Feltherre Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 (endret) Elever Nekter å Dusje Nakne Frykt for mobbing gjør at ungdomsskolejenter dusjer med tøy på. De er redde for å bli mobbet og trakassert. Det er ubehagelig å vise seg naken for 11 andre jenter, synes Lise Lampe Finstad. Hun tilhører det store flertallet av jenter i tiende klasse ved Fiskå skole som nekter å dusje uten klær. Det ideelle, synes hun, er gym på slutten av dagen. Da kan hun dusje hjemme. Må hun gjøre det på skolen, blir det med klær på. Frykt for trakassering og negative kommentarer oppgis som årsak til at stadig flere ungdomsskoleelever, og særlig jenter, kvier seg for å dusje nakne. Blant de 12 jentene i klassen til Lise, tar bare to-tre kroppsvask etter gymtime uten tøy på kroppen. Julie Berrum er ett av de få unntakene: - For meg er naturlig å dusje uten klær, sier hun. Trenden er den samme ved andre ungdomsskoler: - Alle jentene her dusjer iførtbikini eller undertøy. Årsaken er frykt for negative kommentarer, sier gymlærer Ragne Waldeland ved Ve skole. Hun beskriver fenomenet som trist og vanskelig å gjøre noe med. Ved Valstrand ungdomsskole i Birkenes sier gymlærer Ole Andreas Lundmoen at trenden er den samme der. - I løpet av mine 16 år som gymlærer seg jeg en tydelig tendens til at stadig færre skoleelever dusjer nakne, sier gymlærer Marianne Stray Aas ved Fiskå skole. Fiksering Årsaken til det, tror hun, er massiv kropps- og sexfiksering, særlig fra reklame, blader og filmer. Frykt for snikfotografering oppgis ikke som årsak til dusjing med klær ved skolene Fædrelandsvennen har vært i kontakt med. - Vi har i alle fall ikke hørt om slike tilfeller på Fiskå, sier jentene og gymlæreren. - Egentlig er det et paradoks at mange eksponerer seg med utringet og utfordrende tøy, samtidig som de har angst for å dusje nakne, synes Marianne Stray Aas. - Vi vil liksom bli sett, men ikke for mye sett, om du skjønner hva jeg mener, sier Julie. - Det er stor forskjell. Med utfordrende tøy kan du i alle fall skjule det du ikke vil andre kan skje, svarer Lise Lampe Finstad. Jentene og gymlæreren tror dusjevegring er langt større fenomen blant jenter enn blant gutter. - Tidligere kunne lærere nekte gym for elever som ikke dusjet. Det har vi ikke lenger lov til å gjøre, sier Marianne Stray Aas. Egenverdi Læreren underviser også i KRL-fag, og sier hun bruker mye tid på å advare mot slankepress og kroppsfiksering, og samtidig understreke egenverdi og nytte av mangfold. Aina Kjær, helsesøster ved Fiskå ungdomsskole, bekrefter tendensen: - Særlig på ungdomsskole, og spesielt blant jenter, ser vi at stadig færre dusjer sammen med andre. For å unngå problemet, ønsker mange gym på slutten av skoledagen. Men vi vet også at mange ikke dusjer i det hele tatt, sier Kjær. Hva er grunnen? Hva må gjøres med dette? Diskuter! Endret 3. mai 2007 av Feltherre Lenke til kommentar
Sponis Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 De skal selvsagt selv velge om de vil dusje med klær på eller ikke. Hva tjener samfunnet på ved å tvinge ungdomm til å dusje naken? Det er da helt opp til hver enkelt hvordan de velger å vaske seg. 1 Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 De skal selvsagt selv velge om de vil dusje med klær på eller ikke. Hva tjener samfunnet på ved å tvinge ungdomm til å dusje naken? Det er da helt opp til hver enkelt hvordan de velger å vaske seg. 8528286[/snapback] Selvsagt. Men problemet er igrunn ikke at folk dusjer med klær, problemet er årsaken til at folk dusjer med klær. Lenke til kommentar
MRN Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 Hvorfor har jeg hørt om dette før? ... Jo, stemmer, fordi jeg HAR lest om dette før. Noen som kan hacke Google for meg? Lenke til kommentar
Loerand Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 Er vel en smule mer hygienisk å dusje uten klær? Dusjbåser kunne vel vært et alternativ der dette er et problem. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 (endret) Folk skal få lov til å velge selv hvordan de skal dusje, det er jeg enig i. Ingen vits i å tvinge folk til å dusje naken. Men egentlig synes jeg dette er tragisk, det betyr at folk er i ferd med å få et mer forkvaklet syn på kropp og seksualitet. Endret 3. mai 2007 av A-Jay Lenke til kommentar
Gamle-Eirik Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 Elver Nekter å Dusje Nakne 8528249[/snapback] Er ikkje dette ein ganske gammal sak? Uansett, skjøner ikkje heilt kva som er den store forskjellen mellom utfordrande klede og å stå heilt naken. Når nokon sprader rundt t.d i bikini, vil ein skikkeleg gris ikkje ha noko problemer med å kle ho av med blikket. Lenke til kommentar
Loerand Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 Uansett, skjøner ikkje heilt kva som er den store forskjellen mellom utfordrande klede og å stå heilt naken. Når nokon sprader rundt t.d i bikini, vil ein skikkeleg gris ikkje ha noko problemer med å kle ho av med blikket. 8528724[/snapback] Tror ikke det er det som er problemet her. Tror det kanskje er mer seksuelt orientert, jenter i mellom(les: barbering). Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 (endret) Hvordan kroppsfiksering skal være et argument for å forklare dusjing i bikini stiller jeg meg uforstående til. En bikini skjuler ikke akkurat veldig mye. Forøvrig burde skolene ha dusjer med båser, hvorfor skal man på død og liv måtte sprade naken rundt foran alle andre? Endret 3. mai 2007 av klilleng Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 (endret) Uansett, skjøner ikkje heilt kva som er den store forskjellen mellom utfordrande klede og å stå heilt naken. Når nokon sprader rundt t.d i bikini, vil ein skikkeleg gris ikkje ha noko problemer med å kle ho av med blikket. 8528724[/snapback] Det handler om å "egge" folk. Mange menn blir mer egget av en kvinne som kler seg på den riktige, "utfordrende" måten, og synes det er mer spennende å måtte kle av med blikket fremfor å få alt servert "på ett fat". Ikke spør meg hvorfor, det bare er sånn EDIT: Svaret ble helt feil svarte på denne helt ute av konteks. Unnskylder. Kommer tilbake med et mer relevant svar. EDIT 2: Det er en del detaljer som ikke vises i bikini tross alt. Feks intimbarbering. Og jeg tviler på at det er noen "gammel mannsgris" inne sammen med dem uansett Endret 3. mai 2007 av A-Jay Lenke til kommentar
Scotty Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 Synes det blir litt feil at de bruker begrepet 'klær' istedet for 'undertøy, kan gi litt feil inntrykk for den som leser. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 Stor forskjell mellom gutter og jenter virker det som. Jeg og mange av mine venner synes egentlig dusjen er ganske trivelig og vi snakker sammen og har det trivelig. Er vell egentlig gutter som burde være mest hårsåre med sånt når man tenker på at sikkert mange er redde for å være dårlig utstyrt osv. Har forstått at med dama er det noe helt annet, ingen av jentene dusjer sammen nesten Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 Har forstått at med dama er det noe helt annet, ingen av jentene dusjer sammen nesten 8528816[/snapback] Men presse seg sammen inn på én dass, det klarer de.. 1 Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 hahaha, utrolig bra observert Man kan jo undres på hvorfor de alltid skal gå sammen. Noen venner og jeg gjør det samme nermest i protest:P Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 Synes det blir litt feil at de bruker begrepet 'klær' istedet for 'undertøy, kan gi litt feil inntrykk for den som leser. 8528790[/snapback] Bra du opplyser. Jeg trodde de faktisk stod der med treningsbukser og divers og dusjet... Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 (endret) Hm. Nakenhet blir sett på som skam og synd av alt for mange. Det var en tid når alle badet nakne i stuen, og før det nakne i elven. Jeg tviler på at mennesket i sin helhet har blitt mer blyg -- så da er det samfunnet; kultur og miljø som har skylden... ...Og loven, da det ikke er lov å være naken i offentlig rom. Noe som er spesielt; da man bør og har lov til å være naken i offentlige dusjer -- noe som betyr at forbudet er til for å skille kjønnene fra hverandre, og da sansynligvis for å beskytte de svake jentene mot de store sterke mennene. Og kanskje også for å beskytte de sarte såre ungdommene og forsterke kjønnsrollene -- da barn som dusjer sammen med voksne av begge kjønn hele livet oftest ikke er spesielt blyge. Noe som får oss over til; Hvem skal kontrollere at ingenting galt skjer dersom gutter OG jenter dusjer sammen? Voksne? -- med vår vestlig kultur er det så å si en umulighet å la voksne lærere dusje med barn av motsatt kjønn. Bibelens og det vestlige synet på nakenhet hjelper ikke; i hedensk kultur var nakenhet vanlig og klær som oftest brukt fordi de var praktiske og ga beskyttelse. (Redigeringer...) Endret 3. mai 2007 av Andre1983 Lenke til kommentar
Loerand Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 Voksne? -- med vår vestlig kultur er det så å si en umulighet å la voksne lærere dusje med barn. 8528962[/snapback] Læreren vår dusja med oss. Riktignok på u.skolen. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 Bibelens og det vestlige synet på nakenhet hjelper ikke; i hedensk kultur var nakenhet vanlig og klær som oftest brukt fordi de var praktiske og ga beskyttelse. 8528962[/snapback] Nettopp. I vårt samfunn seksualiseres nakenhet til den grad at folk føler at de vurderes som sex-objekter bare ved å være naken. Synd det. Jeg ser ikke problemer med å dusje naken, det er ingenting seksuelt med nakenhet i seg selv for min del. Lenke til kommentar
Ravusy Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 I min tid ble jeg ertet i dusjen på u.skolen fordi jeg var den første som fikk hår rundt utstyret. Lenke til kommentar
WildGirl Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 Man kan jo undres på hvorfor de alltid skal gå sammen. Noen venner og jeg gjør det samme nermest i protest:P 8528842[/snapback] Fordi da er en ikke alene viss dodraugen kommer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå