Gå til innhold

Susing/støy med Rødemik

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt meg en Rødemik, og kjørte en test på denne kontra den innebygde miken.

Da fikk jeg inn litt støy/susing, som var totalt fraværende da jeg filmet håndholdt.

(mikrofontesten ble utført ves at jeg stablet kameraet oppå en haug med bøker og diverse, for å få rett høyde på miken)

Kan det være mulig at lyden var resonans fra drivverk?

Jeg har ikke hatt tid til å gjennomføre en test på samme måte, med highpassfilteret på.

I brukermanualen står det at filteret kutter lavfrekvente lyder under opptak, og at det kan redusere "tonen" litt, men at det av og til vil være nødvendig å kjøre lyden gjennom filteret.

Hvordan vet jeg når dette vil være nødvendig, uten å måtte kjøre prøveopptak først?

(dette er skrevet i all hast, håper det er leselig)

Endret av Omega_Paintball
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Har forstått det som at du har Røde Videomic og GS 500? Røde Videomic er ekstremt følsom, og forsterker opp lyden fra mekanikken i kameraet ditt. Det med høypassfilteret kan du bare glemme å henge deg oppi. Dette er til å redusere den forferdelige basslyden det blir når det blåser, eller du støter borti mic-en med noe. Har du prøvd å redusere mic-volumet på kameraet kraftig? På kameraer med kun opptaksautomatikk (ikke manuelle innstillinger på mic-nivå), brukes gjerne en skjøtekabel med volumekontroll for å dempe mic-en. (Justeres helt ned, og ca tre tagger opp igjen). :)

Lenke til kommentar

Ja, jeg har gs 500.

Siden problemet oppsto kun med kameraet på en del bøker og div, kan det jo rett og slett være kamerastøy, selv om det slett ikke hørtes ut som det.

Hvordan dette blir på monopoden har jeg ikke sjekket ut enda. Det er jo en gummiknott i enden på den, så det er mulig at det ikke blir noe problem.

Mikfølsomheten har jeg sannelig ikke tenkt på.

-Den står på auto..

Men siden mye av filmingen foregår med Martin på 1 år i hovedrollen, er lydnivået mildt sagt varierende, og det vil kanskje bli lett å få forvregning med en satt følsomhet?

Lenke til kommentar

Står den på auto, vil det bli det samme som et kamera uten mulighet til å skru ned volumet. Hørte en som hadde mulighet til å skru ned volumet på kameraet, og hadde Røde Videomic, måtte skru ned volumet over 3/4 før balansen ble riktig. Prøv dette. Har du den på auto, bør du nok kjøpe en sånn skjøtekabel med volumekontroll. :)

Lenke til kommentar

Jeg trodde autofuksjonen optimaliserte lyden etter varierende lydforhold.

Med det mener jeg at dersom en filmer i stille omgivelser, og så kommer en høy lyd, så kompenserer autofunksjonen slik at en ikke får forvregning på lyden.

På kameraet mitt er det jo mulig å justere ned følsomhet, men vil en ikke da "miste" lave lyder?

Eller er jeg helt på jordet nå?

Lenke til kommentar

Nei. Du er ikke på jordet. Kameraets AGC (AutomaticGainControl) er tilpasset den interne mic-en. Følsomheten på Røde Videomic må derfor "tilpasses" kameraets AGC, og må derfor dempes med for eksempel den skjøtekabelen med volumekontroll. Har forøvrig åpnet volumekontrollen på skjøtekabelen min, og kortet inn ledningene, så hele enheten ble under 10 cm lang.

Autofunksjonen vil da fungere greit ved f.eks. prating ol., men skal du gjøre f.eks musikkopptak, mener jeg at AGC bør skrus av. (Viktig og ta opp likt som man hører).

Alt dette kan justeres mens du hører lyden, om du kobler kameraet direkte til TV-en, og så vet du da hvor mye du skal stille inn "ute i felten", uten at du prøver deg fram med masse misslykkede opptak. Lykke til. :)

Lenke til kommentar

Jeg har tatt kontakt med Fotovideo angående problemet, og jeg fikk til svar at det kan være noe galt med enten mikrofoninngangen, eller mikrofonen.

- Det skal bli spennende å se.

Det er nesten rart om alt er som det skal. Det er jo liten vits med ekstern mikrofon hvis en er nødt til å stille ned følsomheten er par hakk over bunn nivå.

Kanskje jeg drar en tur innover til Trondheim til helgen.

