Me sjøl Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 Noe av poenget med skolen er å hjelpe folk å bli samfunnsborgere, er det da lurt å dele det inn i båser, når man senere i livet må klare seg med fellesdusjer? AtW 8578677[/snapback] Jeg skjønner poenget ditt, men når sant skal sies er det mye mindre sjanse for å bli mobbet f.eks. på et offentlig bad eller lignende. Det går kanskje an å komme opp med et eksempel der man må dusje på jobben i en fellesdusj, men så er folk mye mer modne som voksne enn som barn, i snitt. Du kan like gjerne spørre om det er så lurt å slå ned på mobbing, når man blir voksen er det jo ikke noen lærere eller foreldre som kan komme og ordne opp. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 Noe av poenget med skolen er å hjelpe folk å bli samfunnsborgere, er det da lurt å dele det inn i båser, når man senere i livet må klare seg med fellesdusjer? AtW 8578677[/snapback] Jeg skjønner poenget ditt, men når sant skal sies er det mye mindre sjanse for å bli mobbet f.eks. på et offentlig bad eller lignende. Det går kanskje an å komme opp med et eksempel der man må dusje på jobben i en fellesdusj, men så er folk mye mer modne som voksne enn som barn, i snitt. Du kan like gjerne spørre om det er så lurt å slå ned på mobbing, når man blir voksen er det jo ikke noen lærere eller foreldre som kan komme og ordne opp. 8578722[/snapback] Det er mye mindre sjangse for å bli mobbet senere i livet uansett hvilken arena man er på, ungdomskolen er vel mobbingens høyborg på alle arenaer. Det vil du i mine øyne ikke gjøre noe med ved å ikke ha fellesdusjer. AtW Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 (endret) http://www1.vg.no/helse/artikkel.php?artid=196187 KROPPSFOKUS: Julie Vestrum Hansen (22) og Sofie Axelsson (22) tror det at folk har mer fokus på kropp gjør det ubehagelig for mange å dusje sammen andre. Foto: Mattis Sandblad "- Det er ubehagelig å dusje i offentlige baderom. Det er så ufresht, sier Julie til VG. Når hun har sjansen, tar hun heller med treningsbagen hjem og dusjer for seg selv." Ikke bare skoleelever som misliker fellesdusj, altså. Endret 10. mai 2007 av klilleng Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 En annen ting: Klassen til kusina mi blir nekta å bruke såpe/sjampo når de dusjer fordi det tar for lang tid. Lenke til kommentar
HilRam Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 En annen ting: Klassen til kusina mi blir nekta å bruke såpe/sjampo når de dusjer fordi det tar for lang tid. 8578992[/snapback] Det MÅ være fleip! Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 ...."- Det er ubehagelig å dusje i offentlige baderom. Det er så ufresht, sier Julie til VG. Når hun har sjansen, tar hun heller med treningsbagen hjem og dusjer for seg selv." Ikke bare skoleelever som misliker fellesdusj, altså. 8578962[/snapback] "Det er så ufresht!" Jeg skjønner at jeg begynner å bli gammel. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 En annen ting: Klassen til kusina mi blir nekta å bruke såpe/sjampo når de dusjer fordi det tar for lang tid. 8578992[/snapback] Det MÅ være fleip! 8579008[/snapback] Jeg tviler desverre på at det er fleip. Det er jo ganske typisk tankegang for en del... "Man trenger ikke vaske håret hver gang man dusjer. Det er jo bare tull. Da vi var små badet vi engang i uken, og vasket håret til jul. Dette nymotens vaske seg tullet har tatt helt overhånd. Man vasker jo i stykker både huden og håret." Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 En annen ting: Klassen til kusina mi blir nekta å bruke såpe/sjampo når de dusjer fordi det tar for lang tid. 8578992[/snapback] Det MÅ være fleip! 8579008[/snapback] På barneskolen hadde vi det slik. Læreren sa vi bare skulle få av oss svetten, ikke vaske oss med såpe. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 KROPPSFOKUS: Julie Vestrum Hansen (22) og Sofie Axelsson (22) tror det at folk har mer fokus på kropp gjør det ubehagelig for mange å dusje sammen andre. Foto: Mattis Sandblad "- Det er ubehagelig å dusje i offentlige baderom. Det er så ufresht, sier Julie til VG. Når hun har sjansen, tar hun heller med treningsbagen hjem og dusjer for seg selv." Ikke bare skoleelever som misliker fellesdusj, altså. 8578962[/snapback] Hele greia er et paradoks. Folk streber etter å bli sett, gjerne ved å fremheve kroppslige attributter eller ved å hinte om at "det er noe under tøyet". Men de nekter å bli sett naken i settinger hvor alle er naken og alle gir like mye faen. Kanskje er det fordi Adam og Evas drakt umuliggjør puppeløft og gjennomtenkt fremheving av sider ved en selv som en ser på som ekstra flotte. Lenke til kommentar
