khvm Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 Hei folkens! Nettopp kjøpt meg ny TV, og ønsker derfor og samtidig gå til innkjøp av et surroundanlegg. Er relativt ukjent på det området, så et par råd og tips om hvilke anlegg som er rimeligst og best, hadde jeg satt umenneskelig stor pris på! Tusen takk på forhånd! Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 Hvor mye penger har du tenkt å bruke? Lenke til kommentar
khvm Skrevet 3. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2007 Hvor mye penger har du tenkt å bruke? 8527440[/snapback] hei du! Minst mulig... Men er selvfølgelig villig til å betale LITT ekstra, for å få et bedre merke e.l. Lenke til kommentar
DanielL Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 Minst mulig er et ganske løst utrykk. Har du kompetansen til å sette opp ett skikkelig anlegg med ledninger,signalkabler og plassering eller er det helt nødvendig for deg at alt dette er ferdig fikset og klart? Det beste lydmessig ville jo uten tvil vært å kjøpe komponenter hver for seg og så putte det sammen. Spesielt dyrere er det ikke heller. Du har jo Dynavoice som tilbyr et ganske rimelig sett. Dynavoice F6 Dynavoice S-4 Dynavoice C-4 Så er saken hva slags forsterker du skal ha til dette. HK har en del gode forsterkere på samme siden, blant annet AVR-245. Men ser at denne kanskje koster litt mer enn det du vil ut med. På Hifiklubben selges Cambridge 540R, som er et rimelig alternativ. På Komplett kan du også se på Pioneer og Yamaha produktene, men vær nøktern og ikke se deg blind på spesifikasjonene her, da de ikke er målt på samme måte som aktørene som jobber med mer spesialiserte merker(NAD,HK, Cambridge osv.) Lenke til kommentar
khvm Skrevet 4. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2007 Minst mulig er et ganske løst utrykk. Har du kompetansen til å sette opp ett skikkelig anlegg med ledninger,signalkabler og plassering eller er det helt nødvendig for deg at alt dette er ferdig fikset og klart? Det beste lydmessig ville jo uten tvil vært å kjøpe komponenter hver for seg og så putte det sammen. Spesielt dyrere er det ikke heller. Du har jo Dynavoice som tilbyr et ganske rimelig sett. Dynavoice F6 Dynavoice S-4 Dynavoice C-4 Så er saken hva slags forsterker du skal ha til dette. HK har en del gode forsterkere på samme siden, blant annet AVR-245. Men ser at denne kanskje koster litt mer enn det du vil ut med. På Hifiklubben selges Cambridge 540R, som er et rimelig alternativ. På Komplett kan du også se på Pioneer og Yamaha produktene, men vær nøktern og ikke se deg blind på spesifikasjonene her, da de ikke er målt på samme måte som aktørene som jobber med mer spesialiserte merker(NAD,HK, Cambridge osv.) 8529351[/snapback] Takk for svar! Men vil det ikke lønne seg for meg og heller kjøpe et ferdigkomponert anlegg? Altså både med tanke på pris og erfaring. Hvorfor mener du at det vil bli bedre lyd å selvkomponere anlegget? Forsterkeren er jo så innmari dyr, uansett hvilken jeg egentlig velger...? Et annet spørsmål: Hvordan skal komponentene plasseres i forhold til hverandre? Jeg skal ha den på gutterommet, så spørsmålet er vel også egentlig om jeg i det hele tatt vil få noe stort behov for et anlegg, da rommet anlegget skal plasseres i er 7kvm. Lenke til kommentar
