Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløst nett mellom 2 hus, trenger hva?

Anbefalte innlegg

Heisann folkens!

Lurer på hvilket utstyr jeg trenger for å få til dette, og hvilke løsninger som er å foretrekke i dette tilfellet. Det er omtrent 100 meter med fri sikt mellom HUS 1 og HUS 2 på bildet. HUS 1 mottar nett fra RADIONETT med ISP: Loqal. Men vi tenker nå å få nett bort til HUS 2 og lurer på hvordan vi på best mulig måte kan løse dette. Vi ser etter billigst mulig løsning som samtidlig er sikker nok for ikke paranoide brukere:)

wlan.png

Utstyrs forslag hittil:

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

- 2 x (514 kr) LINKSYS Wireless-G Broadband Router (WRT54GL) (kjøre normal WDS)

(- 1 x (395 kr) CNet Outdoor Omnidir. Antenna 5 dBi 2.4 GHz, N-jack kontakt )

(- 2 x (495 kr) CNet Antenna Cable 8m N-han til RP-TNC-hun)

(- 1 x (695 kr) CNet Outdoor Directional Antenna 9 dBi 2.4 GHz, N-jack kontakt)

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

SUM = 1028 kr - 3108 kr

mvh Vegard :)

Alle forslag mottas med TAKK :D

Endret av ve_gard
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette kan gjøres med kraftige utendørs-rettningsbestemte antenner. Jeg vet ikke noe om merker eller pris , hvor du får tak i de eller lignende. Bare vet at det er det du trenger ;)

8527830[/snapback]

Noe slikt jeg også ser for meg... tenker meg i størrelsesordenen 14dB forsterkning..

men hvordan foreta koblingen fra HUS 1... skal jeg da bare sette i et aksesspunkt med ethernet i switchen/ruteren som allerede står inne i huset. For så å koble på en retningsstyrt antenne og koble opp på veggen på utsiden av huset. Deretter samme prosedyre på motsatt side (HUS 2) sånn omtrent...?

mvh Vegard

Lenke til kommentar

Har du 100% fri sikt så burde f.eks to stk Linksys WRT54GL routere gjøre susen.

Med to slike routere med Hyperwrt firmware ( www.thibor.co.uk ) vil du kunne sette opp en trådløs link og i tillegg bruke lokalt trådløssone i hvert hus (WDS + AP).

Jeg regner med at en slik løsning vil fungere greit. Om signalet blir litt svakt (eller hastighet litt lav) kan du sette på en flatpanelantenne på 12-16dBi på den ene routeren.

Lenke til kommentar

Har 100 % fri sikt ja. Tenker å ha lokal trådløs sone i hvert av de to husene også.

Ser for meg å bruke en rundsignal antenne (8dB) på den ene, samt en direksjonal(9dB) på den andr, for å sikre godt signal.

Trenger også to kabler (en til hvert av de to husene) på 8 meter for å få plassert ruteren mest mulig sentralt og bruksvennlig inne i huset.

Men hva med styggværet og kalde vintrer (-20> ) tåler antennene det?

mvh Vegard

Lenke til kommentar

Har du nok signalmargin så går det nok fint uansett vær.

Egentlig så tror jeg du burde greie deg med en retningsantenne for å få bra signal på linken. Ellers så duger helt sikkert de orginale antennene lokalt og på den ene siden av linken. Det går jo an å prøve og heller kjøpe til senere om det skulle bli behov.

Det gjelder forøvrig å ha kortest mulig antennekabel. Det er bedre å bruke mere nettverkskabel inne da det ikke blir noe 'tap' her.

Forøvrig tror jeg du kan greie deg med to stk routere i vinduskarm med fri sikt uten noen ekstra utgifter... Det bør bli greit signal hvis det ikke finnes støy (bedre enn -80dBm?), spesielt om du skrur opp effekten til ca 75mW på begge routerne.

Lenke til kommentar

Ikke for å ødelegge drømmen din om trådløst nettverk, men jeg antar dette er en gård eller lignende. Ville det ikke vært like greit å grave ned en kabel?

Da er du garantert å slippe problemer ved skiftende vær,

du er garantert å slippe problemer ved at større biler/lastebiler/traktorer o.l. vil blokkere signalene,

du slipper å bytte trådløst utstyr når ting begynner å bli gammelt og ikke minst, du slipper at ditt WLAN skaper støy på det WLANet du får internett på!

Grav ned et rør mellom de 2 husene (så kan du f.eks være så sleip at du kaster med en coax-kabel for kabel-tv osv) så vil du enkelt kunne trekke opp igjen ny kabel dersom mot formodning den første kabelen skulle gå istykker eller at du trenger høyere overføringshastighet enn 1gbit.

EDIT: Prismessig så vil du ligge på under 10,- pr meter for kabel og som regel under 25,- pr meter for skikkelig rør. Røret er hvertfall noe du også kan få utgiftsført på gården og slippe moms og få skattefradrag.

Endret av CrZy_T
Lenke til kommentar
Grav aldri ned rør, grav ned hageslange med et par UTP kabler i. Sikkert og greit.

WLAN mellom to hus kan kreve endel justering og uendelig irritasjoner at du må opp å finjustere etter litt ruskvær.

8531452[/snapback]

Hageslange er et helvette å trekke på nytt i, samt et helvette dersom man vil ha noe mer. Det som "koster" er drittjobben med å grave. Om du bruker 150,- eller 1500,- på rør spiller liten rolle når vedkommende synes 3k for WLAN er helt greit.

Lenke til kommentar
Jeg vil anbefale at du bruker en skjermet kabel i så fall da hvis du skal grave den ned.

8531479[/snapback]

hvorfor det?

Har selv 2 strekk på ca.80m uskjermet kabel mellom 3 hus der 30m av den ene kabelen er festet på telefonkabelen inn til huset,luft strekk(over en vei) og resten nedgravet i hagaslange.

fungerer utmerket.

Lenke til kommentar

her vil du klare deg med orginal antenner på linkysene, kjøp to sånne du og sett opp wds mellom de, og du har en stabil og fin løsning, ikke noe og tenke på en gang, skulle det bli litt dårlig signal kan du bare kjøpe to rettningsbestemt antenner, og du trenger ikke 14dBi.. :) , men som sagt prøv uten ekstra anntenner først ;)

Lenke til kommentar

Det Ble mange svar nå... mange kloke svar med både hageslange og rør for nedgraving.

til spørsmålet omdette er et gårdsbruk: Ja!

Vil biler/traktorer/ annen redskap stå ivei for fritt signal: Nei! (da dette signalet vil gå i snitthøyde på mer enn 5 meter over bakkeplan.

Tror ikke min onkel kommer til å grave noe ettersom han ikke har gravemaskin og ikke ønsker og kaste bort tid & energi på å grave 100 meter for så å trekke kabel:)

En annen ting når det gjelder det trådløse så er det ikke vinduer på de sidene av husene som skal bli brukt mot hverandre. Så må nesten ha antenner på begge da vil jeg tro. Men kan jo alltids forsøke med èn. Det ene huset er en stor Trønderlån med heftige vegger... lurer på hvordan signalgangen i det huset kommer til å være. Er bare 50% av huset jeg ønsker å dekke med WLAN.

Takker for så mange svar:)

Lenke til kommentar

En stor Trønderlån har vel mange vegger og da kan det være vanskelig å dekke hele huset. Det er fint mulig å koble til en WRT54GL til i WDS+AP og slik øke rekkevidden. En annen mulighet er å bruke Homeplug (nettverk over 230V kabler).

Off topic: Skjermet kabel behøver man vel strengt tatt ikke under bakken, hvis den ikke blir lagt i rør med andre kabler som kan påvirke. Graver man ned en kabel blir den signalmessig skilt fra alt som ikke ligger i grøft med den.

Lenke til kommentar
En stor Trønderlån har vel mange vegger og da kan det være vanskelig å dekke hele huset.  Det er fint mulig å koble til en WRT54GL til i WDS+AP og slik øke rekkevidden.  En annen mulighet er å bruke Homeplug (nettverk over 230V kabler).

Off topic: Skjermet kabel behøver man vel strengt tatt ikke under bakken, hvis den ikke blir lagt i rør med andre kabler som kan påvirke.  Graver man ned en kabel blir den signalmessig skilt fra alt som ikke ligger i grøft med den.

8532106[/snapback]

50% dekning i huset er alt jeg krever ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...