Gå til innhold

Elever nekter å dusje nakne!

Anbefalte innlegg

Haha, Julie berrum er en god venninne av meg. :p

Fant den på fvn regner jeg med ?

Men on topic:

Jeg forstår dem helt og fullt ut egentlig, opplevde få som dusjet på ungdomskolen av jentene, gjerne kun en eller to, (hvor hun ene egentlig ikke var sjenert for kroppen om det gjaldt gutter eller jenter) men allikevel, tror det har noe med selvbilde, og hvor fri man føler seg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten å ha lest noe særlig gjennom dette, tror jeg dette med å dusje med klærne på er en kultur som blir mer og mer tydelig blant ungdomsskoleelever.

Derfor mener jeg at det ville vært en fordel å legge opp garderobene slik det er lagt opp f.eks. på sommarland i bø under "surfebanen" der man har sin egen lille bod på 1,5-2kvm med dusj og mulighet til å skifte.

Ikke at dette er noe problem for meg, men jeg synes det er ganske oppfinnsomt med hensyn til de som synes dette er litt flaut/vanskelig.

Lenke til kommentar
I min tid ble jeg ertet i dusjen på u.skolen fordi jeg var den første som fikk hår rundt utstyret.

8529082[/snapback]

:!: Det var jo også noe å bli ertet for (å bli mann..).

8529148[/snapback]

Du vet tydeligvis ikke hvordan det er å bli kalt "brannslangen" i 5.klasse.. :p

Lenke til kommentar

hehe, burde skjønt at det var dodraugen det gjaldt. Noen prøvde seg i slutten av barneskolen med å erte meg og fordi jeg hadde stor tiss :p

Slo vell egentlig bare tilbake på dem da det kanskje sa mest om dem selv. Må si at for min del så er dusjen etter gymen og trening ellers bare hyggelig. Særlig hvis man er og trenner med gode venner og prater og tar en tur i badstuen sammen.

Lenke til kommentar

Har alltid vært naturlig for oss å dusje nakne på skolen.

Kun noen få på ungdomsskolen dusjet med bokseren på, men på barneskolen og vidregående var det vel aldri et tema for noen... vi var vel ganske ok venner alle sammen og uansett så vet man jo før man går inn i dusjen at ikke alle ser like ut.

Ingen ble erta uansett om man hadde jungel/shave, liten eller stor...

Lenke til kommentar

Avlukker i dusjen?

Skal vi dyrke blygheten til den grad at mennesker røykes til døde i brennende hus fordi de ikke finner BH-en eller bokseren?

Slikt har hendt før -- og blyghet dyrker igjen avsky; som fører til at man slår hardere ned på nakenhet fordi man er redd for det, og før vi vet ordet av det skjer det samme i Norge som skjedde i midtøsten nå i april; barn døde av røykforgiftning fordi politiet hindret dem i å gå ut uten anstendige klær.

Ingen har noensinne fortalt meg hva som er *galt* med nakenhet som gjør at vi blir lært opp til at nakenhet er skam og fy-fy, men jeg tviler på at det finnes en eneste grunn.

Og når det ikke finnes noen grunn -- hvorfor pokker gjør vi at barna våre blir så sinnsvakt blyge at de ikke kan dusje sammen med andre av samme kjønn og samme alder da??

2 timer gym tre dager i uken med obligatorisk dusj, fra 1. klasse til 10..?

Ikke minst med tanke på hygienen...

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar

Om ein tenker nøye gjennom det, er det ingen verkeleg god grunn til å skjule sine meir intime delar. Einaste grunnen til at nakenheit er tabubelagt, er kun pga. gamle reglar og normar, samt dagens særs sexfikserte samfunn. For meg hadde det ikkje gjort meg noko som helst om folk sprada naken rundt i sentrum på lyse dagen eller gutar og jenter dusja nakne saman. Men fordi alt dette blir uglesett, og fordi å springe naken rundt i all offentlegheit kan føre til at du kan bli kalla inn av onkel politi - må vi vente lenge før noko slikt blir ein realitet.

Menneske er sære. Finne på å dekke seg til med klede sjølv når det er varmt.

Lenke til kommentar
Menneske er sære. Finne på å dekke seg til med klede sjølv når det er varmt.

8529306[/snapback]

Tja, mye av bekledningen "lengre sør" er for å holde varmen ute. M.a.o. kjøle seg ned.

Edit: Ja, geografisk sør, ikke anatomisk. :p

Endret av klilleng
Lenke til kommentar

Tja. Fedme er også et problem da, et problem som øker i takt med lønnen og velstanden...

De ville ikke blitt mobbet dersom fedme ikke var farlig -- de blir mobbet fordi fedme er en uting.

Men så igjen, ingen barn velger å bli feite slik som de fleste voksne gjør.

... Å lære barn opp i ernæring ser ikke ut til å hjelpe da foreldrene som oftest lager maten uansett.

Så.

Barn dusjer ikke nakne fordi foreldrene deres tjener for mye?

Eller så er usunn mat for billig.

Men det er en annen diskusjon.

Tjukke barn burde få hjelp, da fedme over tid er farlig, og da feite barn blir mobbet.

Mer obligatorisk gym og lære om trening hjelper noe.

OG naken-dusj etter gymmen 3 ganger i uken fra første klasse opp til og med 10.

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar
Når nokon sprader rundt t.d i bikini, vil ein skikkeleg gris ikkje ha noko problemer med å kle ho av med blikket.

8528724[/snapback]

:!: :!: :!: :!:

Det der må være det beste jeg har hørt på en lang stund!

Lenke til kommentar
Bikini hjelper ikke for å skjule fedme, så jeg går ikke heeelt på det argumentet.

8529356[/snapback]

Enten man vil skjule fedmen med klær, eller skillevegger er det helt feil måte å tenke på. Problemet er mentaliteten bak at ingen skal skille seg ut kroppslig. Lær ungene folkeskikk og toleranse før det er for sent!

Endret av AvieN
Lenke til kommentar
Bikini hjelper ikke for å skjule fedme, så jeg går ikke heeelt på det argumentet.

8529356[/snapback]

Enten man vil skjule fedmen med klær, eller skillevegger er det helt feil måte å tenke på. Problemet er mentaliteten bak at ingen skal skille seg ut kroppslig. Lær ungene folkeskikk og toleranse før det er for sent!

8531484[/snapback]

Å tilby skillevegger i dusjen, slik som de har i f.eks. diverse svømmehaller og andre "offentlige" dusjer, ser jeg mer på som en naturlig forlengelse av privatlivets fred. Å "skjule" overvekt funker dårlig, uansett om man tilfeldigvis dusjer med en vegg på hver side eller ikke. Jeg tror ikke "lev med den kroppen du har" holdninger blir noe mer utbredt selv om alle dusjer i samme dusj..

Endret av klilleng
Lenke til kommentar

Flertallet her inne har nok noen ubehaglige minner fra barneskolen eller ungdomskolen, og gjerne VGS også.

Mange kan nok kjenne seg igjen, og det er ikke så rart.

Idag er det steinhardt og vokse opp, kravene for å bli "godtatt" er hardet.

Hvem er det som liker å dusje, hvis man er litt overvektig eller har et kviseproblem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...