Gå til innhold

Reise fra Tyskland til Norge.

Anbefalte innlegg

Hei folkens! :D

Til høsten skal jeg og dama mi på roadtrip fra Tyskland og opp til Norge (1 uke +). Men det jeg lurer på er hvilke land/steder vi burde besøke på denne turen. Hva bør vi få med oss. Vi har selvfølgelig ingenting i mot å stoppe opp en dag eller to i de ulike landene/stedene. Amsterdam f.eks, er vel ikke å forakte? Belgia? Hmmm...

Takker for innvendinger! :innocent:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg reklamerer alltid for Rhin- og Mozeldalen i Tyskland. Det er naturskjønt og romantisk for kjærester på tur. Der likte jeg og kjæresten oss. Men vanligvis holder vi til i Karlsruhe-området i sørvest hos venner. Baden-Baden kan være verdt kikken.

Vi har kjørt så mye rundt i europa (henholdsvis Tyskland og nabolandene at det er litt vanskelig å finne ut hvor jeg skal starte. Kan hjelpe litt om dere nevner hva dere er interessert i :)

Lenke til kommentar
Jeg reklamerer alltid for Rhin- og Mozeldalen i Tyskland. Det er naturskjønt og romantisk for kjærester på tur. Der likte jeg og kjæresten oss. Men vanligvis holder vi til i Karlsruhe-området i sørvest hos venner. Baden-Baden kan være verdt kikken.

Vi har kjørt så mye rundt i europa (henholdsvis Tyskland og nabolandene at det er litt vanskelig å finne ut hvor jeg skal starte. Kan hjelpe litt om dere nevner hva dere er interessert i :)

8528784[/snapback]

Hei du! Vi er begge i starten av 20 årene, og er vel interessert i naturskjønt landskap. Som f.eks fine fjell (alpene)? Denne Mozeldalen virker meget kurrant. Har du noen anbefalinger på steder å bo? Vi tenkte jo ikke å tilbringe for mange dagene i Tyskland, ettersom vi faktisk skal oppover til Norge. Men Amsterdam hadde vært interessant å ta turen innom. Stoppe opp i Danmark, så i Sverige. Deretter Norge. :hmm:

Lenke til kommentar

Steder å bo i Mozeldalen er aldri noe problem. Kjør til dere finner dere en koselig liten landsby å legg dere inn på Gasthaus'et. Det er mitt beste råd. Dere finner alltids et koselig lite Gasthaus. Smak dermed på verdens beste hvitvin og nyt solnedgangen ved elvens bredde mens lekterne tøffer forbi :) Det er et av mine beste minner fra Mozeldalen. :love:

Alpene ligger jo lengere sør for dere. Jeg er da spesielt fan av de Østerrikske og italienske alpene framfor de tyske. De "tyske alpene" er litt tammere, enn de andre mener nå jeg.

Grossglockner er verdt turen også, og når dere er der så ta med dere Edelweisspitze. Så høyt kommer du ikke med bil i Norge! :w00t: Dere kan jo eventuelt gjøre det så dere kjører nedover via Nederland, kanskje innom Mozel på tur nedover, til alpene og så hjem igjen gjennom Tyskland? Jeg kan anbefale München om dere vil se tysk storby. Hvis ikke er jo Köln en fin by, men disse byene ligger jo spredt. Alt er opp til dere. Ta noen søk på google o.l, det er en god investering ;)

Dette er som sakt bare mine synspunkter på noen(av mange) steder som er verdt å besøke, så det er jo ikke garantert at dette faller dere i smak.

Når dere reiser så kom i kontakt med folk. Det skaper minner dere vil huske. Jeg dro for første gang nedover på egenhånd i fjor, altså uten foreldre, og leide bil med kjæresten. Jeg var da 19 år og hun 18 og vi hadde ingen problemer med å bli forstått, bortsett fra i Frankrike. Jeg snakker tysk og engelsk, men fransken min er rimelig lusen, å ikke alle virker like glade i å kommunisere på engelsk der. Sparepengene som gikk med på turen var absolutt verdt det!

Nyt turen! Jeg har reist litt gjennom flere land i europa på tidligere familieferier, så jeg vet dere vil få en fin tur.

Lenke til kommentar
Steder å bo i Mozeldalen er aldri noe problem. Kjør til dere finner dere en koselig liten landsby å legg dere inn på Gasthaus'et. Det er mitt beste råd. Dere finner alltids et koselig lite Gasthaus. Smak dermed på verdens beste hvitvin og nyt solnedgangen ved elvens bredde mens lekterne tøffer forbi  :) Det er et av mine beste minner fra Mozeldalen.  :love:

Alpene ligger jo lengere sør for dere. Jeg er da spesielt fan av de Østerrikske og italienske alpene framfor de tyske. De "tyske alpene" er litt tammere, enn de andre mener nå jeg.

Grossglockner er verdt turen også, og når dere er der så ta med dere Edelweisspitze. Så høyt kommer du ikke med bil i Norge! :w00t: Dere kan jo eventuelt gjøre det så dere kjører nedover via Nederland, kanskje innom Mozel på tur nedover, til alpene og så hjem igjen gjennom Tyskland? Jeg kan anbefale München om dere vil se tysk storby.  Hvis ikke er jo Köln en fin by, men disse byene ligger jo spredt. Alt er opp til dere. Ta noen søk på google o.l, det er en god investering ;)

Dette er som sakt bare mine synspunkter på noen(av mange) steder som er verdt å besøke, så det er jo ikke garantert at dette faller dere i smak.

Når dere reiser så kom i kontakt med folk. Det skaper minner dere vil huske. Jeg dro for første gang nedover på egenhånd i fjor, altså uten foreldre, og leide bil med kjæresten. Jeg var da 19 år og hun 18 og vi hadde ingen problemer med å bli forstått, bortsett fra i Frankrike. Jeg snakker tysk og engelsk, men fransken min er rimelig lusen, å ikke alle virker like glade i å kommunisere på engelsk der. Sparepengene som gikk med på turen var absolutt verdt det!

Nyt turen! Jeg har reist litt gjennom flere land i europa på tidligere familieferier, så jeg vet dere vil få en fin tur.

8530621[/snapback]

Hei igjen :D

Først og fremst vil jeg bare si at jeg setter utrolig stor pris på ditt bidrag. Dette hjelper meg VELDIG :thumbup: Sånne som deg, trenger vi flere av i Norge.

Reiseruten via nederland, Mozel og mot alpene er jo for så vidt veldig bra. Eneste ulempen er at jeg drar ned alene til Tyskland, for å møte dama mi der. Hu er nemlig der nede en uke før meg(hovedstaden), ettersom hun skal besøke familie der først. Så da vil det i såfall bli slik at vi tar en rask tur sørover til alpene, for så å kjøre til Munchen. Deretter til Mozeldalen, og så til AMsterdam. Så drar vi til Norge... Hmm, rekker vi det på litt over en uke? :hmm:

Hadde satt utrolig stor pris på om du evt kunne komme med et reiseeksempel, som jeg prøvde på ovenfor, da du er mye mer kjent i Europa generelt og vet hva som er viktigst å få med seg. :)

Du nevner at du leide bil med kjæresten din. Vil det altså heller lønne seg å leie bil, fremfor å bruke egen...? :ermm: Hvilket leiefirma benyttet du da...?

Igjen, tusen hjertlig takk for hjelpen din. :innocent: Setter utrolig stor pris på dette! :yes:

Lenke til kommentar

Hvis dere har god tid, og først skal sørover, og ned til alpene, så vil jeg anbefale at dere drar nedover gjennom Sveits, til Geneve, og videre til Frankrike (ikke langt, siden Geneve ligger nesten på grensa. Like sør for Geneve ligger det er vakker fransk liten by som heter Annecy (faktisk blitt kåret til verdens vakreste by flere ganger), og denne kan det absolutt være verdt å få med seg. Bruke google maps og finn Geneve for orientering.

