Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Generell diskusjon om og rundt moped


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Da kan jeg bare si at neste gang BT er ute med tralla og en veteran gjør 65km/t på tralla, så ryker både skilt og sparekonto.

 

Det står i regelverket at det er mopedens eier og fører som har det fulle ansvaret for at mopedens toppfart ikke overstiger 45km/t på strak vei. Dette er uavhengig av årsmodell, merke og om den originalt er plombert eller ikke.

 

Ikke nødvendigvis. Nidelv produserte en god del mopeder som ble registrert med økt motorytelse. Dette ga dem en lovlig toppfart på 80 km/t.

 

Du mistolker det :)

 

Det han mener er at mopeder UANSETT hva, veteran eller ikke, kan bare kjøre i 45 km/t.

 

Sånn jeg skjønner det i alle fall ;)

 

Du mistolker det, det gjør forsåvidt Marius E også.

 

ThKarlsen har forstått det. INGEN mopeder skal over 45km/t uansett modell, merke og original toppfart.

Nei, dere har begge feil.

 

 

Mopeder produsert før "45" regelen ble iværksatt kan lovelig kjøre i 50 km/t.

Riktig!

 

Det er feil, -Martin-. Det er ingen mopeder som kommer seg rundt 45-regelen.

Feil! Mopeder registrert før 45 regelen kan ha 2,5 hester og gjøre 50 km/t lovlig. Dagens mopeder kan ha et ubegrenset antall hester, men får ikke gå over 45 km/t. Dette betyr forøvrig ikke at du kan øke original motorytelse uten at den går over 45 km/t lovlig.

 

 

Jeg driter så klart i den regelen jeg også. Poenget er at selv om en moped er 30 eller 3 år gammel, så skal den ikke overstige 45km/t.

 

Spar deg for sånne kommentarer framover, er du snill! :)

Spar deg for sånn feilinformering. En moped som er 30 år er registrert under et annet regelverk, derfor gjelder andre regler for den!

 

 

Så for å få det komplett overstått, det er en kamerat som sier at det er lov å kjøre i over 50 med en tsx, er det da feil?

 

Over 50 med tsx blir ulovlig ja.

Endret av storken
Lenke til kommentar
det står i lovverk at alle mopeder kan gå 50km/t men ikke overstige dette. det er heller ikke lov å øke motorytelse eller utveksling. går mopeden fortere enn 50 km/t er det førerens ansvar å "ordne" dette

 

45 i dagens lovverk.

Lenke til kommentar

Altså, hvis man tar gamle mopeder, når de kom så var det KUN begrensing i antall HK de kunne ha.

Ergo, de kan gå så fort de bare vil, bare de ikke har mere hester enn org samt at de har original dreving.

 

Jeg skulle likt å sett noen som var blitt bøtelagt fordi de kjørte gammel tempo for eksempel, da endel disse gjør over 60 på flatmark.(Det gjør jo igrunnen de aller fleste mopeder som kom før 1997)

 

Edit: og senest i går kjørte jeg forbi politikontroll på en MT5 med fulltrim, så er enig i at det ikke er så lett å bli stoppa som folk skal ha det til, forutsatt at man kjører som folk selvfølgelig

Endret av daruu
Lenke til kommentar

Noen som har peiling på hvor lang tid forsikringsselskap bruker på å bli ferdig med en sak? Kræsjet 23 april og har ikke fått utbetalt penger enda. Sykkelen min skal ikke kondemneres, men jeg tror jeg får utbetalt penger. Har værtfall fått takst på sykkelen. Må jeg kjøpe nye kåper, eller kan jeg sparkle?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Pærene på mt'n ryker fort nå om dagen, men det sitter jo ikke spenningsregulator på den? skal sitte under tanken men det finnes hverken regulator eller ledninger til å koble i.

 

kan det være fordi jeg kjører uten batteri? og uansett må det da sitte spenningsregulator et sted, den lader tydeligvis no inni helvete,

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...