Gå til innhold

Er det rart folk laster ned musikk? Utvalget suger

Xanitra

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Godt poeng faktisk. Det er på en måte nedtur å kjøpe et album der du har hørt alle sangene, for da kan du aldri vite om det er noen bra på den (som du selvfølelig ikke vet om fra før)!

Har selv kjøpt mange cder der jeg bare har hørt 2-3 av sangene, og har blitt skikkelig positivt overrasket!

Lenke til kommentar

Jeg gidder ikke å bruke penger på sjansespill, og kjøp av cd'er kan i mange tilfeller være et sjansespill. Å kjøpe cd'er uten å like innholdet fra før av, blir for meg som å kjøpe en bukse som ser kul ut uten faktisk å ha prøvd den.

Blikeng91: Det er jo akkurat glede jeg får. Jeg kan ekspandere min musikksmak ved hjelp av noen tastetrykk, høre et nytt band og bli frelst etter ett minutt uten å ha hørt et sekund av gruppa fra før av. Hva er forskjellen mellom at du kjøper en ny cd uhørt og hører den mange ganger, og at jeg laster ned (og liker den) og evt kjøper cd'en og hører den mange ganger? Sannsynligheten for at jeg hadde kjøpt f.eks en plate av et totalt ukjent italiensk progband uhørt, er svært liten. Ved å laste ned tar jeg ingen risiko iform av økonomisk tap. Har bygd meg opp et bibliotek med album jeg er glad i og som skal kjøpes på cd etterhvert som jeg får lønning. Jeg ser da ingen mindre spenning ved å laste ned ukjent musikk enn å kjøpe ukjent musikk. Man får da akkurat de samme aha-opplevelsene.

Endret av tjalla
Lenke til kommentar

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Jeg gidder ikke å bruke penger på sjansespill, og kjøp av cd'er kan i mange tilfeller være et sjansespill. Å kjøpe cd'er uten å like innholdet fra før av, blir for meg som å kjøpe en bukse som ser kul ut uten faktisk å ha prøvd den.

Blikeng91: Det er jo akkurat glede jeg får. Jeg kan ekspandere min musikksmak ved hjelp av noen tastetrykk, høre et nytt band og bli frelst etter ett minutt uten å ha hørt et sekund av gruppa fra før av. Hva er forskjellen mellom at du kjøper en ny cd uhørt og hører den mange ganger, og at jeg laster ned (og liker den) og evt kjøper cd'en og hører den mange ganger? Sannsynligheten for at jeg hadde kjøpt f.eks en plate av et totalt ukjent italiensk progband uhørt, er svært liten. Ved å laste ned tar jeg ingen risiko iform av økonomisk tap. Har bygd meg opp et bibliotek med album jeg er glad i og som skal kjøpes på cd etterhvert som jeg får lønning. Jeg ser da ingen mindre spenning ved å laste ned ukjent musikk enn å kjøpe ukjent musikk. Man får da akkurat de samme aha-opplevelsene.

9254993[/snapback]

Poenget mitt var til de som sier de laster ned så enormt mye hver måned.

Lenke til kommentar

Platebutikker er ikke lenger for dem som har mange plater.

Det er mest for dem som kjøper listemusikk.

De fleste butikkene er med i en kjede og får store rabatter på å kjøpe plater inn i store kvanta. Og det er ikke lenger lett å prøve å være en platebutikk med bra utvalg. De blir utkonkurrert av kjedene.

Kan dette kvantumkjøpet med rabatter være grunnen til at plateselskapene tjener mindre og mindre penger for så å si at nedlastningen er årsaken til tapet?

Lenke til kommentar

Blikeng91: Hvordan definerer du enormt? Det er da likegyldig om man kjøper mange cd'er (og hører på dem) eller laster ned (og hører på dem). Man sitter jo igjen med en mening om at dette var knallbra eller dette-albumet-kommer-jeg-ikke-til-å-bruke-tid-på-igjen-følelse.

Absolutt noe i det du sier Rivers. Cd'er som det kjøpes mye av går billigere enn obskure cd'er. Platekompaniet f.eks har stadig overrasket meg med utvalget men når jeg ser at cd'en koster 169,- skremmes jeg lett vekk.

Endret av tjalla
Lenke til kommentar

Ja, er nok i den kategorien som laster ned 30+ album i måneden, og hører da gjerne et nytt album om dagen + 2-3 andre som jeg allerede liker. Laster alltid ned musikk jeg ikke liker i ettertid, men de blir slettet fortere enn fy. Som du sier selv; det gjør du ved cd-kjøp også, dvs finner plater du ikke liker. Jeg er bare en smartere hønemor enn deg og garderer meg for råtne egg, ved å ikke beholde/betale for dem ;)

Endret av tjalla
Lenke til kommentar

Ja folk er forskjellige. Poenget mitt er at for min del og mange andre, så har vi en utømmelig trang for ny musikk og det behovet slukner ikke ved å kjøpe 3-5 plater i måneden, ei har jeg råd til 30+ plater.

DP Rusher: Enig. Da bør man heller kritisere Freerecordshop f.eks

Endret av tjalla
Lenke til kommentar

I Bergen hadde Platekompaniet ein stor butikk med ganske godt utval. I tillegg til denne hadde Platon ein butikk med eit kjempeutval i prog og metal. Så kjøpte Platekompaniet opp butikken til Platon, satte opp prisane og reduserte utvalet. Resultatet av dette var at eg slutta å gå i den butikken. Minuspoeng til Platekompaniet.

Det er andre butikkar enn Platekompaniet og FreeRecordShop (som forresten er forferdeleg dårleg), i Bergen har me Apollon. Dei har også gått inn på eigarsida til ein ny butikk, drive av dei gamle tilsette på den gode Platon-butikken. Ein dårlegare mainstream-butikk og ein betre nisje-butikk, om Platekompaniet har fått meg til å gjere noko så er det å gå på Apollon oftare...

Dei tilsette i nijsebutikkar har ofte betre kunnskapar enn dei tilsette på Platekompaniet, dei har (naturlegvis) betre utval innanfor sin nisje og dei har ofte betre prisar. Det billegaste Platekompaniet har å tilby er 79.90 pr CD viss du kjøper 5 om gongen medan ukjende, gamle og gløymde band vert tilbydd for ein liten penge i staden for å verte gøymd vekk i ein kjellar hjå Platekompaniet.

Eg tykkjer det er kjempegreier å kjøpe plater av artistar eg ikkje har høyrd noko av, gjerne band eg ikkje har høyrd om i det heile tatt. Det er ein fin måte å oppdage ny musikk på, men eg har vet nok til ikkje å oppsøkje Platekompaniet når eg er ute noko annleis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...