Men ellers så er vestsiden av Tyskland (Mosel, Rhinedalen) er bra valg. Masse fine små byer, og gode landeveier å kjøre på. Som nevnt over her, er det massevis av overnattingsmuligheter, der du kan drikke meget god hvitvin, og mye godt lokalt øl. Alle disse små byene har jo sine egne lokal bryggerier. Har faktisk lurt på å ta den veien sjølv, med egen bil, og ned til Mercedes Benz-museet i Stuttgart. Kanskje ta en tur til Amsterdam på vei tilbake...

Pantera

Lenke til kommentar

Flott med litt tilbakemelding på innlegget, takk.

Vi fikk billige billetter med SAS til Frankfurt Main, hvor vi leide en Seat Leon hos Europcar før vi dro videre nordover til Nederland. Her kjørte vi en dagstur over de utrolig store dikene og snuste litt rundt. Amsterdam besøkte vi aldri, noe vi angrer litt på. Jeg tror leiebilprisen ligger på ca 2000 kroner for en uke. Da med fri kjørelengde selvfølgelig. Det lønnet seg for oss iallefall, dessuten var jeg litt redd for å kjøre med min litt eldre bil nedover. Dette var utpå sensommeren, august måned.

Vel, mitt valg ville nok blitt no sånt som Berlin - München (på tur nedover kan dere jo besøke Nürnberg eller andre byer dere kjører forbi om det er ønskelig)

Bruk iallefall 2 dager i München. Regn to dager i Alpene også. Få med dere Grossglockner og det jeg nevnte i den andre posten. St. Anton, Sölden og mange andre alpebyer er det mulighet for å besøke. Om dere kjører fra München til Innsbruck i Østerrike er det jo en god del fine fjell å kikke på. Kikk litt i veiboka deres! Etter det ville jeg fortsatt videre inn i Tyskland igjen. Stuttgart og Karlsruhe retningen. Når dere først er så nærme kan dere like godt stikke innom Baden-Baden. En rikmans by. Baden Württembergs svar på Monaco. Vet ikke om dere vil inn i Frankrike, men det er jo muligheter for det også. Mye fint å se i Rheinland-Pfalz også. Gamle borger i hytt og gevær. Akkurat som i Mozel ligger vingårdene på rad her.

Etter dere er ferdig med Rhindalen og Mozeldalen kan dere jo ta dere via Luxembourg til Amsterdam...? Ta en kikk på kartet. Den grove reiseplanen du la fram høres jo rimelig grei ut. Men på en uke....? :ohmy:

Lenke til kommentar

Vi fikk billige billetter med SAS til Frankfurt Main, hvor vi leide en Seat Leon hos Europcar før vi dro videre nordover til Nederland. Her kjørte vi en dagstur over de utrolig store dikene og snuste litt rundt. Amsterdam besøkte vi aldri, noe vi angrer litt på. Jeg tror leiebilprisen ligger på ca 2000 kroner for en uke. Da med fri kjørelengde selvfølgelig. Det lønnet seg for oss iallefall, dessuten var jeg litt redd for å kjøre med min litt eldre bil nedover. Dette var utpå sensommeren, august måned.

Vel, mitt valg ville nok blitt no sånt som Berlin - München (på tur nedover kan dere jo besøke Nürnberg eller andre byer dere kjører forbi om det er ønskelig)

Bruk iallefall 2 dager i München. Regn to dager i Alpene også. Få med dere Grossglockner og det jeg nevnte i den andre posten. St. Anton, Sölden og mange andre alpebyer er det mulighet for å besøke. Om dere kjører fra München til Innsbruck i Østerrike er det jo en god del fine fjell å kikke på. Kikk litt i veiboka deres! Etter det ville jeg fortsatt videre inn i Tyskland igjen. Stuttgart og Karlsruhe retningen. Når dere først er så nærme kan dere like godt stikke innom Baden-Baden. En rikmans by. Baden Württembergs svar på Monaco. Vet ikke om dere vil inn i Frankrike, men det er jo muligheter for det også. Mye fint å se i Rheinland-Pfalz også. Gamle borger i hytt og gevær. Akkurat som i Mozel ligger vingårdene på rad her.

Etter dere er ferdig med Rhindalen og Mozeldalen kan dere jo ta dere via Luxembourg til Amsterdam...? Ta en kikk på kartet. Den grove reiseplanen du la fram høres jo rimelig grei ut. Men på en uke....? :ohmy:

8542107[/snapback]

Hei igjen!

