Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Generell diskusjon om og rundt moped


Anbefalte innlegg

Hei, er noen mnd til jeg får lappen nå, og har selvfølgelig sett på sykler, til meg selv denne gangen :)

 

Først så jeg på Supermotards, yamaha DT, derbi senda og aprilia sine var vel de jeg sikla mest etter.

 

Så fikk jeg sansen for liggesykler, men var litt skeptisk siden jeg ALDRI har sitti på en liggesykkel :) Kan allerede kjøre cross, var vel derfor jeg så på SM's først.

 

Aprilia RS var lekker den, men har hørt at det er et helvetes styr å få tak i den ny, og også levere inn til verksted?

Vil det da være lurere og heller gå for Yamaha TZR som også er en lekkerbisken?

 

Blaxtro :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har hørt at Aprilia har gått konkurs i Norge, så hvis du trenger reservedeler etc, må du til utlandet. Ta dette med en klype salt, pga. jeg er ikke 100% sikker.

 

Hadde jeg stått mellom Yamaha TZR og Aprilia RS ville jeg valgt TZR. Du har utallige muligheter med den, og det er en sykkel som ser pen ut og går ikke så verst hvis du har litt trim på den. Er litt stiv pris på disse om du skal ha ny though. 30k ++

 

Men en ting jeg lurer på - hvorfor r-sykkel? Jeg hadde gått for SM. Har kjørt SM selv i et par måneder nå, og det er så mye morsommere enn r-sykkel.

Lenke til kommentar

Jeg sa selv at jeg har tittet på både SM og R, har ikke gjort noen beslutninger enda.

 

Godt mulig det blir en SM ja :) Hvis jeg skulle velge SM tror jeg nok det blir Derbi drd, hvis jeg skulle lande på racing vil det nok bli tzr :) takk for hjelpen

 

edit: 30k er kanskje en stiv pris for en 50cc, men en skikkelig god SM koster jo omtrent det samme, f.eks en derbi drd ligger også på 30k ny?

Endret av blaxtro
Lenke til kommentar
Ville kjøpt meg en nyere aprilia rs

hadde det stått mellom tzr og nye rs hadde jeg personlig valgt RS. har selv prøvd begge sykler, rieju rs 2 osv, og RS KNUSER de andre sykkelene når det kommer til kjøreegenskaper OG utseende. Tzr er en latterlig vanlig sykkel. dessuten får du jo akkurat samme garanti og hjelp med deler o.l. på rs som på tzr. eneste som er negativt på rs kontra tzr er at tzr har den gaaaamle am6 motoren som grunnet alderen har større trimmuligheter. men skal du bare kjøre uplombert/effektanlegg er rs helt klart å anbefale :) mye morsommere med en r-sykkel som skiller seg ut, tzr er staaandard...

Lenke til kommentar

kjøp noe som er reint og ordntlig når du ser på den, og få den til en liten sjekk på verksted med en gang du har kjøpt den, og ser den ut som er skrud mye på så hold deg unna, og kjøper du r sykkel be selger ta av kåper så du kan se litt innimellom for og se etter om det er masse avrunda bolter og brekte osv

Lenke til kommentar

Hvor mye bensin bruker deres mopeder på mila? Synes min bruker jævlig mye... Nesten oppunder en liter på mila, om jeg ikke har regna alvorlig feil. Billig er det i hvertfall ikke. Tror jeg faktisk kunne kjørt langt mer økonomisk med en hvilken som helst vanlig familiebil med under 200 hester. På mopeden må jeg jo ligge å jage hele tiden, før jeg kommer opp i fart og kan roe ned litt i 6 gir.

Endret av Mariuslk
Lenke til kommentar
Hvor mye bensin bruker deres mopeder på mila? Synes min bruker jævlig mye... Nesten oppunder en liter på mila, om jeg ikke har regna alvorlig feil. Billig er det i hvertfall ikke. Tror jeg faktisk kunne kjørt langt mer økonomisk med en hvilken som helst vanlig familiebil med under 200 hester. På mopeden må jeg jo ligge å jage hele tiden, før jeg kommer opp i fart og kan roe ned litt i 6 gir.

 

Hvilken sykkel har du?

Orginal eller trimma?

Lenke til kommentar
Har nettopp funnet ut at jeg har EKSTREMT lyst på moped a lá denne eller denne. Problemet er at jeg ikke kan en drit om mopeder, aner ikke hva jeg skal se etter, og det er DYRT. Noen som har noen tips å gi en stakkar?

10.000 er ikke DYRT for en moped. Med mindre du skal ha noe billig søppel fra 1990 som har gått over 30.000km

"DYRT"-kommentaren var generelt, den var ikke ment for de to linkene. Skjønner at jeg må ut med i alle fall 15k for en slik moped.

 

Men folkens, om jeg har forståt det riktig har begge de to mopedene der 50kubikk, som er helt likt en vanlig scooter :S Dette synes jeg virker rart, når man ser på de to forskjellige syklene. Vil ikke da mopeden gå raskest i og med at derbien i linken er tyngre?

Lenke til kommentar

Du linka to derbier, tss :p

Men jeg tror nok mopeden som du sier går bedre, da den alt er trimmet på linken du sendte :p

 

Men om du skal sammenligne de i original stand, kan jeg egentlig ikke kommentere. Men tør å gjette at mopeden går kjappere av obvious reasons, ja.

 

EDIT: Kan forøvrig legge til at en kompis har en slik SM trimmet til helvette, går vel oppimot 115-125 km/t

Endret av golemm
Lenke til kommentar
Hvor mye bensin bruker deres mopeder på mila? Synes min bruker jævlig mye... Nesten oppunder en liter på mila, om jeg ikke har regna alvorlig feil. Billig er det i hvertfall ikke. Tror jeg faktisk kunne kjørt langt mer økonomisk med en hvilken som helst vanlig familiebil med under 200 hester. På mopeden må jeg jo ligge å jage hele tiden, før jeg kommer opp i fart og kan roe ned litt i 6 gir.

 

Hvilken sykkel har du?

Orginal eller trimma?

 

Gilera RCR (lik Derbi X-race). Den er orginal, uplombert.

Lenke til kommentar

Om jeg har forstått det riktig er det flere ting man kan gjøre for å få mopeden til å gå raskere.. Man kan trimme, ta vekk plombering, og til og med feste på noe som kalles effektanlegg, som på en måte er det motsatte av plombering. Helt hypotetisk, hva er det som anbefales å gjøre her om man vil kunne kjøre i en fart på i alle fall 80km/t ? Som da er minst "skadelig" på mopeden og vanskeligst å oppdage. Så klart, helt hypotetisk.

Lenke til kommentar

Sitronsaft, jeg vil anbefale deg å lese litt mer om moper før du går inn for noe kjøp jeg :)

 

Synes du 45 km/t er for lite, kan du jo trimme og risikere å få deg en bot, eller kanskje ta A1 (lett lappen) men hvis du synes 10k er dyrt er nok ikke det veien å gå :)

 

Om det er 50 cc, kubikk har ikke noe å si på hvor stor sykkelen er, måtte nesten le litt når du sa at disse mopedene dine var like liten som en 50cc scooter :roll:

 

edit : nei jeg er ikke noe super guru selv :)

Endret av blaxtro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...