Gå til innhold

Elever nekter å dusje nakne!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er dette en trend som bare er observert på jentesiden?

eller

Er det gutter som også har/føler det slik?

8574138[/snapback]

Klart det er gutter som har/føler det slik. Hva med dem som ikke er fornøyd med kølla si?

8575206[/snapback]

Tenkte bare siden det bare var nemt jenter her. Trodde faktisk det var mindre slik blant jenter. Personlig vet jeg ikke om noen som har komplekser mot dusjing etter gym/svømming, av de som går i min klasse. Synes det er forsnodig at det er sånn, den kroppen man har, er privat, den skal ikke gjøres narr av eller henges ut på noen måte, å noe av det værste jeg vet, er folk som gjør narr (henger ut) av andre, på grunn av utsene.

Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke hvorfor dem ikke har båser. På barneskolen er det sikkert greit med fellesdusj, men på ungdomsskole- og videregåendenivå så kan man da bygge båser, så man kan gå inn med undertøy, og dusje litt mer privat enn ellers.

8565122[/snapback]

Fordi det koster plass og penger, og er unødvendig?

AtW

Lenke til kommentar

koster penger er greit nok, men hvorfor kaller du det unødvendig? Er jo tydelig at det er et behov for det. Det at du ikke bryr deg om andre ser på deg når du dusjer naken, betyr ikke at andre folk ikke vil ha litt privatliv.

Lenke til kommentar
koster penger er greit nok, men hvorfor kaller du det unødvendig? Er jo tydelig at det er et behov for det. Det at du ikke bryr deg om andre ser på deg når du dusjer naken, betyr ikke at andre folk ikke vil ha litt privatliv.

8576206[/snapback]

Jeg kaller det unødvendig for at det lett kan argumenteres for at det er unødvendig. Folk har lyst på mye rart, det betyr ikke at man ikek kan argumentere for at det er unødvendig, alt er mer eller mindre nødvendig for noen.

AtW

Lenke til kommentar

Dette er noe som går på trivsel i skolen, og kan være med på å begrense noe mobbing, så ser ikke noen negative sider ved det.

Det vil heller ikke ha noe å si for de som ikke "plages av egen kropp" (for å kalle det det). Så hvorfor er du så imot det? Hva er dine argumenter for at de skal tvinges til å dusje nakne i fellesdusj?

Lenke til kommentar
Dette er noe som går på trivsel i skolen, og kan være med på å begrense noe mobbing, så ser ikke noen negative sider ved det.

Det vil heller ikke ha noe å si for de som ikke "plages av egen kropp" (for å kalle det det). Så hvorfor er du så imot det? Hva er dine argumenter for at de skal tvinges til å dusje nakne i fellesdusj?

8576361[/snapback]

Spørsmålet er om det hjelper mot mobbing? Om folk blir kalt en brilleslage, er det riktig tiltaket å gi de kontaktlinser? Tror du grunnen til mobbingen faktisk er kroppen, eller tror du det ligger noe bak? At mobbere finner seg et offer, og mobber de for det de kan, uansett hva det skulle være?

Det er negative sider i form av hygiene, evt kostnader.

AtW

Lenke til kommentar

Negative sider med hygene? om de dusjer i hvert sitt avlukke?

Penger kan jeg skjønne, men om du ikke har noen andre negative sider, kan man jo si at man betaler for bedre trivsel på skolen.

Og nei, jeg sier ikke at man skal gi de linser, men hva er galt med å prøve å unngå en situasjon der folk blir mobbet for kroppen sin, eller hjelpe de som føler de ikke vil vise seg frem.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor det skal være så vanskelig å sette opp noen dusjbåser. Synes selv dette var dritekkelt, spesielt med tanke på alle som glor og lignende. Det er greit at det er helt normalt å være naken, men å stå helt naken med folk du kanskje aldri snakker med på skolen er selfølgelig ikke noe behagelig...

Lenke til kommentar

Altså, hvis vi bygger båser bygger vi jo på en måte under det elevene føler at det er "flaut" å dusje naken. Det kan da umulig være bra. Det er naturlig å være naken, ingen skal være flaue over det. Gi heller mer penger til seksualundervisning osv, la de forstå at det ikke er noe unormalt.

Endret av Latskap
Lenke til kommentar
Negative sider med hygene? om de dusjer i hvert sitt avlukke?

