Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Felg & dekk til Subaru Forester 2.0XT 04-mod


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Ser meg om etter nye felger og dekk til min Subaru Forester, men jeg forstår meg ikke helt på hvilke dekk som passer og hvilke som ikke passer.

 

Jeg har en kompis som jobber på merkeverksted for Subaru, han sier at impressen helst bør være helt lik, iallefall ikke store avviket ettersom hjullagerene på Subaru mildt sagt ikke er noe å skryte av...

 

Jeg har sjekket litt, og både vinter og sommerdekkene mine idag er 215/60R16. Jeg kunne gjerne tenkt meg å sette på 225/50R17 eller 225/45R18 - hvis dette funker?

 

Felgene har originalt impress 48 (offset 48), men jeg finner ikke en eneste felg med samme impress, bortsett fra original subaru felger.

 

Jeg har ikke så voldsomt godt øye for design, så jeg lurer på om noen av dere har noen tips til felg? Jeg unngår gjerne felger med for mange eiker, liker felger med få og smale eiker - eller hva sier dere? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan ha et avvik i innpress på 7,5 mm. det betyr at du kan bruke felger med innpress til og med 40,5. Det er mange felger som har innpress 45, og det er ikke store avviket fra original :) Boltsirkelen din er jeg rimelig sikker på er 5x100. Hva slags pris er du ute etter (felger+dekk)?

 

disse kan hjelpe deg med felger til subaru: http://www.bilprodukter.no/

Send dem en mail og hør om de har noe som passer.

 

Legg gjerne også ut et bilde av bilen din, sånn at det er lettere å se hva som passer designmessig :)

 

235/45-18 er nærmere originaldimensjonen (i høyde på hjulet) enn 225/50-17. Men om du har små skivebremser vil jeg heller anbefale 17" så det ikke ser altfor rart ut.

Endret av RCP-88
Lenke til kommentar

Heisann RCP-88, takk for svar :)

 

Ja, du har rett, boltsirkelen er 5x100. Avvik på 7.5mm på impress - snakket nettopp med kameraten min som arbeider på Thrane Steen, han sa at dersom jeg satte på felger med 40.5 impress, så regnet han med å ha meg på verksted for å bytte hjullagerene på bakhjulene iløpet av 14 dager.. Impress på 45 skulle derimot gå greit.

 

Har du satt på andre felger enn originale subaru felger på din Legacy (antar du har legacy siden det står i signaturen din)? Har det i så fall gått bra?

 

Pris på felg+dekk kan er på +/- 15k NOK.

 

Ska få lagt ut bilde, må ta ett først :)

 

Edit: Har originale bremseskiver, og du har nok rett i at skivene bak iallefall er relativt små. Satser nok på 17''.

Endret av diss
Lenke til kommentar

Fikk tilbud fra big-wheels.no på 13500 kr for et sett OZ Crono HT (2007 modellen - http://www.big-wheels.no/) med Federal 595 dekk på 225/50/R17.

 

Jeg liker felgene godt, men er litt usikker på forskjellen mellom "Crystal Titanium" og "Graphite Silver" - vet du noe om det?

 

Edit: Jeg leser at Federal 595 er bra til drifting, men hvordan er de til vanlig vei? Jeg har ikke akkurat tenkt å drifte rundt i foresteren min.. :roll: hehe

Endret av diss
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Som en liten oppdatering til denne posten, så kan jeg si at valget av felg tilsutt fallt på originale Subaru Forester Sti felger. Disse importerer jeg på egen hånd fra www.japanparts.com - en nettbutikk i Japan som har mye forskjellig for bl.a. Subaru.

 

I tillegg til felgene ble det litt annet knask ;)

Endret av diss
Lenke til kommentar
Morn kunne du lagt ut et bilde av bilen din med de nye felga dine, vurderer det samme selv.

 

Og om du vil dele prisen for felgene med meg og andre lesere.

 

Mvh Eivind Rosén

8690504[/snapback]

 

Heisann!

 

Ja, når jeg har fått felgene og montert de på bilen så skal jeg legge ut bilde. Felgene er 18x7.5 med 48mm innpress, og er av typen JDM SG9 STI - originale Subaru STI felger for Forester STI. I tillegg bestilte jeg vindavvisere for de 2 fremre vinduene på hver side, nye deksler for "pålene" mellom de to bakerste vinduene - jeg har sorte påler idag, men bytter disse ut med nye påler i samme lakk som resten av bilen. Dekkene jeg kommer til å montere på felgene blir 225/45/R18, sannsynligvis Toyo Proxes TR1. Ellers kjøpte jeg et fremre avstivningsstag som monteres under panseret (like nedenfor ruten). Satte forresten i et nytt luftfilter av merket "Perrin" - såkallt "high performance", og det gjorde faktisk forskjell. Mye jevnere drag ved akselerasjon, og faktisk litt forbedring i liter pr. mil. Bilde kommer!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...