Gå til innhold

Hvordan sette faste DNS adresser i ubuntu?

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg må inn i system, administrasjon og nettverk hver gang jeg starter opp for å sette riktig DNS adresser slik at jeg kommer på nett. Har prøvd å lagre dem som en profil, men må uansett inn og sette den til riktig igjen. Hva kan jeg gjøre?

Et raskt spørsmål til: hvordan kan jeg sette XMMS som fast program for mp3 filer?

Endret av BigFatty
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei. Jeg må inn i system, administrasjon og nettverk hver gang jeg starter opp for å sette riktig DNS adresser slik at jeg kommer på nett. Har prøvd å lagre dem som en profil, men må uansett inn og sette den til riktig igjen. Hva kan jeg gjøre?

8526952[/snapback]

Jeg er ikke helt sikker på hva du mener, men du kan legge inn noe dns greier i /etc/hosts - dette vil da forbli selv etter en reboot.

Endret av Canute
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-df17e

Hei,

Jeg ville satt dette statisk i "/etc/resolv.conf" (Har ingen kjennskap til GUI'n).

Sett enkelt og greit opp file slik:

nameserver ip.til.primær.dns.server

nameserver ip.til.sekundær.dns.server

Lenke til kommentar
Har prøvd å skrive inn nameservere i resolv fila flere ganger, men den går tilbake til det vanlige etter en restart. Men kan jo prøve en gang til.

Ang. XMMS så funker det nå takket være linken til DemoniZer :)

8527209[/snapback]

Da bukker jeg og takker for meg :p

Lenke til kommentar
Øh. Du er sikker på at nettverksinterfacet står til statisk informasjon, og ikke DHCP? DHCP overkjører /etc/resolv.conf, så høres ut som du ikke har konfigurert rett til å begynne med.

8527287[/snapback]

Ojsann. Den sto vist på DHCP :blush:

Jaja, da funker alt sammen nå. Tusen takk for hjelpen alle sammen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...