Gå til innhold

ftp-tilgang mot php-genererte filer?

Anbefalte innlegg

Eg har eit problem som går ut på at filer som eg genererer med php-scripter (som bl.a. bildegallerier benytter, f.eks. ved laging av thumbnails, osv...) vil bli laget med apache-serveren som filen sin owner/eiger.

Dette er på ntnu-serveren, og owneren på filene heiter da "semper5" (dette sier meg stort sett ingenting, og googling hjalp heller lite), så det er godt mulig at 'semper5' er apache-brukeren på ntnu sin server (?)

Problemet mitt er at eg gjerne vil redigere hjemmesiden via ftp/ssh... Videre er ntnu-serveren begrenset, slik at chown-kommandoen ikkje er tillatt. Dette medfører at eg ikkje har rettigheter til å endre owneren, for så å modifisere filene (slette, redigere eller endre navn). Dette lar seg alikevel gjøre ved å lage php-scripter som da gjør dei ønskede endringene på filene, men er ganske opplagt heilt utrulig tungvint.

Det finnes ferdiglagde php-script som tar seg av file-management, men dei vil da ikkje kunne ha tilgang på mappene som ikkje er laget av apache-serveren...

Så ja... det er i grunn kjernen i problemet... Finnes det eit program som både lar deg logge deg inn med ssh, ooog, kunne gjøre endringer via serveren? Slik at det du ikkje kan gjøre via ssh, blir gjort via serveren, og vica versa. Evt. ein anna måte å gjøre dette på? Setter pris på alle synspunkter.

Endret av Quijote
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...