Penger kan jeg skjønne, men om du ikke har noen andre negative sider, kan man jo si at man betaler for bedre trivsel på skolen.

Og nei, jeg sier ikke at man skal gi de linser, men hva er galt med å prøve å unngå en situasjon der folk blir mobbet for kroppen sin, eller hjelpe de som føler de ikke vil vise seg frem.

8576412[/snapback]

Derfor skrev jeg hygiene, evt kostnader (for å dekke både undertøy og avlukker).

Det som er galt er å innføre kostnadskrevende tiltak uten å vite om de virker, jeg har liten tro på at de virker.

AtW

Lenke til kommentar

8576206[/snapback]

Jeg kaller det unødvendig for at det lett kan argumenteres for at det er unødvendig. Folk har lyst på mye rart, det betyr ikke at man ikek kan argumentere for at det er unødvendig, alt er mer eller mindre nødvendig for noen.

AtW

8576335[/snapback]

At dusjbåser er unødvendig må være det teiteste jeg har hørt hittil på dette forumet(!), selfølgelig er det ikke unødvendig. Det hadde hindret myyyye mobbing for mange. Tenk på alle med fødselsmerker, tidlig i puberteten, store brannsår osv... Husker selv hvor spennende det var å glo og hvor ekkelt det var å bli beglodd. Tull å si noe sånt når det er så opplysende at du tar feil.

Hittil har du ikke kommet med noe god grunn for å ikke ha det. Mener du da også at du ikke skal forhindre andre typer mobbing? Det er ikke å sy puter under armene på folk, det er rett å slett å gjøre hverdagen så mye enklere for alle som gruer seg til gymtimene kun fordi de vet at folk kommer til å legge merke til det brannsåret eller det fødselsmerket eller andre grunner. Og det er det mangen som gjør, her inne på forumet og overalt. Da kan vi vel like godt ha felles toalett uten avlukk og da? Spare litt dyrebare penger, er ikke farlig om folk ser på at du driter heller, men det kan være like ubehagelig for noen det som å dusje sammen.

Endret av stskjer
Lenke til kommentar
Altså, hvis vi bygger båser bygger vi jo på en måte under det elevene føler at det er "flaut" å dusje naken. Det kan da umulig være bra. Det er naturlig å være naken, ingen skal være flaue over det. Gi heller mer penger til seksualundervisning osv, la de forstå at det ikke er noe unormalt.

8576424[/snapback]

Jeg tror ikke det bare er å fortelle dem at du ikke skal være flau over kroppen din du. Har man komplekser for utseendet sitt så er det ikke sikkert det er så lett å gjøre noe med.

Lenke til kommentar

Ut fra hva enkelte ytrer her, så kunne vi klart oss med en stor felles dusj der både jenter og gutter dusjer, fordi vi er født nakne, og ingen trenger å være flaue over kroppen sin.

Er jo bare å fortelle ungene at det er naturlig og ingen skal mobbe hverandre.

Høres enkelt ut, ikke sant?

Lenke til kommentar

8576424[/snapback]

Jeg tror ikke det bare er å fortelle dem at du ikke skal være flau over kroppen din du. Har man komplekser for utseendet sitt så er det ikke sikkert det er så lett å gjøre noe med.

8576468[/snapback]

Holder med deg der.. det er bedre å forebygge med båser enn å ha seksualundervisning som egentlig ingen bryr seg om.. Seksualundervisning i den norske skolen er ingenting annet enn flau, du har en lærer som kanskje ikke har hatt sex på 19år som skal forklare deg hvordan kroppen din fungerer når du er 15 :hmm:

Lenke til kommentar

Syns dere det er helt ok hvis fire niåringer er ute i skogen og leker dagen lang, og så stikker til den av de som bor nærmest. Kler seg nakne og hopper inn i dusjen sammen?

For meg det like absurd og rart som å gå i dusjen samme med en gjeng andre gutter etter gymmen. Jeg sier ikke at ingen skal få lov til å dusje sammen med folk fra egen kjønn, men bare ikke tving meg til å være med på det.

Lenke til kommentar
Syns dere det er helt ok hvis fire niåringer er ute i skogen og leker dagen lang, og så stikker til den av de som bor nærmest. Kler seg nakne og hopper inn i dusjen sammen?

For meg det like absurd og rart som å gå i dusjen samme med en gjeng andre gutter etter gymmen. Jeg sier ikke at ingen skal få lov til å dusje sammen med folk fra egen kjønn, men bare ikke tving meg til å være med på det.

8576691[/snapback]

Jeg var helt med deg helt til du kom til punktet "like absurd og rart"...

Det jeg synes er absurd og rart er at man blir straffet dersom man ikke vever eller syr sammen elastiske fibre som man må dekke *deler* av kroppen med, eller arbeider for noen for å kjøpe noe slikt fra andre.

Jeg husker veldig godt tiden før jeg lærte at nakenhet er fy-fy.

Rettere sagt; før jeg ble oppdradt til å mene det...

Og for å svare på det demi-retoriske spørsmålet ditt:

Nei; Jeg finner ikke dusjing unaturlig for eller med noen som helst.

Verken skaphomofile sammen med heterofile eller heterofile sammen med heterofile -- uansett kjønn.

Ut fra hva enkelte ytrer her, så kunne vi klart oss med en stor felles dusj der både jenter og gutter dusjer, fordi vi er født nakne, og ingen trenger å være flaue over kroppen sin.

Er jo bare å fortelle ungene at det er naturlig og ingen skal mobbe hverandre.

Høres enkelt ut, ikke sant?

Det høres enkelt ut, og i praksis er det like enkelt.

Vi er (nesten) alle resultatet av sex -- noe som vil si at (nesten) alle levende mennesker og dyr er levende bilder av en hyrdestund.

Seksuelt samkvem.

Kusinen min sa det så bra:

"Får jeg en lillesøster?! Men nå får jo alle vite hva dere har gjordt på!"

Er virkelig det så bra å pakke alle inn i vevde tøyfibre eller latex?

*FINNES* det overhode noe å skjemmes over ved å være naken?

Vi ser resultatet av en sexakt hver gang vi ser en annen person -- og man er redd for å være naken?

Menneskesamfunnet er full av små ulogiske tingsebomser.

(Nakenhet... og slips. Hva pokker skal et slips være godt for? Hva er en forlenget sløyfe godt for -- og hvorfor pokker blir man ansett som ressursrik når man går i ukomfortable dresser, mens dem som går i komfortable klær derimot...

"Hah -- De menneskene som vet å ta vare på seg selv, de er dumme de. Men se på de flotte folkene som går rundt i tunge trange ukomfortable svettesamlende dresser til 4000 kroner, du! De er karene sine de!")

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar

8576206[/snapback]

AtW

8576335[/snapback]

At dusjbåser er unødvendig må være det teiteste jeg har hørt hittil på dette forumet(!), selfølgelig er det ikke unødvendig. Det hadde hindret myyyye mobbing for mange. Tenk på alle med fødselsmerker, tidlig i puberteten, store brannsår osv... Husker selv hvor spennende det var å glo og hvor ekkelt det var å bli beglodd. Tull å si noe sånt når det er så opplysende at du tar feil.

Hittil har du ikke kommet med noe god grunn for å ikke ha det. Mener du da også at du ikke skal forhindre andre typer mobbing? Det er ikke å sy puter under armene på folk, det er rett å slett å gjøre hverdagen så mye enklere for alle som gruer seg til gymtimene kun fordi de vet at folk kommer til å legge merke til det brannsåret eller det fødselsmerket eller andre grunner. Og det er det mangen som gjør, her inne på forumet og overalt. Da kan vi vel like godt ha felles toalett uten avlukk og da? Spare litt dyrebare penger, er ikke farlig om folk ser på at du driter heller, men det kan være like ubehagelig for noen det som å dusje sammen.

8576465[/snapback]

Heh, da kan du med respekt å melde ikke ha lest mye på forumet :) Igjen vil jeg spørre: mener du at den fysiske skavanken er grunnen til mobbingen? Er det sånn at bare de med en gitt fysisk skavank blir mobbet? Eller er det slik folk blir mobbet, og de blir mobbet for det som er tilgjengelig å mobbe for? Har man ikke brannsår, så blir man mobbet for briller, har du ikke briller blir du mobbet for stygt hår, osv osv.

Noe av poenget med skolen er å hjelpe folk å bli samfunnsborgere, er det da lurt å dele det inn i båser, når man senere i livet må klare seg med fellesdusjer?

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...