Takk for godt svar, atter en gang :)

Først og fremst, så skal jeg som nevnt tidligere møte dama mi i Tyskland. Det er enda litt usikkert hvor jeg skal møte henne, men regner med at det er opsjonelt. Berlin-Munchen ruten virker ikke så dum, men da må i så fall tilfellet bli at jeg tar flyet ned til Berlin og henter leiebilen her. Når det gjelder det med leiebil, så har jeg et par spørsmål. Er Europcar det billigste alternativet? Er det mulig å få leid en cabriolet, da dette hadde vært perfekt for meg og min kjære? Er det ikke i tillegg en viss aldersgrense på leie av bil? Jeg er 21 år gammel, vil dette holde? Vil det lønne seg å bestille i god tid på forhånd, eller er det alfa omega?

Tilbake til kjøreruta... Du nevner at jeg burde besøke Rhindalen, men den ligger jo nord for Berlin, mens Munchen ligger sør. Da virker det som at vi har 2 alternativer: Kjøre nord til Rhindalen, for så å kjøre til "Heide Park"(slik at det blir verdt turen nordover), og deretter mot Munchen? ELLER vi kan dra direkte mot Munchen?

Kan du være litt mer spesifikk når det gjelder hvilke steder vi bør besøke på veien nedover mot Munchen? For det er jo tross alt en ganske lang strekning.

Når vi først har kommet oss ned til Munchen og vært der i en 2 dagers tid, så bør vi jo så absolutt besøke alpene, ettersom vi allerede er så langt sør. Men du skriver at alpene i Tyskland er "tamme" i forhold til aplene i Østerrike og Italia. Men rekker vi å dra innom både Italia og Østerrikes alper? Kan ikke du forklare hvordan vi kommer oss fra Munchen og ut til alpene samt hvilke spesifikke steder på alpene vi bør dra.

Etter vi har farta i alpene (hvor lenge bør vi bli her?), så kan vi jo reise mot Geneve og Annecy (ettersom du mener det er så fint her :) ). Deretter tar vi turen nordover mot Amsterdam. Da har vi en relativt lang strekning foran oss. Da vil vi kunne dra innom Baden-Baden og Moseldalen, stemmer ikke dette? I Moseldalen kan vi vel bli i 1-2 dager, for så å fortsette oppover mot Norge via Danmark og Sverige. HVIS vi ikke tar båten over. Vet ikke hva som lønner seg? :hmm:

Men jeg må jo få levert bilen tilbake i Berlin (hvis dette blir avreisestedet)? Da må jeg altså kjøre tilbake til Tyskland fra Norge for så å ta fly tilbake til Norge? :hmm: Kanskje det da er bedre at vi leverer bilen før vi drar til Norge... :hmm: Noen forslag?

Konklusjon: Dette blir en TOPPERS tur :thumbup: Vi kommer til å besøke Tyskland, (Italia?), Sveits, Frankrike, (Belgia, kan vi kjøre innom dette landet?) Nederland, Danmark og muligens Sverige. Uansett, så tror jeg nok at jeg må sette av 1 1/2 uke - 2 uker, for dette rekker vi nok ikke på kun 1 uke... Tror jeg... :hmm:

Igjen, tusen hjertlig takk for svar! Toppers gutta! :D

Lenke til kommentar

8542107[/snapback]

Hei igjen!

Takk for godt svar, atter en gang :)

Først og fremst, så skal jeg som nevnt tidligere møte dama mi i Tyskland. Det er enda litt usikkert hvor jeg skal møte henne, men regner med at det er opsjonelt. Berlin-Munchen ruten virker ikke så dum, men da må i så fall tilfellet bli at jeg tar flyet ned til Berlin og henter leiebilen her. Når det gjelder det med leiebil, så har jeg et par spørsmål. Er Europcar det billigste alternativet? Er det mulig å få leid en cabriolet, da dette hadde vært perfekt for meg og min kjære? Er det ikke i tillegg en viss aldersgrense på leie av bil? Jeg er 21 år gammel, vil dette holde? Vil det lønne seg å bestille i god tid på forhånd, eller er det alfa omega?

Tilbake til kjøreruta... Du nevner at jeg burde besøke Rhindalen, men den ligger jo nord for Berlin, mens Munchen ligger sør. Da virker det som at vi har 2 alternativer: Kjøre nord til Rhindalen, for så å kjøre til "Heide Park"(slik at det blir verdt turen nordover), og deretter mot Munchen? ELLER vi kan dra direkte mot Munchen?

Kan du være litt mer spesifikk når det gjelder hvilke steder vi bør besøke på veien nedover mot Munchen? For det er jo tross alt en ganske lang strekning.

Når vi først har kommet oss ned til Munchen og vært der i en 2 dagers tid, så bør vi jo så absolutt besøke alpene, ettersom vi allerede er så langt sør. Men du skriver at alpene i Tyskland er "tamme" i forhold til aplene i Østerrike og Italia. Men rekker vi å dra innom både Italia og Østerrikes alper? Kan ikke du forklare hvordan vi kommer oss fra Munchen og ut til alpene samt hvilke spesifikke steder på alpene vi bør dra.

Etter vi har farta i alpene (hvor lenge bør vi bli her?), så kan vi jo reise mot Geneve og Annecy (ettersom du mener det er så fint her :) ). Deretter tar vi turen nordover mot Amsterdam. Da har vi en relativt lang strekning foran oss. Da vil vi kunne dra innom Baden-Baden og Moseldalen, stemmer ikke dette? I Moseldalen kan vi vel bli i 1-2 dager, for så å fortsette oppover mot Norge via Danmark og Sverige. HVIS vi ikke tar båten over. Vet ikke hva som lønner seg? :hmm:

Men jeg må jo få levert bilen tilbake i Berlin (hvis dette blir avreisestedet)? Da må jeg altså kjøre tilbake til Tyskland fra Norge for så å ta fly tilbake til Norge? :hmm: Kanskje det da er bedre at vi leverer bilen før vi drar til Norge... :hmm: Noen forslag?

Konklusjon: Dette blir en TOPPERS tur :thumbup: Vi kommer til å besøke Tyskland, (Italia?), Sveits, Frankrike, (Belgia, kan vi kjøre innom dette landet?) Nederland, Danmark og muligens Sverige. Uansett, så tror jeg nok at jeg må sette av 1 1/2 uke - 2 uker, for dette rekker vi nok ikke på kun 1 uke... Tror jeg... :hmm:

Igjen, tusen hjertlig takk for svar! Toppers gutta! :D

8566026[/snapback]

Oi oi, dette ble mange spørsmål :) Dessverre kan jeg ikke gi spesifikk informasjon om stedene fra Berlin til München. Rett og slett fordi jeg omtrent bare har kjørt transportetapper på Autobahn i denne delen av Tyskland. Dette tar vanligvis 5-7(muligens 8) timer om du kjører i ett strekk. Kommer helt an på trafikken. Køer på Autobahn er dessverre ikke til å unngå :( Leipzig er eneste byen på denne kanten jeg er greit kjent i. Mulig det kan være verdt et stopp der? :hmm:

Fra München ville jeg kjørt inn i Østerriske alper. Få med dere Grossglockner og Edelweisspitze. Nydelig utsikt og utrolige veier. Vil dere se alpebyer har dere som sakt Sölden og St.Anton + tonnevis med andre byer kjent fra vintersport. Jeg er litt redd jeg sitter her å gir dere tips som dere oppfatter som et must å få med dere, men som kanskje ikke faller dere i smak når dere oppsøker stedene. Mitt beste reisetips er egentlig å ta alt litt på sparket. Sett av noen punkter på kartet (kjøp dere et godt europakart, gjerne seperat for tyskland, østerrike og resten - dermed blir de lettere å håndtere i bilen) og finn ut hvilken vei som er den beste. I disse turistkartene er det også markert "grønne ruter", eller "scenic routes". Altså veier som er naturskjønne. Ta noen internett søk på steder langs den mulige ruten. Dere finner massevis av info. Jeg har reist i Tyskland og Østerrike spesielt både på høsten, våren og sommeren, å det å finne noe overnattingssted er aldri noe problem. Dette bestiller jeg aldri på forhånd. Jeg vil tro dere må bruke en 2-3 dager i Alpene. Jeg vil også påpeke at jeg mener ikke at de Tyske alpene er kjedelige, men både de italienske og østerriske er litt mer dramatiske. Kommer jo litt an på hvor du kjører også. Bodensee er jo veldig kjent. Denne sjøen ligger i foten av alpene og grenser til Tyskland, Østerrike (gjennom Tirol?)og Sveits.

Hvorfor jeg ville valgt å kjøre fra Berlin og til München å ikke Berlin - Rhindalen er rett og slett dette: Kart over Rhindalen

Her ser dere hvor Rhindalen ligger. Legg også merke til at Moseldalen er en dal som skjærer ut der Mosel skiller seg fra Rhinen.

Derfor ville jeg foreslått å kjøre fra München gjennom litt Tyske alper på vei til de Østerriske (og muligens Italienske alpene (i nærheten av Tirano?)) inn i Sveits (Sveits er et ganske dyrt land i forhold til de andre Europeiske landene hva gjelder drivstoff, mat og overnatting) og ut av Alpene ved Bodensee? Dermed har dere strake veien gjennom Schwarzwald til Baden-Baden (som jeg har nevnt tidligere), muligens opp til Karlsruhe om ønskelig til Luxembourg og følge Moseldalen opp til Rhindalen. Herfra er det jo også strake veien fra Koblenz til Köln (med den kjente Kölnerdomen) og inn i Nederland.

Dette er bare et forslag. Ta med dere Belgia og Frankrike om dere har lyst til det. Det er tross alt deres egen ferie! :D Er ikke det deilig? Hehe.

Jeg har surfet litt for dere, snill som jeg er, og kommet opp med noen linker dere kanskje vil finne nyttige:

Tyskland generelt:

Tysklandskart

På vei fra Berlin til München:

Kart over Tyskland

Brandenburg Turisme

Sachsen - Tourismus - Tysk side

Bayern - Tourism

Fra München gjennom alpene:

My Switzerland

Østerrike - Tourism

Det ligger også MASSE ute om andre steder som Rhindalen og Moseldalen. Søk på f.eks Rheintal eller Moseltal + tourism og du får opp alt du trenger!

Det er vanligvis 21 års grense for å leie bil. Jeg er litt ukjent akkurat med Tyskland sånn sett. Jeg fikk leie bil som 19-åring grunnet familiemedlemmer med egne goder osv osv. Derfor valgte jeg Europcar. Du sier at bilen må leveres samme sted du leide den. Dette stemmer ikke, bilen kan leveres på andre Europcar-plasser rundt om i det landet du leide bilen. Vet ikke om Europcar leier ut Cabrioleter, gjør ikke det i Norge iallefall. De er sikkert litt dyrere og leie også vil jeg tro. Om du ikke helt finner det du leter etter har du jo flere utleiefirmaer; Budget, Hertz, Avis og National. Kan også anbefale Suncars.no som formidler og gir deg veldig gode tilbud.

Har en liten grei link også når det kommer til bilkjøring i disse landene. Ta en kikk, det kan være lurt!

Kjør trygt på ferie

Egenknipsede bilder fra familieferien i 2005 (omtrent samme ferie jeg hadde i fjor med kjæresten)

Nederlandsk dike. Nord i Nederland.

post-97251-1178651313_thumb.jpg

Et lite stykke Mosel

post-97251-1178651398_thumb.jpg

Rådhuset i München

post-97251-1178651477_thumb.jpg

Grossglockner

post-97251-1178651575_thumb.jpg

Vel, jeg håper jeg har bidratt til å slukke noen spørsmål. Trenger du noen flere tips eller undrer fælt så nøl ikke med å spørre. Dere kommer til å ha en flott tur, hvor dere vil få med dere mange gode minner hjem. Jeg anbefaler å ta med videokamera og fotoapparat :D Ha en kjempefin tur, jeg gleder meg til å høre hvordan turen har gått når den tid kommer :)

EDIT: La til noen bilder - jeg er kanskje litt for engasjert :tease:

Endret av Buxa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...