdt inn bilder i de enkelte Rutene

Bilde2

ser man noen gråe tables eller noen tables fra før av

Å hvis man ser det fra nettet så ser man bare de "bildene" som er lagt inn på de enkelte rutene.. man ser ikke de linjene

Lenke til kommentar

MrNeeon, jepp, tenkte ikke over det når jeg skrev det sikkert, men det er fiksa nå. Jeg suger hardt i å skrive ikke sant? Det er en grunn til at jeg ligger på 2+ i skriveting...

Uansett, skjønner fortsatt ikke hva du vil ha gatebarn, men prøver igjen jeg:

Kode:

<table>
<tr>
<td>En</td>
</tr>
<tr>
<td>To</td>
</tr>
<tr>
<td>Tre</td>
</tr>
</table>

Output:

En

To

Tre

Kode:

<table>
<tr>
<td>En komma en</td>
<td>En komma to</td>
</tr>
<tr>
<td>To komma en</td>
<td>To komma to</td>
</tr>
<tr>
<td>Tre komma en</td>
<td>Tre komma to</td>
</tr>
</table>

Output:

En komma en | En komma to

To komma en | To komma to

Tre komma en | Tre komma to

Noe sånt noe da?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-mRjwtK9u

De bildene du har linket inn ser ut som er fra et program som man kan bruke for å lage html sider. Hvordan du legger inn tables er forskjellig fra program til program, så les litt i hjelpen så kanskje du finner ut av det.

Når det gjelder å få tabeller til ikke å se grå ut er det som nevnt tidligere css som brukes for å endre utseende. Noen html editorer skjuler alt dette for deg, så du slipper å tenkte på det, men igjen er det foskjellig fra program til program

Endre

Lenke til kommentar

hmm okey.. men, hvis jeg da skal ha alt på midten, og jeg lager designen selv i photoshop.. (Menyen, Boarderen, etc) Hvordan skal ja da få plassert det inn på midten, der og der skal den være osv.. Jeg bruker Dreamweaver. Hvis jeg da skal ha menyen på den ene siden og kanskje shoutbox/bilder/ 2meny på den andre siden..

Alt skal være innafor den ramma..

Ta denne sida her f.eks http://www.codedfx.com/tutorials/fulllayout/

bare der lager de alt i photoshop.. men hvis jeg skal gjøre sånt i Dreamweaver.. hvordan får jeg sida på midten? Hvor du ser menyen ligger der skal menyen ligge og "news" da i midten.. men bare at denne gangen gjør jeg det i Dreamweavr og legger heller det inn i dreamweaver.. ?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-mRjwtK9u

Nå kjenner jeg ikke Dreamweaver, men når designet er ferdig, må du klippe det til og bruke tabeller eller div'er til å plassere de forskjellige elementene på rett plass. Jeg vil tro det er en tabell funksjon i Dreamweaver som du kan bruke.

Anders-Moen har gitt deg en kjapp innføring i tabeller. Dersom du leser litt på dette forumet og rundt om kring kan du sikkert finne noe som forteller deg hvordan gjør det du ønsker i Dreamweaver.

Endre

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...