Gå til innhold

Kremasjon eller begravelse?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Brenn meg eller spis meg, heng meg opp etter håret eller spre kroppsdelene mine over alle kontinenter...

Etter at alt som kan brukes i vitenskapen og medisinens navn er hentet ut.

For å si det på en annen måte; jeg kunne ikke brydd meg mindre om hva som skjer med m... den tidligere kroppen min når jeg dør.

(Man kan vel ikke kallet liket av det som tidligere var kroppen sin for "meg" når det ikke lengre eksisterer noe "jeg" som kan definere kroppen som et "meg"? På samme måte som det ikke finnes døde mennesker. Det finnes ingen klar linje for når en død kropp slutter å være et dødt menneske -- for etter den definisjonen så spiser vi sansynligvis døde mennesker når vi spiser epler og frukt, og mange av oss består av døde mennesker.

Så. Mennesker dør, men kan ikke *være* døde, da død er fraværet av det å være -- fraværet av tanker. Og å "være død" impliserer at man er levende død; hjernedød.)

Lenke til kommentar
Så. Mennesker dør, men kan ikke *være* døde, da død er fraværet av det å være -- fraværet av tanker.

8529523[/snapback]

Mennesker kan godt være døde. Det handler om hva man knytter til begrepet "menneske". Etter døden snakker vi sjelden om kroppen - jeg er enig i resonnementet om at døde mennesker ikke finnes, men det er jo samtidig poenget her. Det at de er døde, betyr nettopp at de ikke finnes lengre. Det at jeg har mistet noen i familien, betyr at de ikke er "her" (les: i live) lengre, men minnet om dem lever. De "eksisterer" i min og min families kognisjon, selv om kroppene deres er på vei til å bli omdannet til noe annet.

Den enes død, den andres minne.

Lenke til kommentar

Angående skjellettet, så er dette mulig, om du får godkjent søknad, men tviler på at det blir godkjent, det er folk som gjerne vil ha asken sin spredt utover f.eks hyttetomten sin, men det er ikke vanlig å få godkjent dette.

Hvorfor skal man ikke få godkjent det!? Det er jo bare jord! Kan forstå det hvis det hadde vært snakk om å spikre liket opp på husveggen, men å spre litt jord i hagen sin! Tåpelig :nei:

Lenke til kommentar

Tåpelig ja, men er nå sånn det engang er, vet om et par konkrete saker der de som døde hadde et ønske om å bli spredt på havet, dvs, asken kastet fra kysten, og en der de ønsket å spre på hytta. Begge avslått.

Såklart, hvem bryr seg om du ikke annonserer det i VG at du skal gjøre det. Og det er bare aske, skulle ikke tro at det er så farlig. Men som sagt, du kan enten håpe på at du får godkjent søknad, eller satse på å gi faen i idiotisk system og spre dem uten å si noe.

Lenke til kommentar
Tåpelig ja, men er nå sånn det engang er, vet om et par konkrete saker der de som døde hadde et ønske om å bli spredt på havet, dvs, asken kastet fra kysten, og en der de ønsket å spre på hytta. Begge avslått.

Såklart, hvem bryr seg om du ikke annonserer det i VG at du skal gjøre det. Og det er bare aske, skulle ikke tro at det er så farlig. Men som sagt, du kan enten håpe på at du får godkjent søknad, eller satse på å gi faen i idiotisk system og spre dem uten å si noe.

8532165[/snapback]

Får ikke familien med seg asken hjem, da? Da kan de jo gjøre som de vil!

Eller kommer presten og sjekker at asken står i vinduskarmen? Latterlit system, Norge trenger en ny opplysningstid.

Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle vise til lovverket angående det med askespredning osv:

I Ot. prp. nr 64 (1994-95) fremgår det i merknadene til bestemmelsen at "(o)m tillatelse skal gis beror på fylkesmannens frie skjønn, og det kan settes vilkår for tillatelsen. Fylkesmannen vil således så langt det er mulig kunne forsikre seg om at askespredningen vil kunne foregå i sømmelige former og på et egnet sted. Det legges til grunn at det ikke vil bli gitt tillatelser til spredning av aske i eller i nærheten av bebyggelse, eller der bebyggelse kan forventes. Som hovedregel bør askespredning kun tillates på åpent hav og i høyfjellet."

En del ønsker om spredningssted fremstår slik at spredningen ønskes gjort over et svært lite område, og i f.eks. i nærheten av familiens hytte. Departementet viser her til lovforarbeidene hvor det legges til grunn at det ikke vil bli gitt tillatelse i eller i nærheten av bebyggelse. I tillegg kommer at et slikt sted lett kan få karakter av "privat gravsted". En av intensjonene bak bestemmelsen om spredning av aske er at asken skal spres på et slikt sted at den blir tatt opp i naturens kretsløp, og at den senere ikke kan gjenfinnes.

Tillatelse til spredning bør allikevel ikke gis dersom det er svært mye fritidstrafikk i området, eller det er strender eller mye bebyggelse i området. Departementet vil ikke anbefale at det blir gitt tillatelse til spredning i elver og vassdrag eller i øvrig ferskvann, med unntak av steder der det er ualminnelig store vannmengder som f.eks. Mjøsa.

Oppklarer jo litt, ser hvorfor hytta ble nektet, ikke at jeg er enig, men det er nå en annen sak. Hvorfor det ble nektet fra kysten vet jeg ikke grunnlaget for, mye båttrafikk kanskje, men høres også rart ut.

En del fylkesmenn har praktisert at det skal returneres en erklæring fra to vitner om at spredningen har skjedd i henhold til tillatelsen, samt at urnen skal innleveres til krematoriet eller til kirkegårdsmyndighetene etter at spredning har skjedd. Departementet vurderer denne praksis som svært hensiktsmessig, og vilkårene for tillatelsen kan i noen grad være med på å forhindre at asken oppbevares i strid med tillatelsen.

Ser ut som at du i utgangspunktet ikke har lov til å "lagre" den på kaminen, skal se om jeg finner endelige bevis for dette også, men ser sånn ut per nå.

Dersom avdøde på det tidspunktet det ville være aktuelt å utforme en søknad om spredning var fysisk ute av stand til å undertegne på et dokument bør man kunne godta at pårørende eller evt. en annen som har stått avdøde nær setter opp et dokument på avdødes vegne. Erklæringen må imidlertid settes opp før vedkommende er død, og en etterfølgende bekreftelse på at avdøde hadde gitt muntlig uttrykk for et ønske om at asken skulle spres for vinden vil ikke være tilstrekkelig.

Som jeg sa i en tidligere post, selv om dere er unge og spreke, har dere spesielle ønsker, få ting i orden nå, så slipper evt etterlatte å få så mye å styre med. Gjelder da spesielt donor og måte for begravelse, og ja, det kan oppfattes som noe rart å tenke på det i tidlig alder, men vi skal alle dø, så langt jeg vet, er det ingen som har funnet noen "kur" enda.

Clicky for kilde

Edit: Ser ut som at de er strenge på det med aske ja, må i jorden/på jorden, i løpet av et halvt år.

Spredningen kan, i følge Gravferdsloven, finne sted på hav, fjord, større innsjø, oppe på fjellet eller i stort skogområde. Stedet må være langt fra hus og hytte og langt fra steder hvor mennesker og båter ferdes. Ved spredning av aske gis ikke anledning til eget gravsted på gravlund eller egen navneinskripsjon på for eksempel en familiegravstein. Asken må i jorden med urnenedsettelse eller spres i naturen innen 6 måneder etter dødsfallet.
Endret av lain
Lenke til kommentar

Godt spørsmål, fant ingen info om det, men er mest sannsynlig bare en bot på noen tusen, er jo begrenset hva de kan gjøre når asken først er ute av urnen.

Skal sjekke opp, vet aldri, norge har overrasket før, kan godt være at du havner i fengsel.

Edit:

Kremasjon skal skje i godkjent krematorium og senest 8 dager etter dødsfallet.

Begjæring om kremasjon fremsettes av den som sørger for avdødes gravferd. Denne skal uten ugrunnet opphold fremlegge legeerklæring om dødsfallet.

Minst 3 dager før kremasjonen skal finne sted, skal krematoriet varsle politiet på dødsstedet om begjæringen. Fristen omfatter den dag da kremasjonen skal finne sted, men ikke den dag da varsel gis. Lørdag, helligdag og dag som etter lovgivningen er likestilt med helligdag, regnes ikke med i fristen.

Politiet kan kreve kremasjonen utsatt dersom det er grunn til å tro at det vil bli besluttet sakkyndig likundersøkelse i medhold av straffeprosessloven § 228.

Når kremasjon har funnet sted, skal asken samles i en urne som deretter forsegles og merkes. Urnen skal oppbevares på en betryggende måte fram til gravleggingen. Urnen oppbevares av krematoriet eller kirkegårdsmyndigheten i den kommunen hvor gravleggingen skal finne sted.

Med andre ord, du får ikke utdelt urnen til privat gravlegging om ikke dette er søkt om og godkjent i forkant. Syntes det var rart vi oppevarte urner, tenkte egentlig aldri på å spørre, men ser at det er pga loven om det.

Finner ikke noe om straff ved evt ulovlig spredning, men så er de flinke til å gjemme bort info, andre er velkomne til å prøve å finne frem.

Endret av lain
Lenke til kommentar

Jeg vil bli kastet ned i en bil-klemmer på søppelplassen. Når dette skjer skal flere samer joike og skrike mens de banker på trommene sine. Denne seremonien skal vare i tre dager uten pause eller forfriskninger.

Neida. Jeg vil bli brent på et bål. Men det skjer nok ikke, så da blir det nok vanlig begravelse.

Lenke til kommentar

HAh... Så hvis du har 50 urner, hvor en har asken fra oldefar...

Så må du oppbevare alle dersom det blir tvil om hvilken som er ekte?

Det er aske.

Avfallstoffer etter totalforbrenning.

Karbon.

Det kunne like gjerne vært brente gulerøtter -- og likevel er det ikke lov å spre det utover jordbæråkeren sin?

Aske hjelper for plantevekst.

Dermed blir hele saken fornuftsstridig; det finnes ingen grunn til at det ikke skal være lov.

Lenke til kommentar

8532165[/snapback]

Får ikke familien med seg asken hjem, da? Da kan de jo gjøre som de vil!

Eller kommer presten og sjekker at asken står i vinduskarmen? Latterlit system, Norge trenger en ny opplysningstid.

8532209[/snapback]

Når bestefar døde, ville han kremeres, og det ble han.

Da fikk vi beskjed om at asken måtte begraves innen 6 måneder.

Men man kan sikkert søke om å få ha den i stua, elns.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...