Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Generell diskusjon om og rundt moped


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hvilken girolje har du fylt ? med trimmet moped skal du ha 10w40 , med orginal skal det være 75w90 noe som blir for seigt for å smøre girkassa til en trimma moped . så du bør sjekke opp dette .

 

Hadde en kamerat med RS (eiv880) som hadde samme problemet og det løste seg etter han bytta girolje.

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
hvilken girolje har du fylt ? med trimmet moped skal du ha 10w40 , med orginal skal det være 75w90 noe som blir for seigt for å smøre girkassa til en trimma moped . så du bør sjekke opp dette .

 

Hadde en kamerat med RS (eiv880) som hadde samme problemet og det løste seg etter han bytta girolje.

8732424[/snapback]

 

 

Hey! Her er det noe rart, på kviteringen min her står det at det ble fylt på 75W90 olje på sykkelen etter trim. Dette er feil i følge deg?

 

Siden det løste seg hos eiv880 bør jeg også skifte, bare en ting, hvor kjøper jeg girolje? :p

 

Takk skal du ha Evil-Duck! :D

Lenke til kommentar
Okay, men nå er det jo sikkert helt fullt med 75W90 olje i sykkelen, skal dette tømmes eller hva?

 

Og isåfall hvordan?

8732638[/snapback]

 

Si meg, har du ikke lest i bruksanvisningen din, gutt? :p Alt står der. :p

 

MEN, siden jeg er så snill, så skal jeg forklare det til deg. :love:

 

Først, start sykkelen, og la den gå noen minutter, for å varme opp olja, og gjøre den tynnere (mer flytende).

Så stopper du motoren og lar den kjøle seg ned i 10 minutter, for å la oljen flyte tilbake og kjøle seg ned.

 

Så må du av med eksosanlegget, løsne på fjærene helt fremme, og skruen midt på og bak.

 

Deretter holder du sykkelen beint, på hjulene. Få en kompis eller faren din eller noen til å hjelpe deg.

Legg en isboks eller noe under, som olja kan renne oppi.

Skru ut skruen under blokka, deretter toppa oppe.

 

La nå oljen renne.

 

Skru inn igjen skruen under. (Bunnpluggen?)

 

Fyll nedi 820cm3 som det står. Er vel 8,2 desiliter det?

Så skrur du ut skruen midt på blokka. Renner det ut der, er det nok, renner det ikke, fyll litt til, og litt til, helt til det renner ut.

Da skrur du inn alle skruene, og fester eksosanlegget.

Lenke til kommentar
Okay, men nå er det jo sikkert helt fullt med 75W90 olje i sykkelen, skal dette tømmes eller hva?

 

Og isåfall hvordan?

8732638[/snapback]

Under motoren sitter det som regel en skrue. Denne skal skrues ut og da renner olja ut. Skruen er magnetisk og skal samle opp metallspon fra girkassa. Dette skal gjøre når sykkelen er varm. Når all olja har rent ut, skru igjen skruen. På siden av motoren sitter det nok en skrue. Ved denne står det ofte "min". Skru denne ut, hold sykkelen rett og fyll oppi olje til det renner ut her. På toppen sitten det nok en skrue. Hos meg er dette en svart plastikkskrue man kan skru ut med fingrene, og denne skiller seg dermed ut fra de andre skruene. Vær tolmodig når du fyller, for det kan ta litt tid før olje kommer frem til dette kammeret. Når det har stoppa å renne ut av dette hullet, skrur du inn igjen skruen. Da skal olje skiftet være gjort! ;)

 

Pass på at du får riktig mengde med olje i girkassa. Derfor den skruen på midten av blokka.

 

EDIT:

eiv880 var raskere enn meg :p

 

Men hvorfor skru av eksosanlegget eiv880? Kommer man ikke til på den sykkelen?

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar

Vel, den bankinga i girkassa di. Hadde akkurat samme problemet.

Ble litt bedre med 10w40, men det skal sies at jeg merker det godt enda.

 

Merker det best ved nedgiring.

Må ofte nesten stå stille før jeg girer ned (evt. rundt 10km/t), om ikke blir det noen saftige rykk.

(Altså om jeg skal gire ned mange gir av gangen)

Skal jeg gire ned ett gir, dunker det fortsatt, men kan jo ikke slakke ned til 10 km/t da :p

Så, håper på at det er normalt. :p

 

Er ihvertfall ikke for lite girolje. Fylte på omtrent hele literen før det rant ut.

 

EDIT: Ja, må ha av eksosanlegget, for om du ikke gjør det, vil olja renne rett ned på det.

Ganske kjett egentlig. Korttenkt av aprilia. Men er jo relativt fort gjort å få av eksosanlegget. ;)

EDIT2: Regner med man må av med det ihvertfall. Er vel samme vinkling på det på RS og RS Tuono?

Endret av eiv880
Lenke til kommentar

Du merker det enda? ^^

 

Hva er da vitsen med å skifte for meg? Jeg hører at det lager lyd når jeg girer ned, men så girer jeg ikke ned så ofte i høy hastighet, bedre å gire ned mange gir når man står i f.eks lyskryss.

 

Men ble det klar forbedring eller omtrent det samme?

 

EDIT: Ja det er samme plassering av eksosanlegg i forhold til motor.

Det rykker egentlig ikke så veldig mye, men jeg lurte på dette fordi jeg var redd for at det kunne skade motoren, men hvis saken er sånn så.

Hvor ofte skal girolje skiftes anyway?

 

EDIT2: Jeg merker det ikke i det hele tatt bortsett fra nedgiring, oppgiring går helt problemfritt, og jeg merker det ikke i lave hastigheter som 10km/t som du selv nevner.

Endret av Thewiz
Lenke til kommentar
Du merker det enda? ^^

 

Hva er da vitsen med å skifte for meg? Jeg hører at det lager lyd når jeg girer ned, men så girer jeg ikke ned så ofte i høy hastighet, bedre å gire ned mange gir når man står i f.eks lyskryss.

 

Men ble det klar forbedring eller omtrent det samme?

8732801[/snapback]

 

Merker det litt ja, men som sagt mest på nedgiring. Merker ikke så mye på oppgiring, da merket jeg mer før.

 

Jeg fikk idéen om å bytte fra ett forum. Satt og googla på det, og fant ett engelsk forum der det stod at en fyr hadde kjørt på 75w90 med trim og ødelagt girkassa si. Men han fikk ny girkasse fra aprilia.

Og da fortalte han at 75w90 var for plomberte mopeder, da de ikke har like høyt turtall, og ikke trenger like "rask" smøring.

Mens 10w40 er mer flytende, og kommer raskere til.

 

Så var jeg deg, ville jeg nok bytta. For å være på den sikre siden. ;)

Eller, jeg var jo i din situasjon, og bytta selv. :p

 

EDIT: Girolja skal byttes etter de første 500 km, og deretter sjekkes hver 4000 km (eventuelt fylle om det ikke renner ut hullet midt på blokka), og byttes hver 8000 km. ;)

Endret av eiv880
Lenke til kommentar
EDIT: Girolja skal byttes etter de første 500 km, og deretter sjekkes hver 4000 km (eventuelt fylle om det ikke renner ut hullet midt på blokka), og byttes hver 8000 km. ;)

8732864[/snapback]

Der er jo anbefalt å bytte for hver 3000km. Det sier ihvertfall de to forhandlerne jeg har snakka med her i byn, samt andre fagfolk jeg kjenner. Man skal jo ikke etterfylle olje. Må man det vil det jo være lekkasje et sted.

 

Jeg kjører orginal Derbi, og jeg bruker Castrol MTX 10w-40 olje. Jeg fikk på drøye 300ml i girkassa mi, riktignok Derbi da så kan jo være at den er mindre. Orginalt var det 10w-40 olje i kassa mi, og ikke 75w-90 som du sier det er for plomberte mopeder.

 

Det er vel ganske normalt om det røkker og smeller litt når man girer fort ned i høy hastighet. Slik er det jo på en måte med bil også, men her merker man det med at man ikke får satt den i gir i stedet.

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar

Hva sier forhandlerene om å bruke olje med annen viskositet enn originalt? Jeg hadde garantert ikke skiftet type olje på girkassa på kjøretøyet mitt fordi "en eller annen fyr på et engelsk forum" har fått ideen.

 

"Klakk og smell" kan tyde på at kløtsjen ikke kobler skikkeig ut, slik at det er belastning på girene når du girer.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar

Vel, nå snakker jeg utifra det som står i bruksanvisningen.

Personlig kommer jeg nok til å bytte oftere enn hver 8000 km.

 

"en eller annen fyr på et engelsk forum"

 

?

 

Jeg fikk idéen fra han. Dessuten, så bruker omtrent alle på MP 10w40 på kassa si. Og en kar jeg kjenner, spurte faren sin, og begge har en del peiling på olje, og sa 75w90 ble for tjukt, og bytte til 10w40 ville være bra.

 

EDIT: Dessuten sa aprilia til han som fikk ødelagt girkassa si, at det som stod i brukanvisningen var ment for plomberte mopeder.

Ta TZR som ett eksempel, i bruksanvisningen der står det at det skal brukes 10w40.

AM6 begge to.

Endret av eiv880
Lenke til kommentar

Alle mopedmotorer som er 2 takt skal bruke 10-40w, men går med 15-40w også..

 

At den slår i gira når man girer tyder på dårlig olje, dårlig clutch, eller bare at man har slakt kjede så det slår ^^

 

Aprillia MX, eldre modeller bruker også Am6/Minarelli å da

Endret av Hurt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...