DanielL Skrevet 4. mai 2007 Del Skrevet 4. mai 2007 Etter min mening er ferdiganlegg bortkast av penger, å skjønne hvor man putter inn ledninger ikke mye slit og du vil være veldig glad for at du tok deg tid til det i ettertid. Og du kan bare spørre her inne om det er noe du ikke er sikker på. Grunnen til at løskomponenter er å foretrekke foran alt i et anlegg er at det er en langt mer ferdig løsning. Ingenting er halveis laget eller av manglende kvalitet. Om man kjøpet en kombinert DVD-spiller/receiver vil du merke at de ikke har brukt noen penger på strømforsyningen i det hele tatt, og at maskinene derfor ofte veier praktisk talt ingenting. Nei,hifi er ikke det billigste å kjøpe men det er verdt hver krone når du setter deg ned for første gang og ser din favorittfilm på en helt ny måte Så det er sagt trenger det ikke koste så mye som 3000 for en forsterker, men er noe rundt det du burde gi for ønskelig effekt. Du kan se på Pioneer VSX-416 i verste fall, noen vil si at denne er rent tull men jeg har hørt den med F6 og med tanke på hvor lite rommet ditt er skal det være helt levelig. Og når jeg først er inne på romstørrelsen, en eks av meg hadde et lignende anlegg i et tilsvarende rom og det ble på ingen måte overkill. Er også veldig bra når du eventuelt senere kan få et større rom og ikke har behov for nye innkjøp. Lenke til kommentar
khvm Skrevet 4. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2007 Etter min mening er ferdiganlegg bortkast av penger, å skjønne hvor man putter inn ledninger ikke mye slit og du vil være veldig glad for at du tok deg tid til det i ettertid. Og du kan bare spørre her inne om det er noe du ikke er sikker på. Grunnen til at løskomponenter er å foretrekke foran alt i et anlegg er at det er en langt mer ferdig løsning. Ingenting er halveis laget eller av manglende kvalitet. Om man kjøpet en kombinert DVD-spiller/receiver vil du merke at de ikke har brukt noen penger på strømforsyningen i det hele tatt, og at maskinene derfor ofte veier praktisk talt ingenting. Nei,hifi er ikke det billigste å kjøpe men det er verdt hver krone når du setter deg ned for første gang og ser din favorittfilm på en helt ny måte Så det er sagt trenger det ikke koste så mye som 3000 for en forsterker, men er noe rundt det du burde gi for ønskelig effekt. Du kan se på Pioneer VSX-416 i verste fall, noen vil si at denne er rent tull men jeg har hørt den med F6 og med tanke på hvor lite rommet ditt er skal det være helt levelig. Og når jeg først er inne på romstørrelsen, en eks av meg hadde et lignende anlegg i et tilsvarende rom og det ble på ingen måte overkill. Er også veldig bra når du eventuelt senere kan få et større rom og ikke har behov for nye innkjøp. 8534662[/snapback] Hei igjen, trofaste besvarer av mine innlegg Jeg forstår argumentasjonen din, og velger å følge dine råd om å kjøpe løskomponenter Den Pioneeren du henviser til ser jo fin ut og er heller ikke verst i pris. Merket er jo veldig bra også. Spørsmålet er vel heller hvorfor den er så billig...? Men jeg velger nok å gå for den, da jeg ønsker å gjøre meg raskest mulig ferdig med innkjøp av slikt utstyr. Du anbefaler meg altså å kjøpe de komponentene, som du har nevnt ovenfor samt Pioneer-forsterkeren. Trenger jeg noe mer da, egentlig? Altså bortsett fra DVD spiller, som jeg benytter XBOXen min til? Du svarte forresten aldri på hvordan komponentene skal stå i forhold til hverandre i rommet. Det er jo alltids greit å vite En siste ting jeg lurer på, som ikke er knyttet til akkurat dette er; Jeg pleier ofte å se filmer via min PC, og bruker en vanlig S-video kabel som jeg kobler til TV'en. Lyden får jeg gjennom et headset som jeg kobler til Pc'en. Det jeg gjerne skulle ønske var mulig (spesielt nå, som jeg skal kjøpe meg kinoanlegg), er at lyden derimot kunne blitt spilt på høytalerne på TVen (og anlegget, når den tid kommer). Jeg har nemlig en gang benyttet en billig kabel fra chlas Olson, som hadde scart i den ene enden og s-video og lyd i den andre. Men det skulle altså vise seg at jeg måtte skru volumet relativt høyt på tv'en før jeg fikk en "normal" lyd... Har du peiling på hva som kan være galt? Fint om du kan anbefale et produkt her også, som jeg evt burde gå til innkjøp av for å løse dette problemet. Setter utrolig stor pris på hjelpen jeg får av deg. Tusen takk! Lenke til kommentar
DanielL Skrevet 4. mai 2007 Del Skrevet 4. mai 2007 Vil da være så mye som mulig til hjelp når noen først spør Grunnen til prisen er for det meste at vi ikke snakker om en spesielt sterk receiver her, den trekker 300 watt fra strømnettet om jeg husker rett. Men lydmessig holder den mål. Og nei,du vil ikke trenge mer. Høyttalere+kabler+forsterker+kilde(dvd spiller)= sant Ang plassering prøvde jeg å finne en god illustrasjon men var ikke så lett som jeg trodde. Men dette er en grei en,bar at du utelukker right og left back. Så var det det med lyden din da. Å få lyd fra pc'n på anlegget er enkelt som bare det ved bruk av en slik: Du finner en slik på elkjøp,clas ohlson,biltema osv. Det kan ha vært at den gamle kabelen din ikke hadde et sterkt nok signal for tv'n,kan ikke komme på noen bedre forklaring. Skal innrømme at jeg ikke har holdt særlig på med den slags da jeg alltid har brukt forsterker. Men jaja,lykke til med kjøpet Håper og tror du vil bli veldig fornøyd. Lenke til kommentar
khvm Skrevet 6. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2007 Vil da være så mye som mulig til hjelp når noen først spør Grunnen til prisen er for det meste at vi ikke snakker om en spesielt sterk receiver her, den trekker 300 watt fra strømnettet om jeg husker rett. Men lydmessig holder den mål. Og nei,du vil ikke trenge mer. Høyttalere+kabler+forsterker+kilde(dvd spiller)= sant Ang plassering prøvde jeg å finne en god illustrasjon men var ikke så lett som jeg trodde. Men dette er en grei en,bar at du utelukker right og left back. Så var det det med lyden din da. Å få lyd fra pc'n på anlegget er enkelt som bare det ved bruk av en slik: Du finner en slik på elkjøp,clas ohlson,biltema osv. Det kan ha vært at den gamle kabelen din ikke hadde et sterkt nok signal for tv'n,kan ikke komme på noen bedre forklaring. Skal innrømme at jeg ikke har holdt særlig på med den slags da jeg alltid har brukt forsterker. Men jaja,lykke til med kjøpet Håper og tror du vil bli veldig fornøyd. 8535161[/snapback] Hei igjen Tusen takk for svar, atter en gang. Du er toppers! Det jeg lurer på nå er følgende: - Du ga ikke noe eksempel til Subwoofer, som jeg kunne kjøpe. Er ikke denne ganske nødvendig i settet? - De 2 mindre høytalerne som du har gitt meg link til, skal de stå foran eller bak? - De 2 høye høytalerne som du har gitt meg link til, skal de stå foran eller bak? - Mener du virkelig at denne Pioneer forsterkeren vil holde mål? (Tviler ikke, men bare spør.) - Denne kabelen som du viser til, vet du navnet på den? Vil det bare være å plugge inn s-videoen og audio-delen i forsterkeren og den andre i pcen? Så vil jeg få god lyd? - Vil du anbefale å henge TV'en på veggen, fremfor å ha den stående på bordet? Hvilket feste i så fall? Tusen hjertlig gang, atter en gang for svar. Dette er virkelig topp av deg, å hjelpe ferske amatører på dette området. Takk! Lenke til kommentar
DanielL Skrevet 6. mai 2007 Del Skrevet 6. mai 2007 Gjør bare det jeg kan for å hjelpe Subwoofer: Med tanke på romstørrelsen din kan jeg ikke se at det er noe behov for en. Det vil rett og slett bli for mye,og ikke låte godt. Men hvis du senere får deg et større rom burde du tenke på det. Plassering: Beklager at jeg ikke nevnte det,dumme meg ser noen ting som underforstått som det så klart ikke er. De større skal være foran da mer av filmens lydspor blir sendt til disse. Forsterker: Ja, til ditt rom holder den mål. Hadde det vært snakk om et rom på 30 kvm hadde det vært noe annet da høyttalerne hadde krevet mer krefter for å fylle rommet. Kabel: Den har ikke noe med s-video å gjøre det er en stereo 3,5 mm til RCA input. Bare si på Biltema eller Clas Ohlson at du skal ha lyd til forsterker fra pc så finner de den fram. TV: Hva som er best avhenger jo av hvor langt unna du sitter og hvor stor tvn er. I sittehøyde pleier det å være mest greit med å ha den på et bord, mens det ser bedre ut å ha den på veggen. Fester har jeg ikke mye peiling på,du får enten spørre i butikken du handlet pcn eller søke på google. Lykke til med anlegget,håper du får dette til og kan nyte gleden et skikkelig anlegg kan gi Husk at du bare kan skrive her om du møter på problemer ved oppsett eller lignende. Lenke til kommentar
