Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Generell diskusjon om og rundt moped


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

SLIK! Da har jeg meldt meg på både trafikalt grunnkurs og mopedkurs, som til sammen kom på 7400,- og er ferdig onsdag 23/7. I går søkte jeg om å ta lappen hos vegvesenet også, regner med å få det godkjent omtrent samtidig som mopedkurset er ferdig. Så i teorien kan jeg ta lappen innen juli måned er ferdig.

 

Da var det altså sykkelen. Supermotard eller racer. Skal kjøpe effektanlegg. Bør jeg kjøpe nytt eller brukt? Hvor nytt bør det være? Og er et noe spesielt jeg bør se etter om jeg kjøper brukt (eller nytt også for den saks skyld)?

 

Ha i tankene at jeg ønsker å kjøre i 80 ganske uten problemer, og kanskje også raskere om jeg vil kjøre på motorveien. Er det da effektanlegg som er veien å gå? Bør jeg gjøre noe annet isteden/i tillegg? Vil helst modifisere så lite som mulig når det gjelder det ulovlige.

Lenke til kommentar

Hadde det ikke vært for at jeg fikk min sykkel billig, hadde jeg helt klart kjøpt brukt. Av min oppfatning synker de fleste mopeder helt klart mest i pris de første to årene.

Så å kjøpe en 07/08 modell er nok ikke dumt.

 

80km/t klarer du ikke "uten problemer" med kun effektanlegg. Tar sin tid å komme opp i de hastigheter, og ikke minst holde seg der. Ved en minste oppoverbakke vil du miste bra med fart uansett. Tror du bør glemme motorveikjøringen.

 

Ang. hvor mye du skal trimme... Du snakker om det ulovlige. Bare det å bytte drev er ulovlig, og du vil få den samme boten/straffen uansett om du blir målt i 70 eller 120.

Lenke til kommentar

Men i Bergen er det jo omtrent ikke mannskap, i forrige uke en gang var det én mann i hele Bergen som patruljerte i trafikken. Var forsidestoff i BT tror jeg.

 

Tja, jeg må kanskje glemme motorveikjøringen.. Men likevel, jeg vil kunne holde følge med bilene på vanlig forkjørsvei. Og det er omtrent det samme for meg om jeg kjøper supermotard eller racer, jeg vil bare ha det som er best/billigst/minst vedlikehold og det som ikke går i stykker så lett, og det som er raskest. Skjønner at det blir bedre jo mer penger jeg putter i det, men nå tenker jeg mellom supermotard og racer.

Lenke til kommentar

Joa, ser den. Men politiet kan dukke opp hvor og når som helst vet du. Er jo ikke ofte jeg ser dem komme kjørende heller, kanskje en gang i uka. Kjører dog forbi politistasjonen hver dag til skole og jobb, ser bilene stå der.

 

Motorveien går nok fint så lenge det er rett vei og ikke så rask trafikk. Men du kan tenke deg om du en gang kommer kjørende sammen med mange andre biler i 80km/t på motorveien... Dere kommer til en bakke, og din fart synker til 65-70 km/t, så alle bilene kjører fra deg. Kommer det politi bak deg da, er du lost uansett. De vet at det ikke er lettsykkel pga. farten da.

 

Men uansett, du vil nesten aldri ha problemer med å følge biler i 50 og 60 sone. Nesten det som er viktigst spør du meg, det er jo nesten 50 overalt her.

Hva som er "best" kan jeg ikke utale meg noe om desverre. Har ikke prøvd veldig mange mopeder. Jeg er i hvertfall svært fornøyd med min Gilera RCR. Det er crosser, fin å kjøre og går greit.

Lenke til kommentar

Du kan komme opp i 80km/t med effektanlegg på moped, men husk at dette er en liten 50 kubikksmotor, så er ikke all verdens av akselerasjon på den. Tar nok litt tid å komme seg opp i den hastigheten.

 

Og hvis du bare skal ha effektanlegg, så må du velge mellom bunndrag og toppdragsanlegg. Dette betyr at du får kicket enten på høyt eller lavt turtall. Dermed må du ligge å "jage" turtallet hvis du vil holde en jevn fart opp bakker etc.

Lenke til kommentar

Endringer i planen. Mulig jeg skal ta lettsykkellappen isteden. Det er jo bedre for alt, og da har jeg jo muligheten til å kjøre noe tyngre enn 50kubikk også. I tillegg slipper jeg å ta teorikurset for bil når den dag kommer. Og jeg kan kjøre scøscooter... Vet ikke om det er flere fordeler enn dette.

 

Ifølge en venn koster den 20 tusen, men det nekter jeg å tro. Jeg greier rett og slett ikke å finne det ut, noen andre som gjør?

Lenke til kommentar
http://www.lech-hanssen.no/lett_mc.htm

 

Du vil nok havne på minimum 15 000, men kommer helt ann på hvor mange kjøretimer du må ta.

Wtf, i følge disse prisene (om man tar vekk grunnkurs med mørkekjøring) blir det jo bare på ca. 9000 om jeg ikke er for trøtt til å regne korrekt.

 

Før jeg starta med lett lappen hadde jeg kjørt over 100 mil med bil, og synes ikke at det var noe vanskelig å kjøre motorsykkel. Men det kosta fortsatt 15000 for meg.

 

Endringer i planen. Mulig jeg skal ta lettsykkellappen isteden. Det er jo bedre for alt, og da har jeg jo muligheten til å kjøre noe tyngre enn 50kubikk også. I tillegg slipper jeg å ta teorikurset for bil når den dag kommer. Og jeg kan kjøre scøscooter... Vet ikke om det er flere fordeler enn dette.

 

Ifølge en venn koster den 20 tusen, men det nekter jeg å tro. Jeg greier rett og slett ikke å finne det ut, noen andre som gjør?

 

Du får ikke snøscooter lappen lengere.

Lenke til kommentar
Men på den listen er det bare 9000,-. Og det med snøscooteren var bare for å få med alt, er ikke egentlig så viktig ^^

 

Det er bare prisene på kjøretimer osv :p Tror du må ha mer enn 1 enkelt time og 1 dobbeltime!

 

+ Blir fort over 20'000kr for lappen hvis du stryker en eller flere ganger

Endret av Andie93
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...