Gå til innhold

Kremasjon eller begravelse?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Etter at donororganer er plukket ut er det et fett for meg hva som skjer. Jeg er jo død uansett :)

8526979[/snapback]

Jeg skal selvsagt også ofre organene mine før jeg kremeres.

Én ting som gjør at jeg fortsatt ikke er helt sikker, er at jeg har lyst til å bli til et skjelett. Skulle gjerne latt etterkommerne ha skjelettet mitt i garasjen. Kan man søke om å fjerne skjelettet før man kremeres?

Grav på havets bunn?

Endret av Drillo
Lenke til kommentar

Er ganske strenge regler for behandling av liket, så tviler på at de får lov til å ha skjellettet i garasjen for å si det sånn.

Det nærmeste er vel om du blir kremert, og de lagrer urnnen i garasjen.

BTW, folk som ønsker å være donorer, bør innformere famile om dette, og bestille donorkort, så om du mot all formodning dør i morgen, blir du ikke begravd med alle organene dine.

Til drillo, jupp, noe sånt.

Lenke til kommentar
Er ganske strenge regler for behandling av liket, så tviler på at de får lov til å ha skjellettet i garasjen for å si det sånn.

Teit. Ganske utrolig at man ikke kan behandle et lik som man vil. Det er jo bare dødt materie. Hvis familien min vil ha et skjelett i garasjen, bør de få lov til det.

Jeg mener også at det burde være en selvfølge at man donerer når man dør. I dag fungerer det jo som om man eier kroppen sin også etter at man er død! Man får ikke røre den i tilfelle den døde er uenig. Absurd. Galskap. Donororganer er livsviktige. Vi kan ikke la de døde holde på dem mens andre folk dør pga organmangel.

@Drillo: Hvem vil ha et skjelett i garasjen sin?

8527097[/snapback]

Koslig det, da. Så kan de minnes meg når de parkerer bilen hjem fra jobb. Kunne selvsagt også hatt meg ved inngangsdøra eller i et blomsterbed.

Lenke til kommentar

Er din familie som eier kroppen din etter du dør i norge. Så det er opp til dem om dine organer skal doneres (var i allefall sånn før), derfor viktig å avklare dette med dem i forkant.

Poenget med at det ikke er en ting alle må gjøre, er jo at kroppen er hva som er igjen av deg, og mange vil gjerne begrave den i sin helhet. Jeg hadde likt det dårlig om staten bestemte at kroppen min skulle renskes for organer og bare restene kremeres. Igjen, dette er et valg man selv må ta, og jeg mener det er riktig sånn sett.

Angående skjellettet, så er dette mulig, om du får godkjent søknad, men tviler på at det blir godkjent, det er folk som gjerne vil ha asken sin spredt utover f.eks hyttetomten sin, men det er ikke vanlig å få godkjent dette.

Er foresten stor forskjell på en død kropp og et skjellett, får du godkjent at noen som gjør det kontrolert tar ut organene dine til donasjon, for så å koke skjellettet rent for kjøtt, kan familien kanskje få beholde det. Men en død kropp i seg selv er ikke noe vanlige folk kan eller bør ta seg av.

Lenke til kommentar

Organdonasjon.no

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Kan alle som dør, være donorer?

Det er kun personer som dør av hodeskader forårsaket av ulykker, blodpropp eller hjerneblødning som er aktuelle donorer. Videre er det en forutsetning at dødsfallet inntreffer mens pasienten er innlagt på et av landets 28 donorsykehus. Det er i prinsipp ingen nedre eller øvre aldersgrense for å være donor.

Det virker som det er noen veldig strenge rammer rundt organdonasjon, som er forståelig for all del. For folk som ønsker at kroppen skal være til mer nytte kan vel også vurdere å donere kroppen til medisinske studier til utdanning av nye leger.

Selv tror jeg vil kremeres, men fremdeles en god tid før det er aktuellt at jeg er aktuell for å dø av alder, så det kan jo forandre seg :)

Lenke til kommentar
@Drillo: Hvem vil ha et skjelett i garasjen sin?

8527097[/snapback]

Illustrasjonslæreren min fra ifjor har et ekte skjelett ved sengekanten sin, av en gammel asiater hvis jeg husker riktig. Hun våkner opp og ser på det hver morgen fordi hun synes det smiler så pent.

Jeg vil sendes ut i rommet med en rakett etter at jeg dør. Sikkert gøy å ha liket sitt svevende i bane rundt jorda. Kremeres først, og sprinkle det ut i universet for å tilbringe resten av evigheten som stjernestøv.

Lenke til kommentar
Jeg vil kremeres. Jeg vet det høres dumt ut, men med min lille klaustrofobi tør jeg ikke. Hva om jeg våkner, da? Markspist og sittende fast i en kiste. Grøss.

8527644[/snapback]

Du kan ta det med ro, du vil ligge klemt fast under mange kilo jord, da kistelokket blir knust under gjenngraving av graven, for å unngå at jorden synker sammen og lager fallgroper på kirkegården.

Men en annen ting å tenke på er at ved kremasjon, tar du opp mindre plass på kirkegården, pluss at det ikke er noe iveien for at hustru/mann/barn kan gravlegges på samme grav kort tid etter. Da man slipper å vente 20 år (om man ikke har gravd ekstra dyp grav med tanke på det) som ved vanlig kistebegravelse.

Reglene for donor er veldig strengt i norge ja, desverre på mange måter, men det er vel for å være sikker på at ingen får organer som ikke er sjekket og kontrolert for skader/sykdommer.

Edit: leif igjen :thumbdown:

Endret av lain
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...