khvm Skrevet 6. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2007 Gjør bare det jeg kan for å hjelpe Subwoofer: Med tanke på romstørrelsen din kan jeg ikke se at det er noe behov for en. Det vil rett og slett bli for mye,og ikke låte godt. Men hvis du senere får deg et større rom burde du tenke på det. Plassering: Beklager at jeg ikke nevnte det,dumme meg ser noen ting som underforstått som det så klart ikke er. De større skal være foran da mer av filmens lydspor blir sendt til disse. Forsterker: Ja, til ditt rom holder den mål. Hadde det vært snakk om et rom på 30 kvm hadde det vært noe annet da høyttalerne hadde krevet mer krefter for å fylle rommet. Kabel: Den har ikke noe med s-video å gjøre det er en stereo 3,5 mm til RCA input. Bare si på Biltema eller Clas Ohlson at du skal ha lyd til forsterker fra pc så finner de den fram. TV: Hva som er best avhenger jo av hvor langt unna du sitter og hvor stor tvn er. I sittehøyde pleier det å være mest greit med å ha den på et bord, mens det ser bedre ut å ha den på veggen. Fester har jeg ikke mye peiling på,du får enten spørre i butikken du handlet pcn eller søke på google. Lykke til med anlegget,håper du får dette til og kan nyte gleden et skikkelig anlegg kan gi Husk at du bare kan skrive her om du møter på problemer ved oppsett eller lignende. 8547174[/snapback] Hei, atter en gang! Setter som sagt veldig stor pris på dine tilbakemeldinger. Skulle til å bestille forsterkeren på Komplett.no, men plutselig kom jeg over en identisk (?) forsterker fra Pioneer i fargen sølv. Den ser jo mye finere ut enn den svarte varianten, men er de helt identiske, eller er det noe som skiller dem? Produktnavnet er jo ikke helt identisk, heller... Her er linken: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=320529 Kanskje det vil matche resten av det sorte utstyret (TV,høytalere og muligens DVD-spilleren hvis jeg ikke benytter XBOX360) bedre, hvis jeg velger fargen sort? Jeg skal nok kjøpe meg en større og bedre TV, når jeg flytter inn i min egen leilighet (om et års tid ). Vil det kanskje derfor være smart å investere i en litt dyrere forsterker? Jeg ser jo at prisen opp til neste forsterker ikke er all verden... Men for all del, Pioneer-forsterkeren er helt knall, og jeg elsker designet! Når det gjelder tilkoblingen av høytalerne til forsterkeren, tror jeg det kanskje blir en litt vanskelig sak for meg Jeg så nemlig baksiden av forsterkeren og der var det mange alternativer Har du noe tips/råd for hvordan jeg raskest mulig kan få koblet alt sammen? he he Igjen, tusen takk for alle dine svar. Jeg er dypt takknemlig... Lenke til kommentar
DanielL Skrevet 6. mai 2007 Del Skrevet 6. mai 2007 Den i sølv er helt den samme, fargen er det eneste som er annerledes. Jeg linket til sort fordi jeg følte at det ville matche resten best,men om du liker sølv bedre er det ikke noe galt med å velge det Og ja,om du vil betale for å strekke deg opp til 516 i stedet for 416 er det kun positivt for deg, 916 om du senere skulle ønske en effektforsterker men vil ikke gjøre valget vanskeligere for deg enn det allerede er. Å velge hvor du skal putte ledningen er ikke noe problem. Bare velg en valgfri av alle de øvestre på venstresiden. Det står over høyttalertilkoblingene hvem som skal settes inn hvor. Som sagt skal de store være front, centeren skal være center og de to mindre skal være surround. Lenke til kommentar
