Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Generell diskusjon om og rundt moped


Anbefalte innlegg

Jeg sa jo at mopedene jeg linket til var større i størrelse enn scooterne. Det var derfor jeg lurte på om ikke scooteren gikk raskest om de hadde samme kubikk, i og med at den har mindre vekt.

 

Og jeg synes ikke 10k er dyrt, dette har jeg forklart. Jeg sa jeg synes det var dyrt med moped generelt, det hadde ingen sammeheng med linkene jeg viste til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har nettopp meldt meg på mopedkurs, det tidligste jeg kunne finne her i Bergen.

 

Mandag 20/7

Tirsdag 21/7

Onsdag 22/7

 

Alle er kl. 16:00. Nå må jeg bare få tatt trafikalt grunnkurs før dette. Har funnet en som begynner på mandag, og er mandag, tirsdag og onsdag. Problemet er at jeg jobber mandag og onsdag, så må få vekk disse vaktene.

 

Om noen vet om et tidligere mopedkurs (perioden 9/7 og noen dager utover passer dårlig, da jeg har lyst å ta en tur utenbys her) så PLIS send meg pm eller skriv her i tråden :)

Lenke til kommentar
Om jeg har forstått det riktig er det flere ting man kan gjøre for å få mopeden til å gå raskere.. Man kan trimme, ta vekk plombering, og til og med feste på noe som kalles effektanlegg, som på en måte er det motsatte av plombering. Helt hypotetisk, hva er det som anbefales å gjøre her om man vil kunne kjøre i en fart på i alle fall 80km/t ? Som da er minst "skadelig" på mopeden og vanskeligst å oppdage. Så klart, helt hypotetisk.

 

Du kan jo fjerneplombene, da dette er vanskelig å se. Men da må du huske på å dyse opp osv. Så du ikke skjærer motoren

Lenke til kommentar
Hva med effektanlegg?

 

Er det vanskelig/dyrt/skadelig for sykkelen å fjerne plombene?

 

Du får jo mer effekt ut av et effektanlegg, men det koster mer og er lettere å se. Det kan være skadelig for sykkelen å trimme hvis du ikke dyser opp osv. Hvis du kjører 2 takter er det greit å blande litt olje i bensina (ca. 1%) for å være på den sikre sia.

Lenke til kommentar

Men om jeg får til å kjøre i 80km/t ca. når plombene er tatt vekk er jeg fornøyd. Vil bare ikke bli forbikjørt på vanlig forkjørsvei. Med 80km/t kan jeg jo faktisk kjøre på motorveien også..

 

Kan man fjerne plombene selv eller må man få en fagperson til å gjøre dette? Det er jo ulovlig så jeg ser ikke hvordan man kan gå til verksted i alle fall.

Lenke til kommentar
Men om jeg får til å kjøre i 80km/t ca. når plombene er tatt vekk er jeg fornøyd. Vil bare ikke bli forbikjørt på vanlig forkjørsvei. Med 80km/t kan jeg jo faktisk kjøre på motorveien også..

 

Kan man fjerne plombene selv eller må man få en fagperson til å gjøre dette? Det er jo ulovlig så jeg ser ikke hvordan man kan gå til verksted i alle fall.

kan jo ikke kjøre på motorveien i 80 :lol:

Lenke til kommentar

Bytte dreving er å bytte tannhjulene foran og bak. Altså det som får kjedet til å gå rundt.

 

Hvis du tenker deg på en tråsykkel, har du stort tannhjul bak og lite tannhjul foran, vil du få god akselerasjon, men dårlig toppfart. Det er samme greia på moped.

 

Effektanlegg kan se forskjellige ut, kan vise deg noen..

 

866D2413_LRG.jpg

 

 

TUB229_LRG.jpg

Endret av Zeromac
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...