Under batteriet er det to ørsmå skyvebrytere. Er det noen som hvet hva disse er til?

Lenke til kommentar

Jepp. Har du muligheten til å skru av justere AGC!?

Et triks er å bruke de to stereokanalene uten AGC. Demp lyden med 10-30 dB på den ene kanalen, sånn at dersom den ene kanalen går i peek (pga at AGC er deaktivert), så har du kanal nummer 2 å redde deg på.

Bakdelen er at opptaket blir gjort i mono.

LYkke til! :fun:

Lenke til kommentar

Under batteriet er det to ørsmå skyvebrytere. Er det noen som hvet hva disse er til?

8582350[/snapback]

Har du også brytere? Har ikke funnet på mic-en min. Kan du ta et bilde så jeg får se? Har nok en litt eldre model enn deg. Hørte at en av bryterene dempet mic-en 20dB eller noe. Da er jo problemet ditt antagelig vis løst. Står det noe i bruksanvisningen? :)

Lenke til kommentar

Ja. jeg har mulighet til å slå av AGC.

Problemet er bare det at for å få bort susingen er jeg nødt til å justere volumet/følsomheten helt ned til et par hakk over bunn nivå. Og da sier det seg selv at lyden blir dårlig.

Jeg er usikker på om trikset ditt hjelper, da Rødemikken er mono?

Da er det vel bare en kanal. Tar jeg ikke feil koster stereomikken deres over tre tusen...

Jepp. Har du muligheten til å skru av justere AGC!?

Et triks er å bruke de to stereokanalene uten AGC. Demp lyden med 10-30 dB på den ene kanalen, sånn at dersom den ene kanalen går i peek (pga at AGC er deaktivert), så har du kanal nummer 2 å redde deg på.

Bakdelen er at opptaket blir gjort i mono.

LYkke til! :fun:

8582780[/snapback]

Lenke til kommentar

8582350[/snapback]

Har du også brytere? Har ikke funnet på mic-en min. Kan du ta et bilde så jeg får se? Har nok en litt eldre model enn deg. Hørte at en av bryterene dempet mic-en 20dB eller noe. Da er jo problemet ditt antagelig vis løst. Står det noe i bruksanvisningen? :)

8583441[/snapback]

Jeg var innom Fotovideo i dag, og fikk snakke med en jeg tror var importør av Røde inn til Norge. (dette via tlf)

Han mente at når jeg filmet der det var lite/lav lyd, søkte kameraet opp etter lyd, slik at det kunne oppstå susing. Dernest, når jeg filmet i "normale omgivelser" igjen, justerte kameraet seg ned igjen, slik at susingen ble borte.

- Men han var ikke videre kjent med videomikker, men mest studiomikrofoner.

Jeg fortalte at jeg hadde flere opptak der lyden fungerte finfint, og noen opptak der det var susete. Dette kan da muligens støtte hans teori, da ett av suseopptskene var en test jeg kjørte i helt stille omgivelser, på 1-5 meter front, 1-3 meter i 90 grader og 1-2 meter i 180 grader.

Ett opptak som fungerte bra var et familieselskap.

Videre mente han at jeg burde prøve og feile litt mer.

Fotovideo stilte seg behjelpelig med å utvide angrefristen, og eventuelt stille med en lik mikrofon som jeg kunne prøve hvis ting ikke bedret seg med den jeg har nå.

post-96573-1178901113_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Jeg har ikke de bryterne på min Røde Videomic. Prøv å demp den med -10dB, og jeg vil tro at støyen ved stlle opptak reduseres eller blir borte. Prøv ev. -20dB. Prøv mens kameaet er tilkoblet tv-en. Da kan du høre samtidig uten å ta opp. Jeg er ganske sikker på at justeringer her vil redusere problemet ditt. :)

Lenke til kommentar

Jeg har Nv-gs 120 og røde videomic. Hadde samme problemet med t lyden kom ekstremt høyt inn. Kunne ikke zoome uten at det kom med på lydsporet. Kjøppte meg en skjøteledning med volumkontroll på clas ohlson til 69,-. Funka fjell! :)

Lenke til kommentar

Problemet er løst.

Jeg har stresset en del, for å si det sånn. Faktisk såpass mye at jeg ikke har sett at det er mulig å slå AV AGC`en, altså å gå inn på "set".

Istedet har jeg fomlet med å justere ned med AGC`en på, og det har ikke vært noen suksess.

- Men nå er alt på stell, så langt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...