khvm Skrevet 8. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2007 Den i sølv er helt den samme, fargen er det eneste som er annerledes. Jeg linket til sort fordi jeg følte at det ville matche resten best,men om du liker sølv bedre er det ikke noe galt med å velge det Og ja,om du vil betale for å strekke deg opp til 516 i stedet for 416 er det kun positivt for deg, 916 om du senere skulle ønske en effektforsterker men vil ikke gjøre valget vanskeligere for deg enn det allerede er. Å velge hvor du skal putte ledningen er ikke noe problem. Bare velg en valgfri av alle de øvestre på venstresiden. Det står over høyttalertilkoblingene hvem som skal settes inn hvor. Som sagt skal de store være front, centeren skal være center og de to mindre skal være surround. 8553082[/snapback] Hei igjen, du gode snille Alt står bra til? Ettersom jeg ikke klarer å vente på at forsterkeren + høytalerne skal komme(neste uke ), før jeg kobler laptopen til TV'en, lurer jeg derfor på hva slags kabel jeg trenger for å koble laptop til TV (lyd + bilde)? Fint om du kan henvise til spesifikk modell. På forhånd takk! Lenke til kommentar
DanielL Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 Heisann,joda går helt bra her. Hehe,vet hvordan det er å sitte og vente på anlegg.Helt fæl men samtidig deilig følelse Ledningen du kan bruke skal være den jeg viste deg under bildet av et typisk surroundanlegg. Som sagt kan dette kjøpes i alt som er av elektronikkbutikker. Her for eksempel på Hifiklubben. Denne putter på audio inn på tvn. Enjoy Lenke til kommentar
khvm Skrevet 8. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2007 Heisann,joda går helt bra her. Hehe,vet hvordan det er å sitte og vente på anlegg.Helt fæl men samtidig deilig følelse Ledningen du kan bruke skal være den jeg viste deg under bildet av et typisk surroundanlegg. Som sagt kan dette kjøpes i alt som er av elektronikkbutikker. Her for eksempel på Hifiklubben. Denne putter på audio inn på tvn. Enjoy 8569042[/snapback] Hei igjen Beklager, men jeg må ha formulert meg på en uforståelig måte. Altså, jeg fikk med meg informasjonen om kabelen som kan kobles fra pc til forsterker. MEN det jeg lurte på i siste post var hva slags kabel jeg burde bruke foreløpig, nå som jeg ikke har noen forsterker! Altså, fra pc til TV. Takker, mate! Lenke til kommentar
DanielL Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 Ja,jeg fikk med meg hva du sa Du kan bruke den samme ledningen til tvn.. Jeg er ganske sikker på at jeg sa det i mitt forrige innlegg: "Denne putter på audio inn på tvn." Jeg var visst litt kjapp der,mente at du putter den inn sånn. Lenke til kommentar
khvm Skrevet 9. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2007 Ja,jeg fikk med meg hva du sa Du kan bruke den samme ledningen til tvn.. Jeg er ganske sikker på at jeg sa det i mitt forrige innlegg: "Denne putter på audio inn på tvn." Jeg var visst litt kjapp der,mente at du putter den inn sånn. 8570141[/snapback] Hei hei! Ok, men er du sikker på at jeg med den ledningen kan se filmer fra Pcen på TVen? Altså, må det ikke være en S-video utgang i begge ender? For det var det jeg mente med hele greia altså; kunne få overført bilde+lyd fra pc til TV. Lenke til kommentar
DanielL Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 (endret) Aha,trodde du snakket om kun lyd. Skal funke med s-video til s-video ja,ikke sikker om s-video sender lyd også men det er vel mulig. S-video til scart er jo også en mulighet. Som denne. Og forresten blir vel dette feil forum å diskutere TV/data i når det er stereo/surroundanlegg. Altså lyd,ikke bilde. Men håper du har fått nok info til at det skal gå Endret 9. mai 2007 av DanielL Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå