Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Generell diskusjon om og rundt moped


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
noen som vet hvor mye man får i bot om man kjører når man er under seksten (15), og  alt er orginalt, og den er registrert og godkjent osv. hjelm også?

9419183[/snapback]

Normalt er 2500,- og et halvt års utsettelse. 3500,- og et halvt års utsettelse om man kjører bil som 17-åring. Dette har ihvertfall vært tilfelle her hvor jeg bor for noen få uker siden.

Lenke til kommentar
noen som vet hvor mye man får i bot om man kjører når man er under seksten (15), og  alt er orginalt, og den er registrert og godkjent osv. hjelm også?

9419183[/snapback]

 

Dette skulle vel være beskrivende:

 

§ 24a. Sperrefrist for retten til å føre førerkortpliktig motorvogn på grunn av straffbart forhold m.m.

 

      Den som har kjørt motorvogn uten å ha førerett for den aktuelle førerkortklassen, kan ikke få slik førerett første gang før det er gått 6 måneder siden den ulovlige kjøringen fant sted. Er han yngre enn den lovlige minstealderen for slik førerett, løper sperrefristen til det er gått 6 måneder fra den dagen han oppnår minstealderen. Er det voldt større skade ved kjøringen, skal sperrefristen etter første og andre punktum være ett år. Tilsvarende gjelder også for den som ulovlig endrer maksimal hastighet eller ytelse i motorvogn i strid med § 13 femte ledd.

 

      Blir en som ikke har førerett ilagt straff for en overtredelse som ville ha ført til tap av retten til å føre motorvogn for en viss minstetid eller for alltid etter tvingende regler i eller i medhold av § 33, skal det i samme dom eller forelegg fastsettes en sperrefrist for å gi førerett til vedkommende. Fristen skal ikke settes kortere enn den perioden for tap av førerett som i tilfelle skulle ha vært fastsatt etter § 33.

 

      Blir den som ikke har førerett, med skjellig grunn mistenkt for straffbart forhold som kan ha betydning for adgangen til å få førerkort, kan politimesteren eller den han gir myndighet bestemme at førerett ikke kan erverves før saken er endelig avgjort, likevel ikke ut over 3 måneder uten kjennelse av tingretten.

Lenke til kommentar

4000kr i bot, om politi syns eks det bråker fælt fra mopeden din, eller dem syns det virker rart med det turtallet du har, så regner jeg med at du kan fort bli tatt for trim.

 

om du har trimsett osv, for du 4000kr i bot uansett. men kjører du over fartsgrensen særlig ligger i 90-100km/t på 50sone kan du fort miste lappen og få utsettelse på billappen.

Lenke til kommentar

Faen, er jævlig bekymra for girkassa på sykkelen min nå. Hvis jeg hører etter så hører jeg at den knitrer, skraper, smeller og står i. Man kan også høre den piper litt. Jeg er redd hele shiten går til helvete snart? Hva er det som skjer?

 

Og når jeg var ute å kjørte i dag, så kom jeg til et rødt lys (lå i 3gir) så tok jeg inn clutchen og tok forsiktig ned alle girene til 1, og når jeg skulle akkurat til å gire til 1, så smalt det noe sykt. Hva er det egentlig som foregår?

Lenke til kommentar
Faen, er jævlig bekymra for girkassa på sykkelen min nå. Hvis jeg hører etter så hører jeg at den knitrer, skraper, smeller og står i. Man kan også høre den piper litt. Jeg er redd hele shiten går til helvete snart? Hva er det som skjer?

 

Og når jeg var ute å kjørte i dag, så kom jeg til et rødt lys (lå i 3gir) så tok jeg inn clutchen og tok forsiktig ned alle girene til 1, og når jeg skulle akkurat til å gire til 1, så smalt det noe sykt. Hva er det egentlig som foregår?

9427895[/snapback]

 

Hvis du er i litt fart i det du smetter den i første gir smeller det alltid ganske godt, det andre vet jeg desverre ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...