MRN Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 Det er ikke kjangs at jeg dusjer etter trening på treningsstudio! Fellesdusj der også. Hadde det vært avlukke hadde jeg dusja hver gang, omtrent. Jeg legger skylden på at jeg droppa ut av videregående, siste klasse, nettopp pga av at man måtte dusje etter gymtimen. Utenom når den slutta på slutten av dagen (som var valgfag, husker jeg. Omtrent ynglingstimen min, og jeg er ingen sportsmann.) Max gruing til dusjing og generell sosial angst (jeg er selverklært), gjorde at jeg droppa ut. Det er flere grunner til det, selvsagt, men om det hadde vært dusjavlukke på VGS, så hadde det vært SÅ mye bedre! Barneskolen gikk helt ok. Noen få ble mobba fordi det var tidlig ute (6+7=13=pubertet), og på ungdomsskolen var det noen som ble mobba fordi de var seint ute (8+7=15="seint"). På videregående var det ingen som ble mobba i det hele tatt, men likevel grua jeg meg noe max for å dusje. At jentene dusjer med g-trusa si i dusjen, synes jeg er litt trist. Sånn samfunnsmessig, altså Ja til dusjavlukker på videregående! Lenke til kommentar
Tharos. Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 Rart hvordan ting utvikler seg... Jeg er kun 82-årgang, men det var ikke et snev av det som diskuteres i denne tråden, på den tida. Ingen brydde seg to ganger om å dusje naken etter gym og svøm. (Ihvertfall ikke i guttegarderoben, men tror ikke det var mye annerledes i jentegarderoben heller.) Det var kanskje fordi vi fremdeles var barn på den tiden...? Lenke til kommentar
Aldhissla Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 Rart hvordan ting utvikler seg... Jeg er kun 82-årgang, men det var ikke et snev av det som diskuteres i denne tråden, på den tida. Ingen brydde seg to ganger om å dusje naken etter gym og svøm. (Ihvertfall ikke i guttegarderoben, men tror ikke det var mye annerledes i jentegarderoben heller.)Det var kanskje fordi vi fremdeles var barn på den tiden...? 8580233[/snapback] Opplevde ikke det jeg heller. Men så lekte vi på barneskolen og prøvde ikke å oppføre oss som voksne. Pussig hvordan alderen for når man blir "voksen" synker samtidig som levealderen blir høyere. Lenke til kommentar
lain Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 Nå er det ikke noe nytt "problem" tharos, bare at flere er mer åpne om det. Lenke til kommentar
stskjer Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 (endret) Heh, da kan du med respekt å melde ikke ha lest mye på forumet Igjen vil jeg spørre: mener du at den fysiske skavanken er grunnen til mobbingen? Er det sånn at bare de med en gitt fysisk skavank blir mobbet? Eller er det slik folk blir mobbet, og de blir mobbet for det som er tilgjengelig å mobbe for? Har man ikke brannsår, så blir man mobbet for briller, har du ikke briller blir du mobbet for stygt hår, osv osv. Noe av poenget med skolen er å hjelpe folk å bli samfunnsborgere, er det da lurt å dele det inn i båser, når man senere i livet må klare seg med fellesdusjer? AtW 8578677[/snapback] Poenget mitt er det samme som flertallet her på forumet mener, at det hadde laget en mye bedre hverdag for mange hvis de hadde fått ett eget avlukk der de kunne dusje i fred. Det er ikke rart folk ikke liker det. En dag i uka kler vi oss nakne og hopper inn i dusjen, hele gjengen. Skal dette liksom være noe som alle synes er helt ok? Det er ikke unormalt med båser, på internatskolen jeg gikk på var det båser, greit det tok plass men det var mye behagligere å dusje og det var mye mer privat. har selv aldri blitt mobbet, men husker at det var mye hvisking i gangene. "Da kan jeg med respekt" melde at det er feil av deg å si at det er jeg som ikke har lest forumet når flertallet så desidert deler mine meninger ikke dine Quote forminsket av moderator Endret 12. mai 2007 av JohndoeMAKT Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 Poenget mitt er det samme som flertallet her på forumet mener, at det hadde laget en mye bedre hverdag for mange hvis de hadde fått ett eget avlukk der de kunne dusje i fred. Det er ikke rart folk ikke liker det. En dag i uka kler vi oss nakne og hopper inn i dusjen, hele gjengen. Skal dette liksom være noe som alle synes er helt ok? Det er ikke unormalt med båser, på internatskolen jeg gikk på var det båser, greit det tok plass men det var mye behagligere å dusje og det var mye mer privat. har selv