Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Generell diskusjon om og rundt moped


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

det er stor forskjel på sitte stiling komfort og kjøre egenskaper mellom racing og enduro/sm

på racing sitter du mer framover lent som er slitsomt i starten, men du vender deg til det etterhvert og stort sett mindre vibrasjon i salen og mykere så derfor mer behagelig og kjøre langt med og endel bedre kjøre egenskaper på bra vei

sm/enduro god sitte stiling ganske rett, mye bedre en racing på grus, dårlig asfalt vei med mye sprekker i og bedre til bykjøring

Lenke til kommentar
Det er her alle mopedistene på forumet henger, altså!

 

Jeg er 16 år, og vurderer å kjøpe meg moped og ta mopedlappen. En kompis av meg har kjøpt seg Rieju RS2 Matrix, og den synes jeg er utrolig kul. Jeg kan ingen ting (null niks nada) om moped, derfor trenger jeg deres hjelp til å velge ut potensielle kandidater.

 

Mine kriterier er;

 

Ikke dyrere enn ca 15000!

Lettkjørt for en nybegynner.

Ikke en type som blir stjålet før du får sagt kake.

 

 

Er det noen som har forslag som kan passe inn her? Jeg har selvsagt tenkt å kjøpe brukt, forresten.

 

 

 

---------

 

Et spm til; hva koster mopedlappen, og hvor lang tid tar den? Jeg har tatt trafikalt GK.

er kanskje litt seint siden du allerede er 16 år. du får den nokk ikke før i vår.

 

Neida. En kompis av meg tok ikke mopedlappen før etter sommeren i fjor. Han fikk kjørt noen uker før vintern kom. Jeg tok den 24 juni i fjor, og rakk vel å kjøre rundt 3400km før vinteren.

 

TS: Det er altså girmoped du har lyst på? Jeg vil nok anbefale deg en supermotard da... Somoftest veldig lettkjørte mopeder. Selv har jeg kun erfaring med Gilera RCR og SMT og Derbi X-Race. Ta en titt på de. Fine mopeder som går greit. Du bør klare å få en 2007 modell til rundt 15 000.

Skal selge min om under en mnd. forresten, du kan kjøpe min :)

 

Du skal selge for å dra på utveksling? :p jeg følger i dine spor, det er derfor jeg ikke er sikker på om jeg "gidder" ta lappen og kjøpe moped, da jeg vil få lite utbytte av den før jeg reiser til USA (hopefully) om et år.

 

Ang mopeden; post bilde og info da :=)

 

 

....og forresten, hva er SM?

 

Ja, mopeden må selges gitt. Fyller 18 i starten av sommerferien neste år, når jeg kommer hjem fra USA. Da blir det bil :) Tja, du får jo kjørt resten av denne sessongen, samt til slutten av sommerferien neste år... Før du reiser. Mopeden har i hvertfal jeg hatt mye glede av. Slipper å sitte på den svette bussen til skolen, og trenger ikke stå opp så tidlig :p Har til nå kjørt litt over 6000km på litt mer en et år, kjøpt ny i fjor.

 

Legger bilder i spoiler jeg ;)

 

 

Aldri gått i bakken denne sykkern :D Litt eldre bilder dette da, hadde gått litt over 1000km da bildene ble tatt. Det siste bildet er fra da jeg fikk den ny fra importør.

DSC_2268.jpg

DSC_2310.jpg

DSC_2306.jpg

GileraRCR.jpg

 

 

Lenke til kommentar
Ehm, vi snakker jo faktisk om å ta vekk plombering og kanskje også feste på effektanlegg/trimme.

 

Hehe, er ikke så gromt som du tror skjønner du. Ta vekk plombering... Greit, du klarer kanskje 70-80 da. Men det går fortsatt sakte under akselerasjon. Skal det bli noe tilsvarende lettsykkel må du på med ny sylinder osv. Når du da begynner å dra fra lettsykkel ser det ikke like dumt ut med "racing" moped, men du klarer aldri det med et uplombert anlegg/effektanlegg.

Lenke til kommentar
En supermotard ER jo en crosser med asfalt-dekk? :/

 

Også mindre felger

 

Ok, men da får jeg vel trå til med denne sylinderen. Kan noen gå nærmere inn på dette?

 

Det er ikke bare bare å bytte sylinder. Det koster flesk og du bør ha passe med skru erfaring før du begynner med noe sånt

Lenke til kommentar
Sett på effektanlegg og bytt dreving. Holder i massevis. Du får ca 80-90 km/t.

Er denne prosessen vanskelig og dyr? Må jeg til profesjonelle?

 

Ikke så veldig vanskelig, men kan jo bli litt tricky hvis effektanlegget ikke passer osv. Jeg har ikke byttet drev før, men tviler på at det er så vanskelig :) Men hvis du bytter til nytt anlegg er det viktig og også bytte dyse. Ellers kan du risikere at mopeden skjærer seg!

Lenke til kommentar

Dyse er en liten skrue som sitter i bunn av forgasseren. Den "kontrollerer" hvor mye bensin sykkelen får.

Og når du setter på trimpotte/trimanlegg/effektanlegg, trenger sykkelen mer bensin, og derfor må du sette på større dyse, slik at den får mer bensin.

 

Selve prosessen med å bytte effektanlegg er veldig enkel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...