Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Generell diskusjon om og rundt moped


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Holy shit, var ute for en veldig ubehagelig situasjon nå nettopp.

 

Jeg hadde sittet hjemme og gjort noe lekser og prøvepugging til i morgen, da jeg tenkte ''faen, moppa har ikke olje'' Så jeg bestemte meg for å stikke å fylle litt ekstra olje på sykkelen. Jeg dro da til den lokale statoilstasjonen og så etter olje. ''199,-'' for litern. No way baby. Så jeg stakk på en annen statoilstasjon og der fant den den til 40 spenn billigere. Jeg fylte lykkelig på, siden jeg var redd jeg var nær skjærings på mopeden. Jeg tørket og skrudde igjen lokket, og bromma avgårde fornøyd som bare faen. Følte også mopeden gikk renere nå.

 

Så bestemte jeg meg for å kjøre meg en liten tur i mørket, jeg kjørte og kjørte, og følte alt gikk bra. Hadde full tank både i bensin og olje. Så var det hjemover det bar. Jeg svingte inn på veien som fører til huset mitt, da jeg ligger i 4 gir, plutselig hører jeg Baaang, og ræva på sykkelen mister feste og sklir ut på venstre kant, bakhjulet har altså låst seg. Jeg var nesten i sjokk pga at alt skjedde så fort og jeg hadde lite kontroll der jeg gle bortover den våte asfalten. Fantastisk nok klarte jeg og ikke velte, klarte å holde meg på veien.

 

Med en gang moppa stoppet så tenkte jeg ''Faen, der gikk den girkassa'' Så gikk jeg av sykkelen og møter synet av at skjedet har hoppet av drevet og ligger fastklemt mellom ramma og dekket.

 

Endte med at jeg ringte fattern og han tok med et skateboard og vi trillet den hjem. Siden bakhjulet var låst. Da har jeg en jobb å gjøre i morgen og da. Faens moppe. :(

Lenke til kommentar
Holy shit, var ute for en veldig ubehagelig situasjon nå nettopp.

 

Jeg hadde sittet hjemme og gjort noe lekser og prøvepugging til i morgen, da jeg tenkte  ''faen, moppa har ikke olje'' Så jeg bestemte meg for å stikke å fylle litt ekstra olje på sykkelen. Jeg dro da til den lokale statoilstasjonen og så etter olje. ''199,-'' for litern. No way baby. Så jeg stakk på en annen statoilstasjon og der fant den den til 40 spenn billigere. Jeg fylte lykkelig på, siden jeg var redd jeg var nær skjærings på mopeden. Jeg tørket og skrudde igjen lokket, og bromma avgårde fornøyd som bare faen. Følte også mopeden gikk renere nå.

 

Så bestemte jeg meg for å kjøre meg en liten tur i mørket, jeg kjørte og kjørte, og følte alt gikk bra. Hadde full tank både i bensin og olje. Så var det hjemover det bar. Jeg svingte inn på veien som fører til huset mitt, da jeg ligger i 4 gir, plutselig hører jeg Baaang, og ræva på sykkelen mister feste og sklir ut på venstre kant, bakhjulet har altså låst seg. Jeg var nesten i sjokk pga at alt skjedde så fort og jeg hadde lite kontroll der jeg gle bortover den våte asfalten. Fantastisk nok klarte jeg og ikke velte, klarte å holde meg på veien.

 

Med en gang moppa stoppet så tenkte jeg ''Faen, der gikk den girkassa'' Så gikk jeg av sykkelen og møter synet av at skjedet har hoppet av drevet og ligger fastklemt mellom ramma og dekket.

 

Endte med at jeg ringte fattern og han tok med et skateboard og vi trillet den hjem. Siden bakhjulet var låst. Da har jeg en jobb å gjøre i morgen og da. Faens moppe.  :(

9469282[/snapback]

 

Derfor er det greit å stramme kjeden nå og da :p

Lenke til kommentar

Ah, et lite dilemma her.

 

Situasjonen er sånn at jeg har 15.000,- jeg vil bruke på moped.

Jeg har hatt lyst på en racingmoped, men jeg vet ikke hvordan det er hvis man kjøper en som er noen år gammel til denne prisen.

 

Jeg har også blitt tilbudt en strøken 04` Suzuki SMX til 13.000,-

 

Jeg tenker som så: Bruke alle pengene på en racer og håpe på at den går greit, eller kjøpe en SM med litt ekstra penger til gromdeler?

Hva ville dere andre mopedførere valgt?

Lenke til kommentar
Takk Thewiz for at du skrev dette innlegget..

Kjedet på furian min er litt slakt, tenker nokk jeg skal stramme den litt  :)

 

-Deler til furia? Trenger ny radiator... er lekkarse.

9471934[/snapback]

 

Radiator?

Det pleier ikke å være den som lekker da, jeg ville heller ha sett litt på slanga som går til sylinderen osv

Lenke til kommentar
Bla bla ..

9469282[/snapback]

 

Det er kanskje også en grunn til at det banker sånn i girkassa di, fordi kjedet er for slakt. Og det har tydeligvis vært altfor slakt siden det nå også hoppa av.

 

Strammer du det for mye, er det nesten ikke banking i girkassa, men det er ikke bra for akslingen på motoren i det hele tatt. Kjeda skal ha en slakke på 25mm når du presser det oppover. ;)

Lenke til kommentar

Har ikke gjort noe annet en å legge på kjedet igjen. Har ikke strammet, skrudd ellernoe som helst jeg. Virker som du har litt peiling på dette? Hvordan kan jeg stramme kjedet mitt? Og må jeg gjøre noe spesielt med kjedelåsen for å få det til å sitte på plass?

 

Med faller av mener jeg at når kjedet er på alle tennene på drevet så når jeg begynner å rulle sykkelen bortover, så vrir kjedet seg av drevet og faller av.

Endret av Thewiz
Lenke til kommentar
Wiz, ikke si du har glemt kjedelåsen? Det er en dært eller to som skal på utenpå den 2 delte dingsen som holder kjedet sammen.

9473923[/snapback]

 

Glemt den, definer ordet. ^^

 

Jeg har ikke rørt kjedet i seg selv, men dere anbefaler altså bare å strekke hjulet bakover, slik at kjedet blir strammere?

 

Kjedet er ikke utleggbar, altså det er fortsatt intakt, ingenting har røket.

 

Ligger bilder her.

 

http://www.mopedportalen.com/forum/index.p...howtopic=150346

Endret av Thewiz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...