aldri blitt mobbet, men husker at det var mye hvisking i gangene. "Da kan jeg med respekt" melde at det er feil av deg å si at det er jeg som ikke har lest forumet når flertallet så desidert deler mine meninger ikke dine 8583352[/snapback] Jeg stiller spørsmålstegn ved hvorvidt dette gjør hverdagen så veldig mye bedre. Som tidligere sagt, folk har alltid blitt mobbet, og mitt distinte inntrykk er at mobbere finner noe å mobbe for, uansett hvor mange ytre faktorer man forsøker å fjerne. Nå sa du heller ikke at "flertallet deler mine meninger", du skrev at mitt utsagn var noe av det dummeste du hadde lest på forumet. AtW Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 (endret) Vi gutter har ikke noe problem med å dusje nakne i hvert fall, vi står å snakker og har det ganske trivelig egentlig. Jeg husker i 5. klasse at vi tok vann i håret for at læreren skulle tro vi hadde dusjet, men nå på VGS er det litt annerledes. Hvis vi har gym i siste time, pleier jeg å reise hjem. For da rekker jeg et tidligere tog, og i dusjen hjemme kan jeg barbere meg osv. Men ikke fordi jeg er redd for at noen skal se tissen min eller om jeg barberer ballene eller ikke. Edit: Etter nærmere ettertanke kommer jeg på at det er én i klassen som får nøkkel til lærergarderoben og får dusjet alene. Dette er fordi han er muslim (sånn heavy muslim med strenge muslimske foreldre ). Dette er jo forståelig, da det er en religiøs skikk. Det er én annen som ikke dusjer i det hele tatt, men han er bare ekkel. Endret 10. mai 2007 av EvenT Lenke til kommentar
Patrick de Maar Skrevet 11. mai 2007 Del Skrevet 11. mai 2007 Jeg må si jeg er imot dette med spesialbehandling til minoritets-folket. Hvorfor skal de få spesial-behandling? De kan da være som alle oss andre? Ihvertfall i Norge, som bygger på den kristne tro. Religion er og blir noe drit, jeg er imot alt av religion, det skaper bare bøll. Teite greier...... Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 11. mai 2007 Del Skrevet 11. mai 2007 Det er ikke rart folk ikke liker det. En dag i uka kler vi oss nakne og hopper inn i dusjen, hele gjengen. Skal dette liksom være noe som alle synes er helt ok? 8583352[/snapback] Ja, hvorfor skulle det være noe problem? Jeg kan skjønne folk som lider av sosial angst. Fobier er tross alt irrasjonelle og ikke noe man kan noe for. Men for vanlige friske mennesker burde det ikke være noe problem at andre ser en naken å dusje i samme rom som andre. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 12. mai 2007 Del Skrevet 12. mai 2007 Det er ikke rart folk ikke liker det. En dag i uka kler vi oss nakne og hopper inn i dusjen, hele gjengen. Skal dette liksom være noe som alle synes er helt ok? 8583352[/snapback] Ja, hvorfor skulle det være noe problem? Jeg kan skjønne folk som lider av sosial angst. Fobier er tross alt irrasjonelle og ikke noe man kan noe for. Men for vanlige friske mennesker burde det ikke være noe problem at andre ser en naken å dusje i samme rom som andre. 8589798[/snapback] Det er jo litt "rart" å hive seg inn i en dusj sammen med masse folk man så vidt kjenner. Det er jo selfølgelig en annen sak hvis det er folk du har et forhold til. Jeg for min del har ikke nevneverdig problemer med å dusje i fellesdusj etter gym o.l. Men føler et lite ubehag hvis jeg står i en dusj "omringet" av vilt fremmende folk. Men det er vel kanskje litt naturlig også?. At man føler seg ubeskyttet uten klær på kan jo være en en mulig årsak. Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 12. mai 2007 Del Skrevet 12. mai 2007 (endret) Dette er noe som går på trivsel i skolen, og kan være med på å begrense noe mobbing, så ser ikke noen negative sider ved det. Det vil heller ikke ha noe å si for de som ikke "plages av egen kropp" (for å kalle det det). Så hvorfor er du så imot det? Hva er dine argumenter for at de skal tvinges til å dusje nakne i fellesdusj? 8576361[/snapback] Spørsmålet er om det hjelper mot mobbing? Om folk blir kalt en brilleslage, er det riktig tiltaket å gi de kontaktlinser? Tror du grunnen til mobbingen faktisk er kroppen, eller tror du det ligger noe bak? At mobbere finner seg et offer, og mobber de for det de kan, uansett hva det skulle være? Det er negative sider i form av hygiene, evt kostnader. AtW 8576388[/snapback] Hygiener? Jeg husker guttedusjen i gymnaset: De ronket, tisset på hverandre og slo tissen på ræven til andre gutter.... Med andre ord... Nei takk! Endret 12. mai 2007 av Vaio Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå