khvm Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 Hei folkens! Bil: Opel Corsa 99 mod. Har hatt et vedvarende problem siden jeg mottok bilen fra verksted etter skiftet luftmassemåler. Oljelampa begynner å lyse rødt, når bilen står i ro et par minutter. Temperaturmåleren øker gradvis, men med en gang jeg begynner å kjøre så synker den igjen... Det er når temperaturmåleren er ganske høyt oppe, at oljelampa begynner å lyse vagt... Jeg har skiftet ut olje på bilen 2 ganger nå, ettersom jeg trodde at det kunne være noe feil med oljen. Men det er det altså ikke... Hva kan være problemet? Bilen går jo som et skudd, men den overopphetes av en eller annen grunn? Takker dypt for svar og innvendinger. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 Du bør få målt oljetrykket ditt. Da vet du om du faktisk HAR lavt oljetrykk eller om det er indikasjonsfeil. Typiske indikasjonsfeil er defekt oljetrykksbryter, skadd ledningsforbindelse til brytern, dårlig kontakt i eller utenfor instrumentpanelet eller defekt instrumentpanel. Lenke til kommentar
khvm Skrevet 5. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2007 Du bør få målt oljetrykket ditt. Da vet du om du faktisk HAR lavt oljetrykk eller om det er indikasjonsfeil. Typiske indikasjonsfeil er defekt oljetrykksbryter, skadd ledningsforbindelse til brytern, dårlig kontakt i eller utenfor instrumentpanelet eller defekt instrumentpanel. 8529349[/snapback] Ok, takk! Skal be kompisen min se på det senere denne uka. Men ingen andre som har noen innspill å komme med til hva feilen kan være? Lenke til kommentar
Dovrebanen Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 Lukk opp vinduene og sett varmeanlegget på full guffe når motoren overoppheter. Det trekker varmen ut av kjølevæska. Lenke til kommentar
khvm Skrevet 5. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2007 Lukk opp vinduene og sett varmeanlegget på full guffe når motoren overoppheter. Det trekker varmen ut av kjølevæska. 8793640[/snapback] Ok, men vil det hjelpe slik at det ikke skjer igjen? For når temperaturmåleren for motoren begynner å gå oppover, noe den gjør når bilen står stille (i kø), så går måleren tilbake til normal igjen, når jeg starter å kjøre... Det er virkelig irriterende. Da begynner oljelampa å lyse sporadisk. Lenke til kommentar
Dovrebanen Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 (endret) Problemet med oljetrykket er sikkert fordi motoren går varm. Å kjøle ned motoren hjelper ikke mye på å fjerne problemet, nei. Det kan være mye rart som gjør at motoren overoppheter. - for lite kjølevæske - defekt radiatorvifte - tett system (radiator/slanger etc) - defekt termostat - defekt radiatortermostatbryter - lekk toppakning - gåen vannpumpe - ikke trykkfast system Endret 5. juni 2007 av Dovrebanen Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 Blir motoren FOR varm, eller bare passe. Starter kjøleviften når den skal? Sjekk om motoren faktisk blir for varm, eller om det er instrumentet som viser feil. Sjekk også om oljetrykket er riktig. Det kan være sammenheng mellom at oljetrykkslampen gløder og at temp viser for høyt, og at dette er en feilindikasjon. Ellers har jeg vært borti at oljesøl på oljetrykksføler gir overledning i denne, slik at lampen lyser. Lenke til kommentar
wazzza Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 Er jo normalt at oljetrykket faller når motoren blir varm. Oljen blir mye tynnere.. På slitte motorer med lavt oljetrykk i utgangspunktet kan oljelampa blinke når den blir varm.. Jeg har i disse varme dager sett at oljetrykket mitt faller til under 2 bar på tomgang og helt varm motor. Øker jeg turtallet til 1300 o/min er trykket 6 bar. Dette med 5w40 helsynt olje på en 30 år gammel motor;) Ei quick&dirty løsning på ditt oljetrykkproblem er å bytte til tykkere olje nå på sommeren. Den smører ikke like bra da men.. Ikke bra å ha for lavt oljetrykk heller... Lenke til kommentar
khvm Skrevet 6. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2007 Er jo normalt at oljetrykket faller når motoren blir varm. Oljen blir mye tynnere.. På slitte motorer med lavt oljetrykk i utgangspunktet kan oljelampa blinke når den blir varm.. Jeg har i disse varme dager sett at oljetrykket mitt faller til under 2 bar på tomgang og helt varm motor. Øker jeg turtallet til 1300 o/min er trykket 6 bar. Dette med 5w40 helsynt olje på en 30 år gammel motor;) Ei quick&dirty løsning på ditt oljetrykkproblem er å bytte til tykkere olje nå på sommeren. Den smører ikke like bra da men.. Ikke bra å ha for lavt oljetrykk heller... 8795311[/snapback] Sikker på at dette vil funke?? Hva slags olje vil være korrekt til in Opel Corsa 1.2 City 98 mod.? takk for all hjelp! Lenke til kommentar
khvm Skrevet 6. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2007 Blir motoren FOR varm, eller bare passe. Starter kjøleviften når den skal? Sjekk om motoren faktisk blir for varm, eller om det er instrumentet som viser feil. Sjekk også om oljetrykket er riktig. Det kan være sammenheng mellom at oljetrykkslampen gløder og at temp viser for høyt, og at dette er en feilindikasjon. Ellers har jeg vært borti at oljesøl på oljetrykksføler gir overledning i denne, slik at lampen lyser. 8795149[/snapback] Den blir jo FOR varm, når temperaturmåleren for motor begynner å bevege seg oppover og oppover mot 100C. Men med ett jeg starter å kjøre igjen, så er det nesten som at motoren blir kjølt ned av vinden (føler jeg), for da går temperaturmåleren ned igjen... Så utrolig irriterende! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 (endret) Oooops! Endret 6. juni 2007 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 Jeg spurte også om kjøleviften starter når den skal? Den bør starte på litt over 90*C, så dersom den ikke går når måleren viser 100*C, kan det være riktig temp på motor, men feil visning i instr. Sjekk gjerne temp på vann i radiator når det viser 100 i bilen (åpne lokket forsiktig!), og se om det stemmer. Dersom temp er normal når du kjører, men stiger når du står stille, kan det være enten viften eller termobryteren til denne som er def., eller sikringen. Kortslutt polene på termobryteren og se om viften starter. Hvis ikke, sjekk sikring eller bytt termobryter. Hvis viften ikke starter, sjekk om du har + og - på denne, og bytt den i så fall. Lenke til kommentar
khvm Skrevet 6. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2007 Jeg spurte også om kjøleviften starter når den skal? Den bør starte på litt over 90*C, så dersom den ikke går når måleren viser 100*C, kan det være riktig temp på motor, men feil visning i instr. Sjekk gjerne temp på vann i radiator når det viser 100 i bilen (åpne lokket forsiktig!), og se om det stemmer. Dersom temp er normal når du kjører, men stiger når du står stille, kan det være enten viften eller termobryteren til denne som er def., eller sikringen. Kortslutt polene på termobryteren og se om viften starter. Hvis ikke, sjekk sikring eller bytt termobryter. Hvis viften ikke starter, sjekk om du har + og - på denne, og bytt den i så fall. 8795664[/snapback] Tusen takk for hjelpen, men jeg er det man kan kalle "ukjent" under panseret... Lenke til kommentar
wazzza Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 Iflg. autodata skal du ha 15w40 delsynt. i moderat klima (norsk klima tolker jeg det til). Erfaringer fra tidligere øker oljetrykket ved å bruke tykkere olje, med mindre oljepumpa de er helt utslitt... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 Da bør du stikke innom et verksted og be de sjekke at kjøleviften går som den skal, at motortemp er korrekt, og at oljetrykket er korrekt. Motoren vil ta skade av å kjøre med for lite oljetrykk (selv om det i ditt tilfelle kan være andre årsaker til at lampen lyser). Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 Har vært borti for lavt oljetrykk på opel corsa, men det er på den 3 sylindra motoren. 1 liter eller hva det nå er. Tok aldri opp og sjekka, men tror det var snakk om oljepumpe eller for trange kanaler. Temp. måleren på opel varierer veldig. den viser bare fra 90-100 ?? hvis jeg ikke husker feil så den vil gå og variere mye. som er irriterende. Mulig vifta ikke slår inn før 95-100 grader. sett det mange ganger Kokepunktet øker under trykk så 110grader er ikke farlig før du tar av lokket.. Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 På opel skal radiatorvifta starte på 90 grader. Det er helt normalt at bilen blir varmere når den står i ro, men ikke noe langt over 90 grader Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 (endret) På opel skal radiatorvifta starte på 90 grader. Det er helt normalt at bilen blir varmere når den står i ro, men ikke noe langt over 90 grader 8852110[/snapback] På Opelen min har aldri radiatorvifta gått. Radiatorvifta skal starte på 100 grader og slå seg av på 95 grader. Normal motortemperatur er 92-93 grader. De siste årene har jeg kjørt uten radiatorvifte, sparer vekt og drivstoff på det. Da det var opp i mot 33 grader utendørs i forrige uke, gikk temperaturen opp mot 98 grader. Da så jeg meg nødt til å sette på varmeapparatet. Rullet ned alle vinduer, men skal si det ble hett allikvel. Endret 13. juni 2007 av spøkelse Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå