Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Generell diskusjon om og rundt moped


Anbefalte innlegg

Forhandleren av Suzuki, Derbi og Aprilia her i byen selger ihvertfall 10w-40 til folk med plomberte mopeder. Det samme gjør forhandleren av Rieju og andre mopeder. Så det er nok mest riktig å kjløre med 10w-40 olje.

 

Og i serviceheftet mitt står det at oljeskift bør skje hver 300 mil. Dette har begge forhandlere jeg har snakka med her i byen anbefalt også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uansett, var ute å kjørte i stad og har funnet ut at hvis jeg ikke er så hard når jeg girer ned slår den ikke i det hele tatt, ikke ha så høy turtall hjelper veldig. Slår ingenting når jeg girer opp så trenger egentlig ikke å bytte.

 

Men hvis jeg får problemer med det vet jeg ihvertfall nå hva jeg skal gjøre. :)

Lenke til kommentar
Arg, som jeg gleder meg til lappen og ped.

8735235[/snapback]

Gleden var 1mnd, da er man veldig lei.

8735318[/snapback]

 

Skulle akkurat til å si det jeg også :p

Men det er befriende å ikke være avhengig av noen når du skal ett sted da :)

8735404[/snapback]

Kan jo legge til at den gleden forsvinner så og si totalt når man får billappen! :p Bortsett fra når det er kjempefint vær, varmt og godt da, og man ikke skal ha med noe bagasje. :)

Lenke til kommentar
Arg, som jeg gleder meg til lappen og ped.

8735235[/snapback]

Gleden var 1mnd, da er man veldig lei.

8735318[/snapback]

 

Skulle akkurat til å si det jeg også :p

Men det er befriende å ikke være avhengig av noen når du skal ett sted da :)

8735404[/snapback]

 

Det er det, men har man ikke jobb så vil man være avhengig av penger til bensin, sålenge man ikke har vært gatemusikant å klar til å suge fra biler ( et tips, Volvo740 har bensin filter, så slangen kommer ikke nedi :/ )

 

Ellers så er moped drit. Bil er mer morro, cross er velidg morro

Lenke til kommentar

Når man har førerkort for moped og velger å kjøpe en moped som er produsert før 1996 (dette var da loven om at mopeder ikke skulle få kjøre fortere enn 45km/t, før denne tid var 60km/t tillat), kan man da den dag i dag kjøre i 60km/t med sin f.eks 1990 modell, eller må da denne mopeden føye seg etter 45km/t regelen?

 

Jeg vet at man ikke blir tatt for trim pga at den går i 60, men har de lov til å kjøre i 60 hvor fartsgrensen tilsier det?

Lenke til kommentar

Huff, så mange myter, og så lite viten.

 

Hentet fra kjøretøyforskrift fra 1990, du finner den på lovdata. Det var den eldste jeg fant:

 

Moped: motorsykkel som har motor med slagvolum ikke over 50 cm3, ytelse ikke over 1,84 kW ECE og som har en konstruktiv hastighet ikke over 50 km/t.

 

Vet ikke om det er gammelt nok for deg, men sånn var det i hvert fall i 1975, da jeg debuterte på moped.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar

Skal vi ut å kjøre moped i dag? Har fått ny eksos utgang på scooteren min...

Får drev med 37 tenner i morgen, håper på 100.. går 75 kilometer i timen nå.

Det blir 41,6666666666666666666666666666667 knop, nesten like masse som båten min kjører når jeg har gassamen på fullt.. på skilpadden. :) Hvor

 

:cool: Hvor fort kjørte båten din nå igjen? Og hvor fort i forhold til scooteren?

 

Og i forhold til din VW PASSAT

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...