ThKarlsen Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 er nok ikke mange som bryr seg.. Politiet / trafikktilsynet bryr seg nok, men mange har kommet unna med 50 km / t. Dog, reglene er som de er. Ingen mopeder skal gå over 45 km/t.. enkelt og greit Lenke til kommentar
mtpower Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 (endret) mAnge som har kommet unna når den har gjort 55-60 også.. Men man bruker oftes å si, gå til nærmeste verksted, å få plombert mopeden ned litt..(hørt om det) Endret 12. mai 2008 av mtpower Lenke til kommentar
storken Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Har kjørt trimma moped i to år nå, hold fartsgrensene og ikke grisekjør så går det fint. Lenke til kommentar
storken Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 (endret) Da kan jeg bare si at neste gang BT er ute med tralla og en veteran gjør 65km/t på tralla, så ryker både skilt og sparekonto. Det står i regelverket at det er mopedens eier og fører som har det fulle ansvaret for at mopedens toppfart ikke overstiger 45km/t på strak vei. Dette er uavhengig av årsmodell, merke og om den originalt er plombert eller ikke. Ikke nødvendigvis. Nidelv produserte en god del mopeder som ble registrert med økt motorytelse. Dette ga dem en lovlig toppfart på 80 km/t. Du mistolker det Det han mener er at mopeder UANSETT hva, veteran eller ikke, kan bare kjøre i 45 km/t. Sånn jeg skjønner det i alle fall Du mistolker det, det gjør forsåvidt Marius E også. ThKarlsen har forstått det. INGEN mopeder skal over 45km/t uansett modell, merke og original toppfart. Nei, dere har begge feil. Mopeder produsert før "45" regelen ble iværksatt kan lovelig kjøre i 50 km/t. Riktig! Det er feil, -Martin-. Det er ingen mopeder som kommer seg rundt 45-regelen. Feil! Mopeder registrert før 45 regelen kan ha 2,5 hester og gjøre 50 km/t lovlig. Dagens mopeder kan ha et ubegrenset antall hester, men får ikke gå over 45 km/t. Dette betyr forøvrig ikke at du kan øke original motorytelse uten at den går over 45 km/t lovlig. Jeg driter så klart i den regelen jeg også. Poenget er at selv om en moped er 30 eller 3 år gammel, så skal den ikke overstige 45km/t. Spar deg for sånne kommentarer framover, er du snill! Spar deg for sånn feilinformering. En moped som er 30 år er registrert under et annet regelverk, derfor gjelder andre regler for den! Så for å få det komplett overstått, det er en kamerat som sier at det er lov å kjøre i over 50 med en tsx, er det da feil? Over 50 med tsx blir ulovlig ja. Endret 13. mai 2008 av storken Lenke til kommentar
John-Abruzzi Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 det står i lovverk at alle mopeder kan gå 50km/t men ikke overstige dette. det er heller ikke lov å øke motorytelse eller utveksling. går mopeden fortere enn 50 km/t er det førerens ansvar å "ordne" dette Lenke til kommentar
storken Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 det står i lovverk at alle mopeder kan gå 50km/t men ikke overstige dette. det er heller ikke lov å øke motorytelse eller utveksling. går mopeden fortere enn 50 km/t er det førerens ansvar å "ordne" dette 45 i dagens lovverk. Lenke til kommentar
dysfunctional Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 Har tenkt på å kjøpe Derbi Senda Xtreme SM, gleder meg til jeg blir 16 Lenke til kommentar
TanglewoodD Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 Har kjørt trimma moped i to år nå, hold fartsgrensene og ikke grisekjør så går det fint. Samma her. Til og med blitt stoppa med fult prorace. Å bli tatt med trimma moped er oppskrytt. Lenke til kommentar
CFM Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 Jeg har også kjørt forbi endel kontroller med trim uten å bli stoppa.. Men hvis du er usikker er det ikke verre enn å snu hvis det går an Lenke til kommentar
Øyvind Skogseide Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 (endret) Viss jeg skal bytte ut kjede+drev+fordrev. Og jeg skal ha 48 tenner på det nye bakdrevet, hvor mange tenner må jeg da ha på fordrevet? :S Har en Motorhispania RS 50. Endret 14. mai 2008 av LokarN Lenke til kommentar
daruu Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 (endret) Altså, hvis man tar gamle mopeder, når de kom så var det KUN begrensing i antall HK de kunne ha. Ergo, de kan gå så fort de bare vil, bare de ikke har mere hester enn org samt at de har original dreving. Jeg skulle likt å sett noen som var blitt bøtelagt fordi de kjørte gammel tempo for eksempel, da endel disse gjør over 60 på flatmark.(Det gjør jo igrunnen de aller fleste mopeder som kom før 1997) Edit: og senest i går kjørte jeg forbi politikontroll på en MT5 med fulltrim, så er enig i at det ikke er så lett å bli stoppa som folk skal ha det til, forutsatt at man kjører som folk selvfølgelig Endret 14. mai 2008 av daruu Lenke til kommentar
Medisinmannen Skrevet 17. mai 2008 Del Skrevet 17. mai 2008 Noen som har peiling på hvor lang tid forsikringsselskap bruker på å bli ferdig med en sak? Kræsjet 23 april og har ikke fått utbetalt penger enda. Sykkelen min skal ikke kondemneres, men jeg tror jeg får utbetalt penger. Har værtfall fått takst på sykkelen. Må jeg kjøpe nye kåper, eller kan jeg sparkle? Lenke til kommentar
daruu Skrevet 17. mai 2008 Del Skrevet 17. mai 2008 Har de avklart skyldspørsmål osv da? Hvis det er avklart så skulle det igrunnen ikke ta lang tid, ihvertfall ikke om du har fått takst også Lenke til kommentar
Medisinmannen Skrevet 18. mai 2008 Del Skrevet 18. mai 2008 Har ikke peiling om skylds greiene er oppklart. Tror kansje det er litt problematisk For jeg tryna når jeg måtte bråbremse for ei som ikke holdt vikeplikt. Så i bunn og grunn er det vel min skyld? Lenke til kommentar
Svampebob Skrevet 18. mai 2008 Del Skrevet 18. mai 2008 nei? du kunne jo ha kjørt inn i den personen som ikke holdt vikeplikten og da hadde det vel gått mye værre. Lenke til kommentar
Medisinmannen Skrevet 18. mai 2008 Del Skrevet 18. mai 2008 Skulle nesten ha gjort det, for da hadde det vært hennes skyld uansett. Er jo min skyld hvis jeg tryner når jeg brå bremser. Lenke til kommentar
Svampebob Skrevet 18. mai 2008 Del Skrevet 18. mai 2008 jo, men du måtte jo det for å ungå en værre ulykke, så jeg er ikke så sikker, men jeg håper du får forsikringen da Lenke til kommentar
Medisinmannen Skrevet 18. mai 2008 Del Skrevet 18. mai 2008 Får det på forsikringen, men spørs hvilken sin forsikring. Hennes eller min fars. Bonus og egenandel er litt kjipt å betale/miste. Lenke til kommentar
Neptun_ Skrevet 31. mai 2008 Del Skrevet 31. mai 2008 Pærene på mt'n ryker fort nå om dagen, men det sitter jo ikke spenningsregulator på den? skal sitte under tanken men det finnes hverken regulator eller ledninger til å koble i. kan det være fordi jeg kjører uten batteri? og uansett må det da sitte spenningsregulator et sted, den lader tydeligvis no inni helvete, Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå